De tien geboden gelden nu niet meer?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

graankorrel
Verkenner
Verkenner

De tien geboden gelden nu niet meer?

Berichtdoor graankorrel » 29 aug 2004 19:39

Door sommige mensen op het forum wordt beweerd dat de tien geboden niet meer letterlijk gehouden hoeven worden (bijv. in topics over zondagsrust, zondag/sabbath). Anderen, zoals Josh bijvoorbeeld, zeggen dat de wet een 'eeuwige inzetting' is. Hoe zit het nu precies? En waarin zouden de tien geboden anders zijn dan de rest van de torah?

Ik denk dat in elk geval de 'waarden' van de 10 geboden zeker nageleefd moeten worden (net zoals de 'waarden' die de andere, ceremoniele en zedelijke wetten bevatten).

In de bijbel staan twee teksten die mij tegenstrijdig lijken hierover.
Jezus zegt, dat geen tittel noch jota verloren zal gaan van de wet.
In Tim. 1:8 staat dat de wet alleen voor de goddelozen geldt, en niet voor de rechtvaardigen.

Ik haal nu vast van alles door elkaar, maar ik wil er graag wat meer over leren. Wie heeft hier een mening over?

Josh

Berichtdoor Josh » 29 aug 2004 19:53

In Openbaring 14:12 staat: 'De Kinderen van GOD houden de Geboden van GOD én hebben het geloof in Jezus'.

Zouden de Kinderen van GOD dan niet 'rechtvaardig' zijn?

De Geboden van GOD 1 t/m gaan over hoe je GOD liefhebt
De Geboden vsan GOD 5 t/m 10 gaan over hoe je je naaste liefhebt.

Dat zijn trouwens ook samengevat de Geboden van de Zoon van GOD... Gelden de Geboden van de Zoon van GOD ook niet meer soms?!

Wie kent de Geboden van GOD eigenlijk nog in volgorde uit z'n hoofd?! Kennelijk zijn ze belangrijk... dus ik ben heel benieuwd.... Wie o wie?!

En over Timotheus... wellicht probeerde Timotheus duidelijk te maken (net als P in Galaten) dat rechtvaardiging uit eigen macht en wil een wens is van goddelozen.

En daarom staat er in Openbaring 14:12 óók: en hebben het geloof in Jezus!

Immers: geloof is een Geestesgave. Dus je houdt de Geboden van GOD niet uit eigen wil en verdienste, maar mét de Geest van GOD om zo niet te groeien in zonde.

Josh

graankorrel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor graankorrel » 29 aug 2004 20:25

ik ben het geloof ik grotendeels met je eens.

wat mij trouwens opvalt, jij haalt vaak teksten aan, waarin het gaat over 'het houden van de geboden van God'.
Maar we vinden ook veel teksten in de bijbel waarin het gaat over 'de wet', en die hebben meestal een andere context. Dit brengt mij twijfel over de diepere betekenis van 'de kinderen van God houden de geboden van God', 'wie mij liefheeft, bewaart mijn geboden', en dergelijke.

Hoe leg jij dan de tekst uit, Rom. 7:6 (en voorafgaande)
Nu echter zijn wij dood voor de wet en ontslagen van haar boeien, zodat wij niet langer onderworpen zijn aan een verouderd wetboek, maar God dienen in het nieuwe leven van de Geest.

Zoals Harold in het topic over werken op zondag opmerkte, wat betreft de verlossing maakt het wel of niet houden van de geboden geen verschil. Het brengt geen verlossing.
En we moeten uitkijken dat we ons niet weer onder het slavenjuk van de wet brengen.

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 29 aug 2004 20:36

Harold schreef:Ik weet niet of liegen of moorden een ceremonie is, mischien voor iemand die lid is van de satanskerk.

Het proberen om de wet te houden brengt ons geen stap dichter bij God. Het wel of niet houden van de wet, maakt in principe geen verschil. Het brengt geen verlossing.

Bij de oude wet staan onze werken centraal, bij de nieuwe wet Jezus’ werk. Als je onder ‘de wet’ leeft, leef je onder een vloek: Rom. 3:19-22: ,,Nu weten wij, dat de wet, bij al wat zij zegt, tot hén spreekt, die onder de wet zijn, opdat alle mond gestopt en de gehele wereld strafwaardig worde voor God, daarom, dat uit werken van de wet geen vlees voor Hem gerechtvaardigd zal worden, want wet doet zonde kennen. Thans is echter buiten de wet om gerechtigheid Gods openbaar geworden, waarvan de wet en de profeten getuigen, en wel gerechtigheid Gods door het geloof in [Jezus] Christus, voor allen, die geloven; want er is geen onderscheid.’’

Alleen ligt die oude slavernij wel steeds weer op de loer. Gal. 5:1: ,,Opdat wij waarlijk vrij zouden zijn, heeft Christus ons vrijgemaakt. Houdt dus stand en laat u niet opnieuw een slavenjuk opleggen.’’

Een leven onder de wet staat haaks op Jezus’ werk en druist in tegen Gods Vaderhart. Joh. 8:35,36: ,,En de slaaf blijft niet eeuwig in het huis, de zoon blijft er eeuwig. Wanneer dan de Zoon u vrijgemaakt heeft, zult gij werkelijk vrij zijn.’’

Ik heb nooit beweerd dat we de wet moeten houden om behouden te worden, dat jij Romeinen 3 nu aanhaalt begrijp ik niet.

Wat ik wel zeg is dat de tien geboden geen ceremoniële geboden zijn. De tien geboden kun je zien als een uitwerking van het ‘grote gebod’, namelijk: God liefhebben boven alles en de naast als onszelf. De H.C. verdeelt de 10 geboden in twee delen:

Vr.93. Hoe worden deze tien geboden gedeeld?

Antw. In twee tafelen; waarvan de eerste leert, hoe wij ons jegens God zullen houden; de andere, wat wij onzen naaste schuldig zijn.

Waarschijnlijk is iedereen op Refoweb het er mee eens dat het ‘grote gebod’ van kracht is.
Waarom zijn uitwerking, de 10 geboden, dan niet?
Om terug te komen op het vierde gebod, dat vraagt niets anders van ons dan dat we één dag per week afzonderen voor God. Je kunt niet iemand liefhebben zonder tijd voor hem of haar vrij te maken. Dat is ook zo met God.

Een paar teksten uit het nieuwe testament over de geboden van God.

Johannes 14:15 Indien gij Mij liefhebt, zo bewaart Mijn geboden.
Johannes 14:21 Die Mijn geboden heeft, en dezelve bewaart, die is het, die Mij liefheeft; en die Mij liefheeft, zal van Mijn Vader geliefd worden; en Ik zal hem liefhebben, en Ik zal Mijzelven aan hem openbaren.
Johannes 15:10 Indien gij Mijn geboden bewaart, zo zult gij in Mijn liefde blijven; gelijkerwijs Ik de geboden Mijns Vaders bewaard heb, en blijf in Zijn liefde.
1 Corinthe 7:19 De besnijdenis is niets, en de voorhuid is niets, maar de onderhouding der geboden Gods.
1 Johannes 2:3 En hieraan kennen wij, dat wij Hem gekend hebben, zo wij Zijn geboden bewaren.
1 Johannes 2:4 Die daar zegt: Ik ken Hem, en Zijn geboden niet bewaart, die is een leugenaar, en in dien is de waarheid niet;
1 Johannes 3:22 En zo wat wij bidden, ontvangen wij van Hem, dewijl wij Zijn geboden bewaren, en doen, hetgeen behagelijk is voor Hem.
1 Johannes 3:24 En die Zijn geboden bewaart, blijft in Hem, en Hij in denzelven. En hieraan kennen wij, dat Hij in ons blijft, namelijk uit den Geest, Dien Hij ons gegeven heeft.
1 Johannes 5:2 Hieraan kennen wij, dat wij de kinderen Gods liefhebben, wanneer wij God liefhebben, en Zijn geboden bewaren.
1 Johannes 5:3 Want dit is de liefde Gods, dat wij Zijn geboden bewaren; en Zijn geboden zijn niet zwaar.

En dan is er Jakobus nog:

Jakobus 2:24 Ziet gij dan nu, dat een mens uit de werken gerechtvaardigd wordt, en niet alleenlijk uit het geloof?

Jakobus 2:26 Want gelijk het lichaam zonder geest dood is, alzo is ook het geloof zonder de werken dood.
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

graankorrel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor graankorrel » 29 aug 2004 20:53

iedereen is het er over eens dat een christen er niet zomaar op los kan moorden en plunderen.
Een kind van God zal z'n best doen om naar Gods wil te leven, en 'Gods geboden te bewaren'.

Mijn grote vraag is nu: wat wordt er nu precies bedoeld met het bewaren van Gods geboden? Blijkbaar niet alle 613 (?) geboden van de Torah, ik ken geen christen die dat doet, en de christenen uit de volken werden in elk geval niet gehouden om al die wetten te houden (hand. 15 geloof ik).

Maar waarom zijn er verschillende meningen over de 10 geboden? De een zegt dat God verwacht dat we die nog letterlijk zullen houden, de ander zegt dat we ons niet naar de letter maar naar de geest van de geboden moeten richten.
Wat zegt de Bijbel?

Josh

Berichtdoor Josh » 29 aug 2004 21:12

Graankorrel...Galaten geeft daar nou juist wél heel duidelijk antwoord op!

Je behoeft géén Jood te worden om Christen te zijn. Omdat vele Galaten terug wilden naar de reinheidswetten/ceremoniele wetten ea Joodse gebruiken. En Gods Geboden behoren simpelweg niet tot die categorie.

Het feit ook, dat Jakobus 2:10 in context verwijst naar 'de Geboden' en Openbaringen 14:12 verwijst naar 'de Geboden van GOD' maakt duidelijk dat de 10-Geboden bedoeld worden en niet de cer. wetten/reinheidswetten.

Overigens: het houden van de Geboden doen we mét de Geest én om niet in zonde te groeien tot een vrucht van de wereld.

Christenen willen groeien in de Geest tot een Vrucht van de Geest. En dat kan alleen als je in Jezus opgroeit, zodat je vergeving van zonde kan krijgen als je daarom vraagt. Alleen op die wijze hou je Geestelijk contact met GOD.

Josh

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 29 aug 2004 21:55

Een jongeman schreef mij:

Ik heb een vraagje over je bijbelstudie genade en wet. Als je zegt dat Jezus de wet heeft vervult wat heeft dit met afschaffing te maken. Als je iets vervult dan heeft dit puur te betekenen dat je het hebt gedaan. Ik denk dat de tien geboden maar ook de andere geboden van het oude testament nog steeds voor ons gelden. Als christen zijn we ingeënt op de edele olijfboom en horen we tot Gods volk. Veel van de geboden overigens gaan niet op omdat er geen tempel is en er geen offers gebracht hoeven te worden voor onze zonden. De geboden die God zijn volk gegeven heeft (Israël) zijn leefregels die alleen maar ten goede voor ons zijn. Waarom zouden wij ons van die leefregels niets meer aantrekken.

Antwoord:
De wet van Mozes is voor christenen afgeschaft. Een mens staat helemaal onder de wet van Mozes of helemaal niet. Er is dus maar één mogelijkheid.

Om aan te tonen dat een christen niet onder de wet van Mozes staat zijn er duidelijke schriftgedeelten die ons dit aantonen. Het duidelijkste voorbeeld naar mijn mening is wat de apostel Paulus schrijft over zichzelf na zijn bekering. Paulus was een echte Jood, opgegroeid onder de wet van Mozes.

De apostel Paulus zegt in 1 Corinthiërs 9:20: " en ik ben voor de Joden geworden als een Jood, om Joden te winnen; hun, die onder de wet staan, als onder de wet - hoewel persoonlijk niet onder de wet - om hen, die onder de wet staan, te winnen;

De apostel zegt hier letterlijk:

" - hoewel persoonlijk niet onder de wet -"

Als de apostel Paulus, opgegroeid onder de wet van Mozes dit zegt dan betekent dat christenen die niet opgegroeid zijn onder de wet van Mozes zeker niet onder de wet van Mozes staan.

Dit wordt weer bevestigd in Galaten 3:21-25:
"Is de wet dan in strijd met de beloften Gods? Volstrekt niet! Want indien er een wet gegeven was, die levend kon maken, dan zou inderdaad uit een wet de gerechtigheid voortgekomen zijn. Neen, de Schrift heeft alles besloten onder de zonde, opdat ten gevolge van het geloof in Jezus Christus de belofte het deel zou worden van hen, die geloven. Doch voordat dit geloof kwam, werden wij onder de wet in verzekerde bewaring gehouden met het oog op het geloof, dat geopenbaard zou worden. De wet is dus een tuchtmeester voor ons geweest tot Christus, opdat wij uit geloof gerechtvaardigd zouden worden. Nu echter het geloof gekomen is, zijn wij niet meer onder de tuchtmeester."

In het laatste stukje van dit tekstgedeelte wordt de wet een tuchtmeester genoemd. Vervolgens staat er: Nu zijn wij niet meer onder de tuchtmeester (de wet van Mozes).

Romeinen 6:14-15: "Immers, de zonde zal over u geen heerschappij voeren, want gij zijt niet onder de wet, maar onder de genade. Wat dan? Zullen wij zondigen, omdat wij niet onder de wet, maar onder de genade zijn? Volstrekt niet!."

In bovenstaande gedeelte staat letterlijk "want gij zijt niet onder de wet".

Romeinen 7:1-6: "Of weet gij niet, broeders, - ik spreek immers tot wie de wet kennen - dat de wet heerschappij voert over de mens, zolang hij leeft? Want de gehuwde vrouw is door de wet aan haar man gebonden, zolang deze leeft; wanneer echter de man sterft, is zij ontslagen van de wet, die haar aan die man bond. Zo zal zij dan, indien zij bij het leven van haar man een ander tot man neemt, echtbreekster heten; wanneer echter de man sterft, is zij vrij van de wet, zodat zij geen echtbreekster is, indien zij zich aan een andere man geeft. Bijgevolg, mijn broeders, zijt ook gij dood voor de wet door het lichaam van Christus om het eigendom te worden van een ander, van Hem, die uit de doden opgewekt is, opdat wij Gode vrucht zouden dragen. Want toen wij in het vlees waren, werkten de zondige hartstochten, die door de wet geprikkeld worden, in onze leden, om voor de dood vrucht te dragen; maar thans zijn wij van de wet ontslagen, dood voor haar, die ons gevangen hield, zodat wij dienen in de nieuwe staat des Geestes en niet in de oude staat der letter."

In het bovenstaande gedeelte spreekt Paulus waarschijnlijk tegen bekeerde Joden. Hij zegt letterlijk: "maar thans zijn wij van de wet ontslagen, dood voor haar, die ons gevangen hield, zodat wij dienen in de nieuwe staat des Geestes en niet in de oude staat der letter."

Om te zien dat God dit ook meent dat wij niet onder de wet staan wordt vooral beschreven in de Galaten brief. De Galaten keerden terug tot de wet van Mozes, te beginnen met de besnijdenis. Lees de gehele Galaten brief maar eens met dit onderwerp in gedachte. Dat de apostel het vasthouden aan de wet van Mozes ziet als een ernstige dwaling komt wel het best tot uiting in de felle tekst:

Galaten 1:6-9:
"Ik sta er verbaasd over dat u God, die u tot de genade van Christus geroepen heeft, zo snel de rug toekeert en overgaat naar een ander evangelie! Er bestaat geen ander. Er zijn alleen maar lieden die u in verwarring brengen en het evangelie van Christus willen verdraaien. Maar ook al zouden wijzelf of een engel uit de hemel u een evangelie verkondigen dat afwijkt van wat wij u vroeger verkondigd hebben, hij zij vervloekt! We hebben het al eerder gezegd en ik herhaal het hier: als iemand u een evangelie verkondigt dat afwijkt van wat u ontvangen hebt, hij zij vervloekt!"

Het is duidelijk dat de apostel Paulus er alles aan is gelegen om de Galaten van hun dwaling af te brengen. Was dit terecht? Achteraf gezien, 2000 jaar later moeten we zeggen: Ja. We zien hoe de moslims een soort geloof gecreëerd hebben wat terugvalt op de wet van Mozes. En we zien dat bij moslims van de kern van het christelijk geloof niets is overgebleven. Vandaar naar ik meen ook de felheid van de apostel Paulus.

Verder zijn er in het Nieuwe Testament nog veel teksten die het bovenstaande keer op keer bevestigen. De Schrift spreekt onder meer over een nieuw verbond.
When I was young, I thought, old age is something happened for other people.

Josh

Berichtdoor Josh » 29 aug 2004 22:06

Dus Harold, jij wilt jezelf boven Jezus zetten als die namelijk zegt, dat de Wet geldig blijft?

En jij wilt ook Openbaring 14:12 loochenen, waarin duidelijk staat dat de Kinderen van GOD de Geboden van GOD houden én het geloof in Jezus hebben.

Er zijn nog wel een paar Bijbelteksten die ik zou kunnen neerzetten hier, maar dat wordt zo veel. En uit de mond van Jezus vind ik persoonlijk al meer dan genoeg.

De Bijbel vertelt ons dat we dienen te volbrengen wat de Geboden [=Wet; zie Jakobus 2:10] van ons verlangen mét de Geest. En dat lijkt me duidelijke taal.

Op elke andere wijze zouden we uit eigen macht/wil of verdienste bezig zijn en/of groeien in zonde. En da's niet de bedoeling.

Josh

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 29 aug 2004 22:36

Hallo Josh,

Ik had deze vraag niet zelf beantwoord maar even overgenomen, dit omdat ik achter dit antwoord sta.

Ik ben van mening dat de geboden welke in het NT genoemd worden niet slaan op de wet van mozes, maar de wet van Christus ook wel genoemd de wet des Geestes.

Galatenbrief: Wij zijn niet onder de oudheid der letter(wet), maar in de nieuwigheids des Geestes.
De vrucht van de Geest is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid ...

Zo wij in de Geest zijn zo doen wij het doel van de wet, nl het grote gebod waaran de gansche wet en de profeten hangt, God boven alles liefhebben en het tweede gelijk aan dit is de naaste liefhebben als uzelf.

Opmerkelijk mag genoemd worden dat op de vraag naar het grote gebod door Jezus en ook door die wetgeleerde bij Lukas niet verwezen wordt naar de tien geboden.

Kort samengevat. De wet des Geestes en de wet van het oude verbond zijn twee verschillende. De eerste is de wet met welke het hart gebracht is, de tweede is de wet van steen welke op de sinai gegeven is aan het volk Israel, deze leid tot dienstbaarheid en niet tot vrijheid.

Een leven onder de wet staat haaks op Jezus’ werk en druist in tegen Gods Vaderhart. Joh. 8:35,36: ,,En de slaaf blijft niet eeuwig in het huis, de zoon blijft er eeuwig. Wanneer dan de Zoon u vrijgemaakt heeft, zult gij werkelijk vrij zijn.’’
Laatst gewijzigd door Harold op 29 aug 2004 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 29 aug 2004 22:39

Josh schreef:Dus Harold, jij wilt jezelf boven Jezus zetten als die namelijk zegt, dat de Wet geldig blijft?

En jij wilt ook Openbaring 14:12 loochenen, waarin duidelijk staat dat de Kinderen van GOD de Geboden van GOD houden én het geloof in Jezus hebben.

Er zijn nog wel een paar Bijbelteksten die ik zou kunnen neerzetten hier, maar dat wordt zo veel. En uit de mond van Jezus vind ik persoonlijk al meer dan genoeg.

De Bijbel vertelt ons dat we dienen te volbrengen wat de Geboden [=Wet; zie Jakobus 2:10] van ons verlangen mét de Geest. En dat lijkt me duidelijke taal.

Op elke andere wijze zouden we uit eigen macht/wil of verdienste bezig zijn en/of groeien in zonde. En da's niet de bedoeling.

Josh

Lees jij nou eens de teksten die Harold aanhaald! Die zijn geschreven door de apostel Paulus DE apostel der HEIDENEN, WIJ dus. Dit is je al tientallen keren duidelijk gemaakt hier op het forum. LEZEN!!!!!!!!!!

graankorrel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor graankorrel » 30 aug 2004 07:51

Met iets meer respect voor elkaar antwoorden mag ook wel, Rene!

Ik kan me volledig vinden in Harolds laatste bijdrage.
Ik ben van mening dat de geboden welke in het NT genoemd worden niet slaan op de wet van mozes, maar de wet van Christus ook wel genoemd de wet des Geestes.
...
Een leven onder de wet staat haaks op Jezus’ werk en druist in tegen Gods Vaderhart. Joh. 8:35,36

Dat wij de Joodse wetten, bijv. de reinigingswetten moeten houden, is volgens mij gewoon niet waar. De apostelen hebben daar al voldoende over gezegd.

Let wel op de context Josh, waarin Jezus gesproken heeft over het voorbijgaan, afschaffen of vervullen van de wet. Hij sprak tegen volksgenoten, Farizeeen, die liever de letter van de wet hielden dan de geest van de wet. (overigens zei Jezus alleen dat de letter van de wet niet voorbij zal gaan, hij heeft er niet bij gezegd dat wie door zijn vervulling van de wet behouden wordt, zich weer onder het juk van de wet moet stellen)

Door te zeggen dat we niet meer onder de letter van de wet leven, zeg je geenszins dat we nu Gods geboden niet meer hoeven te bewaren, of er maar op los kunnen leven. Wees niet bang!
Het leven naar de geest van de wet kan zelfs een nog nauwgezetter leven zijn. Let op Jezus' opmerkingen hierover: 'tot de ouden is gezegd:..., maar IK zeg u: [en dan een regel die nog veel verder gaat]'.

Galaten zegt duidelijk, dat wie in Christus is, zich niet meer onder de tuchtmeester van de wet hoeft te stellen. Dit sluit aan bij de tekst die ik eerder noemde, 1 tim. 1:8, waar staat dat de wet niet voor de rechtvaardigen, maar voor de goddelozen gesteld is.

De vermeldingen in het nieuwe testament (bijv. Opb 14 en de brief van Johannes) die spreken over het houden van de geboden door de gelovigen, spreken daarover als over een levenswijze, en niet als over gelovigen die slaaf zijn van de wet.

Mijn conclusie is: een christen, die door de geest leeft (rom 8 ), zal door de werking van de geest de strekking van de wet houden, maar mag zich niet meer laten knechten door zich onder de letter/het juk van de wet te stellen.

Pieter Bel

Berichtdoor Pieter Bel » 30 aug 2004 14:57

De wet is dus een tuchtmeester voor ons geweest tot Christus, opdat wij uit geloof gerechtvaardigd zouden worden. Nu echter het geloof gekomen is, zijn wij niet meer onder de tuchtmeester."

In het laatste stukje van dit tekstgedeelte wordt de wet een tuchtmeester genoemd. Vervolgens staat er: Nu zijn wij niet meer onder de tuchtmeester (de wet van Mozes).

De wet is een tuchtmeester voor Paulus geweest, opdat wij uit het geloof gerechtvaardigd worden. Dus de wet is ook duidelijk in het NT aanwezig. Toen het geloof kwam, was hij door het geloof gerechtvaardigd. Maar dit gebeurde allemaal in het leven van Paulus. En Paulus leefde niet in de tijd van het OT.

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 30 aug 2004 17:11

De wet is een tuchtmeester tot Christus, Maar toen Christus gekomen was waren we niet meer onder de tuchtmeester.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 30 aug 2004 18:00

Als je naar de Cathechismus kijkt staat de Wet beschreven in het gedeelte dat gaat over "de dankbaarheid, die men Gode voor de verlossing schuldig is".

En lees dan vraag en antwoord 115
Ik lees daarin dat de 10 geboden geen middel zijn om tot God te komen, maar juist, bij herhaling tot Hem leiden.

Josh

Berichtdoor Josh » 30 aug 2004 18:28

Openbaringen 14:12 is méér dan duidelijk genoeg:

'De Kinderen van GOD/Heiligen houden de Geboden van GOD én hebben het geloof in Jezus en zijn standvastig daarin'.

1. Kinderen van GOD in Jezus houden de Geboden van GOD; dit zijn de Geboden van Exodus 20. Ook Jakobus 2:10 bevestigt dat het om deze Geboden gaat; hierin staat namelijk 'Wet', één van de Geboden en alle Geboden. Kortom; de Geboden zoals verwoord in het OT.

2. Ook hier zie je: Geboden van GOD én geloof in Jezus. Er staat hier niet zoiets als 'de Geboden van GOD en het geloof in onze GOD Jezus'.

3. Er staat in de Bijbel overigens dat we de Wet dienen te volbrengen wat de Wet van ons vraagt mét de Geest.

(Jakobus 2:10 dus de Geboden uit Exodus + Galaten: geen reinheidswetten/ceremoniele wetten, want je hoeft geen Jood te zijn in doen om Christen te kunnen worden en zijn)

Maar voor mensen die graag ook de Geboden van de Zoon van GOD willen houden: er is goed nieuws, want:

* Gebod 1 t/m 4 van GOD houden, betekent GOD LIEFHEBBEN = 1E Gebod van Jezus

* Gebod 5 t/m 10 van GOD houden, betekent JE NAASTE LIEFHEBBEN =2E Gebod van Jezus

Is dat niet mooi! Natuurlijk hebben we wel geloof in Jezus nodig. Dit is een Geestesgave.

En alleen met de Geest(esgaven) kunnen we volbrengen wat de Geboden van GOD van ons vragen: houden van de Geboden van GOD.

Josh

Terug naar “Archief”