Bewijs dat een almachtige god niet kan bestaan

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

wieb83zd
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor wieb83zd » 08 apr 2004 00:04

Aragorn schreef:Maar ik ben wel geneigd te denken dat logicawetten universeel zijn, en aardse natuurwetten niet. Dus een 4kante cirkel is per definitie altijd onmogelijk. En omhoogvallende stenen niet.

Zolang je van de onbewezen stelling uitgaat dat iets maar 1 vorm kan bezitten, moet je stellen dat het onmogelijk is om een vierkante cirkel te maken, omdat je dan tegen je eerste stelling in gaat.
:idea: ik zat dus te denken hoe ik kon zeggen dat logicawetten ook van veronderstellingen uitgaan. En door dat uit te werken voor de vierkante cirkel, lijkt dat probleem ineens verdacht veel op die van de ontilbare stenen. :)

Frost schreef:O, en wat betreft oppermacht, het lijkt mij vanzelfsprekend dat niets machtiger kan zijn dan een oppermacht. Maar als niet iedereen dat vanzelfsprekend vindt dan is het geen nuttig alternatief.

Hier heb jij dan weer gelijk, zolang je het over de oppermacht hebt is dat duidelijk. (bij een oppermacht wordt het wat vaag)
Maar misschien dat je kunt stellen dat een almacht ook boven alles staat, terwijl een oppermacht ´alleen maar´ machtiger is dan alle andere machten. De almacht zou dan dus ook boven natuurwetten, logica en tijd staan, wat ik wel geloof.
Overigens kun je natuurlijk nooit spreken van een almacht, want er kan er maar een van de twee de beste zijn :D
Reageren is geen kunst, begrijpen wel.
Afbeelding

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 apr 2004 00:29

Het spreekt toch ook voor zich dat een oppermacht boven alle andere machten staat en machtiger is dan alles? En dus ook boven de natuurwetten enzo staat, anders zouden die machtiger zijn..

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 08 apr 2004 09:38

Iets wat almachtig is, is niet in staat iets naast zich te hebben wat ook almachtig is, anders heeft het geen almacht meer.

wieb83zd
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor wieb83zd » 08 apr 2004 12:06

Aragorn schreef:Het spreekt toch ook voor zich dat een oppermacht boven alle andere machten staat en machtiger is dan alles? En dus ook boven de natuurwetten enzo staat, anders zouden die machtiger zijn..

Natuurlijk, alleen denk ik dat de meeste mensen de natuurwetten als een kracht zien. Dus niet als een macht. Subtiel verschil, dus in essentie heb je gewoon gelijk :D

Ik kan er wel over doorzeuren, maar eigenlijk vind ik het nu ook niet zo'n punt meer. Voortaan zeggen we gewoon allemaal oppermacht, zijn we van het gezeur over almacht af :wink:.

Afbeelding

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 apr 2004 12:26

Sgoedjoh.. :lol:

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 08 apr 2004 13:32

Oke, dan niet meer zeuren. :mrgreen: Come, on-topic.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 apr 2004 13:33

Het Weermannetje schreef:Oke, dan niet meer zeuren. :mrgreen: Come, on-topic.

Loop niet zo te zeiken joh! :mrgreen:

Jou post is de eerste hier die offtopic is...

Marjolein
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Marjolein » 08 apr 2004 14:37

Als ik ook ff mijn mening mag zeggen: ik denk dat het enige probleem is wat hier speelt het probleem is dat wij domme aardse wezentjes God proberen te verklaren. Het klinkt misschien dooddoenerig (zeg je dat zo?) maar ik denk dat God in zijn eigenschappen onverklaarbaar en ongrijpbaar is voor de mens. Geloven is aannemen! Je kan je over die dingen allemaal wel druk gaan maken, maar we moeten denk ik gewoon erkennen dat God God is, en daarmee anders als ons. We kunnen hem met onze "wijsheid" niet verklaren...

ik hoop dat t n beetje overkomt wat ik bedoel want ik vind het een beetje moeilijk om precies te formuleren wat ik bedoel.
God be merciful unto us, and bless us; and cause his face to shine upon us.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 apr 2004 14:39

Enerzijds heb je gelijk, Marjolijn. Maar anderzijds vind ik dat je ook best kunt praten over wat een begrip als almacht nu eigenlijk inhoudt, en of zo'n begrip wel logisch consistent is. Want dat is wel een door mensen verzonnen begrip, dus daar kunnen wij mensen best over praten en ons een voorstelling bij maken.

Frost
Mineur
Mineur

Berichtdoor Frost » 09 apr 2004 00:45

Het Weermannetje schreef:Iets wat almachtig is, is niet in staat iets naast zich te hebben wat ook almachtig is, anders heeft het geen almacht meer.

Volgens mij kan dat wel. Zodra er een tweede almacht bij komt, verliest de eerste een deel van de macht, maar dat komt omdat door het introduceren van de tweede almacht er een aantal dingen logisch onmogelijk wordt. En zolang almacht gedefinieerd is als "het kunnen doen van alle dingen die logischerwijze mogelijk zijn" is dus het niet kunnen doen van logisch onmogelijke dingen geen reden om te zeggen dat iets niet almachtig is.
Het lijkt mij dus dat talloze almachten naast elkaar kunnen bestaan.

Indien niet dan ben ik benieuwd naar een voorbeeld van iets wat een (vermeende) almachtige niet zou kunnen doen als er een tweede almachtige zou bestaan, hoewel hij dat logischerwijze wel zou kunnen uitvoeren.

Hou in gedachten dat het hebben van almacht niet zegt welke dingen wel en welke dingen niet onder die macht vallen. Dat hangt namelijk af van wat logisch mogelijk is, wat op zijn beurt weer afhangt van de omgeving. Zoals: het al dan niet kunnen bestaan van ontilbare stenen, of het al dan niet bestaan van andere almachten.
"To know that you know what you know, and to know that you don't know what you do not know, that is knowledge"
Confucius

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 apr 2004 10:37

Ik kan me zo voorsellen dat een almacht niet in staat is een andere almacht te vernietigen...

wieb83zd
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor wieb83zd » 09 apr 2004 10:43

Ik denk eerder dat je door zo te redeneren kunt aantonen dat er dus juist geen twee almachten kunnen zijn. Als een almacht alles kan doen wat logischerwijs mogelijk is, dan moet hij ook machtiger kunnen zijn dan de andere almacht. En dat geldt dan ook omgekeerd voor almacht nummer 2. En hoe je ook kijkt, het lijkt mij niet handig om te zeggen dat ze alletwee tegelijk machtiger zijn dan hun tegenhanger. Dus is het niet mogelijk dat er meer dan een almacht is.

Mijn definitie voorstel van almacht zou zijn: De almacht staat boven elke andere macht en kracht.
Ik zou wel een almacht willen zeggen, maar als een almacht overal boven staat, kan er geen tweede naast hem staan, want dan staat hij daar niet meer boven.

Dus vanuit beide definities geredeneert, kom ik maar op één almacht uit.

Afbeelding

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 apr 2004 11:15

wieb83zd schreef:Ik denk eerder dat je door zo te redeneren kunt aantonen dat er dus juist geen twee almachten kunnen zijn. Als een almacht alles kan doen wat logischerwijs mogelijk is, dan moet hij ook machtiger kunnen zijn dan de andere almacht. En dat geldt dan ook omgekeerd voor almacht nummer 2. En hoe je ook kijkt, het lijkt mij niet handig om te zeggen dat ze alletwee tegelijk machtiger zijn dan hun tegenhanger. Dus is het niet mogelijk dat er meer dan een almacht is.

Mijn definitie voorstel van almacht zou zijn: De almacht staat boven elke andere macht en kracht.
Ik zou wel een almacht willen zeggen, maar als een almacht overal boven staat, kan er geen tweede naast hem staan, want dan staat hij daar niet meer boven.

Dus vanuit beide definities geredeneert, kom ik maar op één almacht uit.

Maar... het is logischerwijs juist onmogelijk dat de ene almacht sterker is dan de andere, want dan was die andere geen almacht meer. Maar het lijkt me dan idd zinvoller te concluderen dat er maar 1 almacht mogelijk is, dan dat er meerdere kunnen zijn die helaas niet kunnen wat logischerwijs onmogelijk is...

wieb83zd
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor wieb83zd » 09 apr 2004 12:50

Aragorn schreef:Maar... het is logischerwijs juist onmogelijk dat de ene almacht sterker is dan de andere, want dan was die andere geen almacht meer. Maar het lijkt me dan idd zinvoller te concluderen dat er maar 1 almacht mogelijk is, dan dat er meerdere kunnen zijn die helaas niet kunnen wat logischerwijs onmogelijk is...

Dat probeerde ik ook te zeggen :D
Juist omdat er geen twee tegelijk almacht kunnen spelen, kan er maar 1 zijn.

Twee almachten zouden allebei in staat moeten zijn om het machtigst te zijn, maar dat kan nooit tegelijk. Dus de opdracht: wees de machtigste, is logischerwijs mogelijk, maar 1 van de twee kan hem niet uitvoeren, dus 1 van de twee is geen almacht.

Nu we pas 3 keer hetzelfde gezegd hebben kwam ik even een iets ander probleem tegen. Wat als de sterkte van een almacht varieert :?: Kan het dan zo zijn dat er twee concurrenten zijn, waarvan de een het ene moment en de ander het andere moment de almachtigste is :?: Of kan de sterkte van de almacht niet variëren :?:

Afbeelding

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 apr 2004 13:22

Hm, ik denk dat veranderlijkheid bij onvolmaaktheid hoort. En dat een almchtige (op het gebied van macht dan) volmaakt moet zijn en zijn macht dus niet kan fluctueren.

Terug naar “Archief”