Preken, meditaties en citaten van Apostolische- & Kerkvaders

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jvslooten

Re: Preken, meditaties en citaten van Apostolische- & Kerkva

Berichtdoor Jvslooten » 02 jul 2014 18:45

Over de verdorvenheid van de menselijke natuur:
„Het mensdom is in Adam gevallen in de dood, door de verleiding van de slang; wij zijn geboren zondaren. In ons woont niets goeds; want noch van nature, noch door menselijk begrip is het mij mogelijk om kennis zo groot en zo wonderlijk te verwerven, dan alleen door de kracht van de Goddelijke Geest. Vanuit ons zelf is het onmogelijk om het koninkrijk van God te betreden!

(...) Hij heeft ons overtuigt dat het onmogelijk is om vanuit onze eigen natuur het Leven te verkrijgen. (...) Want onze vrije wil heeft ons vernietigd; wij, die vrij waren, zijn slaven geworden, verkocht onder de zonde. En terneergedrukt door onze zonden, kunnen we ons niet opwaarts verheffen tot God; we zijn als vogels, die wel vleugels hebben, maar toch niet vliegen kunnen.”

- Justinus de Martelaar, 150 na Christus.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 02 jul 2014 23:03

„want toen u slaaf van de zonde was...” (Rom. 6:20a)

Als de mensen dus slaven van de zonde zijn, waarom durven ze dan nog te roemen in "vrije wil"? O mens! Leer toch van het geschrevene wat u zou moeten doen; en leer van de vermaning, dat het uw eigen fout is is dat u krachteloos bent. Leg de menselijke inspanning, die in Adam krachteloos is geworden, nu het zwijgen op, en laat de genade van God regeren, door Jezus Christus. (...) Want wat God beloofd, worden wij niet deelachtig door onszelf, door de "vrije wil" van de menselijke natuur, maar wordt door Hemzelf uit genade in ons tot stand gebracht.

- Augustinus

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 03 jul 2014 10:17

Over de verkiezing tot het geloof
Door het geloof worden de uitverkorenen Gods gered.
De mensen die God zoeken zijn een uitverkorenen Volk,
niet een aards Volk, maar een gemeente van uitverkorenen,
die ik de Kerk noem.

(...)

U behoord hen toe die gekozen zijn van tussen de mensen,
hen die voorbestemd zijn van tussen de mensen,
hen die op Zijn eigen tijd trouw geroepen zijn en uitverkoren,
hen die voor de grondlegging der aarde persoonlijk (let.=intiem) gekend werden door God tot het geloof.
Dat betekend: dat ze door Hem tot het geloof zijn gebracht, om te groeien tot volwassenheid.

- Clemens van Alexandrië, 190 na Chr.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 03 jul 2014 14:48

''Niet u hebt Mij uitverkoren, maar Ik heb u uitverkoren, en Ik heb u ertoe bestemd dat u zou heengaan en vrucht dragen, en dat uw vrucht zou blijven, opdat wat u ook maar van de Vader vraagt in Mijn Naam, Hij u dat geeft.'' (Joh. 15:16)

Bij deze (schrift)plaats gekomen is er absoluut geen plaats meer voor de ijdele argumenten van hen die de voorkennis van God verdedigen, in plaats van de genade van God, en diensoverkomstig verdedigen dat wij slechts uitverkoren zouden zijn van voor de grondlegging der wereld omdat God in Zijn voorkennis zou hebben geweten dat wij goed zouden zijn; dit in plaats van te leren dat Hijzelf ons goed zou maken. Maar dat is niet de taal van Hem Die zij: ´´Niet u hebt Mij uitverkoren, maar Ik heb u uitverkoren.´´!

- Augustinus

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 03 jul 2014 19:12

"Remota iustitia quid sunt regna nisi magna latrocinia?"
Dat is Latijn voor: Afgezien van hun jurisdictie, wat zijn regeringen anders dan grote roversbenden?.

Een bekend citaat uit zijn hoofdwerk De Civitate Dei (IV, 4)

- Augustinus..

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 03 jul 2014 19:16

mealybug schreef:"Remota iustitia quid sunt regna nisi magna latrocinia?"
Dat is Latijn voor: Afgezien van hun jurisdictie, wat zijn regeringen anders dan grote roversbenden?.

Een bekend citaat uit zijn hoofdwerk De Civitate Dei (IV, 4)

- Augustinus..
Ik ben verheugd dat je zijn werk kan waarderen. :D

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 03 jul 2014 19:22

Jvslooten schreef:- Augustinus..
Ik ben verheugd dat je zijn werk kan waarderen. :D[/quote]

Het is net als bij dewoesteweg :mrgreen:
Maar wie zegt dat ik het ermee eens ben, dat Augustinus de ''dienares Gods'' een roversbende noemt?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 03 jul 2014 19:33

mealybug schreef:Maar wie zegt dat ik het ermee eens ben, dat Augustinus de ''dienares Gods'' een roversbende noemt?
Als ik mensen citeer dan doe ik dat meestal instemmend. :mrgreen:
Maarehm, vertel maar.. eens? Oneens?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 05 jul 2014 19:45

´´..zoals ook de Zoon des mensen niet gekomen is om gediend te worden, maar om te dienen, en Zijn ziel te geven tot een losprijs voor velen.´´ (Mat. 20:28)

Hij kwam om allen te redden. Dat wil zeggen: allen, die door Hem zijn wedergeboren tot God: zuigelingen, peuters, kinderen, jonge mannen en oude mannen. Want Jezus is de Redder van hen die geloven; maar Heer over hen die niet geloven. Daarom is het, dat Christus in het Evangelie wordt voorgesteld als dienende.. belovende om zijn ziel te geven tot een losprijs, voor de plaats van velen.

- Irenaeus, 180 na Chr.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 05 jul 2014 19:50

Jvslooten schreef:
Maarehm, vertel maar.. eens? Oneens?

Ik geef ''de keizer wat hem toekomt'' :lol:

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 07 jul 2014 21:35

„dit is de hoogste rechtvaardigheid die een mens kan bezitten: weten dat wat voor kracht hij ook heeft, het niet van hem zelf is, maar van de Heere Die het toeschikt. (...) Zie hoe groot God is, en hoe broos de mens, dat we met alle middelen die we bezitten ons niet kunnen bekeren, tenzij dat de Heere ons eerst vernieuwt heeft. (...) Toen Jezus zei, 'niemand kan tot Mij komen', verbrak Hij de trotse vrijheid van de vrije wil; omdat de mens niets [geestelijks] kan verlangen, en zich slechts tevergeefs inspant. ”

Hiëronymus van Stridon

Terug naar “Archief”