Ger.Gem. vs Ger.Gem.in Ned.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 16 mar 2004 12:24

caprice schreef:
Loezje schreef:Even terugkomend op het verschil GG en GGiN: dit bestaat idd hoofdzakelijk uit het verschil in aanbod van genade (in GGiN wordt de bijzondere (!) genade alleen aangeboden aan de uitverkorenen).

De motivatie in hedendaags Nederlands: als een dominee ook de bijzondere genade aan niet-uitverkorenen aanbiedt, betekent dat dus dat deze genade geweigerd kan worden (want: ze zijn niet uitverkoren, dus de bijzondere genade is niet voor hen). Deze weigering strookt niet met de totale doodstaat van de mens (dood in Adam), waardoor de mens dus helemaal niet meer kan kiezen.

Niet bij iedereen is de verkiezing vastgemaakt. Niet iedere uitverkorene weet ook dat hij uitverkoren is.
Ik vrees dat in die kerk het kleine geestelijke leven (veelvuldig?) vertrapt wordt.

Je moet uitverkiezing nooit los maken van God (die door Jezus) zei: Een ieder die tot Mij komt, zal ik geenszins uitwerpen.
Die tekst en uitverkiezing mag je nooit loskoppelen!!! Dan krijg je hele vreemde situaties.
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 17 mar 2004 00:24

Caprice: wat bedoel je met "de verkiezing is niet bij iedereen vastgemaakt"? Idd, niet iedere uitverkorene weet direct dat hij is uitverkoren. Maar hij zal er tijdens zijn/haar leven door God bij worden bepaald. Zoiets gaat niet ongemerkt; het gaat niet buiten de mens om.

Tabitha: bedoel je dat ik die tekst en de uitverkiezing loskoppel? Dat zeg ik nl. helemaal niet, want idd, degenen die uitverkoren zijn zullen tot Jezus kunnen komen; als Hij Zijn genade geeft. Alle anderen zullen dat niet kunnen, omdat ze voor de dood hebben gekozen (in Adam).
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

caprice

Berichtdoor caprice » 17 mar 2004 07:40

Loezje schreef:Caprice: wat bedoel je met "de verkiezing is niet bij iedereen vastgemaakt"? Idd, niet iedere uitverkorene weet direct dat hij is uitverkoren. Maar hij zal er tijdens zijn/haar leven door God bij worden bepaald. Zoiets gaat niet ongemerkt; het gaat niet buiten de mens om.

Dat het nog lang niet bij iedereen zeker is. Het moet geleerd worden, door de Heilige Geest. Dat gaat zeker niet buiten de mens om.
Daar heb je gelijk in.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 17 mar 2004 12:38

Toch komt de uitverkiezing op mij over als een soort 'loterij'. Van mensen kant bezien dan. Waarom zou God wel genadig zijn voor de 'uitverkorenen' ? Die waren ook de dood schuldig door de val, net als de niet-uitverkorenen.
En door de uitverkiezings leer doe je toch het Evangelie tekort? voor wie is dan dat Evangelie?, de beloftes? voor de uitverkorenen?
Voor mij riep de uitverkiezingsleer zoveel vragen op dat ik afgehaakt was, waarom zou je nog geloven?, ben je uitverkoren dan word je toch wel geroepen.

en vind ik de uitverkiezings leer 'haaks' tegenover het Evangelie staan. Dat is toch niet te rijmen?
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 17 mar 2004 21:49

Idd Caprice; sommige mensen weten pas helemaal aan het eind van hun leven dat het ècht voor hun is. Echter, ze zijn wel in de schuld voor God gekomen; pas vlak voor hun sterven werd Gods verkiezende liefde aan hun geopenbaard.

Columbus; "loterij" vind ik in dit verband een wat ongelukkig gekozen woord, sorry. Waarom God genadig wil zijn voor alleen de uitverkorenen? Omdat Hij barmhartig is (cathechismus) en omdat Hij Zijn verkiezende liefde wil betonen. Waarom bestaat de wereld anders nog? Alleen om de uitverkorenen, toch?
De uitverkiezingsleer wil niet zeggen dat je met je armen over elkaar kunt gaan zitten, omdat God Zijn werk toch wel doet als je uitverkoren bent. God werkt door Zijn Woord en Geest; en waardoor kan dat beter tot je komen dan door in de Bijbel te lezen? Naar de kerk te gaan?
Overigens... als een mens door God bij zijn schuld/zonde/ellende wordt bepaald kàn hij niet meer zo rustig afwachten...
Kun je verder een voorbeeld noemen waar je het evangelie haaks op de uitverkiezing vindt staan?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 mar 2004 22:56

Loezje schreef:Tabitha: bedoel je dat ik die tekst en de uitverkiezing loskoppel? Dat zeg ik nl. helemaal niet, want idd, degenen die uitverkoren zijn zullen tot Jezus kunnen komen; als Hij Zijn genade geeft. Alle anderen zullen dat niet kunnen, omdat ze voor de dood hebben gekozen (in Adam).

De anderen zullen niet tot Jezus kunnen komen omdat ze voor de dood hebben gekozen... impliceert dat niet dat degenen die wel tot Jezus kunnen komen dus voor het leven hebben gekozen?

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 17 mar 2004 23:26

Aragorn schreef:
Loezje schreef:Tabitha: bedoel je dat ik die tekst en de uitverkiezing loskoppel? Dat zeg ik nl. helemaal niet, want idd, degenen die uitverkoren zijn zullen tot Jezus kunnen komen; als Hij Zijn genade geeft. Alle anderen zullen dat niet kunnen, omdat ze voor de dood hebben gekozen (in Adam).

De anderen zullen niet tot Jezus kunnen komen omdat ze voor de dood hebben gekozen... impliceert dat niet dat degenen die wel tot Jezus kunnen komen dus voor het leven hebben gekozen?

Nee, die zijn uitverkoren.

En er staat ook (In Adam) :wink:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 mar 2004 23:27

Markie schreef:
Aragorn schreef:

Maar 'in Adam' heeft iedereen de dood gekozen, ook de uitverkorenen, of niet soms?

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 17 mar 2004 23:33

Aragorn schreef:
Markie schreef:
Aragorn schreef:

Maar 'in Adam' heeft iedereen de dood gekozen, ook de uitverkorenen, of niet soms?

Dat klopt.

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 18 mar 2004 00:10

Markie; mee eens.

Aanvulling: en als God alleen rechtvaardig had gehandeld had nu de aarde niet meer bestaan...

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 18 mar 2004 00:59

Voorbeeld van columbus haaks staan:

je kunt niet van een algemeen aanbod van genade praten als het aleen maa rvoor de uitverkorenen is, hebben niet uitverkorenen iets aan dat aanbod?

(maar ten eerste is dit vreselijk topic en ten tweede ben ik niet tegen uitverkiezing ofzo maar ik wil maar even laten zien dat je elke uitspraak die je doet over uitverkiezing 10 keer moet overwegen omdat ze op nogal veel manieren op gevat kunnen worden. Ik zou zeggen, laat de uitverkiezing gewoon liggen. Als je gelooft kom je er toch wel, en dat is ook het enige wat je kunt doen)
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 18 mar 2004 01:55

Loezje schreef:Caprice: wat bedoel je met "de verkiezing is niet bij iedereen vastgemaakt"? Idd, niet iedere uitverkorene weet direct dat hij is uitverkoren. Maar hij zal er tijdens zijn/haar leven door God bij worden bepaald. Zoiets gaat niet ongemerkt; het gaat niet buiten de mens om.

Tabitha: bedoel je dat ik die tekst en de uitverkiezing loskoppel? Dat zeg ik nl. helemaal niet, want idd, degenen die uitverkoren zijn zullen tot Jezus kunnen komen; als Hij Zijn genade geeft. Alle anderen zullen dat niet kunnen, omdat ze voor de dood hebben gekozen (in Adam).

Alle anderen hebben de mogelijkheid en de kans tot Jezus te komen, want Jezus zegt: Een iegelijk die tot Mij komt, zal ik geenszins uitwerpen. Dat wat jij zegt, komt me noch al lijdelijk en eenzijdig over. Je moet de 2 kanten van het evangelie laten zien.
God is bereid om iedereen Zijn genade te geven. Er staat toch niet voor neits in de BIjbel dat 'God wil dat iedereen zalig wordt' en dat 'Hij geen lust heeft in de dood van de goddelozen'? Als ik jouw hoor spreken, hoor ik alleen maar over de uitverkiezing en dat een mens niks kan doen en dat alles van God afhangt. Bekering hangt er niet van af of God je uitverkoren heeft, maar of jij tot God gaat!!
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 18 mar 2004 08:30

@mic schreef:ten eerste is dit vreselijk topic en ten tweede ben ik niet tegen uitverkiezing ofzo maar ik wil maar even laten zien dat je elke uitspraak die je doet over uitverkiezing 10 keer moet overwegen omdat ze op nogal veel manieren op gevat kunnen worden. Ik zou zeggen, laat de uitverkiezing gewoon liggen.

"De verborgen dingen zijn voor den HEERE, onzen God; maar de geopenbaarde zijn voor ons en voor onze kinderen". Als we proberen de uitverkiezing te begrijpen en te beredeneren met ons menselijk, verduisterd verstand, lopen we gegarandeerd vast. Laten we dat dus alsjeblieft niet doen! Als we voor de rechterstoel van God staan, zal ons niet gevraagd worden of we de uitverkiezing hebben begrepen. Nee, dan gevraagd worden of we geloofd hebben in Jezus Christus, de enige Weg waardoor zondaren met God verzoend kunnen worden. Geloof dan, en redeneer niet langer!

SDG
~~Soli Deo Gloria~~

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 mar 2004 11:49

Markie schreef:
Aragorn schreef:
Markie schreef:
Aragorn schreef:

Dat klopt.

Dus gaat de redenering dat mensen verloren gaan omdat ze (in Adam) voor de dood gekozen hebben niet op. Want dat heeft iedereen, en niet iedereen gaat verloren.

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 18 mar 2004 16:56

Aragorn schreef:
Markie schreef:
Aragorn schreef:
Markie schreef:
Aragorn schreef:

Dat klopt.

Dus gaat de redenering dat mensen verloren gaan omdat ze (in Adam) voor de dood gekozen hebben niet op. Want dat heeft iedereen, en niet iedereen gaat verloren.

Nee idd, uitverkorenen niet.

Terug naar “Archief”