Ik herken heel veel in het verhaal van Johanne.
Ik heb ook altijd alles wel geloofd wat in de Bijbel stond/staat. Ik heb ook belijdenis gedaan, omdat ik er heel veel over na had gedacht en ook echt wel geloofde wat er in de Bijbel stond, plus de rest van de dingen die Johanne opnoemde.
Ik weet alleen dat het nu anders is. Hoe dat precies te omschrijven vind ik moeilijk, maar het sluit een beetje aan bij eht verhaal van Marnix: het gevoel van in de zee te liggen en te verdrinken.
Ik ben er op een gegeven moment achter gekomen, omddat ik dacht dat ik best wel goed leefde, was altijd vriendelijk en hield me redelijk aan de tien geboden, maar als ik alles zou moeten opgeven ho maar.
Tot ik na begon te denken en erachter kwam dat ik best wel dingen in mijn leven verprutst heb en dat ik het helemaal niet zo goed zelf kon. En ik wilde echt graag weer dat ik dit weer wel kon. Ik besefte dat ik zonder Jezus niet kon leven, dat ik Hem nodig heb in alles.
Ik heb toen gebeden en ik heb vreselijk gehuild, en gevraagd of Hij mijn leven wilde leiden, mijn zonde wilde vergeven en of ik het niet meer zelf uit hoefde te zoeken, dat ik mijn leven in Zijn handen over wilde geven. Dit had ik daarvoor nooit gekund, ik wilde eigenlijk toch nog best wel graag dingen doen, waarvan ik eigenlijk wel wist dat ze niet konden.
Verder heb ik heel veel gehad aan opwekkingsliederen. Bij mijn vriend in de kerk zingen ze regelmatig opwekkingsliederen en ik probeerde dan vaak mee te zingen, maar dan wel met tranen in mijn ogen. Ik heb dan vaak het gevoel dat de Heere heel dicht bij mij is. Als je die liederen echt bewust mee zingt (niet allemaal, maar sommige heel duidelijk wel) dan besef ik echt wel hoe het wel zou moeten zijn en hoe ik het allemaal niet doe. Vooral omdat die liederen vaak gezongen worden vanuit de ik-vorm.
Het helpt mij ook verder om mijn gebeden hardop uit te spreken. Omdat je dan hoort wat je zegt, waarom weet ik ook niet, heb er wel een keer eenuitleg over gehoord, waaarna ik het ben gaan doen, maar het waarom weet ik niet.
Ook lees ik tegenwoordig een boek wat heel praktisch is en je kan helpen met een heleboel dingen en mij over heel veel dingen laat nadenken
Doelgericht leven van Rick Warren
Waarvoor leef ik hier eigenlijk op aarde.
Verder lijkt mij een bijbelstudie ook wel wat.
Misschien kunenn we als Refowebforummers iets oprichten