Ik geloof één heilige, algemene christelijke kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

graankorrel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor graankorrel » 01 sep 2004 07:44

hijwel schreef:
@tlantis schreef:Cool! laat het weten als het klaar is! :D

is goed duurt nog wel ff hoor

Al iets tot stand gekomen?

joepie

Berichtdoor joepie » 01 sep 2004 08:22

Ik denk toch dat het anders is dan klaas zegt. Alle leden VORMEN het lichaam. Ze zijn niet een lichaam. Met elkaar vormen zij het lichaam. Dan is het niet zo dat er vele lichamen zijn, maar met elkaar vorm je één lichaam.
En als ik dan denk aan het stukje waar staat dat als je hand je tot zonde verleid, hou haar af. Of je oog je tot zonde verleid ruk haar uit. Want het is beter het koningkrijk Gods binnen te gaan met één oog dan verloren te gaan met beide ogen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 sep 2004 22:24

Ik denk dan ook aan het stukje: De hand kan niet tegen de voet zeggen: Ik heb u niet nodig.

Als we inderdaad als christenen samen het lichaam vormen, met Christus als hoofd... Waarom leven we dan vaak zo langs andere kerken heen, willen we alles zelf doen, werken we niet samen, moet alles gereformeerd zijn ipv christelijk... komt neer op tegen de voet zeggen: Ik heb je niet nodig...

En sommigen gaan zelfs zo ver dat ze zeggen: Hm dat klopt inderdaad niet... nou ja... dan maken we er van dat we als gereformeerde kerk het lichaam vormen...

Afschuwelijk.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

joepie

Berichtdoor joepie » 03 sep 2004 07:49

Marnix schreef:Ik denk dan ook aan het stukje: De hand kan niet tegen de voet zeggen: Ik heb u niet nodig.

Als we inderdaad als christenen samen het lichaam vormen, met Christus als hoofd... Waarom leven we dan vaak zo langs andere kerken heen, willen we alles zelf doen, werken we niet samen, moet alles gereformeerd zijn ipv christelijk... komt neer op tegen de voet zeggen: Ik heb je niet nodig...

En sommigen gaan zelfs zo ver dat ze zeggen: Hm dat klopt inderdaad niet... nou ja... dan maken we er van dat we als gereformeerde kerk het lichaam vormen...

Afschuwelijk.

Je kunt inderdaad niet zeggen: ik heb jou niet nodig! Dat klopt.
Maar als die zelfde hand je tot zonde verleid, dan zul je die weg moeten doen.
Dus als er dwaalleren worden verkondigt door doe hand of voet, en je daardoor tot zonde wordt verleid.
Dat is iets anders dan zeggen dat je die ander niet nodig hebt. Dan is die ander als voet gelijkwaardig aan de hand. En zonder voet zou je op je snufferd vallen. Maar dan is het toch beter met één voet ..enz

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 03 sep 2004 11:02

Er zijn wat off topic berichten verwijderd. Let dus aub goed op waar het over gaat. :)

[dit bericht kan later verwijderd worden]

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 03 sep 2004 18:55

Ach, je kan het ook nuanceren. Ik heb uit een interview met Chr.Ger. evangelisatie-consulent Stefan Paas voor Trefpunt (tenminste, uit de oer-aantekeningen van dat interview) het idee opgepikt, dat je de afzonderlijke kerkgenootschappen ook als verschillend functionerende leden van het lichaam kunt zien :) Concreet: in de zwaardere kerken zijn weliswaar niet veel actieve gelovigen die je voor allerlei evangelisatie-acties in kan zetten, maar ze vormen wel een goede bron voor nieuwe aanwas in de 'front-kerken'. Veel gefrustreerde Gergem-studenten van mij komen in de PKN terecht en zitten daar op leidinggevende posities. Als ze in de PKN geboren zouden zijn, waren ze misschien afgehaakt, maar juist door dat zwaardere milieu waar ze nu zelf niet meer achterstaan zijn ze evenwichtige christenen geworden. Tot zover het (vrije) citaat. Daar zit best wat in, denk ik. Zonder dat de kerken het doorhebben gebruikt God ze toch als hand, voet, endeldarm (ketters), enz.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 sep 2004 01:53

joepie schreef:
Marnix schreef:Ik denk dan ook aan het stukje: De hand kan niet tegen de voet zeggen: Ik heb u niet nodig.

En sommigen gaan zelfs zo ver dat ze zeggen: Hm dat klopt inderdaad niet... nou ja... dan maken we er van dat we als gereformeerde kerk het lichaam vormen... Het ene is namelijk gericht op het functioneren van een gemeente, het ander is echt persoonlijk bedoeld en daar hebben de genoemde ledematen niet betrekken op een gemeente maar op je persoonlijke geloof.

Afschuwelijk.

Je kunt inderdaad niet zeggen: ik heb jou niet nodig! Dat klopt.
Maar als die zelfde hand je tot zonde verleid, dan zul je die weg moeten doen.
Dus als er dwaalleren worden verkondigt door doe hand of voet, en je daardoor tot zonde wordt verleid.
Dat is iets anders dan zeggen dat je die ander niet nodig hebt. Dan is die ander als voet gelijkwaardig aan de hand. En zonder voet zou je op je snufferd vallen. Maar dan is het toch beter met één voet ..enz

Het gaat over het lichaam van Christus in mijn reactie... als je hand je tot zonde verleidt, hoe kan het dan bij het lichaam van Christus horen?

Je haalt hier 2 verschillende beelden door elkaar... Het gedeelte over hand/voet is van Paulus en slaat op Gemeente zijn... het stuk van Jezus beelft iets heel anders uit... je moet geen verbanden leggen waar die er niet zijn.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”