Optimatus schreef:Raido schreef:Het geinige is dat Jezus geen Christen was maar een Jood.. Wat doe jij nog in jou kerk Optimatus? Jezus heeft nooit een instituut kerk gesticht..
Nee, dat is inderdaad zo. Echter, het instituut kerk is echter een ontwikkeling geweest en ik maak deel uit van die ontwikkeling - misschien is dit wel de traditie waar de Rooms-Katholieke Kerk melding van maakt en waar de Reformatie niets van weten wil, maar wel in stand houdt - zeker in de meer reformatorische hoek.
Ik vind het een beetje een flauwe opmerking, zodra er na Pinksteren zich gemeentes vormden, ontstond daarmee automatisch het instituut kerk, en de apostelen hielden 'synodes' (zie handelingen 15).
Verder noemt Jezus zich de 'Goede Herder', die zijn kudde weidt en schapen afzondert voor zijn kudde.
God heeft het Joodse geloof geïnstitutionaliseerd door allerlei richlijnen in Leviticus te geven, door een aparte stam priesters, door richtlijnen voor de ark etc. te geven en Jezus borduurt daar gewoon op voort. Je komt alleen maar uit op de opmerking dat Jezus nooit het instituut kerk heeft ingesteld als je het Nieuwe Testament isoleert van het Oude Testament, en dat lijkt me niet iets dat de bedoeling is.
Tuurlijk zal daar wel een ontwikkeling in geweest zijn, maar dat doet niets af van het feit dat bijna alle facetten van het instituut 'kerk' rechtstreeks uit Gods Woord zelf komen, en dat je dus kunt betogen dat God de kerk als instituut aan ons gegeven heeft.