columbus schreef:Lucas 16:23 En de rijke stierf ook, en werd begraven. En als hij in de hel zijn ogen ophief, zijnde in de pijn, zag hij Abraham van verre, en Lazarus in zijn schoot.
Lucas 16:24 En hij riep en zeide: Vader Abraham, ontferm u mijner, en zend Lazarus, dat hij het uiterste zijns vingers in het water dope, en verkoele mijn tong; want ik lijde smarten in deze vlam.
Lucas 16:25 Maar Abraham zeide: Kind, gedenk, dat gij uw goed ontvangen hebt in uw leven, en Lazarus desgelijks het kwade; en nu wordt hij vertroost, en gij lijdt smarten.
Dit zegt voor mij al genoeg over de hel.
Ok Yael voor jou,
Zoals ik al eerder zei dat Profetien, dromen en gelijkenissen symbolisch gezien moeten worden.
In een gelijkenis wordt een zinnebeeldig ( fictief) voorbeeld gegeven die vergelijkbaar is met de werkelijkheid. Een gelijkenis begint meestal met de woorden "Er was eens ...."
Zo is dat hier ook het geval.
Het voorbeeld wat Jezus wil geven in de gelijkenis van de rijke man en de arme Lazarus (lukas 16 vanaf vers 19) dat aardse positie van wel eens tegengesteld zou kunnen zijn bij de positie bij God.
Het was dus niet Jezus bedoeling om een uitleg te geven hoe de hemel en het dodenrijk er zouden uitzien!
Als je deze gelijkenis wel voor een ander doel gebruikt dan waar hij voor bedoeld is kom je tot rare conclusies.
Dat de mens kennelijk ook daar dorst en behoefte heeft aan drinken dus een menselijk lichaam hebben terwijl dat dan in het graf zou zijn achtergelaten.
Dat zou betekenen dat de gerechtvaardigden die in de schoot van Abraham rechtstreeks worden geconfronteerd met het lijden van dierbaren die niet gerechtvaardigd zijn.
Het lijkt me toch veel beter om in mijn voorstelling van de hel te zijn dan in de voorstelling van de hemel van degene die dit niet fictief maar als werkelijkheid wil zien!
David