Gebedsgenezing!?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

-Rianne-

Berichtdoor -Rianne- » 11 dec 2002 22:09

Als ik de wonderen van toen en nu vergelijk:

Jezus gebruikte de wonderen vroeger als middel. Hij wilde de mensen laten zien hoe machtig God is en wie God is. Dát was zijn doel. De wonderen gebruikte hij alleen om tot dat doel te komen.

Genezingen van nu: dit is alleen om de genezingen... de genezing zelf is het doel. Ik zie daar wel een groot verschil tussen en vraag me ook wel af of gebedsgenezingen goed zijn.

Al geloof ik er wel in, ik geloof dat het gebeurt en dat het kan... Maar of het ook goed is is dan voor mij de volgende vraag :shock: .

RPGtB
Mineur
Mineur

Berichtdoor RPGtB » 11 dec 2002 22:19

Als het uit God komt dan is het goed, dat kan gewoon niet anders.
Credo ergo sum

connie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor connie » 12 dec 2002 10:40

als jezus echt kan genezen
waarom genees hij dan niet iedereen en alleeen maar een bepaalde mensen
nee ik geloof het niet dat jezus genest ik loop al jaren met open wonden en ik bid steeds of jezus me wil genezen maar ik heb nog steeds open wonden van binnen
groeten van connie

rutgernation
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor rutgernation » 13 dec 2002 15:50

-Rianne- schreef:Genezingen van nu: dit is alleen om de genezingen... de genezing zelf is het doel. Ik zie daar wel een groot verschil tussen en vraag me ook wel af of gebedsgenezingen goed zijn.

Hmm beetje zwart wit gesteld, misschien komt dat voor, maar het is zeker niet zo dat dat algemeen zo gesteld kan worden.

rutgernation
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor rutgernation » 13 dec 2002 15:52

connie schreef:als jezus echt kan genezen
waarom genees hij dan niet iedereen en alleeen maar een bepaalde mensen
nee ik geloof het niet dat jezus genest ik loop al jaren met open wonden en ik bid steeds of jezus me wil genezen maar ik heb nog steeds open wonden van binnen
groeten van connie

Geloof jij niet dat er genezingen voorkomen? Dat is toch echt zo kan je met eigen ogen zien als je dat wilt.

Zou Jezus niet genezen omdat jij vindt dat Hij dan iedereen moet genezen? Is dat niet te veel vanuit jezelf geredeneerd?

Barry
Verkenner
Verkenner

gebedsgenezing

Berichtdoor Barry » 02 jan 2003 15:02

Er is al veel gezegd over gebedsgenezing.

Ik denk aan bijbelteksten als:
- waakt en bidt opdat gij niet in verzoeking komt!!
- oordeelt niet opdat gij niet geoordeeld wordt
- markus 9:38 tot 40 (is al genoemd in het begin)
- want geen ding zal voor God onmogelijk zijn (lukas)
Misschien lijkt het een beetje paradoxaal, maar dit komt nu in me op.

Je moet ook de macht van de satan niet onderschatten. Hij verslaat zijn duizenden met een schijnbekering.
Belangrijke kernpunten zijn m.i.:
- hoe wordt er omgegaan met mensen die NIET genezen. Wordt dat 'gegooid' op hun ongeloof?
- Is het gericht op Gods eer en Zijn verheerlijking?

Maar dan heb ik zelf nog moeite met T.B.Joshua. Ik verwijs naar CV Koers. Daarin staat ook een kort commentaar op zijn prediking.
Ook weet ik niet goed wat ik met die site (genezingswonderen.nl) aan moet.

"Maar zoekt eerst het Koninkrijk Gods en Zijn gerechtigheid..."
Groeten,

BN

NieuweReformator
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor NieuweReformator » 03 jan 2003 11:44

Jakobus 5:

"Is er iemand bij u ziek? Laat hij dan de ouderling der gemeente tot zich roepen, opdat zij over hem een gebed uitspreken en hem met olie zalven in de Naam des Heren. En het gelovige gebed zal de lijder gezond maken, en de Here zal hem oprichten"
Hoe vaak gebeurt dit in ons onvolprezen rechtzinnige milieu? Niet vaak. Weten wij wel dat Jezus Christus gewoon vandaag onverminderd hard door gaat met Zijn kracht? Wie vertrouwt op Christus zal niet beschaamd worden. We vertrouwen niet genoeg!

The truth can be confrontating

NieuweReformator
Een echte christen is iemand die rechtop staat in een wereld die op zijn kop staat

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 jan 2003 14:19

Als er iemand ziek is komt er echt wel een ouderling/predikant langs. Het wil alleen echt niet zeggen dat je dan ook genezen wordt. Ja, God kan wonderen doen.... maar hij geneest niet altijd.

Wat gebedsgenezing betreft, ik ben op zich geen tegenstander. Het wordt niet voor niks door Paulus als 1 van de gaven van de Geest genoemd. In praktijk wordt het echter vaak verkeerd toegepast, omdat God gedwongen wordt om te genezen... en dat als je dan niet geneest wordt gezegd dat je geloof neit goed genoeg was.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 02 apr 2003 11:15

Marnix schreef:God kan wonderen doen.... maar hij geneest niet altijd.
In praktijk wordt het vaak verkeerd toegepast, omdat God gedwongen wordt om te genezen... en dat als je dan niet geneest wordt gezegd dat je geloof neit goed genoeg was.

Misschien is je geloof juist wel sterk genoeg als je niet geneest, en zijn wonderen eerder bedoeld om het geloof van de 'zwakkeren' te versterken?

Een man bij mij uit de gemeente is pas met zijn zeer slechthorende dochtertje naar een genezingsdienst van de Levensstroom geweest (dat is die gemeente waar Jan Zijlstra ook zit, geloof ik), op aanraden van een familielid.

Hij was er nogal sceptisch over, zei hij zelf. Twee uur lang zingen om de Heilige Geest te roepen, en daarna mochten er mensen naar voren komen die zich wilden bekeren. Mensen die hij eerst nog vroom had zien meezingen met hun handen in de lucht, gingen nu ineens massaal naar voren... was dat daarnet dan niet echt geweest ofzo? Nah, nog meer dingen waren er waar hij zich over verbaasde, maar daar zal ik effe niet op ingaan.

De volgende dag zit hij bij ons in de gemeente, trekt zijn dochtertje naast hem ineens de oordoppen uit haar oren met de mededeling "Wat maakt dat orgel een herrie zeg!" Bleek de volgende dag, tijdens een controle bij de dokter, dat ze in dat weekend 20 dB gehoor bij had gekregen!

Tja... God moves in mysterious ways...
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: Genezingswonderen?

Berichtdoor groenrondballetje » 02 apr 2003 12:36

TUer schreef:Hoi,
Ik denk dat hier bedoeld wordt meer het 'Jomanda-achtige', oftewel het genezen van zieken ter plekke in een 'dienst'. Dus een lamme die opeens opstaat, iemand die ter plekke van kanker geneest.
Via-via ben ik met mensen in contact gekomen die zitten bij een evangelische gemeente in Eersel (regio Eindhoven) en die vrij veel genezingsdiensten organiseren, zelfs wekelijks volgens mij. Ik weet niet precies wat, maar iets gaat tegen mijn gevoel in, ben iets te sceptisch. God doet zeker wonderen. Maar of dat nu op zo'n massale bijeenkomst moet? Waarom kom je eigenlijk naar zo'n bijeenkomst? Volgens mij staat God dan niet op de eerste plaats. En de gebedsgenezer 'verplicht' God om iemand te genezen.
Kijk eens op de website van die gemeente over de genezingswonderen, ik ben heel erg benieuwd naar jullie mening!
Site: http://www.genezingswonderen.org/
Groetjes, TUer

http://www.genezingswonderen.org/27/nl
Hoe het werkt
Hoe kan men genezing ontvangen?
De enige manier om op bovennatuurlijke wijze genezing te ontvangen, is door geloof te hechten aan de woorden die de Schepper Zelf heeft gesproken: "Ik ben de Here Uw Heelmeester". Hij heeft ons gemaakt. Hij wil dat wij gezond zijn en dat het ons goed gaat. Door vele oorzaken is ziekte tot ons leven doorgedrongen. Het is geen leven, maar anti-leven. God heeft ons door Zijn Zoon Jezus Christus leven en overvloed beloofd. Dit leven kent geen ziekte. Toen Jezus op aarde wandelde, heeft Hij de gehele bedoeling van God voor de mensheid uitgestald en voorgeleefd:

Vergeving van zonden t.o.v. God
Vergeving van zonden t.o.v. onze medemens
Genezing van alle ziekten en kwalen
Genezing van angst en verdriet
Bevrijding van verslavingen, wrok en onvergevingsgezindheid
Eeuwig leven

Toen Jezus naar de Hemel terug ging, gaf Hij deze opdracht aan Zijn vrienden: "Gaat heen in de gehele wereld, verkondigt het evangelie (blijde boodschap) aan de ganse schepping. Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden (genezen, voor eeuwig hersteld) worden, maar wie niet gelooft, zal veroordeeld worden. Als tekenen zullen deze dingen de (alle!) gelovigen volgen: in Mijn naam zullen zij boze geesten uitdrijven, in nieuwe tongen zullen zij spreken, … op zieken zullen zij de handen leggen en zij zullen genezen worden" (Marcus 16:15-18).
Jezus gaf ons macht over de gehele legermacht van satan, dus ook over uw ziekte. Hij heeft de zonde, de ziekte en de dood overwonnen. Hij gaf ons al deze rijkdommen. Waarom dan nu niet aanvaarden?
Bid met mij mee: "Vader in de hemel, ik dank U dat U Jezus zond om mij te bevrijden van het juk van zonde, ziekte en pijn. Wilt U mijn zonden vergeven. Ik dank U dat het bloed van Jezus mij reinigt van elke ongerechtigheid, dus ook van mijn ziekte. Ik dank U dat ik eeuwig leven mag. Ik dank U Jezus, dat U mijn Geneesheer bent.
Ik doe afstand van mijn ziekte, mijn kwaal, mijn pijn, mijn verdriet, mijn verslaving. Ga nu uit van mij in Jezus' naam.
Ik verklaar nu dat ik genezing heb ontvangen en dat het resultaat zich aan mijn lichaam zal openbaren. Ik zie niet meer op mijn verleden, maar ik zie op Jezus en Zijn belofte. Amen
".

Ik vind dit toch een beetje klinken als een goedkope reclame stunt:
Wordt christen en wordt genezen van uw lichamelijke kwalen en andere problemen.
Ik denk dat het Geloof dieper gaat dan een gebedje om van je lichamelijke ziekten af te zijn, maar een verandering van levensdoel is, waarbij Jezus je alles zal geven om Zijn doel in jouw leven te bewerkstelligen.

John

anna
Mineur
Mineur

Berichtdoor anna » 02 apr 2003 12:58

Waar word er bij een genezingsdienst geen geld/offer gevraagd???
En wat daarna in eigen zak word gestoken? Is dat niet te vergelijken met Jomanda?

Paulus zegt toch ook, ik heb geen geld en goed om u te genezen maar uit de naam van de Heere Jezus Christus zeg ik u: sta op en wandel.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 02 apr 2003 13:08

anna schreef:Waar word er bij een genezingsdienst geen geld/offer gevraagd???
En wat daarna in eigen zak word gestoken? Is dat niet te vergelijken met Jomanda?

Paulus zegt toch ook, ik heb geen geld en goed om u te genezen maar uit de naam van de Heere Jezus Christus zeg ik u: sta op en wandel.

Wat bedoel je met deze vraag, anna? Ik mag aannemen dat die genezingsdiensten van Jan Zijlstra verder geen geld kosten. Behalve een collecte misschien.

joepie

Berichtdoor joepie » 02 apr 2003 13:20

Ik moet nu steeds denken aan de vier vrienden die met hun vriend naar Jezus gingen om hem ta laten genezen. Hij kon niet lopen. En ze konden niet bij Hem komen dus gingen ze het dak op en braken daar het dak open. Toen lieten zij hem naar beneden voor Jezus voeten zakken.
En weet je wat Jezus dan zegt? Niet sta op en wandel. Maar uw zonde zijn u vergeven! En dat is de genezing die iedereen kan ontvangen. En het belangrijkste in je leven. Niet of je weer kunt lopen en niet meer ziek bent. Maar dat je zonde je zijn vergeven.
Dat hij daarna ook zij: sta op en wandel, was om te laten zien aan de dat Hij de macht had om beide te doen.
God geeft in je leven ziekte en moeite om je te louteren. Zodat je steeds zuiverder voor GOd komt te staan.
Door steeds maar achter een genezing van je aardse ziekte te gaan, en te proberen om gezondheid bij God af te dwingen, kun je gemakkelijk het juiste uit het oog verliezen. Dan wordt die genezing een groot opstakelblok tussen jouw en GOd.
te

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 02 apr 2003 13:56

Zeker wel mee eens, joepie. Met precies hetzelfde voorbeeld kwamen we gisteren bij kring ook aanzetten, toen we het over dit onderwerp hadden.

Is genezen worden op deze manier trouwens alleen voorbehouden aan christenen?

anna
Mineur
Mineur

Berichtdoor anna » 02 apr 2003 13:57

TheEdge schreef:
anna schreef:Waar word er bij een genezingsdienst geen geld/offer gevraagd???

Wat bedoel je met deze vraag, anna? Ik mag aannemen dat die genezingsdiensten van Jan Zijlstra verder geen geld kosten. Behalve een collecte misschien.

Ik bedoel er mee te zeggen, dat als er een genezingsdienst is waar geld word gevraagd en dat in eigen zak word gestoken, dat vind ik geen genezingsdienst meer. Want in de tijd van de Bijbel werd er toch ook geld voor gevraagd?
En als ze er geld voor vragen en dat voor een bepaalde doel hebben bestamd dan vind ik het wat anders.

Terug naar “Archief”