zegen van God over huwelijk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Berichtdoor joepie » 23 aug 2004 09:26

RECI-TATIVO schreef:
joepie schreef:
Omdat God dat zegt, is het dus niet zo!

Ik zou altijd heel voorzichtig zijn met het gelijk stellen van eigen woorden en interpretaties met de wil van God. God is namelijk onfeilbaar mensen niet, dan past een beetje voorzichtigheid en wil je niet koste wat het kost je gelijk halen.

Als Hij zegt: Gij zult niet echtbreken.
Is dat heel duidelijk. Kan ik moeilijk anders interpreteren.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 aug 2004 09:45

joepie schreef:
Aragorn schreef:
joepie schreef:Dat laatste wat je zegt klopt.
Als God Zijn zegen geeft is het nog geen garantie dat wij het niet meer kunnen verpesten.

Hm, en wat is Gods zegen dan?

Gods zegen is de garantie dat Hij erbij wil zijn.

Oke, God zegt dus dat Hij erbij wil zijn, maar vervolgens moeten we dus nog maar afwachten of Hij er ook daadwerkelijk bij is.. erg waardevol.

joepie

Berichtdoor joepie » 23 aug 2004 10:02

Nee, Hij is erbij. Daar is geen twijfel over mogelijk.
Alleen wil jij Hem erbij?
Of stoot je Hem af?
Maar als Hij zijn zegen geeft, dan wil dat zeggen dat Hij bij je is.
Zo krijg je ook elke zondag de zegen van God mee.
Gebeuren er daarom geen nare dingen? Overkomt je dan alleen maar goeds?

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 23 aug 2004 10:31

joepie schreef:
RECI-TATIVO schreef:
joepie schreef:
Omdat God dat zegt, is het dus niet zo!

Ik zou altijd heel voorzichtig zijn met het gelijk stellen van eigen woorden en interpretaties met de wil van God. God is namelijk onfeilbaar mensen niet, dan past een beetje voorzichtigheid en wil je niet koste wat het kost je gelijk halen.

Als Hij zegt: Gij zult niet echtbreken.
Is dat heel duidelijk. Kan ik moeilijk anders interpreteren.

Je gaat daarbij wel voorbij aan redenen waarbij echtbreuk volgens de Bijbel wel geoorloofd is. Wat mij in elk geval opvalt is de liefdeloosheid in je antwoorden, met weinig begrip voor het verdriet dat er kan schuilgaan achter kapotte huwelijken, verbroken relaties etcetera. Bovendien generaliseer je enorm, daarmee doe je geen recht aan individuele gevallen waarvan jij de pijn en moeiten niet kent. André mag dan niet de wijsheid in pacht hebben, enkel omdat hij gescheiden is en dus ervaringsdeskundige is, anderzijds is het vanaf de zijlijn heel makkelijk praten. Daarmee doe ik niet Gods geboden te niet, maar wil ik wel aangeven dat wat meer empathie op zijn plaats zou zijn, iets dat Jezus ons ook heel duidelijk leert.

joepie

Berichtdoor joepie » 23 aug 2004 11:04

Ik denk dat je dus twee dingen door elkaar haald.
De vraag of er al dan niet gescheiden zou mogen worden, en daar is de Bijbel heel duidelijk over.
En of je dus met de mensen die wel scheiden mee leven moet tonen.
Daarbij blijf ik zeggen dat het helemaal niet gezegd is dat ik iemand van de zijlijn ben. Want daarover weten jullie niets.
Dat je met de gescheiden personen meeleven zou moeten tonen, vind ik dus al te laat. Je zou dat moeten doen voor het zover is. Ik denk dat als dat meer zou gebeuren er wel degelijk minder echtscheidingen zou zijn.
We denken nog steeds in de trant van: je hangt je vuile was niet buiten.
En komen pas met een hulp vraag als het al eigenlijk te laat is.

Waar ik voor waarschuw is het gemak waarmee mensen tegenwordig lijken te scheiden. En ik vraag me dus af of het dan wel echt om overspel is. Wat tenslotte als enige reden is aangegeven.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 23 aug 2004 11:31

zal mijn mening ook geven over de zegen over het huwelijk.

als man en vrouw God dienen in het huwelijk, en in alles wat ze doen de bijbel als leidraad nemen en God's geboden houden dan kán het niet verkeerd gaan. Dan zegent God dat huwelijk!
maar als je het allebei de hele godsdienst maar voor lief neemt en je betrekt GOd niet in alles dan gaat het meestal echt fout. je komt in een neerwaartse spiraal.
daarom is het heel belangrijk dat je samen op één lijn blijft. gaat één van de twee al op een ander pad dan dreigt het huwelijk al op een mislukking uit te lopen.
er kunnen echt wel problemen komen maar daar kom je zeker wel uit, met God's hulp. als je er maar samen aan werkt. aan een huwelijk moet je samen werken, samen voor bidden enz.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 23 aug 2004 11:35

joepie schreef:Waar ik voor waarschuw is het gemak waarmee mensen tegenwordig lijken te scheiden. En ik vraag me dus af of het dan wel echt om overspel is. Wat tenslotte als enige reden is aangegeven.

Je standpunt is duidelijk. Het getuigd niet van liefde of enige andere vorm van medemenselijkheid, maar goed.

Ik vraag me af of mensen binnen "onze" gezinte zo makkelijk lijken te scheiden. Ga een langs de hulpverlenings organisaties. Vaak is er sprake van een heel moeilijk en vooral "onbegrepen" proces. Het is zo makkelijk om met de hand op te Bijbel te roepen dat je niet scheiden mag. En er zijn echtparen die er alles aan doen om het toch maar vol te houden.
Maar er kan soms een punt komen dat het gewoon niet meer lukt. Niet t.o.v. elkaar en zeker niet t.ov. de kinderen.

Paulus heeft het over een scheidbrief. Niet als doekje voor het bloeden maar als laatste mogelijkheid.

Jij gaat er vanuit dat God Zijn zegen geeft bij een huwelijk in de kerk.
Een huwelijk is een puur juridische aangelegenheid dat word voltrokken door de ambtenaar van de burgelijkse stand. Net zoals het "geregistreerd partnerschap of zelfs :oops: het homohuwelijk.
Christenen gaan, na de burgerlijke huwelijksvoltrekking, naar de kerk om daar God's zegen te vragen.
Ze zijn dus al volgens de Nederlandse wet, aan elkaar verbonden. het gebeuren in de kerk is een extra. Een vraag om God's zegen. Dus niet een feit dat God automatsch Zijn zegen daaraan geeft.

Een huwelijksviering in de kerk is een menselijk verzinsel. Binnen zeer behoudende kerkgenoodschappen werd en word er helemaal geen kerkelijk huwelijk gebruikt. Het kan vanuit de Bijbel ook niet zo uitgelegd worden.

Wat wel uit gelegd kan worden is dat het een goede zaak is dat mensen hun keuzes aan God voorleggen en Hem vragen om een zegen.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 23 aug 2004 11:47

joepie schreef:
Dat je met de gescheiden personen meeleven zou moeten tonen, vind ik dus al te laat. Je zou dat moeten doen voor het zover is.

gescheiden mensen zijn óók mensen, dus waarom geen meeleven tonen? ook al scheiden ze om wat voor reden, wie zonder zonde is werpe de eerste steen.
het is niet christelijk om mensen, dus ook gescheiden mensen, links te laten liggen en ze het maar uit te laten zoeken!

voordat mensen scheiden kan je idd meeleven tonen maar vergeet niet dat wanneer andere mensen weten dát er huwelijksproblemen zijn, dat het veelal te laat is en dat de boel niet meer te redden is, menselijkerwijs gezien. mensen met huweliujksproblemen proberen het eerst zelf of met hulp van niet-bekenden op te lossen. het vuile was verhaal....
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 23 aug 2004 11:48

sorry voor de off-topic maar het bovenstaande is wel belangrijk

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 23 aug 2004 11:56

het kerkelijk huwelijk is een goede gewoonte, niets mis mee, maar ik denk niet, wat Zareb ook al aanhaalde, dat de zegen over het huwelijk alleen daar geschonken word.
die huwelijkszegen moet of mag je elke dag om vragen en die wilt God ook geven als je de geboden onderhoud.
en dat geld ook in het leven als je niet gehuwd bent.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 23 aug 2004 12:15

columbus schreef:zal mijn mening ook geven over de zegen over het huwelijk.

als man en vrouw God dienen in het huwelijk, en in alles wat ze doen de bijbel als leidraad nemen en God's geboden houden dan kán het niet verkeerd gaan. Dan zegent God dat huwelijk!
maar als je het allebei de hele godsdienst maar voor lief neemt en je betrekt GOd niet in alles dan gaat het meestal echt fout. je komt in een neerwaartse spiraal.
daarom is het heel belangrijk dat je samen op één lijn blijft. gaat één van de twee al op een ander pad dan dreigt het huwelijk al op een mislukking uit te lopen.
er kunnen echt wel problemen komen maar daar kom je zeker wel uit, met God's hulp. als je er maar samen aan werkt. aan een huwelijk moet je samen werken, samen voor bidden enz.

Voor een verkering geldt hetzelfde, weet ik inmiddels uit ervaring... Gods zegen krijg je als je erom vraagt. Maar dan moet je er ook telkens weer om vragen en je ervoor openstellen, anders gebeurt er nix. En dan kan het goed fout gaan! We kunnen het niet zelf... Ik snap niet hoe niet-christelijke mensen dat doen eerlijk gezegd.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 23 aug 2004 12:21

Lalage schreef:Voor een verkering geldt hetzelfde, weet ik inmiddels uit ervaring... Gods zegen krijg je als je erom vraagt. Maar dan moet je er ook telkens weer om vragen en je ervoor openstellen, anders gebeurt er nix. En dan kan het goed fout gaan! We kunnen het niet zelf... Ik snap niet hoe niet-christelijke mensen dat doen eerlijk gezegd.

het is niet gezegt dat het bij niet christelijk mensen altijd goed gaat. het belangrijkste in het leven missen ze in elk geval!
ik las laatst dat de zon opging voor iedereen, voor christenen en niet christenen.
dat heeft alles te maken met de algemene goedheid van God voor mensen.

joepie

Berichtdoor joepie » 23 aug 2004 12:44

columbus schreef:
joepie schreef:
Dat je met de gescheiden personen meeleven zou moeten tonen, vind ik dus al te laat. Je zou dat moeten doen voor het zover is.

gescheiden mensen zijn óók mensen, dus waarom geen meeleven tonen? ook al scheiden ze om wat voor reden, wie zonder zonde is werpe de eerste steen.
het is niet christelijk om mensen, dus ook gescheiden mensen, links te laten liggen en ze het maar uit te laten zoeken!

voordat mensen scheiden kan je idd meeleven tonen maar vergeet niet dat wanneer andere mensen weten dát er huwelijksproblemen zijn, dat het veelal te laat is en dat de boel niet meer te redden is, menselijkerwijs gezien. mensen met huweliujksproblemen proberen het eerst zelf of met hulp van niet-bekenden op te lossen. het vuile was verhaal....

Dat is ook wat ik bedoel.
Als je met meeleven komt als het leed al geschied is, ben je dus eigenlijk te laat. Daarmee bedoel ik niet dat je niet met al gescheiden mensen moet meeleven. Dat zeker niet. We zijn allemaal zondaars en we zondigen allemaal tegen Gods geboden.
Dus we hebben allemaal vergeving nodig van God.
Wat dat betrefd staan we op dezelfde lijn.

Maar ik weet dus aan de lijve hoe het is als je met je problemen eigenlijk nergens heen kan dan naar een profesionele instantie. Terwijl het zo bijzonder en goed zou moeten zijn dat je die problemen binnen je kerk met mensen zou kunnen delen. Zodat er ook daadwerkelijk door medechristenen voor je gebeden wordt.
Omdat ik geloof dat het gebed een belangrijk hulp middel is.
Om genezing te krijgen van ziekte maar ook van een ziek zijn van je huwelijk.

Em waarom ik zeg dat er tegenwordig makkelijker gescheiden wordt binnen de kerk. Dat is natuurlijk duidelijk te zien aan de cijfers. Daarmee zeg ik niet dat het dus makkelijk ging. Er zal best wel een heel proces aan vooraf gegaan zijn.
Maar als ik de cijfers van tegenwordig vergelijk met die van vroeger, dan zijn ze nu schrikbarend hoog.

Dat een scheiding beter voor de kinderen is, is een fabeltje. Die worden er bijna altijd de dupe van.

Terug naar “Archief”