eo-jongerendag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 20 jan 2004 05:39

Ik ben er inderdaad nog nooit geweest, maar er staat wel altijd een verslag in de krant.

Aan de ene kant leer je dat het geloof met een 'bedaard' gemoed aangenomen wordt, en niet met geschreeuw en grote uitbundigheid.
God is een God van orde. Dan komt de jongerendag tegenstrijdig over.

Nu heb ik wel gezegd dat evangelischen wat oppervlakkig kunnen zijn (niet altijd).
Bij de reformatorischen (bij ons tenminste wel) gaat men er heel diep op in. Pas heeft een dominee in een preek van het eerste tot het laatste woord mijn hele hart verklaard (nee, hij kende mij niet).

Wat is er mis bij ons, reformatorischen? Er zijn er zoveel met een koud hart, een hele kudde, onverschillig. Soms te lui om wat voor de kerk te doen.
Evangelischen hebben veel meer over voor hun Zaligmaker en kerk, dat moet gezegd worden!

Ik heb het niet als oordeel bedoeld. Jammer dat het zo overgekomen is (misschien heb ik het ook wel zo uitgelokt). Ik had het trouwens niet alleen over de jongerendag, maar ook over EO op radio en televisie.

Er zullen best leerverschillen zijn tussen evangelischen en reformatorischen, maar 1 ding staat vast: uit beide kerken bouwt God Zijn Kerk, tot Zijn eer!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 20 jan 2004 09:21

Ik kan me de eo jongerendag van vroeger nog voor me halen en die van vorig jaar. Er zit een totaal verschil in....... zelfs mensen van de oude garde en dan heb ik het niet over de zware kant maar van de lichtere kant (kerk), die zeggen dat de eo jongerendag totaal aan het veranderen is.

John Knox
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor John Knox » 20 jan 2004 10:19

Beste mensen,
Pas op voor de EO-Jongerendag. EO betekent Eeuwige Ondergang. Men laat de wet niet horen. Daarom kunnen de jongeren niet worden aangesproken op hun levenswijze. Het evangelie is puur arminiaans, dus kijk uit. De entourage en sfeer is ook eerder gelijkend op een disco dan op een kerk waar de waarheid gepreekt wordt.

Groeten,
John

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 20 jan 2004 10:31

John Knox schreef:Beste mensen,
Pas op voor de EO-Jongerendag. EO betekent Eeuwige Ondergang. Men laat de wet niet horen. Daarom kunnen de jongeren niet worden aangesproken op hun levenswijze. Het evangelie is puur arminiaans, dus kijk uit. De entourage en sfeer is ook eerder gelijkend op een disco dan op een kerk waar de waarheid gepreekt wordt.

Groeten,
John

Eeuwige Ondergang vind ik wel heel erg extreem (ds. pieters heeft dat ooit een paar keer gezegd en iedereen praat het hem na, walgelijk).

rEfO= (r)Eeuwige (f)Ondergang.......----> weer iets nieuws!?!??!, gewoon even de woorden omdraaien of fantaseren. (oeps noem je dat fantaseren? o nee dat is na praten)

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 20 jan 2004 11:19

Groeten,
John

Heel leuk John. Ik weet niet hoe vaak je er geweest bent, ik al een keer of 6
1. Jongeren worden wél aangesproken op hun levenswijze. Maar dat is niet hetzelfde als dat meisjes aangesproken worden op de broek die ze dragen.
2. Leg mij eens uit dat het evangelie puur arminiaans is? Ooit wel eens ge-evangeliseerd? Volgens jouw normen zou elke evangelisatie actie arminiaans zijn. Sterker nog als je van de bibjel niet zou weten dat het de Bijbel was zou je die nog als arminiaans af kunnen schilderen. Overigens als je een evangelisch iemand beschuldigd van remonstrantisme zal je 9 van de 10 keer een vage blik krijgen omdat het hele woord hem niets zegt.
3. Is je het wel eens opgevallen dat de cultuur van de Joden qua muziek en stijl helemaal niets anders was dan die van de omliggende volken was? Ze gebruikten dezelfde soort muziek en dezelfde instrumenten, maar dan tot eer van God. Wel eens op een Joods feest geweest? Nou dat gaat er niet bepaald rustig aan toe. Als ze op 1/16e noten zingen, zingen ze langzaam.
4. Kijk eens naar de vruchten, als er mensen tot bekering komen wie ben jij dan nog om te zeggen dat ze naar hun ondergang gestuurd worden? Nee, de mensen die niets doen, die sturen andere mensen naar de eeuwige ondergang.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

menachem
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor menachem » 20 jan 2004 11:35

caprice schreef:Ik ben er inderdaad nog nooit geweest, maar er staat wel altijd een verslag in de krant.

Vertrouw kranten nooit blindelings: zeker niet als het om een recensie gaat, want dan sijpelen de ideologisch gekleurde vooroordelen er in door.

John Knox schreef:Beste mensen, Pas op voor de EO-Jongerendag. EO betekent Eeuwige Ondergang. Men laat de wet niet horen. Daarom kunnen de jongeren niet worden aangesproken op hun levenswijze. Het evangelie is puur arminiaans, dus kijk uit. De entourage en sfeer is ook eerder gelijkend op een disco dan op een kerk waar de waarheid gepreekt wordt.

Als of in de refo-hoek wel wat gedaan wordt met de Wet: men hoort gedeelten ervan aan het begin van de diensten:

Maar-
-Op de zondag (eerste dag) hoort men dat men op de zaterdag (zevende dag) niet mag werken en dat gaat al eeuwen zo.
-Er staat in de Wet dat Pasen op de 14e van de eerste maanmaand moet beginnen, doet men dat?
-Er staat dat men dan geen zuurdesem mag eten, doet men dat?
-Er staat dat men geen lijken mag aanraken, houdt men zich daaraan?
-Er staat dat ongestelde vrouwen afgezonderd moeten worden van de mannen: gebeurt dat nog?

DUS: de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet: want de EO gaat er niet prat op dat ze de wet houden en de Refo-hoek die daar wel prat op gaat doet het evenmin. En dat is wat er bedoeld wordt in Matthéus 7:21 evv. met werkers der wettelossheid.
Dan zullen de Israëlieten weer verlangen naar J*H*W*H, hun God, en hun koning David (de Masjieach);

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 20 jan 2004 11:57

Kom op he mensen........

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 20 jan 2004 12:12

Groeten,
John

Als ik dit lees dan: wind ik mij enorm op, vind ik je erg zielig, moet ik huilen van teleurstelling en lachen om zoveel onnozelheid.
De vraag is alleen, wat voert de boventoon?

Ten eerste: wat zijn de argumenten om de EO te laten staan voor eeuwige ondergang?

Ten tweede: wat is er mis met het arminiaanse gedachtengoed?

Ten derde: hoe weet jij wat de sfeer op een EO jongerendag is?

Ten vierde: hoe weet je wat de sfeer in een disco is?

Ten vijfde: hoe kun jij dus deze zaken aan elkaar gelijk trekken?

Ten zesde: hoe weet je dat er op de EO jongerendag niet de waarheid wordt gesproken?

Ten zevende: denk jij en denken de jouwen, ik neem aan Ger. Gem, het alleenrecht op de waarheid te hebben?

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 20 jan 2004 12:15

Toevoeging: De EO jongerendag is helemaal in de lijn van Paulus, hij is namelijk ook Jood met de Joden en Griek met de Grieken. De EO jongerendag is voor en veelal door jongeren.

menachem
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor menachem » 20 jan 2004 12:16

Sabra schreef:Toevoeging: De EO jongerendag is helemaal in de lijn van Paulus, hij is namelijk ook Jood met de Joden en Griek met de Grieken. De EO jongerendag is voor en veelal door jongeren.

eens
Dan zullen de Israëlieten weer verlangen naar J*H*W*H, hun God, en hun koning David (de Masjieach);

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 20 jan 2004 12:39

caprice schreef:Ik ben er inderdaad nog nooit geweest, maar er staat wel altijd een verslag in de krant.

RD zeker Afbeelding Ik zie er elk jaar naar uit om me er vervolgens lekker pissig over te maken.

caprice schreef:Aan de ene kant leer je dat het geloof met een 'bedaard' gemoed aangenomen wordt, en niet met geschreeuw en grote uitbundigheid.

Volgens mij heb je te veel in de kerk gezeten.
Kan dat dan?
Ja, dat kan.

caprice schreef:God is een God van orde. Dan komt de jongerendag tegenstrijdig over.

Over wat voor een orde heb je het? Dacht je dat de pinksterdag er een van orde was? Nop. En het was misschien nog wel de mooiste dag van de mensheid tot nu toe.

John Knox schreef:Men laat de wet niet horen. Daarom kunnen de jongeren niet worden aangesproken op hun levenswijze.

Vorige keer de preek van Ouweneel gehoord?
Nee zeker?
Dacht ik al.

Ga je alseblieft over andere dingen zorgen maken allemaal. Of ga er een keer kijken. Zonder vooroordelen. 12 Juni naar ik meen.
..

JopieK
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JopieK » 20 jan 2004 12:41

Groeten,
John

Nogal wat psalmen die jij 's zondags zingt zijn ook puur arminiaans, en de vogel zingt zoals hij gebekt is, dus dan ben jij ook arminiaans :D

Trouwens iemand die denkt dat de Evangelische Omroep gevormd wordt door alleen evangelischen is abuis, er zijn denk ik meer traditionele kerken dan evangelische kerken vertegenwoordigd (het is Opwekking niet!) O.a. dominee van de Veer is gewoon christelijk gereformeerd. En ze zingen echt niet uit opwekking bij de weekopening maar uit een speciale bundel waar ook gewoon psalmen tussen staan (ooh, misschien dat dat arminiaanse dan toch klopt ;))
Cognito Ergo Credo, Credo Ergo Sum

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 20 jan 2004 14:01

MENSEN KAPPEN NOU MET ELKAAR TE GAAN VEROORDELEN OP ELKAAR.

ziftig gedoe zeg. blehhhhhhhhhhh

POTSIE NOG AAN TOE!!!!!!

Weet je dat hier intens verdrietig van wordt?!!??!?!?!

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 20 jan 2004 14:09

Wie doet er hier nu van die belachelijke uitspraken?????

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 20 jan 2004 14:26

Sabra schreef:Wie doet er hier nu van die belachelijke uitspraken?????

allemaal bij elkaar. :!:

Terug naar “Archief”