Yael schreef:dan nummerweergave kijken wie er belt familie? opnemen
Ja, kijk eens, dat is gewoon niet nodig bij ons. Het gebeurt misschien 4 keer in een jaar dat de telefoon op zondag gaat bij ons.
Moderator: Moderafo's
Aragorn schreef:Een van de meest interessante bijbelteksten vind ik ook: de sabbath is er voor de mens en niet andersom. Dat vat kernachtig de boodschap van Jezus samen dat het om de geest en niet om de letter gaat.
Harold schreef:Ik werk gewoon om de drie weken op zondag, en doe werk wat niet strikt noodzakelijk is om op zondag te doen, maar het hoort bij mijn baan.
Er is geen bijbelse grond voor om op zondag niet te mogen werken. De zondag als opstandingsdag heeft een andere betekenis dan de oud-testamentische sabbath. Christenen zijn vrij van de ceremoniele wetten waaronder dus ook de sabbath, die in het oude testament waren voorgeschreven aan Israel.
12 Onderhoudt den sabbatdag, dat gij dien heiligt; gelijk als de HEERE, uw God, u geboden heeft.
13 Zes dagen zult gij arbeiden, en al uw werk doen;
14 Maar de zevende dag is de sabbat des HEEREN, uws Gods; dan zult gij geen werk doen, gij, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw os, noch uw ezel, noch enig van uw vee, noch de vreemdeling, die in uw poorten is; opdat uw dienstknecht, en uw dienstmaagd ruste, gelijk als gij.
15 Want gij zult gedenken, dat gij een dienstknecht in Egypteland geweest zijt, en dat de HEERE, uw God, u van daar heeft uitgeleid door een sterke hand en een uitgestrekten arm; daarom heeft u de HEERE, uw God, geboden, dat gij den sabbatdag houden zult.
Marnix schreef:Het probleem is inderdaad wel dat de hedendaagse maatschappij ook op zondag werkt... wat in de tijd dat de wet werd gegeven niet zo was.
Stelling: Jezus zegt: De sabbath is er voor de mens, niet andersom. Hij wil dan vast niet dat je werkloos wordt omdat je niet af en toe een koopzondag wil draaien.
(Deze stelling zegt overigens niets over mijn mening)
Harold schreef:Pugna
Ceremonieel betekend : vormen en gebruiken die bij zekere plechtigheden in acht genomen moeten worden.
Het citaat dat jij aanhaalde is van de wet van het oude verbond. Wij christenen uit de heidenen zijn niet meer onder de wet maar onder de genade. Gal: wij zijn niet meer onder de oudheid der letter maar in de nieuwigheid des Geestes.
Harold schreef:Ik weet niet of liegen of moorden een ceremonie is, mischien voor iemand die lid is van de satanskerk.
Het proberen om de wet te houden brengt ons geen stap dichter bij God. Het wel of niet houden van de wet, maakt in principe geen verschil. Het brengt geen verlossing.
Bij de oude wet staan onze werken centraal, bij de nieuwe wet Jezus’ werk. Als je onder ‘de wet’ leeft, leef je onder een vloek: Rom. 3:19-22: ,,Nu weten wij, dat de wet, bij al wat zij zegt, tot hén spreekt, die onder de wet zijn, opdat alle mond gestopt en de gehele wereld strafwaardig worde voor God, daarom, dat uit werken van de wet geen vlees voor Hem gerechtvaardigd zal worden, want wet doet zonde kennen. Thans is echter buiten de wet om gerechtigheid Gods openbaar geworden, waarvan de wet en de profeten getuigen, en wel gerechtigheid Gods door het geloof in [Jezus] Christus, voor allen, die geloven; want er is geen onderscheid.’’
Alleen ligt die oude slavernij wel steeds weer op de loer. Gal. 5:1: ,,Opdat wij waarlijk vrij zouden zijn, heeft Christus ons vrijgemaakt. Houdt dus stand en laat u niet opnieuw een slavenjuk opleggen.’’
Een leven onder de wet staat haaks op Jezus’ werk en druist in tegen Gods Vaderhart. Joh. 8:35,36: ,,En de slaaf blijft niet eeuwig in het huis, de zoon blijft er eeuwig. Wanneer dan de Zoon u vrijgemaakt heeft, zult gij werkelijk vrij zijn.’’
pugna schreef:En zijn dus ook diefstal, bedrog, overspel en zelfs doodslag voor een christen toegestaan.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten