Moderator: Moderafo's
marin schreef:Marnix merkt op:
En ik kan me voorstellen dat gebrek aan geloofsgroei en voeding een reden kunnen zijn om over te gaan naar een ander kerkverband. Als iets een goede reden is, is dat het wel.
Marnix, wat kan een reden zijn? Niet eens met de geloofsleer of de predikant of de mensen enz.
Ik zou zeggen, maar ik kan het mis hebben, dat er tussen de zondagvierende protestantse kerken/gemeenten (geloofsleer) weinig of niets verschillen bestaan.
Ik zou graag de werkelijke verschillen willen weten.
De kleine verschillen zijn ontstaan door menselijke "inzichten" vanuit Gods Woord om daarna door een scheuring een nieuwe kerk/gemeente te stichten.
Geloofsgroei ontstaat door de Here Jezus persoonlijk aan te nemen en dagelijks door Hem de voeding en leiding te ontvangen.
Ik begrijp heel goed dat voor veel christenen het heel moeilijk is om een keus te maken om de juiste prediking te horen tot opbouw van hun geestelijk leven.
marin
Optimatus schreef:Ik zou wel wat meer Avondmaalsdiensten willen hebben (bijvoorbeeld elke laatste zondag van de maand).
Lalage schreef:Optimatus schreef:Ik zou wel wat meer Avondmaalsdiensten willen hebben (bijvoorbeeld elke laatste zondag van de maand).
Dan ga je toch naar de OKK?
marin schreef:Marnix schreef:
De verschillen tussen zondagvierende protestantse kerken / gemeenten zijn nog wel aanzienelijk. Bezoek maar eens een Oud Gereformeerde Gemeente en een Nederlandse Gereformeerde Kerk.
Marnix, naar mijn mening is het verschil dat Oud.Ger.Gem. twijfel heeft aan de zekerheid om vast te stellen dat zij vrijgemaakt zijn door de Here Jezus van de macht van de zonde.
Door het offer van de Here Jezus hoeft de zonde niet meer over de mens te heersen, de keus ligt aan de mens, en dat heeft de Here Jezus door mens voor ons te worden in Zijn leven voor ons bewerkt. (dus geen twijfel meer, van och mocht het eens zo zijn) maar zeker weten dat je een kind van God bent.
De Ned.Ger.Kerk vroeger vrijgemaakt art.31 heeft die twijfel niet, maar heeft nog steeds de uitstraling de enige ware kerk te zijn, ondanks dat zij zich los gemaakt hebben van de vrijgemaakte kerk art.31, de uitstraling 'geloofsleer' gaat meer over de randzaken dan over inhoud, dat raakt men niet zo snel kwijt door de erfenis van vroeger, het gaat van generatie op generatie.
Maar die 'randzaken' problematiek zit veelal verweven in de door scheuringen en verwijderingen van elkaar protestantse kerken, veeal door professoren en predikanten en diakenen en ouderlingen aangepaste geloofsleer.
Marnix schreef:
Maar mijn punt was vooral dat niet alleen de leer zelf een reden kan zijn... protestantse kerken zijn nogal gefocust op de leer.
Marnix is het niet zo, dat de waarheid zo moeilijk te begrijpen omdat het zo eenvoudig is.
marin
Optimatus schreef:Ik zou uit mijn kerkverband stappen op het moment dat de H. Drievuldigheid van God ontkend wordt.
Ja echt wel !Riska schreef:Da's een diepe doordenker!
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten