Wet en evangelie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caesar
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor caesar » 17 jun 2004 12:03

Dat is een duidelijk teken dat je de mensen meer liefhebt dan het Woord Gods. Christus noemde Pertus: "Satanas", dat was niet zachtzinnig.
Of een predikant is een dienstknecht van Christus en verkondigt het Woord in Zijn Naam.
Of een predikant is een dienstknecht van de duivel en verkondigt die Naam niet. En dat is te bestraffen.

Wel heel erg zwart wit hoor. "Het ene moment kan een predikant namens God spreken, een ander moment niet.", lijkt me een betere benadering. Een predikant is ook mens en kent ook de 'geestelijke strijd'. Zelfs de grote dienstknecht Paulus komt daar eerlijk voor uit...

Ik ben naar de predikant geweest. Hij had geen behoefte om met mij te spreken. Ik kon terug komen wanneer ik als oprecht berouwvolle zondaar "het" niet meer zou weten.

Heeft die predikant tegen jou gezondigd dan? (Matth. 18) Typische predikant eigenlijk: geen kritiek, maar wel pastoraat.

Het moet volgens mij best mogelijk zijn om binnen een gemeente kritiek te geven. Anders is er sprake van een sekte. Op een goede manier kritiek geven is moeilijk, dat merk ik zelf maar al te goed. Kritiek moet altijd positief gebracht worden, anders heb je zo ruzie. Je moet oppassen dat kritiek geven niet doorslaat in een sfeer van kritiek, waarin geen enkel compliment meer gegeven kan worden... want dan moet je als gemeente uit elkaar scheuren. Volgens mij is een vuistregel dat wanneer je kritiek geeft op iemand binnen de gemeente, dat je hem ook 2 keer zoveel complimentjes gegeven moet hebben!

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 21 jun 2004 07:44

Nou, eigenlijk vind ik het nog droeviger.

De predikant preekte heel vurig dat de Heilige Geest niet wil werken in een door verdeeldheid verscheurde gemeente. Dus ik dacht: Ik ben verdeelt en ga naar de dominee om de verdeeldheid op te heffen.
Ik ging vervolgens naar hem toe en vertelde dat ik moeite had met hem en dat ik die verdeeldheid wilde opheffen met een constructief gesprek over de dingen die we delen. Hij vroeg meteen uit welk kerkverband ik kwam en zei dat het onwaarschijnlijk was dat mensen die volstrekt op een verschillende golflengte leven, één zouden kunnen worden. (Preekt dus iets wat hijzelf niet eens gelooft.) Vervolgens vertelde hij dat hij geen zin in zo'n gesprek had op de zondagavond. Op mijn vraag wanneer het hem dan wel schikte wilde hij geen antwoord geven. Ik probeerde nog af te tasten of ik via mail of telefoon nog een afspraak kon maken maar daar was hij ook afhoudend in. Vervolgens moest hij de deur sluiten (Ik kwam niet over de drempel van zijn huis) want hij had telefoon.

caesar
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor caesar » 21 jun 2004 10:17

Sorry van de smiley in mn vorige post, dr had moeten staan Matth. 18 en dan een sluithaak.

Oke, dat lijkt me erg moeilijk om in zo'n gemeente te leven. Ik wil je een tip geven die ik pas bij Willem Ouweneel gehoord heb:

* Zoek in je gemeente naar andere mensen die ook moeite hebben met de verdeeldheid en die daar iets aan willen doen. (jongeren vormen een ideale groep hiervoor)
* Start met deze mensen een gebedsgroep en kom één keer per week (/een keer per twee weken) bij elkaar om op een positieve manier te bidden voor je gemeente. (de Heilige Geest blijft niet weg omdat de gemeente verscheurd is. Maar juist omdat men niet meer bidt!)
* Naast bidden zou je ook samen kunnen gaan zingen en een stukje uit de bijbel lezen.
* Verwacht grote dingen van God, want Hij kan en wil het doen!
* Als het goed is, zal de groep groeien en zal er een signaal worden afgegeven. Heb geduld, volhard en er zullen dingen veranderen!

En een andere tip:
* Vermijd zware kritiek binnen de gemeente, want dat polariseert alleen maar.
* Geef complimenten aan mensen die complimenten verdienen of die nooit complimenten krijgen.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 21 jun 2004 10:26

Kaw schreef:Nou, eigenlijk vind ik het nog droeviger.

De predikant preekte heel vurig dat de Heilige Geest niet wil werken in een door verdeeldheid verscheurde gemeente. Dus ik dacht: Ik ben verdeelt en ga naar de dominee om de verdeeldheid op te heffen.
Ik ging vervolgens naar hem toe en vertelde dat ik moeite had met hem en dat ik die verdeeldheid wilde opheffen met een constructief gesprek over de dingen die we delen. Hij vroeg meteen uit welk kerkverband ik kwam en zei dat het onwaarschijnlijk was dat mensen die volstrekt op een verschillende golflengte leven, één zouden kunnen worden. (Preekt dus iets wat hijzelf niet eens gelooft.) Vervolgens vertelde hij dat hij geen zin in zo'n gesprek had op de zondagavond. Op mijn vraag wanneer het hem dan wel schikte wilde hij geen antwoord geven. Ik probeerde nog af te tasten of ik via mail of telefoon nog een afspraak kon maken maar daar was hij ook afhoudend in. Vervolgens moest hij de deur sluiten (Ik kwam niet over de drempel van zijn huis) want hij had telefoon.

Zucht............... bekend beeld. Heel veel sterkte!
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 21 jun 2004 11:15

caesar schreef:Sorry van de smiley in mn vorige post, dr had moeten staan Matth. 18 en dan een sluithaak.

Oke, dat lijkt me erg moeilijk om in zo'n gemeente te leven. Ik wil je een tip geven die ik pas bij Willem Ouweneel gehoord heb:

* Zoek in je gemeente naar andere mensen die ook moeite hebben met de verdeeldheid en die daar iets aan willen doen. (jongeren vormen een ideale groep hiervoor)
* Start met deze mensen een gebedsgroep en kom één keer per week (/een keer per twee weken) bij elkaar om op een positieve manier te bidden voor je gemeente. (de Heilige Geest blijft niet weg omdat de gemeente verscheurd is. Maar juist omdat men niet meer bidt!)
* Naast bidden zou je ook samen kunnen gaan zingen en een stukje uit de bijbel lezen.
* Verwacht grote dingen van God, want Hij kan en wil het doen!
* Als het goed is, zal de groep groeien en zal er een signaal worden afgegeven. Heb geduld, volhard en er zullen dingen veranderen!

En een andere tip:
* Vermijd zware kritiek binnen de gemeente, want dat polariseert alleen maar.
* Geef complimenten aan mensen die complimenten verdienen of die nooit complimenten krijgen.

wijze woorden!

ik heb dr ook enorm positieve ervaringe mee
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 21 jun 2004 12:05

Er was een gebedsgroep maar die is verboden door de kerkenraad. Ik ben verder niet lid van de gemeente. Het is de gemeente van mijn vriendin. Ik heb verder niet echt invloed of contact in die gemeente. Ik kom er alleen best vaak.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 21 jun 2004 12:20

Kaw schreef:Er was een gebedsgroep maar die is verboden door de kerkenraad.
:shock: Is dat echt waar? Wat is het verhaal er dan achter? Hoe kan iemand nou een gebedsgroep verbieden? Wat is de gedachte daar achter?
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

caesar
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor caesar » 21 jun 2004 12:24

Er was een gebedsgroep maar die is verboden door de kerkenraad.

Bizar... Als je niet eens meer bij elkaar mag komen om te bidden... MAAR DAN IS GEBED JUIST HEEL HARD NODIG!!!

Wat heeft een kerkenraad eigenlijk over groepjes gemeenteleden te zeggen? Dan moet ze misschien proberen een gebedsgroep te organiseren geheel buiten de kerkenraad om. Misschien zelfs zonder er al te veel bekendheid aan te geven. (ondergrondse gebedsgroep dus en langzaamaan leden werven)

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 21 jun 2004 12:29

@tlantis schreef:
Kaw schreef:Er was een gebedsgroep maar die is verboden door de kerkenraad.
:shock: Is dat echt waar? Wat is het verhaal er dan achter? Hoe kan iemand nou een gebedsgroep verbieden? Wat is de gedachte daar achter?

ach ja.. dr is altijd wel wat te verzinnen hoor..

ehh denk denk denk..

- gebed hoord in de binnenkamer te geschieden

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 21 jun 2004 12:31

caesar schreef:Wat heeft een kerkenraad eigenlijk over groepjes gemeenteleden te zeggen? Dan moet ze misschien proberen een gebedsgroep te organiseren geheel buiten de kerkenraad om. Misschien zelfs zonder er al te veel bekendheid aan te geven. (ondergrondse gebedsgroep dus en langzaamaan leden werven)

jep is bij ons ook gebuurt, heel positief!

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 21 jun 2004 12:41

De gebedsgroep (van oudere wedergeboren avondmaalgangers) is verboden om te voorkomen dat er een soort gezeldsschapsgemeente (met eventuele vreemde afwijkingen) zou ontstaan.

Zo zijn er wel meer vreemde dingen. Bijbelstudie mag, maar alleen als het over feiten uit de bijbel gaat zoals: Wie is de zoon van David. Geen praatjes over het praktische geloof of over dogmatische dingen.

Dit allemaal om gevaarlijke leer buiten de kerk te houden.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 21 jun 2004 13:00

Kaw schreef:De gebedsgroep (van oudere wedergeboren avondmaalgangers) is verboden om te voorkomen dat er een soort gezeldsschapsgemeente (met eventuele vreemde afwijkingen) zou ontstaan.

Zo zijn er wel meer vreemde dingen. Bijbelstudie mag, maar alleen als het over feiten uit de bijbel gaat zoals: Wie is de zoon van David. Geen praatjes over het praktische geloof of over dogmatische dingen.

Dit allemaal om gevaarlijke leer buiten de kerk te houden.
:cry: Bijbelstudie over praktisch geloof is verboden? Ik vind het heel moeilijk om te zeggen wat ik in jouw plaats zou doen. Maar ik denk dat ik toch wel erg kwaad worden. Als het waar is wat jij hier verteld (en daar ga ik wel van uit) wordt er hier gewoon een valse leer verspreid in deze kerk. Het lijkt er op dat het een kerk is waar Jezus niet meer binnen mag komen. Dat is echt ongelofelijk triest... ik heb echt met jullie te doen. Ik hoop en bid dat God uitkomst zal geven...
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 21 jun 2004 13:08

Gek genoeg verbaast het me niet meer. Vorig jaar was ik nog erg boos, maar het went wel. De nieuwe (hint: van kerkverband geswitchte) dominee heeft ook geen beterschap gebracht. Hij is in leer zelfs nog extremer dan de ouderlingen. Wel is het belijd rond de jeugdverenigingen versoepelt, maar er blijft een (door de kerkraad goedgekeurde) volwassene bij zitten.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 21 jun 2004 14:21

Kaw schreef:Gek genoeg verbaast het me niet meer. Vorig jaar was ik nog erg boos, maar het went wel. De nieuwe (hint: van kerkverband geswitchte) dominee heeft ook geen beterschap gebracht. Hij is in leer zelfs nog extremer dan de ouderlingen. Wel is het belijd rond de jeugdverenigingen versoepelt, maar er blijft een (door de kerkraad goedgekeurde) volwassene bij zitten.

Ik zou zo zeggen HAK en VOORT ermee, of zit ik nu een heel eind uit de richting???? :mrgreen: :wink:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.

Psalm 106:47

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 21 jun 2004 14:26

Ja... Ik doe hier geen uitspraken over! :mrgreen:

Terug naar “Archief”