Moderator: Moderafo's
ben db bd schreef:Daarbij blijft wel heel mijn leven de uitspraak van een jeugdbroeder in de Heere bij mij nagalmen: 'ik heb mijn bul behaald en het Geloof mogen behouden.' Niet onduidelijk, dunkt mij...
Rozijn schreef:Maar ook zonder kennis van de grondtaal kun je weten dat de SV wel een goede vertaling is, maar niet het einde van alle tegenspraak.
Dat weet jij, en je leest voor zover ik weet geen Hebreeuws of Grieks, en dat weet ik, Hebreeuws lees ik totaal niet, met veel moeite krijg ik het Grieks gespeld.
Daar komt bij, wat ik al eerder zei, dat je een taal erg goed moet kennen om zelf de details te zien. Zodra je een handboek gebruikt, en dat net zo klakkeloos volgt als sommigen(!) in de GBS-achterban dat doen met de SV, treedt het door jou geschetste probleem weer op.
Anoniem_89 schreef:Kan iemand mij vertellen hoe het zit als iemand voorganger/dominee wilt worden (gereformeerde richting)?
Het is veelal HBO of Universitair niveau.
Wat nou als iemand als ik (MBO) graag voorganger zou willen worden omdat ik, mij bijvoorbeeld geroepen voel?
Ik kan de theologische studie niet volgen, want mijn niveau is daar 'te laag' voor.
Betekent dit dat ik dan geen voorganger kan worden?
Anoniem_89 schreef:Weet je wat het is.
Ik sta niet achter de geloofsartikelen.
Ik geloof alleen in de bijbel als waarheid en niet dat iemand dat moet overnemen en allemaal artikelen of rechten en dergelijk op moet schrijven.
@Rozijn, over dat iemand die niet studeert, niet bekeerd is daar heb je gelijk in.
Maar dan denk ik, gebruik de bijbel en stel je open voor de werking van de Heilige Geest.
Veel kerken heel veel, ook evangelische gemeentes vind ik erg afgezwakt.
Tuurlijk kan de preek mooi zijn. Maar vaak vergeet men dat in een kerk maar één iemand preekt en de rest gaat na afloop naar huis zonder zijn/haar gaven of talenten gebruikt te hebben.
Anoniem_89 schreef:@iedereen
Het gaat er niet per se om dat ik voorganger zou willen worden.
Ja zou het wel willen.
Maar ik zit in een evangelische gemeente (eigenlijk een soort huisgemeente).
Voor mij is het meer zo dat ik wel geloof dat theologie kan helpen.
Maar ik zie het niet zo dat God het van ons vraagt om die opleiding te volgen als ik voorganger zou willen zijn.
Zoveel mensen hebben anderen bereikt zonder enige kennis te bezitten behalve die van de bijbel.
Nou, geen dominee maar worden dan.
EenVasteBurcht schreef:En ga bovenal bij de HEERE na, of je wel geroepen bent om Zijn Woord te verkondigen. Want een mens kan zo veel willen, maar.... misschien is het ons niet bedeeld. Dan geldt: 'Uw genade is mij genoeg'.
Ik zou ook graag het Woord verkondigen, maar toen ik bij onze Bijbelkring een stukje moest leiden (een soort mini-woordverkondiging) werd het één groot drama. Men vond dat er geen begin of einde aan zat, geen punt. Niemand luisterde ook iedereen kakelde er doorheen. Toen iemand anders het tweede deel ging doen, werd iedereen wél rustig en had men minder aan te merken. Natuurlijk zou de HEERE zoiets ook kunnen omkeren, maar het is niet iedereen zijn taak om leraar te zijn in een gemeente.
Nou, geen dominee maar worden dan.
Anoniem_89 schreef:Kan iemand mij vertellen hoe het zit als iemand voorganger/dominee wilt worden (gereformeerde richting)?
Het is veelal HBO of Universitair niveau.
Wat nou als iemand als ik (MBO) graag voorganger zou willen worden omdat ik, mij bijvoorbeeld geroepen voel?
Ik kan de theologische studie niet volgen, want mijn niveau is daar 'te laag' voor.
Betekent dit dat ik dan geen voorganger kan worden?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten