Psalmen & gezangen. Ritmisch of niet.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 jun 2004 14:42

Precies... en waarom noemen we de kerkdienst een eredienst... als we alleen maar komen om te krijgen, niet om te geven?

Psalm 50: Offer God lof, biedt Hem uw dankbaarheid.

En: Wie dankoffert, die zal Mij eren; en wie [zijn] weg [wel] aanstelt, dien zal Ik Gods heil doen zien.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 18 jun 2004 19:32

joris schreef:Toch raar, David kwam al naar de tempel om te offeren, niet om iets te halen.

De kerk is ook iets anders als de tempel, het kan beter vergeleken worden met de synagoge.

De tempeldienst is niet meer nodig. In het nieuwe testament ligt bij de samenkomsten van de gemeente de nadruk op de verkondiging.

Handelingen 18:4 En hij (Paulus) handelde op elken sabbat in de synagoge, en bewoog tot het geloof Joden en Grieken.

Handelingen 2:42 En zij waren volhardende in de leer der apostelen, en in de gemeenschap, en in de breking des broods, en in de gebeden.

Handelingen 20:7 En op den eersten dag der week, als de discipelen bijeengekomen waren om brood te breken, handelde Paulus met hen, zullende des anderen daags verreizen; en hij strekte zijne rede uit tot den middernacht.
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 jun 2004 23:05

De tempeldienst is niet meer nodig. In het nieuwe testament ligt bij de samenkomsten van de gemeente de nadruk op de verkondiging

Waarom noemen we het dan een EREdienst?

Eren is juist geven, niet ontvangen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

joris

Berichtdoor joris » 18 jun 2004 23:34

ja duh,

wat denk je dat een lofoffer was? Alleen het beest wat verbrande? Echt niet, de lofzang er omheen was veel belangrijker!

Hein
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Hein » 19 jun 2004 10:05

soms wordt er zo langzaam gezongen, dat je denkt: nou ben ik toch echt vergeten wat ik zong, vlug weer in mijn boekje kijken.
De HEERE zegt: Grimmigheid is bij mij niet! jesaja 27:1

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 19 jun 2004 10:43

joris schreef:ja duh,

wat denk je dat een lofoffer was? Alleen het beest wat verbrande? Echt niet, de lofzang er omheen was veel belangrijker!

Leviticus 7:12
Indien hij dat tot een lof offer offert, zo zal hij, nevens het lofoffer, ongezuurde koeken met olie gemengd, en ongezuurde vladen met olie bestreken, offeren; en zullen die koeken met olie gemengd van geroost meelbloem zijn.

Leviticus 7:13
Benevens de koeken zal hij tot zijn offerande gedesemd brood offeren, met het lofoffer zijns dankoffers.

Leviticus 7:15 Maar het vlees van het lofoffer zijns dankoffers zal op den dag van deszelfs offerande gegeten worden; daarvan zal men niet tot den morgen overlaten.

Leviticus 22:29 En als gij een lofoffer den HEERE zult slachten, naar uw wil zult gij het slachten.
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

joris

Berichtdoor joris » 19 jun 2004 10:50

Er zijng enoeg teksten te vinden waaruit blijkt dat het om het lofprijzen gaat. Voor de legers van Israel uit gingen altijd lofzangers! En er zijn verhalen in de bijbel, ik weet ze nu even niet uit mjn hoofd, dat de lofzang het werk deed en het leger niet meer nodig was. Denk bijvorobeeld aan de val van Jericho.
Dat er offers gebracht werden weet ik wel, maar ze heten niet voor niets LOF offers.

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 19 jun 2004 11:23

joris schreef:Er zijng enoeg teksten te vinden waaruit blijkt dat het om het lofprijzen gaat. Voor de legers van Israel uit gingen altijd lofzangers! En er zijn verhalen in de bijbel, ik weet ze nu even niet uit mjn hoofd, dat de lofzang het werk deed en het leger niet meer nodig was. Denk bijvorobeeld aan de val van Jericho.
Dat er offers gebracht werden weet ik wel, maar ze heten niet voor niets LOF offers.

Wees zo goed, en zoek die bijbelgedeelten op en post ze hier.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 jun 2004 12:44

Pugna, zie mijn teksten uit Psalm 50, Hosea 6:6 etc.

Daaruit blijkt dat het God niet om de offers gaat maar om je hart, (Ik wil geen brandoffers, wie Mij lof offert eert mij)

Nogmaals de vraag OPugna, waarom het het een Eredienst... en niet een Leerdienst?

Ik denk dat het zowel ontvangen als geven is overigens... Als je veel ontvangt kun je ook veel geven... want je geeft Gods liefde aan elkaar door... en je kunt God je dank geven... Ik denk dat beiden heel belangrijk zijn... en niet alleen het ontvangen of alleen het geven belangrijk is... daarom vind ik de discussie sowieso wat zinloos.

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 19 jun 2004 14:15

Marnix schreef:Pugna, zie mijn teksten uit Psalm 50, Hosea 6:6 etc.

Daaruit blijkt dat het God niet om de offers gaat maar om je hart, (Ik wil geen brandoffers, wie Mij lof offert eert mij)

Nogmaals de vraag OPugna, waarom het het een Eredienst... en niet een Leerdienst?

Ik denk dat het zowel ontvangen als geven is overigens... Als je veel ontvangt kun je ook veel geven... want je geeft Gods liefde aan elkaar door... en je kunt God je dank geven... Ik denk dat beiden heel belangrijk zijn... en niet alleen het ontvangen of alleen het geven belangrijk is... daarom vind ik de discussie sowieso wat zinloos.

Het verband tussen Hosea 6:6 en lofzingen is mij niet helemaal duidelijk.

Hosea 6:6
Want Ik heb lust tot weldadigheid, en niet tot offer; en tot de kennis Gods, meer dan tot brandofferen.

Is eren gelijk aan lofzingen?? Volgens Van Dale niet noodzakelijk.

eren (ov.ww.)
1 hoger aanzien verlenen

Als in de prediking Gods goedheid, liefde en trouw worden gepredikt, wordt God dan ook niet geëerd??

Als ik in het nieuwe testament lees over de gemeenten, dan valt mij drie dingen op, ze breken het brood (avondmaal), ze bidden, en ze leren. Lofzingen wordt niet genoemd, hoewel ze dat ongetwijfeld ook deden.

Dat de nadruk van een dienst op de prediking ligt is dus niet onbijbels.

Dat we God moeten lofen staat ook in de bijbel, maar dat moeten we heel ons leven niet alleen in de kerk. Zie ook:

Hebreeën 13
4 Het huwelijk is eerlijk onder allen, en het bed onbevlekt; maar hoereerders en overspelers zal God oordelen.
5 Uw wandel zij zonder geldgierigheid; en zijt vergenoegd met het tegenwoordige; want Hij heeft gezegd: Ik zal u niet begeven, en Ik zal u niet verlaten.
6 Zodat wij vrijmoediglijk durven zeggen: De Heere is mij een Helper, en ik zal niet vrezen, wat mij een mens zal doen.
7 Gedenkt uwer voorgangeren, die u het Woord Gods gesproken hebben; en volgt hun geloof na, aanschouwende de uitkomst hunner wandeling.
8 Jezus Christus is gisteren en heden dezelfde en in der eeuwigheid.
9 Wordt niet omgevoerd met verscheidene en vreemde leringen; want het is goed, dat het hart gesterkt wordt door genade, niet door spijzen, door welke geen nuttigheid bekomen hebben, die daarin gewandeld hebben.
10 Wij hebben een altaar, van hetwelk geen macht hebben te eten, die den tabernakel dienen.
11 Want welker dieren bloed voor de zonde gedragen werd in het heiligdom door den hogepriester, derzelver lichamen werden verbrand buiten de legerplaats.
12 Daarom heeft ook Jezus, opdat Hij door Zijn eigen bloed het volk zou heiligen, buiten de poort geleden.
13 Zo laat ons dan tot Hem uitgaan buiten de legerplaats, Zijn smaadheid dragende.
14 Want wij hebben hier geen blijvende stad, maar wij zoeken de toekomende.
15 Laat ons dan door Hem altijd Gode opofferen een offerande des lofs, dat is, de vrucht der lippen, die Zijn Naam belijden.
16 En vergeet de weldadigheid en de mededeelzaamheid niet; want aan zodanige offeranden heeft God een welbehagen.

Het lofzingen van God staat tussen de ander vermaningen voor het dagelijkse leven.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 jun 2004 12:59

Klopt. Maar eren is wel geven... en niet ontvangen.

Ik wilde alleen zeggen dat het God gaat om je hart en niet om offers.

Jammer trouwens dat je niet op psalm 50 ingaat.

Het lofzingen van God staat tussen de ander vermaningen voor het dagelijkse leven.

Ohhhhww... dus dan hoeft het niet op zondag... het moet in het DAGELIJKS leven? Tja das natuurlijk wat heel anders? :shock:

Naar Gods stem luisteren, Hem loven... het zijn inderdaad dingen die we in ons hele leven moeten doen... Maar de zondag is er een speciale plek voor omdat het samen te doen... om samen te doen waar Paulus ook tweemaal toe oproept, psalem, hymnen en geestelijke lliederen voor God te zingen (Efeziers 5, Kolossenzen 3)

Verder denk ik dat de prediking en de liederen zingen beiden belangrijk zijn, net als het bidden, het avondmaal samen vieren enzovoorts. Daarom snap ik niet waarom er zo'n probleem van wordt gemaakt hier... moet je dan iets het allerbelangrijkste vinden? Aangeven dat meerdere dingen belangrijk zijn is dan toch voldoende?

Ik snap niet waarom we in een topic waar het gaat over het ritmisch of niet-ritmisch zoeken gaan discussieren over wat belangeijker is, de prediking of het God eren.

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 21 jun 2004 17:44

Marnix schreef:

Klopt. Maar eren is wel geven... en niet ontvangen.

Ik wilde alleen zeggen dat het God gaat om je hart en niet om offers.

Jammer trouwens dat je niet op psalm 50 ingaat.

Ik wou op geen van beide ingaan, maar ik begreep niet wat ij met Hosea wou duidelijk maken. Maar het is nu duidelijk het gaat God om ons hart en niet om onze woorden.

Psalm 50 zegt hetzelfde als Hosea, gehoorzaamheid wil ik en geen offer.

Marnix schreef:

Ohhhhww... dus dan hoeft het niet op zondag... het moet in het DAGELIJKS leven? Tja das natuurlijk wat heel anders? :shock:

Dat is schrikken he, zondag alleen is niet genoeg, ook door de week kan/mag/moet je God loven. :P

Als je goed gelezen had, dan had je gezien dat ik schreef:

Als ik in het nieuwe testament lees over de gemeenten, dan valt mij drie dingen op, ze breken het brood (avondmaal), ze bidden, en ze leren. Lofzingen wordt niet genoemd, hoewel ze dat ongetwijfeld ook deden.

Dat de nadruk van een dienst op de prediking ligt is dus niet onbijbels.

Dat we God moeten lofen staat ook in de bijbel, maar dat moeten we heel ons leven niet alleen in de kerk.

Marnix schreef:Naar Gods stem luisteren, Hem loven... het zijn inderdaad dingen die we in ons hele leven moeten doen... Maar de zondag is er een speciale plek voor omdat het samen te doen... om samen te doen waar Paulus ook tweemaal toe oproept, psalem, hymnen en geestelijke lliederen voor God te zingen (Efeziers 5, Kolossenzen 3)

Verder denk ik dat de prediking en de liederen zingen beiden belangrijk zijn, net als het bidden, het avondmaal samen vieren enzovoorts. Daarom snap ik niet waarom er zo'n probleem van wordt gemaakt hier... moet je dan iets het allerbelangrijkste vinden? Aangeven dat meerdere dingen belangrijk zijn is dan toch voldoende?

Ik snap niet waarom we in een topic waar het gaat over het ritmisch of niet-ritmisch zoeken gaan discussieren over wat belangeijker is, de prediking of het God eren.

Beide is belangrijk, maar in de Erediensten hoort m.i. de nadruk te liggen op de verkondiging (en het gebed en de sacramenten). God eren daar hebben we een hele week voor nodig.

Kolossensen 3:16
Het woord van Christus wone rijkelijk in u, in alle wijsheid; leert en vermaant elkander, met psalmen en lofzangen, en geestelijke liederen, zingende den Heere met aangenaamheid in uw hart.

:D

joris

Berichtdoor joris » 21 jun 2004 20:54

Lees maar eens alle teksten in de bijbel over JUDA. Juda betekent namelijk: lofprijzing genesis 29:35.

En lees het boek: ondekkingstocht naar aanbidding, Bob Sorge

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 22 jun 2004 17:33

joris schreef:Lees maar eens alle teksten in de bijbel over JUDA. Juda betekent namelijk: lofprijzing genesis 29:35.

De naam Juda staat 772 maal in de bijbel, wordt gebruikt als naam voor de persoon, de stam en een enkele keer voor het gebied Juda.

Maar wat wil je daarmee??

joris schreef:En lees het boek: ondekkingstocht naar aanbidding, Bob Sorge

Heb jij een samenvatting voor mij? :P

joris

Berichtdoor joris » 22 jun 2004 18:33

pugna schreef:
joris schreef:Lees maar eens alle teksten in de bijbel over JUDA. Juda betekent namelijk: lofprijzing genesis 29:35.

De naam Juda staat 772 maal in de bijbel, wordt gebruikt als naam voor de persoon, de stam en een enkele keer voor het gebied Juda.

Maar wat wil je daarmee??

joris schreef:En lees het boek: ondekkingstocht naar aanbidding, Bob Sorge

Heb jij een samenvatting voor mij? :P
lees maar eens de context rondom juda steeds. Nee ik heb geen samenvatting. Een samenvatting is hetzelfde als meloen uit de salade snoepen, dan hou je niets lekkers meer over.

welke boeken heb jij al over lofprijzen gelezen? :lol:

Terug naar “Archief”