Moderator: Moderafo's
Marnix schreef:Als dat zo is, waarom dan nog de bijbelse opdracht om elkaar terecht te wijzen?
Marnix schreef:En moeten we dan niet snel ons hele tuchtsysteem schrappen?
En hoe durft Paulus dan de gemeente in Korinthe terecht te wijzen?
Want die balk.....
Die tekst over balk en splinter gaat overigens niet over het wijzen op fouten... Het gaat daar over oordelen... Volgens mij wil Jezus duidelijk maken dat je elkaar niet moet veroordelen vanwege zonden, omdat we allemaal zondig zijn... maar dat je wel iemand op zonden mag wijzen, uit liefde. Een splinter uit iemands oog halen is iets anders dan iemand wijzen op een splinter en tips geven hoe je die kan laten verwijderen.
rosekapje schreef:Zou het ook niet zo zijn dat als iemand liefdevol terecht gewezen wordt dat vaak als een 'aanval' ziet op zichzelf? Ik zelf heb daar geloof ik nog weleens last van. Dat ik dat meer zie als een commentaar en bemoeierig dan als lief en goed bedoeld en meestal nog terecht ook.
rosekapje schreef:Zou het ook niet zo zijn dat als iemand liefdevol terecht gewezen wordt dat vaak als een 'aanval' ziet op zichzelf? Ik zelf heb daar geloof ik nog weleens last van. Dat ik dat meer zie als een commentaar en bemoeierig dan als lief en goed bedoeld en meestal nog terecht ook.
Lindal schreef:Pas een wijze raad hierover gehoord:
Zeg eerst 10 positieve eigenschappen en zaken over een ander,
dan mag je 1 foute of zondige zaak vertellen.......
De praktijk wijst uit dat het eerste vele malen moeilijker is dan het 2e, daarom zijn ze ook in die volgorde gezet!
Cavecracker schreef:Ik denk dat je inderdaad mensen terecht mag wijzen, als je denkt dat het gedrag van de ander bijbels niet verantwoord is. Ondertussen moeten we we wel proberen onszelf niet schuldig te maken aan het gebod "Hebt u naaste lief als uzelf", door liefdeloos terecht te wijzen.
Zareb schreef:Ben het met je eens. Alleen, de grote vraag blijft natuurlijk of jouw denkwijze wel de juiste is. Je schrijft zelf: "als je denkt dat het gedrag van een ander bijbels niet verantwoord is." Wat voor jou bijbels niet verantwoord is, kan voor een ander wel bijbels verantwoord zijn. Mijn opa wilde beslist geen bloedworst eten, mijn vader vond het heerlijk. Terwijl ik van beiden heb kunnen merken dat het kinderen van God waren.
Als je een ander (liefdevol) terecht wijst ga je er meestal vanuit dat jouw vooringenomen standpunt het enige juiste is. Maar enige voorzichtigheid is daarbij wel op z'n plaats denk ik. Als je zelf een leven dicht bij God mag kennen wil je dat zo graag met anderen delen, ik tenminste wel. Maar ik realiseer mij dat die ander, in zijn of haar persoonlijke weg met God wellicht een andere beleving mag kennen. En wie ben ik dan dat ik daar een oordeel over mag uitspreken.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten