Moderator: Moderafo's
jaapo schreef:In dit soms hopeloos verdeelde land, zowel op politiek gebied als op geloofsgebied, is de monarchie de beste staatsvorm. En de koninginnen die we gehad hebben, zijn altijd goede koninginnen voor alle Nederlanders geweest. Ja, sommige rechtse katholieken vinden, dat ze te protestants is en sommige rechtse protestanten vinden dat zij te vrijzinnig is. In Nederland onontkoombaar, deze verschillen. Duur? Een presidentsverkiezing is ook duur en je hebt er dan ook nog politiek gekrakeel bij. Nederland met de Oranjes is een prima staatsvorm, en ik denk, dat het met de nieuwe koning ook goed zal gaan, al zal het weer anders gaan dan onder zijn moeder. De Oranjes in een bloedige rol vroeger? Zeker, dat ging toen zo. Zelfs bisschoppen en pausen waren soms echte oorlogsvoerders of intriganten (met ook nog kinderen, zoals andere vorsten ook bastaarden hadden) Protestanten bloediger dan Katholieken, of omgekeerd? Beide groepen hebben kilo's boter op het hoofd. Lees de geschiedenis er op na, vanaf het begin der jaartelling.
Een voorbeeld geven van een exces tijdens een vrijheidsoorlog in de 16e eeuw is geen reden om daarmee het koningshuis weg te wensen.boer schreef:ja daar ontwikkel je nog plaatsvervangende schaamte over, wat die allemaal hebben gedaan.
''In heel Europa werd met afschuw gereageerd op het nieuws van de wreedheid die Willem van Oranje's troepen aan de dag legden bij de inname van Roermond op 23 juli 1572. Nadat zij met geweld was ingenomen, werd de stad niet alleen geplunderd, maar ook werden vele van haar katholieke geestelijken waaronder 12 monniken van de kartuizerorde gruwelijk vermoord (de Martelaren van Roermond). De Prins was hiervan op de hoogte, maar greep niet in en veroordeelde de calvinistische daders ook later niet''.
om maar een detail te noemen.
Ik zie alleen het verschil tussen titel koning of stadhouder niet echt als relevant.
elbert schreef:Een voorbeeld geven van een exces tijdens een vrijheidsoorlog in de 16e eeuw is geen reden om daarmee het koningshuis weg te wensen.
Om dezelfde reden kan ik de gruwelijkheden die door republikeinen in de geschiedenis zijn uitgevoerd (Franse revolutie, Russische revolutie enz) aanvoeren om aan te tonen dat een republiek helemaal verkeerd is.
Maar daarmee zou ik me schuldig maken aan het voeren van een onzuivere discussie en dat is wat je hier eigenlijk doet.
Feit is dat het koningshuis in dit land nauw verbonden is met onze nationale geschiedenis, de vrijheid die hier sinds de 16e eeuw is opgebouwd (Nederland was het eerste land met godsdienstvrijheid, daarom kwamen er in de 17e eeuw ook allerlei dissidenten naar ons land) en met de eenheid in dit land. Zo heeft het koningshuis ook in dit land gefunctioneerd: als samenbindende factor in tijden van moeite, oorlog en rouw, maar ook in goede tijden. En zo wil ik het graag houden.
Het gaat er ook niet om of "ze" beter of slechter zijn dan andere mensen, maar of het instituut iets bijdraagt aan onze samenleving. Over sommige royals kun je niet zulke mooie dingen zeggen (en terecht), maar het gaat erom of door de bank genomen Nederland beter af is met een koningshuis dan zonder.boer schreef:Gedeeltelijk heb je gelijk, maar we gaan toch geen schouderklopjes geven aan een koningshuis, omdat het een koningshuis is?
Ze waren niets beter of slechter dan de rest der mensen.
De godsdienstvrijheid was er al voor de SGP.boer schreef:En wat die godsdienstvrijheid betreft, als het aan de SGP had gelegen, was die er helemaal niet gekomen.
Lichtzwaard schreef:Waarde @Elbert ook jij weet dat het niet klopt en dat deze fam Amsberg ook nog eens geen echte oranjes zijn en dat door hun toe doen het land gescheurd is 1831 en dat in de tweede wereldoorlog zij veilig in het buitenland zaten voor dat de oorlog van vier dagen afgelopen was waren zijn al vertrokken;Ook jij weet (want je bent een man met kennis van zaken ) dat ons goede land 100% beter af zou zijn als de Republiek weer hersteld zou worden;nu is de kan er weer met het vertrek van Beatrix von Amsberg.
Nee, dat weet ik niet. Leg eens uit?Lichtzwaard schreef:Ook jij weet (want je bent een man met kennis van zaken ) dat ons goede land 100% beter af zou zijn als de Republiek weer hersteld zou worden
Optimatus schreef:Lichtzwaard, jij hebt echt geen verstand van geschiedenis hè.
Athene was in de westerse beschaving een van de eerste republieken.
Het Romeinse Rijk was tussen het verjagen van de laatste Etruscische koning (Tarquinius Superbus) en het invoeren van het Principaat (onder Augustus) een republiek. Het woord republiek komt van het Latijnse "res publica".
Verder waren er in Italië vanaf de vroege Middeleeuwen diverse (stads)republieken, waarvan Genua en Venetië de meest bekende waren.
Tenslotte wijs ik je er op dat de Repubblica Sanmarinese (oftewel San Marino) de oudste nog bestaande republiek ter wereld: 3 september 301. De Nederlandse republiek kwam pas in 1581 tot stand.
Kvinna schreef:Maar stel nou eens dat de koningin gisteravond een andere afkondiging had gedaan. Namelijk dat het koningshuis ermee zou stoppen, en dat we een republiek zouden krijgen.
Dan krijg je een paar jaar enorm veel geregel en gedoe, maar hoera, het is zover in 2018: we zijn een republiek met een gekozen president.
En dan?
Wat verbetert er dan?
Daar ben ik echt benieuwd naar. Wat gaat er dan beter worden in NL? Gaan de belastingen omlaag? Verbeteren de betrekkingen met het buitenland? Krijgt de economie een boost? Minder geweld op straat? Meer geld naar de zorg? Meer politieke stabiliteit?
Als iemand daar een idee over heeft hoor ik dat graag. Maar wel echte antwoorden graag, geen vaag gebrabbel.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten