Opwekkingsliederen FOUT?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 27 mei 2005 16:14

naomi schreef:Het is Gods verlangen dat Zijn Kerk 1 is en jij laat dat verlangen links liggen met het excuus: in de Hemel zal het goed zijn?
We zullen te herkennen zijn aan de onderlinge liefde staat er toch in de bijbel? Wil je niet gaan voor die eenheid en onderlinge liefde?

Ik geloof dat we als christenen 1 kunnen zijn, als we leren in liefde met elkaar om te gaan!

Ja moet je luisteren, ik ben het met die hele leer van die mensen niet eens. En ik denk dat dat andersom ook geldt. Ik wil dus niet één zijn met mensen die volgens mij een totaal verkeerde leer aanhangen. Integendeel, ik moet mij daar op Bijbelse gronden zelfs van afscheiden. Het is mijn overtuiging dat het een grote misleidende dwaalleer is die velen een rad voor ogen draait en waardoor velen met een ingebeelde hemel regelrecht de hel in zullen vallen. Misschien zelfs met een opwekkingslied op de lippen. Ik kan en mag dus absoluut niet met die mensen samengaan. Dat wil niet zeggen dat ik als mensen niet van ze hou. Natuurlijk wel, en ik waarschuw ze toch ook hier?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 27 mei 2005 16:20

Ik ben zelf een van de mensen die uit het opwekkingscultuurtje komt, had je misschien al gemerkt.
Ik kom eigenlijk uit de reformatorische hoek en ga nu regelmatig naar een opwekkingsliederenkerk (hihi, geef het beestje een naampje).
Wat ik merk is dat de verschillen dus helemaal niet zo groot zijn als wij denken en dat de ware leer daar zeker wel verkondigd wordt.
Ik merk steeds meer in mijn omgeving ook, zowel refo als evangelisch, dat we wel 1 kunnen zijn. Tuurlijk er zijn wel verschillen, maar de basis is hetzelfde, namelijk het offer van Jezus Christus. De basis van Gods liefde!

Probeer over binnen de Kerk, over kerkmuren heen te kijken.
Laatst gewijzigd door naomi op 27 mei 2005 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 27 mei 2005 16:41

jas schreef:Mij interesseert dat dus wel. En je bevestigt mijn vooroordeel. "Ik ben vooral gericht op wat ik zing."

Ik zie niet in waarom ik jouw vooroordeel zou bevestigen. Gelukkig is jouw kader enkel jouw kader. Verder wil ik je gewoon vragen om voor elke uitspraak die je verder doet over mensen te zetten:

"Ik ben Jas en vanuit mijn beperkte kader......."

Daar doe je mensen meer plezier mee, dan allerlei rare dingen te zeggen over wat die mensen ervaren en over de emotionele stabiliteit van mensen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 27 mei 2005 18:09

Sabra schreef:
jas schreef:Mij interesseert dat dus wel. En je bevestigt mijn vooroordeel. "Ik ben vooral gericht op wat ik zing."

Ik zie niet in waarom ik jouw vooroordeel zou bevestigen. Gelukkig is jouw kader enkel jouw kader. Verder wil ik je gewoon vragen om voor elke uitspraak die je verder doet over mensen te zetten:

"Ik ben Jas en vanuit mijn beperkte kader......."

Daar doe je mensen meer plezier mee, dan allerlei rare dingen te zeggen over wat die mensen ervaren en over de emotionele stabiliteit van mensen.

Het zou toch een zooitje worden als iedereen maar wat aanrommelde in de kerk hè. De één vindt dat wel leuk, de ander dit, een ander vindt dat ie de Geest heeft en wil ook graag wat zeggen.
Want kwaliteit is volgens Sabra helemaal niet belangrijk. Als je maar lekker jezelf er in kwijt kunt.
Ik zou zeggen, ga squasen of zo, of op fitness, maar ga niet de kerk lopen verzieken met al dat chaotische gedoe.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 27 mei 2005 18:12

naomi schreef:Ik ben zelf een van de mensen die uit het opwekkingscultuurtje komt, had je misschien al gemerkt.
Ik kom eigenlijk uit de reformatorische hoek en ga nu regelmatig naar een opwekkingsliederenkerk (hihi, geef het beestje een naampje).
Wat ik merk is dat de verschillen dus helemaal niet zo groot zijn als wij denken en dat de ware leer daar zeker wel verkondigd wordt.
Ik merk steeds meer in mijn omgeving ook, zowel refo als evangelisch, dat we wel 1 kunnen zijn. Tuurlijk er zijn wel verschillen, maar de basis is hetzelfde, namelijk het offer van Jezus Christus. De basis van Gods liefde!

Als je zegt dat de verschillen niet zo groot zijn, ken je de leer niet.
Als je zegt dat refo en evangelisch één kunnen zijn, ken je de leer niet.
Van beide kanten niet trouwens. Dat geeft niet, je mag een oppervlakkige luisteraar zijn, we hebben tenslotte allemaal onze beperkingen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 mei 2005 19:04

jas schreef:
naomi schreef:Het is Gods verlangen dat Zijn Kerk 1 is en jij laat dat verlangen links liggen met het excuus: in de Hemel zal het goed zijn?
We zullen te herkennen zijn aan de onderlinge liefde staat er toch in de bijbel? Wil je niet gaan voor die eenheid en onderlinge liefde?

Ik geloof dat we als christenen 1 kunnen zijn, als we leren in liefde met elkaar om te gaan!

Ja moet je luisteren, ik ben het met die hele leer van die mensen niet eens. En ik denk dat dat andersom ook geldt. Ik wil dus niet één zijn met mensen die volgens mij een totaal verkeerde leer aanhangen. Integendeel, ik moet mij daar op Bijbelse gronden zelfs van afscheiden. Het is mijn overtuiging dat het een grote misleidende dwaalleer is die velen een rad voor ogen draait en waardoor velen met een ingebeelde hemel regelrecht de hel in zullen vallen. Misschien zelfs met een opwekkingslied op de lippen. Ik kan en mag dus absoluut niet met die mensen samengaan. Dat wil niet zeggen dat ik als mensen niet van ze hou. Natuurlijk wel, en ik waarschuw ze toch ook hier?

Wat zijn die bijbelse gronden dan? Als ik die teksten in de context leest betreft het daar mensen die niet Jezus Christus als Zoon van God en Verlosser leren. Tegen die mensen waarschuwt de bijbel, en terecht... Maar volgens mij wordt dit nogal verkeerd uitgelegd doordat mensen het op de hele kerkleer gaan betrekken.

Wat noem jij een dwaalleer? Dat men leert dat je alleen door het bloed van Jezus Christus zalig kunnen worden? Dat leren ze namelijk in de evangelische kerken net zo goed als in traditionele kerken, misschien nog wel meer, aangezien in veel traditionele kerken er allerlei randvoorwaarden aan je behoud worden gekoppeld... wat mensen een bijzondere openbaring van God noemen... maar wat uiteindelijk niks meer inhoudt dan: Je moet eerst aan allerlei voorwaarden voldoen voor je aan het avondmaal mag, voor je zeker mag zijn van je behoud... In plaats van het bijbele geloven en door geloof behouden worden... En zoals ik al eerder aangaf is dat inderdaad nooit een verdienste van mensen... net zoals je je niet op je redding kan/wil beroemen als je een reddingsboei die naar je toegeworpen wordt, aanpakt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 mei 2005 19:10

jas schreef:
naomi schreef:Ik ben zelf een van de mensen die uit het opwekkingscultuurtje komt, had je misschien al gemerkt.

Als je zegt dat de verschillen niet zo groot zijn, ken je de leer niet.
Van beide kanten niet trouwens. Dat geeft niet, je mag een oppervlakkige luisteraar zijn, we hebben tenslotte allemaal onze beperkingen.

En toch kan het... als Jezus kinderen van God zijn, evangelischen en refo's. Het probleem is dat mensen geen eenheid schijnen te kunnen hebben in kerken, als ze niet tot in de puntjes op 1 lijn zitten... is dat niet het geval, dan gaan ze over die verschilletjes bakkeleien en vergeten de de grote overeenkomst(en)

Ik heb af en toe contacten met refo's van dit forum en op school, en bij jeugdkerken komen mensen uit allerlei groeperingen samen.... zelfde geldt voor Flevo, Opwekking etc. Ik ervaar daar eenheid met hen... en met evangelischen. In de kerk is het misschien wat lastiger maar ja, dat moet mensen inderdaad niet eens proberen als je buiten de kerk om niet eens contact met elkaar zoekt of men gelijk in discussie gaat over welke doop nou goed is etc.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 27 mei 2005 19:45

jas schreef:Als je zegt dat de verschillen niet zo groot zijn, ken je de leer niet.

Inderdaad hebben we allemaal onze beperkingen. Ik ben God dankbaar dat Hij mij ze wil wijzen, zodat ik door Zijn Geest erin kan veranderen!
God is geweldig liefdevol, geduldig en genadig (op Hem wil ik lijken!)! Ik ben Hem dankbaar dat Hij mij in de afgelopen twee jaar zo duidelijk heeft laten zien dat Hij zich niet laat beperken door welke kerk dan ook en dat Hij mij geleerd heeft mij op Zijn Kerk te richten in plaats van op een kerk.
Ik ben Hem dankbaar dat ik een diepe geloofsband mag hebben met mensen uit allerlei gemeenten en dat ik mag zien dat de jongeren van Nederland steeds meer een eenheid gaan vormen in hun passie voor God! Dank God!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 mei 2005 20:58

Mooi getuigd :)

Het probleem is: Refo's, grefo's, baptisten, evangelischen... we hebben allemaal zwakke en sterke punten... het probleem is dat we elkaar afkraken op de zwakke punten... elkaar daarop veroordelen... terwijl we zoveel van elkaars sterke punten kunnen leren.... we blijven per slot van rekening wel allemaal kerken die Christus als messias belijden.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 27 mei 2005 21:53

Marnix schreef:Mooi getuigd :)

Het probleem is: Refo's, grefo's, baptisten, evangelischen... we hebben allemaal zwakke en sterke punten... het probleem is dat we elkaar afkraken op de zwakke punten... elkaar daarop veroordelen... terwijl we zoveel van elkaars sterke punten kunnen leren.... we blijven per slot van rekening wel allemaal kerken die Christus als messias belijden.

Dat laatste is in elk geval een pluspunt. Voor alle duidelijkheid, ik kijk niet op evangelischen neer hoor. Integendeel, ik waardeer ze vaak erg, maar de verschillen zijn voor mij niet te overbruggen. Maar veel refo's zouden een voorbeeld aan ze moeten nemen. Het is jammer dat ze vaak het gevoel boven de Schrift plaatsen, althans, die indruk wekken ze.

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 27 mei 2005 21:56

jas schreef:maar de verschillen zijn voor mij niet te overbruggen.

Voor jou (en velen met jou) misschien niet, voor God wel!!
Dit soort dingen kunnen we vanuit onszelf ook niet, maar het is Gods verlangen, dus ik geloof dat Hij je hierbij ook wil helpen. Ik mag hierin spreken uit ervaring.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 27 mei 2005 22:20

naomi schreef:
jas schreef:maar de verschillen zijn voor mij niet te overbruggen.

Voor jou (en velen met jou) misschien niet, voor God wel!!
Dit soort dingen kunnen we vanuit onszelf ook niet, maar het is Gods verlangen, dus ik geloof dat Hij je hierbij ook wil helpen. Ik mag hierin spreken uit ervaring.

Ik geloof niet dat het Gods verlangen is dat ik me bij de valse kerk aansluit, dus ik hoef die ervaring niet hoor. De Heere heeft Zijn kinderen in een heleboel kerken, maar dat wil niet zeggen dat ze daar op hun plaats zijn.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 27 mei 2005 22:37

jas schreef:Ik geloof niet dat het Gods verlangen is dat ik me bij de valse kerk aansluit, dus ik hoef die ervaring niet hoor. De Heere heeft Zijn kinderen in een heleboel kerken, maar dat wil niet zeggen dat ze daar op hun plaats zijn.

Denk je echt dat een kerk vals kan zijn, als God daar Zijn kinderen bij 1 brengt??

Ik kan het ook echt niet met iedereen vinden, maar dat is dan vaak wel in de bijzaken. Als ik naar de hoofdzaak van het geloof kijk, blijkt bijna altijd weer dat we allemaal het zelfde denken! (uitzonderingen na gelaten, want die zijn er altijd)
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 27 mei 2005 23:33

Gerdien B. schreef:
jas schreef:Ik geloof niet dat het Gods verlangen is dat ik me bij de valse kerk aansluit, dus ik hoef die ervaring niet hoor. De Heere heeft Zijn kinderen in een heleboel kerken, maar dat wil niet zeggen dat ze daar op hun plaats zijn.

Denk je echt dat een kerk vals kan zijn, als God daar Zijn kinderen bij 1 brengt??

Ja dat denk ik zeker. En dat is conform de NGB. De Heere heeft ook nog kinderen in de RK kerk, en toch is dat ook een valse kerk. En zo zijn er meer, veel meer.

Gerdien B. schreef:Ik kan het ook echt niet met iedereen vinden, maar dat is dan vaak wel in de bijzaken. Als ik naar de hoofdzaak van het geloof kijk, blijkt bijna altijd weer dat we allemaal het zelfde denken! (uitzonderingen na gelaten, want die zijn er altijd)

Wat vaak als bijzaak wordt afgedaan, blijkt wanneer je het nader beschouwt toch een hoofdzaak te zijn. De grootste theologische dwalingen zitten hem vaak in één woordje.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 mei 2005 01:33

jas schreef:
Marnix schreef:Mooi getuigd :)

Dat laatste is in elk geval een pluspunt. Voor alle duidelijkheid, ik kijk niet op evangelischen neer hoor. Integendeel, ik waardeer ze vaak erg, maar de verschillen zijn voor mij niet te overbruggen. Maar veel refo's zouden een voorbeeld aan ze moeten nemen. Het is jammer dat ze vaak het gevoel boven de Schrift plaatsen, althans, die indruk wekken ze.

Hehe... volgens mij plaatsen ze gevoel niet boven de schrift hoor. Dat denken we vaak omdat ze hun gevoel wat makkelijker uiten... Maar dat staat niet los van de schrift... dat gaat eerder samen. Ik heb best wel regelmatig bijbelstudie met evangelische mensen gedaan... daar heb ik wel geleerd dat ze de bijbel heel serieus nemen...

En hoe zijn de verschillen niet te overbruggen? Voor een kerkfusie of zo kan ik het me voorstellen. Maar zoals je al aangeeft zijn er in die kerken ook zeker ware christenen te vinden.... met hen samenwerken, dingen delen, praten etc. is dan toch gewoon mogelijk als ware christenen onder elkaar? Kerkfusies en zo zijn inderdaad wel een ander verhaal,d aarin heb je gelijk.

En hoofdzaak is dat Jezus voor ons is gestorven en dat God om Hem onze Vader wil zijn, dat Hij daarom van ons houdt en we ook van hem mogen/kunnen houden.

Niet doop, niet uitverkiezing, niet wat dan ook... dat is de hoofdzaak... En dat verliezen we wel eens uit het oog.

Terug naar “Archief”