Tien jaar PKN

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

SDLLDV94
Verkenner
Verkenner

Re: Tien jaar na de kerkfusie PKN

Berichtdoor SDLLDV94 » 06 mei 2014 18:41

Waar ik moeite mee heb is het feit dat iemand stof doet opwaaien over een kanselruil tussen de PKN en HHK.
Zou een dominee niet beter moeten weten? Natuurlijk mag hij , en mogen anderen, deze mening hebben en het zou ook nog kunnen dat er het verlangen is om van kansel te ruilen (hoewel ik daar persoonlijk geen verlangen naar voel i.v.m. verschil in belijdenis, daarmee staat of valt alles) , maar je kunt toch weten dat er weer een gigantische discussie over komt en dat er een tweedracht van zal komen als het daadwerkelijk zou gebeuren?
( Waarschijnlijk gebeurd het niet, maar het verlangen is er blijkbaar wel bij bepaalde mensen, als het aan hen lag gebeurd het a.s. zondag)

Daarnaast vind ik het best erg dat het zo even in de media gemeld wordt, terwijl er zo veel pijn is geweest rondom die scheuring, wat er nogsteeds is. Er is gewoon zoveel gebeurd, mensen zijn zo beschadigd (beide kanten) ......Dat betekend natuurlijk alsnog dat je mensen uit een ander kerkgenootschap nooit mag verachten, we hebben elkaar lief te hebben en te eren. We hoeven elkaar niet te negeren, dat is nergens voor nodig en dat is ook absoluut niet Bijbels. Maar dat is ook helemaal niet aan de orde, er is echt niet meer naastenhaat tussen PKN/HHK dan tussen andere kerkgenootschappen.

Elke christelijke gemeente heeft de opdracht 1 te zijn met elkaar. Ik vind het alleen wel vreemd dat men nu graag actie wil in eenheid met HHK en PKN, terwijl er nog tig kerkverbanden zijn. Waarom gaan we niet met álle kerken in gesprek, als we dat zo graag willen? Verschil in belijdenis maakt blijkbaar toch niet uit.

Ik was vandaag veel aan het nadenken over deze dingen en ik kom uit op frustratie en teleurstelling. Is dit terecht? Als een doorsnee mens deze uitspraak zou doen zou ik me er niet zo druk om maken, mensen verschillen nu eenmaal, ook binnen je eigen kerkverband, maar het raakt me omdat juist een dominee deze uitspraak in de media doet en, naar mijn mening, dus beter zou moeten weten. Ben ik nu zo ontzettend vijandig, raar,kortzichtig of ....? ik weet het niet, ik kom er even niet uit en zou graag willen weten hoe andere mensen hierover denken.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 06 mei 2014 19:38

In mijn ogen (de opmerking in de media over kanselruil tussen HHK en PKN) geeft het aan dat er mbt die kanselruil een groep predikanten is die dit wel wil.
Dit kan verschillende oorzaken hebben.
Daarnaast is het begrijpelijk, dat de HHK bij een toenadering tot een ander kerkgenootschap in eerste instantie toenadering zoekt tot de PKN.
Ze hebben er voor gekozen om die te verlaten.
Het is dan logisch, dat er eerst toenadering gezocht wordt met de PKN.
Een groep Bonders is HHK geworden en weet wat ze aan de vroegere ambtsbroeders heeft.

Er zijn ong. 120 HHK gemeenten met 60 predikanten
Er zijn ong. 2100 PKN gemeenten met 2000 predikanten

Wellicht dat werkdruk(te weinig predikanten) een motief is.

@SDLLDV94, ik ben het met je eens dat een en ander erg rommelig overkomt.
Kan me niet voorstellen dat een en ander de eenheid binnen de HHK ten goede komt.
Toch vindt ik dat zowel binnen de PKN als binnen de HHK de predikanten vrijuit moeten kunnen zeggen wat hen beweegt en waarom.

Toen de PKN ontstond hebben mijn vrouw en ik er voor gekozen om Geref. Bond te gaan kerken.

h.g.

SDLLDV94
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor SDLLDV94 » 06 mei 2014 20:59

Wat ik even hierop wil reageren is dat de toenmalige hervormde kerk er voor heeft gekozen samen te gaan met de andere kerkgenootschappen. Op grond daarvan konden wij niet anders, wij konden daar niet in mee gaan. De hervormde kerk zou daar ophouden te bestaan.
Ik vind het heel erg als mensen zeggen dat wij er voor gekozen hebben weg te gaan. We hadden geen keus en zijn daarom hervormd gebleven.

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor EenVasteBurcht » 06 mei 2014 21:59

Deze verschrikkelijke scheuring is de zoveelste reden dat een model zonder landelijke verbanden, waarbij de plaatselijke gemeente autonoom is, veel beter werkt. Dan kunnen gemeenten samenwerken met andere gemeenten die dezelfde principes delen, en had je ook nooit het probleem gehad van vrijzinnig en orthodox binnen één kerkverband. De vrijzinnige gemeenten zouden dan simpelweg veel minder samenwerken met de orthodoxe gemeenten.

Onder samenwerking zou ik onder andere kanselruil verstaan, maar ook een gezamenlijke vergadering, gezamenlijk zendingsfonds etc.

De plaatselijke gemeenten zouden dan minstens groot genoeg moeten zijn voor één predikantsplaats, dus kleinere gemeenten zouden wel samen moeten gaan in een 'miniverband'.

Riska

Berichtdoor Riska » 06 mei 2014 22:26

Wat verstaan jullie onder 'kanselruil'?
Ik krijg het gevoel dat jullie bedoelen dat een dominee bij kerken van andere denominaties preken.
Ik ken alleen maar de kanselruil binnen een classis - dus van kerken in een regio, die dezelfde achtergrond/denominatie hebben.

Wij zijn dus gefedereerd (Hervormd/Gereformeerd) en af en toe preekt de Lutherse predikant bij ons, maar dat is in feite dus ook PKN.
Ik zie niet gebeuren dat onze dominee bij de Nederlands Gereformeerde Kerk of de GKV preekt en de dominee van de NGK of GKV bij ons...

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 07 mei 2014 07:19

Met kanselruil wordt bedoeld dat predikanten van verschillende kerkverbanden bij elkaar voorgaan.
Dus een CGK-predikant in een HHK-gemeente.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 07 mei 2014 07:25

SDLLDV94 schreef:Wat ik even hierop wil reageren is dat de toenmalige hervormde kerk er voor heeft gekozen samen te gaan met de andere kerkgenootschappen. Op grond daarvan konden wij niet anders, wij konden daar niet in mee gaan. De hervormde kerk zou daar ophouden te bestaan.
Ik vind het heel erg als mensen zeggen dat wij er voor gekozen hebben weg te gaan. We hadden geen keus en zijn daarom hervormd gebleven.

Met alle respect, maar ik begrijp er geen snars van.
In de oude hervormde kerk was er toch ook een vrijzinnige stroming ?

Ik begrijp dat u het vervelend vindt maar "wij hadden geen keus" is niet juist.
Het ontstaan van de HHK is het gevolg van een keuze - uw keus.

Waar gaat het over ? Waar zit de angel ?
De volkskerk gedachte ? De HHK is absoluut geen volkskerk meer.
De leer ? Stel u was als gemeente wel meegegaan naar de PKN, wat dunkt u, had uw gemeente er dan nu anders uitgezien ?
En waarom een nieuwe kerk gesticht ? Waarom heeft u als groep geen aansluiting gezocht bij b.v. de C.G.K. of de G.G. ?

Riska

Berichtdoor Riska » 07 mei 2014 09:15

Rozijn schreef:Met kanselruil wordt bedoeld dat predikanten van verschillende kerkverbanden bij elkaar voorgaan.
Dus een CGK-predikant in een HHK-gemeente.

Dat gaat het wat de PKN betreft vast de eerste 25 jaar niet worden...

Riska

Berichtdoor Riska » 07 mei 2014 09:17

rotterdam schreef:Met alle respect, maar ik begrijp er geen snars van.

De leer ? Stel u was als gemeente wel meegegaan naar de PKN, wat dunkt u, had uw gemeente er dan nu anders uitgezien ?
En waarom een nieuwe kerk gesticht ? Waarom heeft u als groep geen aansluiting gezocht bij b.v. de C.G.K. of de G.G. ?

Helemaal en volstrekt mee eens!

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 07 mei 2014 15:56

Rozijn schreef:Met kanselruil wordt bedoeld dat predikanten van verschillende kerkverbanden bij elkaar voorgaan.Dus een CGK-predikant in een HHK-gemeente.

Riska schreef:Dat gaat het wat de PKN betreft vast de eerste 25 jaar niet worden...

:) Is al gebeurt op 30 maart jl.

Op zondag 30 maart zullen ds. A.J. Mensink, voorzitter van de Gereformeerde Bond, en ds. W. van 't Spijker, voorzitter van het christelijke gereformeerde deputaatschap Eenheid van de gereformeerde belijders, DV op elkaars kansel staan.
Ds. Mensink hoopt in de Pniëlkerk in Hilversum de dienst te leiden, terwijl zijn christelijke gereformeerde collega in de Sionskerk in Krimpen aan den IJssel voorgaat.
De synode van de Christelijke Gereformeerde Kerken besloot onlangs de kansels open te stellen voor predikanten uit de Protestantse Kerk in Nederland die de gereformeerde belijdenis van harte onderschrijven. Met hun afspraak onderstrepen beide predikanten en hun kerkenraden de noodzaak om elkaar als plaatselijke kerkenraden te ontmoeten en in die ontmoeting naar eenheid te zoeken, en bekrachtigen ze het besluit van de synode. Ds. Mensink sluit het bericht hierover in zijn eigen kerkbode af met de wens ‘Moge er een hartelijke verbondenheid in het Woord van God ervaren worden!'
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Riska

Berichtdoor Riska » 07 mei 2014 16:35

Oké, daar had ik niet bij stilgestaan - dat de Bonders daar wel aan zouden denken.
Dat komt wel met elkaar overeen.
Ik denk meer aan de midden-orthodoxie en daar zal het, in ieder geval in mijn woonplaats niet gaan lukken.

SDLLDV94
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor SDLLDV94 » 07 mei 2014 18:31

Met alle respect, maar ik begrijp er geen snars van.

En waarom een nieuwe kerk gesticht ? Waarom heeft u als groep geen aansluiting gezocht bij b.v. de C.G.K. of de G.G. ?[/quote]

1.Ik begrijp dat u het vervelend vindt maar "wij hadden geen keus" is niet juist.
2.De leer ? Stel u was als gemeente wel meegegaan naar de PKN, wat dunkt u, had uw gemeente er dan nu anders uitgezien ?
3.En waarom een nieuwe kerk gesticht ? Waarom heeft u als groep geen aansluiting gezocht bij b.v. de C.G.K. of de G.G. ?''

1 - Wat zou jij doen als ineens de hele kerkorde veranderd en er gemeentes samengaan waarvan de grondslag anders is, waar je het niet mee eens kan zijn?
2 - Ja, de gemeente had er nu heel anders uitgezien.
3 - Omdat wij hervormd wilde blijven, zoals dat was voor er sprake was van scheuring.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 07 mei 2014 18:51

SDLLDV94 schreef:
1 - Wat zou jij doen als ineens de hele kerkorde veranderd en er gemeentes samengaan waarvan de grondslag anders is, waar je het niet mee eens kan zijn?

Uw plaatselijke gemeente zou autonoom zijn dus inhoudelijk hoefde er niets te veranderen.

2 - Ja, de gemeente had er nu heel anders uitgezien.

Wie heeft u dit wijsgemaakt. Al andere Gereformeerde Bonds gemeenten bestaan toch ook nog ?

3 - Omdat wij hervormd wilde blijven, zoals dat was voor er sprake was van scheuring.

Kerkscheuring is een zware prijs, vindt u niet. Te zwaar.
Meent u serieus dat de HHK een hervormde kerk is ?
Allemaal schandalen - veel interne strijd - nee hoor u bent gewoon en klein gereformeerd kerkje in de marge geworden. Gewoon in dezelfde traditie als de alle afgescheiden kerken. Helaas

[/b]

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 07 mei 2014 22:17

...
Laatst gewijzigd door Spreeuw op 09 jul 2016 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Riska

Berichtdoor Riska » 08 mei 2014 09:14

Een zeer heldere uiteenzetting hoe het zit in de PKN geef je daar Spreeuw.
Er is veel ruimte en die is nooit weggeweest.
Ik kan alleen maar instemmen met wat je beschrijft!

Terug naar “Archief”