Hebr. 6, afval der gelovigen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 nov 2004 14:52

Haha, ik denk dat de remonstranten niet blij zijn met alle groepen die hier tegenwoordig hun naam opgespeld krijgen. :mrgreen:

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 11 nov 2004 15:12

joepie schreef:Maar tegen Petrus zegt Jezus zelf: Jij kleingelovige! Hij hoefde alleen maar te geloven dat hij het kon. En hij ging twijfelen en door die twijfel zakte hij door het water.
Dus hij (petrus) moest zelf geloven.

ja, en?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 11 nov 2004 15:14

Jas:
Klaas, je begrijpt me denk ik niet goed. Ik wil je helemaal nergens van beschuldigen.

Zo heb ik het ook niet opgevat. Wees gerust ;-)

Jas:
Ik heb aangegeven waarom de oudvaders menen dat die tekst uit Hebr. niet slaat op echte gelovigen. Ik heb ook aangegeven dat ik de verklaringen die ze daarvoor geven geloof, omdat het tegendeel nl. blijkt uit andere teksten.

Het probleem is dat je volledig aan de tekst ZELF voorbij gaat. Tot een exegese van Heb.6 ben je niet gekomen en ook heb je mijn exegese niet weerlegd. Volgens mij dien je ten allen tijde eerst naar de tekst zelf te luisteren. Daarvoor is bij jou geen ruimte. Jij komt al met andere teksten voordat je de tekst in kwestie onder de loep genomen hebt. De tekst lijkt de afval van gelovigen te suggereren, dat kan niet en dus kom je met allerlei andere teksten. De betekenis van deze tekst moet dan maar buigen voor andere teksten. Waar is de ruimte voor de paradox? Waarom moet de betekenis van deze tekst aangepast worden en kan ze niet als nuancering van andere bijbelse gegevens dienen? Met jouw methode diskwalificeer jij alle bijbelse gegevens die niet binnen jouw leer passen.

Jas:
Nogmaals, jij mag geloven wat je wilt.

Gelukkig maar.

Jas:
Ik blijf er bij dat hier de zonde tegen de HG beschreven werd en dat het niet ging om echte gelovigen die door Christus gerechtvaardigd waren.

En ik heb daar geen problemen mee. Jij begint echter een discussie over de vraag of Heb.6 de afval van gelovigen leert. Van een inhoudelijke discussie over Heb.6 is echter geen sprake. Het gaat direct over DE leer en je posities ligt op voorhand muurvast. Wil je nu met mensen in discussie of gesprek of wil je enkel de leer verkondigen?

Jas:
Ik ben er heilig van overtuigd en heb het ook zelf zo meegemaakt, anders lag ik al op de bodem van de hel want ik heb God nooit, maar dan ook nooit opgezocht.

We hebben het hier toch niet over Gods opzoekende liefde?

Jas:
Hierover valt met mij verder niet te praten want het leidt van God af.

Nogmaals: jij begon de discussie. Ik probeer telkens weer terug te keren naar dat wat de bijbel zegt. Leidt dat van God af?

Wat betreft de onzekerheid des geloofs waar veel refo's in verkeren. Dat komt, omdat hetgeen daar geleerd wordt, niet reformatorisch is maar eveneens remonstrants. De oudvaders hebben geleerd dat elke gelovige zonder bijzondere openbaring van zijn uitverkiezing verzekerd kan zijn.

En hoe kon dat dan?

Jas:
Nogmaals, ik begrijp best wat jij bedoelt, maar ik heb het tegendeel zo sterk aan den lijve ondervonden dat ik wellicht de zonde tegen de H.G. zou doen als ik dat zou ontkennen.

Allereerst kan het best zo zijn dat God jou voor afdwalen behoed heeft. Maar je kunt je eigen ervaring toch niet verheffen tot algemeen geldende regel?
Ten tweede lijkt het me dat je nooit de zonde tegen de Heilige Geest doet als je vanuit een open houding naar de bijbel lusitert.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

joepie

Berichtdoor joepie » 11 nov 2004 15:44

jas schreef:
joepie schreef:Maar tegen Petrus zegt Jezus zelf: Jij kleingelovige! Hij hoefde alleen maar te geloven dat hij het kon. En hij ging twijfelen en door die twijfel zakte hij door het water.
Dus hij (petrus) moest zelf geloven.

ja, en?

Dat was niet als reactie op jou maar op wat The Keimpe schreef.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 nov 2004 17:59

TheKeimpe schreef:
Marnix schreef:Snap je het idee? God geeft mensen keuzevrijheid. Hij pakt je vast en jij kunt hem vasthouden (geloof, bekeren) of Zijn hand loslaten (ongeloof, afkeren)

Als jij Gods vasthoudt kan niets je van Hem scheiden.

Gelukkig lees ik een andere geschiedenis in de Bijbel. De Heere Jezus zegt tegen Petrus: "IK heb gebeden, dat uw geloof niet ophoude." Met andere woorden, als Jezus niet voor Petrus had gebeden, dan had Petrus ten dode opgeschreven geweest.
En zo kun je meer voorbeelden lezen van gelovigen, die door God zijn vastgehouden, terwijl ze zelf vielen. Denk aan Jona en de vis, Abram in Egypte enz.

Hoewel hiermee niet de moeilijkheid in de tekst is opgelost, denk ik wel dat jouw redenering geen stand houdt, dat God jouw alleen vast houdt als jij Hem vasthoudt. Gelukkig:) anders vrees ik dat TK niet zo heel gelovig meer was...

Liefde komt van 2 kanten ;)

God houdt mensen vast.... maar niet tegen hun wil in. Dat zou zijn als iemand die van iemand anders houdt... terwijl die persoon er helemaal niets van moet hebben... dan is de band toch niet echt?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 12 nov 2004 22:13

Marnix schreef:
Liefde komt van 2 kanten ;)

God houdt mensen vast.... maar niet tegen hun wil in. Dat zou zijn als iemand die van iemand anders houdt... terwijl die persoon er helemaal niets van moet hebben... dan is de band toch niet echt?

Ook de liefde die Gods uitverkorenen hebben, wordt hen door God vergeven. Van nature zijn wij liefdeloze schepsels en als God die liefde tot Hem niet voortdurend in ons zou vernieuwen, zouden wij i.d.d. uit Zijn hand, en daarmee ook uit Zijn Verbond vallen. Maar nu zegt Hij in Jer.31:3 ; "Ja, Ik heb u liefgehad met een eeuwige liefde; daarom heb Ik u getrokken met goedertierenheid". Dat woordje getrokken duidt op onwil van de kant van de mens. Daarom staat er ook in Hooglied 1:4; "Trek mij, wij zullen U nalopen". De mens moet vrijwillig gemaakt worden Marnix, het liefst lopen wij altijd de andere kant op dan die God wil. Maar misschien ben jij een uitzondering.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 13 nov 2004 03:50

Het punt is dat je niet kan bepalen wanneer God je daadwerkelijk 'getrokken' heeft. Als God je op je 5e wil al vrijgemaakt heeft (of bij je geboorte!) zul je niet het idee hebben dat je een wil hebt, die tegen God ingaat. Als je jarenlang de grootste rottigheid uitgehaald hebt, wel. Hoe onze theologische visie door ons verleden bepaald wordt :P
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 nov 2004 11:44

Jas, God maakte dat wel mogelijk, ik ben het er mee eens dat de mens vanuit zichzelf verloren zou gaan... Maar Gods invloed is niet het enige... God trekt de mens... daardoor kan de mens keuzes maken.... let wel op, een keuze voor... maar ook een keuze tegen. Het begint bij God, Hij maakt het mogelijk... maar dat wil niet zeggen dat je als mens niets kunt doen... God zorgt dat je Ja zegt of Nee... zo werkt het niet...

Daarom gaf ik als beeld ook niet iemand die Gods hand vastpakt.... Maar God die de hand van een mens vastpakt.... maar de mens kan wel loslaten.

God is liefde, doordat Hij ons liefheeft kunnen wij Hem liefhebben, zonder Zijn liefde zouden we dat niet doen... Maar liefde komt van 2 kanten en dat wil God ook hebben... Wij kunnen God de rug toekeren... Het is niet voor niets dat de bijbel zegt dat wie gelooft behouden zal worden... Dat vraagt om actie van de mens, als gevolg van Gods (hart in) actie.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 13 nov 2004 13:39

Marnix schreef:Jas, God maakte dat wel mogelijk, ik ben het er mee eens dat de mens vanuit zichzelf verloren zou gaan... Maar Gods invloed is niet het enige... God trekt de mens... daardoor kan de mens keuzes maken.... let wel op, een keuze voor... maar ook een keuze tegen. Het begint bij God, Hij maakt het mogelijk... maar dat wil niet zeggen dat je als mens niets kunt doen... God zorgt dat je Ja zegt of Nee... zo werkt het niet...

Daarom gaf ik als beeld ook niet iemand die Gods hand vastpakt.... Maar God die de hand van een mens vastpakt.... maar de mens kan wel loslaten.

God is liefde, doordat Hij ons liefheeft kunnen wij Hem liefhebben, zonder Zijn liefde zouden we dat niet doen... Maar liefde komt van 2 kanten en dat wil God ook hebben... Wij kunnen God de rug toekeren... Het is niet voor niets dat de bijbel zegt dat wie gelooft behouden zal worden... Dat vraagt om actie van de mens, als gevolg van Gods (hart in) actie.

Laat maar, je snapt het denk ik niet. Dit wordt steeds een herhaling van wat reeds eerder gezegd is. Wij kunnen Gods hand niet loslaten als Hij dat niet wil.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 13 nov 2004 14:07

Marnix schreef:Jas, God maakte dat wel mogelijk, ik ben het er mee eens dat de mens vanuit zichzelf verloren zou gaan...

Marnix, de mens gaat niet vanuit zichzelf verloren, de mens IS vanuit zichzelf verloren. In zonde ontvangen en geboren. Daaruit komt voort dat wij dus "uit onszelf" geen keus voor God kunnen maken en niet zullen maken. Natuurlijk kunnen we in onze mensenlijke natuur proberen goed te doen, en als keurige christenen door het leven te gaan. Maar tot die zal Hij zeggen "Ga uit van Mij, Ik heb u nooit gekend."
Maar Gods invloed is niet het enige... God trekt de mens... daardoor kan de mens keuzes maken.... let wel op, een keuze voor... maar ook een keuze tegen. Het begint bij God, Hij maakt het mogelijk... maar dat wil niet zeggen dat je als mens niets kunt doen... God zorgt dat je Ja zegt of Nee... zo werkt het niet...

Zo werkt het wel. "Zonder Mij kunt gij niets doen!

Als God een mens vastheeft en dat mens onder Gods toelating van Hem afdwaald, als was het tot aan de poorten van de hel, dan nog heeft Hij hem vast en zal Hem niet loslaten. Hij laat niet varen het werk van Zijn handen. En dan mogen Gods kinderen zingen dat niets hun zal rukken uit Zijn hand. Niet uit hun eigen kracht, niet uit hun eigen keus. Maar omdat Hij ze vanaf de moederschoot gekend heeft.
Dat is geen vrijbrief om er op los te leven, zo van als het Zijn plan is dan zal het wel komen. Nee, want met elke zonde bedroeven wij Hem steeds meer. Lees de geschiedenis van Manasse maar eens.
Lees de Christenreis van Bunyan.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 13 nov 2004 14:56

:) grappig dat je dit zegt, Zareb. Had ik niet achter jou gezocht. En dat komt omdat iemand als ik met mijn orthodoxe achtergrond automatisch iedere praktiserende homofiele christen in het vrijzinnige hoekje stopt :D hoe vooringenomen kunnen mensen zijn... ik wel dus. Leuk voer voor een nieuwe discussie, maar goed, ontopic.

Ik denk toch niet dat je op die manier de tekst uit Hebreeën uit kan leggen? Voor mij is juist Hebr.6 een van de belangrijkste redenen om te geloven dat God de mens inderdaad de vrije keuze laat, misschien enigszins gestuurd maar niet 100% gedetermineerd...

Ergo: wat je zegt is heel mooi, maar toch niet geloofwaardig in het licht van Hebr.6?
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 nov 2004 16:02

jas schreef:
Marnix schreef:Jas, God maakte dat wel mogelijk, ik ben het er mee eens dat de mens vanuit zichzelf verloren zou gaan... Maar Gods invloed is niet het enige... God trekt de mens... daardoor kan de mens keuzes maken.... let wel op, een keuze voor... maar ook een keuze tegen. Het begint bij God, Hij maakt het mogelijk... maar dat wil niet zeggen dat je als mens niets kunt doen... God zorgt dat je Ja zegt of Nee... zo werkt het niet...

Laat maar, je snapt het denk ik niet. Dit wordt steeds een herhaling van wat reeds eerder gezegd is. Wij kunnen Gods hand niet loslaten als Hij dat niet wil.

De bijbel leert me wat anders... maar goed, dat wordt inderdaad een herhaling van standpunten dus laten we daar meer verder niet over praten hier. Ik snap overigens wel wat je bedoelt maar uit de bijbel maak ik wat anders op, mijn standpunt heeft niets te maken met het niet snappen van jou mening maar met jou mening toetsen aan de bijbel... en dan trek ik deze conclusie.

Marnix, de mens gaat niet vanuit zichzelf verloren, de mens IS vanuit zichzelf verloren. In zonde ontvangen en geboren. Daaruit komt voort dat wij dus "uit onszelf" geen keus voor God kunnen maken en niet zullen maken. Natuurlijk kunnen we in onze mensenlijke natuur proberen goed te doen, en als keurige christenen door het leven te gaan. Maar tot die zal Hij zeggen "Ga uit van Mij, Ik heb u nooit gekend."

Lees nou eerst eens verder... De redding door Chirtus kwam totaal buiten mensen om tot stand... daarin zijn we volledig afhankelijk van Christus en het offer dat Hij wilde brengen. Zonder dat offer waren we allemaal verloren gegaan. (De mens is verloren en gaat verloren is hetzelfde, de mens gaat verloren zonder Christus bij het laatste oordeel... en is verloren door de zondeval... het ene is het gevolg van het andere)

Het is wel opvallen dat je het "Ga weg van mij, ik heb u nooit gekend" aanhaalt. Dit zegt de bruidegom tegen de vijf dwaze maagden. Ze hadden een uitnodiging gekregen voor het bruiloftsfeest, ze waren uitgenodigd en mochten op het feest komen.... maar door hun eigen slechte voorbereiding kwamen ze te laat en verknalden ze het voor zichzelf.

Zo werkt het wel. "Zonder Mij kunt gij niets doen!

Klopt, zonder Jezus konden we niets doen.... Maar Hij kwam, stierf en overwon en daarom kunnen we nu wel wat doen. Jezus legde de brug over de kloof tussen God en mensen.... waardoor we weer tot God kunnen komen door Hem. Maar op het moment dat je gaat geloven en uitgenodigd wordt om die brug over te gaan en naar het bruiloftsfeest te komen wordt er ook actie van mensen verwacht. Dat blijkt duidelijk uit de gelijkenis van de wijze en dwaze maagden en ook uit de gelijkenis van de talenten.

Vanaf het moment dat je Jezus kent geldt het "zonder Mij kunt U niets doen" niet meer.... want je bent niet zonder Hem en je kunt dus wel dingen doen... Daar ligt dan gelijk ook een verantwoordelijkheid.

[quote]Als God een mens vastheeft en dat mens onder Gods toelating van Hem afdwaald, als was het tot aan de poorten van de hel, dan nog heeft Hij hem vast en zal Hem niet loslaten. Hij laat niet varen het werk van Zijn handen. En dan mogen Gods kinderen zingen dat niets hun zal rukken uit Zijn hand. Niet uit hun eigen kracht, niet uit hun eigen keus. Maar omdat Hij ze vanaf de moederschoot gekend heeft.
Dat is geen vrijbrief om er op los te leven, zo van als het Zijn plan is dan zal het wel komen. Nee, want met elke zonde bedroeven wij Hem steeds meer. Lees de geschiedenis van Manasse maar eens. [/quote

De verloren zoon besloot op een gegeven moment terug te keren naar zijn vader. Dat verlangen had hij omdat hij wist dat hij het bij zijn vader goed had... door goed voor hem te zorgen had die vader er voor gezorgd dat dat verlangen terug kwam... maar hij ging wel terug. Het is een combinatie van invloed die God op je uitoefent... en het zetten van een stap... God speelt zeker de belangrijkste rol... maar hij geeft mensen verantwoordelijkheid en de mogelijkheid om keuzes te maken.

yezz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor yezz » 13 nov 2004 17:21

Daarom graag een bredere discussie over Hebr. 6:4-6; "Want het is onmogelijk, degenen, die eens verlicht geweest zijn, en de hemelse gave gesmaakt hebben, en des Heiligen Geestes deelachtig geworden zijn, En gesmaakt hebben het goede woord Gods, en de krachten der toekomende eeuw, En afvallig worden, die, zeg ik, wederom te vernieuwen tot bekering, als welke zichzelven den Zoon van God wederom kruisigen en openlijk te schande maken".

Laten wij nu eens kijken wat de bijbel hiervan zegt.....
Kan dat of niet...

eerst Hebr.6:4-6

4.Want wie ooit door het licht beschenen is, geproefd heeft van de hemelse gave en deel gekregen heeft aan de heilge Geest.

Wat staat hier nu precies.. Eerst ben je door he licht beschenen, je hebt geproefd van de hemelse gave.. wanneer kan dat? Dat kan pas wanneer volgens handelingen als je gedoopt bent met de HG. Wat er eigenlijk ook staat. Je hebt deel gehad aan de HG, dit kan pas wanneer je tot bekering gekomen bent.

wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft en vervolgens afvallig is geworden..kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.

Dus er is een bekering vooraf gegaan. Je hebt je hart aan God gegeven, en vervolgens de kracht van God ervaren.. Vervolgens heb je God de rug toe gekeerd. En je kan omogelijk een tweede keer worden bekeerd.

Dit is duidelijk... denk ik.

De vraag kan een bekeerde de verkeerde weg ingaan?

Wat zegt Gods Woord erover?

1tes5:19 Sv zegt: Blust den Geest niet uit.
Christenen zijn gedoopt met Geest en vuur. Als je het vuur wil laten branden heb je zuurstof nodig en je moet er geen vuil opgooien wat het zuurstof ontneemt om te branden.

2tim17 zegt: Wat dwaaleraren vertellen, woekert voort als een gezwel
Ook Hymeneus en Filetus zijn van de waarheid afgedwaald, door te beweren dat de opstanding al heeft plaatsgevonden

Maw Hymeneus en Filetus hebben de waarheid gekent en zijn vervolgens de verkeerde weg ingegegaan.

[i]math24:24: zegt dat vele valse profeten en christussen zouden opstaan, die grote tekenen en wonderen doen, die mogelijk ook de uitverkorenen zouden verleiden[i].

Dus de uitverkorenen zouden verleidt kunnen worden.

Ook ef 4:14 spreekt hiervan...

Ik las dat de Geest Gods over Bileam(num24:2)kwam over hem. Ik vind het geen goede vergelijking. God grijpt zelf in. Het laat de almacht van God zien. Bileam had zeer waarschijnlijk zelf een waarsprekende geest. Deze geest werd teniet gedaan door God.

In samuel staat dat de Geest van God Saul verliet. David was ook bang dat God zijn Geest van hem zou nemen. Dus het kan zeker wel...

tot zo ver

gr.
Als je hart bitter is, zal suiker in je mond niet helpen

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 13 nov 2004 17:27

Marnix schreef:
Vanaf het moment dat je Jezus kent geldt het "zonder Mij kunt U niets doen" niet meer.... want je bent niet zonder Hem en je kunt dus wel dingen doen... Daar ligt dan gelijk ook een verantwoordelijkheid.
Als God een mens vastheeft en dat mens onder Gods toelating van Hem afdwaald, als was het tot aan de poorten van de hel, dan nog heeft Hij hem vast en zal Hem niet loslaten. Hij laat niet varen het werk van Zijn handen. En dan mogen Gods kinderen zingen dat niets hun zal rukken uit Zijn hand. Niet uit hun eigen kracht, niet uit hun eigen keus. Maar omdat Hij ze vanaf de moederschoot gekend heeft.
Dat is geen vrijbrief om er op los te leven, zo van als het Zijn plan is dan zal het wel komen. Nee, want met elke zonde bedroeven wij Hem steeds meer. Lees de geschiedenis van Manasse maar eens.
De verloren zoon besloot op een gegeven moment terug te keren naar zijn vader. Dat verlangen had hij omdat hij wist dat hij het bij zijn vader goed had... door goed voor hem te zorgen had die vader er voor gezorgd dat dat verlangen terug kwam... maar hij ging wel terug. Het is een combinatie van invloed die God op je uitoefent... en het zetten van een stap... God speelt zeker de belangrijkste rol... maar hij geeft mensen verantwoordelijkheid en de mogelijkheid om keuzes te maken.

Ja maar wat je nu zegt daar ben ik het ook gewoon mee eens. Want je gaat nu uit van de mens die reeds wedergeboren is. Ik heb het over de mens voor de wedergeboorte en dat die niets, maar dan ook niets doen kan om God te behagen. En overigens ontslaat het ook die mensen niet van de verantwoording om God te geven wat Hem toekomt. Dat ze dat niet kunnen ontslaat ze niet van de verplichting, God heeft de mens immers goed geschapen. Over er maar op los leven, heb ik het al helemaal niet gehad. Dat is een antinomiaans standpunt waar ik falikant tegen ben. Jij gaat er volgens mij min of meer van uit, dat elk mens wedergeboren is. Tja, ik denk daar anders over.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 13 nov 2004 18:03

yezz schreef:De vraag kan een bekeerde de verkeerde weg ingaan?

Dat was de vraag niet. De vraag was of de oprechte gelovige uit Gods genade kan vallen.
yezz schreef:Wat zegt Gods Woord erover?

1tes5:19 Sv zegt: Blust den Geest niet uit.
Christenen zijn gedoopt met Geest en vuur. Als je het vuur wil laten branden heb je zuurstof nodig en je moet er geen vuil opgooien wat het zuurstof ontneemt om te branden.

2tim17 zegt: Wat dwaaleraren vertellen, woekert voort als een gezwel
Ook Hymeneus en Filetus zijn van de waarheid afgedwaald, door te beweren dat de opstanding al heeft plaatsgevonden

Maw Hymeneus en Filetus hebben de waarheid gekent en zijn vervolgens de verkeerde weg ingegegaan.

Ja dit zegt dus allemaal niks over het soort geloof wat die mensen hadden. De waarheid kennen is niet hetzelfde als een kind van God zijn. Ook de duivel kent de waarheid, maar hij siddert als hij er aan denkt.
yezz schreef:[i]math24:24: zegt dat vele valse profeten en christussen zouden opstaan, die grote tekenen en wonderen doen, die mogelijk ook de uitverkorenen zouden verleiden[i].

Dus de uitverkorenen zouden verleidt kunnen worden.

Dat staat er dus niet. Er staat, indien het mogelijk ware, waarmee de Heere Jezus zoveel zegt, dat die verleiding zo groot zal zijn, dat in elk geval allen die niet oprecht geloven, zullen vallen voor die verleiding. M.a.w. het schijn zal haast niet van het zijn onderscheiden kunnen worden. Behalve door de uitverkorenen, want God zal ze bewaren voor die verleiding. Dat drukken de woorden van de Zaligmaker "indien het mogelijk ware" uit, nl. dat het niet mogelijk is. Je verdraait de Schrift hier nogal subtiel vind ik, moet je niet doen.
yezz schreef:Ook ef 4:14 spreekt hiervan...

Nee dat staat ook hier niet. Er staat dat de minder geoefende christen gemakkelijker in een dwaling valt dan de volwassen, de meer geoefende christen. Hetgeen niet inhoudt, dat ze daardoor ook uit Gods genade vallen.
yezz schreef:Ik las dat de Geest Gods over Bileam(num24:2)kwam over hem. Ik vind het geen goede vergelijking. God grijpt zelf in. Het laat de almacht van God zien. Bileam had zeer waarschijnlijk zelf een waarsprekende geest. Deze geest werd teniet gedaan door God.

Bileam kon niet anders spreken dan wat de Geest van God hem ingaf. Maar wat dit voorbeeld met de afval der heiligen te maken heeft, begrijp ik niet.
Nogmaals stel ik dat de ware gelovigen nooit uit Gods genade kunnen vallen. Deze dwaling kon ontstaan door loslaten van de verkiezingsleer, zoals de remonstranten gedaan hebben. Want als we aan die leer vasthouden, dan kunnen we ook geloven wat er staat in Rom.9:11; "Want als de kinderen nog niet geboren waren, noch iets goeds of kwaads gedaan hadden, opdat het voornemen Gods, dat naar de verkiezing is, vast bleve, niet uit de werken, maar uit den Roepende:"
De verkiezing is het fundament van de zaligheid voor al Gods kinderen. Zij kunnen die verkiezing niet ongedaan maken, door wat voor reden dan ook. Deze leer loslaten, stelt inderdaad de zaligheid op losse schroeven. Zo kun je genade hebben, en zo ben je het ook weer kwijt. Een verwerpelijke leer waar we ons heftig van zouden moeten distantiëren.
yezz schreef:In samuel staat dat de Geest van God Saul verliet. David was ook bang dat God zijn Geest van hem zou nemen. Dus het kan zeker wel...

Dat David, en al Gods kinderen, wel eens bang zijn hiervoor, komt door de kwaadaardige inblazingen van de satan die hun zegt, God heeft je verlaten, of God gaat je verlaten. Toch zal het nooit gebeuren. En het feit dat David er bang voor was, is geen bewijs dat het ooit gebeurd is, integendeel, er is voldoende te lezen over David waaruit we kunnen opmaken, dat het nooit gebeurd is. We lezen in psalm 51:13; "Verwerp mij niet van Uw aangezicht, en neem Uw Heiligen Geest niet van mij". David was in zeer zware zonden gevallen. Als Gods volk dat doet, wijkt wel de dadelijke aanwezigheid van de Geest, want Die kan met de minste zonde geen gemeenschap hebben. Echter, dat wil niet zeggen, dat ze daardoor ook uit het Verbond met God gezet worden. Daarom kan David in die psalm ook nog steeds tot God bidden en zich verootmoedigen, let wel, door diezelfde Geest; "Heere, open mijn lippen, zo zal mijn mond Uw lof verkondigen". Toen werd Davids hart verbroken voor God en hij wist dat dit de Heere een aangenaam offer was. Een gebroken en verslagen hart. En hij wist van de zekerheid van het verbond. Daarom kon hij ook zeggen dat God dat gebroken hart niet zou verachten, zoals hij met zekerheid weet te zeggen: "een gebroken en verslagen hart zult Gij, o God! niet verachten". Ik hoop beste Yezz, dat de Heere je die zekerheid nog eens in je hart geeft, dat je nooit, maar dan ook nooit meer van Hem af komt, omdat Hij trouw is aan Zijn Verbond, wat Hij van eeuwigheid opgericht heeft in de raad des Vredes met Zijn Zoon, Jezus Christus. Laat alsjeblieft die vreselijke dwaalleer van onzekere genade los. Onzekere genade bestaat niet en zal blijken niet door de laatste vijand, de dood, heen te komen. Daarom is het zo nodig dat we het zeker weten, en dat de Geest met onze Geest getuigt dat wij kinderen Gods zijn. Die Geest, die niet liegen kan.
hartelijke groet, Jas.

Terug naar “Archief”