sorry (hoedje... ff serieus)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 17 nov 2004 19:19

Tja, dat kan je niet meer aan Paulus vragen.
Maar we gaan er van uit dat wat in de bijbel staat waar is.

sela

Berichtdoor sela » 17 nov 2004 19:31

sela draagt geen hoed.

eerlijk gezegd heb ik ook al tijden de gedachte dat vers 6 en 15 van 1 korinthiers 11 een beetje met elkaar in tegenspraak zijn.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 nov 2004 19:40

sela schreef:sela draagt geen hoed.

eerlijk gezegd heb ik ook al tijden de gedachte dat vers 6 en 15 van 1 korinthiers 11 een beetje met elkaar in tegenspraak zijn.

:idea: :!:

Zou er de hele tijd met bedekking niet gewoon (lang) haar bedoeld worden?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 nov 2004 19:53

Tja, wat dat "om der engelen wil" betekent is me een raadsel... Maar ik kan me niet voorstellen dat de engelen het niet kunnen aanzien en het schandelig vinden als een vrouw zonder hoed op bid...

En ik kan me best voorstellen dat vrouwen niet graag een hoedje + rok dragen naar de kerk... dat van die rok staat overigens sowieso nergens in de bijbel dus als je daar op wordt aangekeken in je eigen gemeente en het belachelijk vinden dat je geen rok draagt kan ik me wel voorstellen dat ze een andere kerk zoeken...

Ik blijf er bij dat het iets cultuurgebondens is... Paulus zegt zelf: Zeg eerlijk, het kan toch gewoon niet dat een vrouw zonder hoedje op bidt? Ik heb het idee dat dat niet voor ons geldt want ik kan die vraag niet met "inderdaad" beantwoorden.

En tijden veranderen en God gaat mee... het is in deze tijd niet raar om als vrouw zonder hoedje en met broek aan naar de kerk te gaan, ik geloof niet dat God dat soort mensen niet serieus neemt en hun kleding verwerpt.

In die tijd was het blijkbaar wel raar en ook voor sommige mensen in de kerk aanstootgevend om dat soort kleding te dragen. (misschien wel omdat in die tijd er veel hoeren tot geloof kwamen... hoeren hadden vaak kort haar of helemaal geen haar en konden jaloers zijn op het lange haar van een ander)

Het om der engelen wil denk ik niet zeggen dat de engelen het willen omdat ze zelf niet er tegen kunnen dat vrouwen zonder hoofddeksel bidden... maar dat ze door God worden ingezet om mensen te helpen en te doen wat goed voor ze is... dat wil dus niet zeggen dat het niet cultuurgebonden is.

Gods regels zijn wel degelijk met een bedoeling... Blijkbaar was dat toen het geval.

Tot slot nog even de NBV-vertaling (vooral vers 16 is wel interessant)

2 Ik prijs het in u dat u mij bij alles als voorbeeld neemt en u aan de voorschriften houdt die ik u gegeven heb. 3 Ik moet u echter nog het volgende zeggen.
Christus is het hoofd van de man, de man het hoofd van de vrouw en God het hoofd van Christus. 4 Iedere man die met bedekt hoofd bidt of profeteert, maakt zijn hoofd te schande. 5 Maar een vrouw maakt haar hoofd te schande wanneer ze met onbedekt hoofd bidt of profeteert, want ze is in dat geval precies hetzelfde als een kaalgeschoren vrouw. 6 Een vrouw die haar hoofd niet bedekt, kan zich maar beter laten kaalknippen. Wanneer ze dat een schande vindt, moet ze haar hoofd bedekken.
7 Een man mag zijn hoofd niet bedekken omdat hij Gods beeld en luister is. De vrouw is echter de luister van de man. 8 (De man is immers niet uit de vrouw voortgekomen, maar de vrouw uit de man; 9 en de man is niet omwille van de vrouw geschapen, maar de vrouw omwille van de man.) 10 Daarom, en omwille van de engelen, moet een vrouw zeggenschap over haar hoofd hebben. 11 Echter, in hun verbondenheid met de Heer is de vrouw niets zonder de man, en ook de man niets zonder de vrouw. 12 Want zoals de vrouw uit de man is voortgekomen, zo bestaat de man door de vrouw – en alles is ontstaan uit God. 13 Oordeelt u daarom zelf. Is het gepast dat een vrouw met onbedekt hoofd tot God bidt? 14 Leert de natuur zelf u niet dat lang haar een man te schande maakt, 15 terwijl het een vrouw tot eer strekt? Het haar van de vrouw is haar gegeven om een hoofdbedekking te dragen.
16 Iemand die meent zo eigenzinnig te moeten zijn af te wijken van wat ik zeg, dient te bedenken dat wij noch de gemeenten van God een ander gebruik kennen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 17 nov 2004 20:46

Marnix schreef:Tja, wat dat "om der engelen wil" betekent is me een raadsel... Maar ik kan me niet voorstellen dat de engelen het niet kunnen aanzien en het schandelig vinden als een vrouw zonder hoed op bid...

En ik kan me best voorstellen dat vrouwen niet graag een hoedje + rok dragen naar de kerk... dat van die rok staat overigens sowieso nergens in de bijbel dus als je daar op wordt aangekeken in je eigen gemeente en het belachelijk vinden dat je geen rok draagt kan ik me wel voorstellen dat ze een andere kerk zoeken...

Ik blijf er bij dat het iets cultuurgebondens is... Paulus zegt zelf: Zeg eerlijk, het kan toch gewoon niet dat een vrouw zonder hoedje op bidt? Ik heb het idee dat dat niet voor ons geldt want ik kan die vraag niet met "inderdaad" beantwoorden.

En tijden veranderen en God gaat mee... het is in deze tijd niet raar om als vrouw zonder hoedje en met broek aan naar de kerk te gaan, ik geloof niet dat God dat soort mensen niet serieus neemt en hun kleding verwerpt.

In die tijd was het blijkbaar wel raar en ook voor sommige mensen in de kerk aanstootgevend om dat soort kleding te dragen. (misschien wel omdat in die tijd er veel hoeren tot geloof kwamen... hoeren hadden vaak kort haar of helemaal geen haar en konden jaloers zijn op het lange haar van een ander)

Het om der engelen wil denk ik niet zeggen dat de engelen het willen omdat ze zelf niet er tegen kunnen dat vrouwen zonder hoofddeksel bidden... maar dat ze door God worden ingezet om mensen te helpen en te doen wat goed voor ze is... dat wil dus niet zeggen dat het niet cultuurgebonden is.

Gods regels zijn wel degelijk met een bedoeling... Blijkbaar was dat toen het geval.

Tot slot nog even de NBV-vertaling (vooral vers 16 is wel interessant)

2 Ik prijs het in u dat u mij bij alles als voorbeeld neemt en u aan de voorschriften houdt die ik u gegeven heb. 3 Ik moet u echter nog het volgende zeggen.
Christus is het hoofd van de man, de man het hoofd van de vrouw en God het hoofd van Christus. 4 Iedere man die met bedekt hoofd bidt of profeteert, maakt zijn hoofd te schande. 5 Maar een vrouw maakt haar hoofd te schande wanneer ze met onbedekt hoofd bidt of profeteert, want ze is in dat geval precies hetzelfde als een kaalgeschoren vrouw. 6 Een vrouw die haar hoofd niet bedekt, kan zich maar beter laten kaalknippen. Wanneer ze dat een schande vindt, moet ze haar hoofd bedekken.
7 Een man mag zijn hoofd niet bedekken omdat hij Gods beeld en luister is. De vrouw is echter de luister van de man. 8 (De man is immers niet uit de vrouw voortgekomen, maar de vrouw uit de man; 9 en de man is niet omwille van de vrouw geschapen, maar de vrouw omwille van de man.) 10 Daarom, en omwille van de engelen, moet een vrouw zeggenschap over haar hoofd hebben. 11 Echter, in hun verbondenheid met de Heer is de vrouw niets zonder de man, en ook de man niets zonder de vrouw. 12 Want zoals de vrouw uit de man is voortgekomen, zo bestaat de man door de vrouw – en alles is ontstaan uit God. 13 Oordeelt u daarom zelf. Is het gepast dat een vrouw met onbedekt hoofd tot God bidt? 14 Leert de natuur zelf u niet dat lang haar een man te schande maakt, 15 terwijl het een vrouw tot eer strekt? Het haar van de vrouw is haar gegeven om een hoofdbedekking te dragen.
16 Iemand die meent zo eigenzinnig te moeten zijn af te wijken van wat ik zeg, dient te bedenken dat wij noch de gemeenten van God een ander gebruik kennen.

Als ik dit goed lees is iedereen die afwijkt van wat Paulus zegt, dus niet voor een hoedje is, eigenzinnig.

Marnix, je bent eigenzinnig. :mrgreen:
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Duckie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Duckie » 17 nov 2004 23:33

of Paulus is gewoon een beetje eigenzinnig..

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 18 nov 2004 06:50

M.b.t.: "Elke man, die bidt of profeteert, hebbende iets op het hoofd, die onteert zijn eigen hoofd;" (1 Kor.11:4):
-Eerste probleem is een foutieve vertaling van het Griekse "kataiochoenei" in de tekst. Afgeleide van het grondwoord "kata" waarvoor hierboven "op" wordt gebruikt, zou eigenlijk overgezet moeten worden met: van ... neer, naar onderen, over ... neer, neer ... op, neerwaarts, omlaag langs ...; terwijl het Griekse woord voor op "epi" is! Vgl. in Septoeagint Ex.29:6 en Lev.8:9 waar Ahharron door Mosjeh de priesterlijke hoed werd geplaatst "epi" [vert. v. AL (Hebr.)] op "kefalen autoe" (Hebr. rosjo) zijn hoofd. [Ja, de Kohaniem-priesters hadden wel een voorgeschreven hoed (tulband) op!]
We moeten bij de tekst uit 1 Korinthe dus eerder denken aan een sluier of sjaal o.i.d. die over het hoofd zou kunnen afhangen naar beneden.
In de Joodse traditie hangt men bij bepaalde gebeden, en momenten de Tallieth [ha-gadol] (populair gebedsmantel/-kleed genaamd) over het hoofd. Men baseert dit op een uitleg van Ex.34:6 (Talmoed, Rosj Ha-Sjanah 17b). Mosjeh zou dat moment in zijn kleed zijn gewikkeld. Het werd tot een regel de gemeenschap niet in het gebed te leiden zonder het hoofd te bedekken (Soferiem 14:15).
Sjaoel leert echter anders, en leert zo'n afhanging niet toe te passen, maar aangezien hijzelf volhield niet te overtreden tegen de vaderlijke gewoonten: “Ik heb noch tegen de wet der Joden, noch tegen de Tempel, … gezondigd” (Hand.25:8) en tegen Joden van Rome: “Mannen broeders, ik, die niets gedaan heb tegen het volk of de vaderlijke gewoonten” (28:17), ga ik er van uit dat ik, wanneer aanwezig op bepaalde momenten van de Joodse religieuze cyclus (synagogegang etc.), de gewoonte de talieth over het hoofd te trekken niet hoef over te slaan binnen die context. Overigens droeg men de t'fillien (voorhoofds- en handbanden) vroeger in 2e Tempelperiode de gehele dag door. Volgens Kitsoer Sjoelchan Aroech 10:1 mag over hoofdt'fillien geen tallieth hangen, vanwege de aanwezigheid (SJ'CHINAH) van HASJEM die met het dragen der hoofd-t'filien geimpliciert wordt (op het hoofd, vgl.: 1 Kor.11:3-15)!!

Sam

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 18 nov 2004 09:28

Kijk even naar de tijd waarin het bedekken van het hoofd nagelaten werd, dat is begonnen na de tweede wereldoorlog. Het liep samen met de enorme secularisatie. Voor de Tweede Wereldoorlog was het bijna gewoon dat je de straat opging met een hoofddeksel, christelijk of niet, dus toen was onze samenleving er nog van doortrokken.

En er zit natuurlijk ook een stuk traditie in, maar ik vind het toch een vorm van eerbied, een hoofddeksel. Het is ook een stuk verootmoediging, als het hart er ook in is uiteraard.

Mogelijk moeten we niet proberen om te blijven schaven, want we zijn bezig met z'n allen om een rijke nederlandse christelijke traditie weg te gooien met z'n allen. Alleen daarom al is het jammer!
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

joepie

Berichtdoor joepie » 18 nov 2004 09:42

alex leusink schreef:Kijk even naar de tijd waarin het bedekken van het hoofd nagelaten werd, dat is begonnen na de tweede wereldoorlog. Het liep samen met de enorme secularisatie. Voor de Tweede Wereldoorlog was het bijna gewoon dat je de straat opging met een hoofddeksel, christelijk of niet, dus toen was onze samenleving er nog van doortrokken.

En er zit natuurlijk ook een stuk traditie in, maar ik vind het toch een vorm van eerbied, een hoofddeksel. Het is ook een stuk verootmoediging, als het hart er ook in is uiteraard.

Mogelijk moeten we niet proberen om te blijven schaven, want we zijn bezig met z'n allen om een rijke nederlandse christelijke traditie weg te gooien met z'n allen. Alleen daarom al is het jammer!

Ik heb van die oude fotoalbums, van mijn grootouders en ouders. Daar staat mijn vader b.v. ook nog met een hoed op de foto.
En ik kan me herinneren dat mijn moeder ook altijd een hoed op had en een rok of jurk aan.
Dat het ook in de vrijgemaakte kerk een soort van verplichting was.
Maar gelukkig is dat niet meer zo.
Alleen zie ik ze tegenwordig wel erg vrij en ongebonden in de kerk komen.
En ik weet niet of dat nu wel zo goed is.
Naveltruitjes, erg korte rokjes, en opschriften op shirts die niet echt Christelijk te noemen zijn, kapotte spijkerbroeken...enz.
Ik weet niet wat nu beter was, de tijd dat je in je nette kleren naar de kerk ging, of tegenwordig waar alles maar lijkt te kunnen.

Duckie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Duckie » 18 nov 2004 10:21

Zou God niet willen dat je komt zoals je bent? Kom naar Gods Huis zoals je doordeweeks ook bent! Waarom zou je je op zondag opeens anders voordoen. Als jij doordeweeks een rok aanhebt, doe het dan ook op zondag. Heb jij het doordeweeks niet, doe het dan ook op zondag niet. Net of God alleen op je let als je zondag in de kerk zit. Zo denken is m.i. hypocriet.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 nov 2004 11:55

Precies....

Reformatorische vrouwen, als jullie 's avonds voor het slapen gaan gaan bidden, doen jullie dan ook een hoedje op?

Sam, bedankt voor je uitleg, eindelijk diepergaande informatie over de tekst, daar hebben we wat aan.

En wat dat eigenzinnig betreft, dat heeft weer met het cultuurgebondene te maken. Als iets nu normaal is en ik zeg tegen mensen: Doe dat gewoon en doe niet zo eigenzinnig... gaat dat niet meer op voor een tijd waarin datgene niet meer normaal is :) Dan is het juist eigenzinnig om dat wel te doen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

BertV
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor BertV » 18 nov 2004 12:46

Tijdens een vacantie hier in ons landje gingen wij daar naar de kerk. Alle dames in rok en met hoed en hebben wij eerst maar eens gevraagd of wij in onze vacantie kleding naar binnen mochten. Het mocht maar wij zaten wel 'te koop'.

Dan lees ik in de bijdragen hierboven van: 'Paulus zegt' en 'volgens Paulus". Nergens staat er van 'Jezus zegt' of 'volgens Jezus'. Is het wel allemaal Jezus bedoeling van wat Paulus wil. Het staat in de bijbel zegt men dan, maar toch luister ik liever naar Jezus woorden.

BertV.
Geef Mij je hand, Ik zal je helpen.

joepie

Berichtdoor joepie » 18 nov 2004 13:10

Ik heb inmiddels een preek van onze Dominee, die over dat gedeelte gaat.
Als iemand hem wil lezen dan kan ik die wel mailen.
Wordt er gelijk een heleboel duidelijk.
Tenminste zo was dat voor mij.

En er is ook een boekje wat er o.a. over gaat: Emancipatie en de Bijbel. Van J. van Bruggen.

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 18 nov 2004 17:21

BertV schreef:Tijdens een vacantie hier in ons landje gingen wij daar naar de kerk. Alle dames in rok en met hoed en hebben wij eerst maar eens gevraagd of wij in onze vacantie kleding naar binnen mochten. Het mocht maar wij zaten wel 'te koop'.

Dan lees ik in de bijdragen hierboven van: 'Paulus zegt' en 'volgens Paulus". Nergens staat er van 'Jezus zegt' of 'volgens Jezus'. Is het wel allemaal Jezus bedoeling van wat Paulus wil. Het staat in de bijbel zegt men dan, maar toch luister ik liever naar Jezus woorden.

BertV.

Dan heb jij een dunne bijbel, alleen de 4 evangelieën.
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

BertV
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor BertV » 18 nov 2004 17:55

Dan heb jij een dunne bijbel, alleen de 4 evangelieën.

Ik heb er soms moeite mee dat er twee geschriften bestaan. Eén van Jezus en eentje van Paulus. Waarom schrijft Paulus wat Jezus zelf niet gezegd heeft, het maakt het geloven voor velen zo tot een last zie het onderwerp hier.

BertV.
Geef Mij je hand, Ik zal je helpen.

Terug naar “Archief”