1a2b3c: Ik weet natuurlijk niet welke reacties je bedoelt, maar genade en recht sluiten elkaar uit.
Maar wel is het zo dat God beloften gedaan heeft o.a. 1Joh.1:9 Als wij onze zonden belijden: Hij is getrouw en rechtvaardig om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid.
Beloften maakt schuld, als we Hem geloven mogen we Hem ook aan Zijn beloften houden, maar niet omdat we dat verdienen.
Ik geloof ook niet dat het Gods wil is als Zijn kinderen het steeds over hun zonden uit het verleden hebben, die heeft Hij in de zee van eeuwige vergetelheid gedaan.
Fil.3:14 maar één ding doe ik: vergetend wat achter is, mij uitstrekkend naar wat voor is, jaag ik naar het doel: de prijs van de roeping van God, die van boven is, in Christus Jezus.[/quote]
Race406 schreef:De NGB spreekt daar wel over:
"ARTIKEL 20, Gods rechtvaardigheid en barmhartigheid in Christus
Wij geloven dat God, die volkomen barmhartig en rechtvaardig is, zijn Zoon gezonden heeft om de natuur waarin de ongehoorzaamheid begaan was, aan te nemen en in haar de schuld te betalen en door zijn zeer bitter lijden en sterven de straf voor de zonden te dragen. Zo heeft God zijn rechtvaardigheid bewezen jegens zijn Zoon door onze zonden op Hem te laden. Zijn goedheid en barmhartigheid heeft Hij uitgestort over ons, die schuldig waren en verdienden veroordeeld te worden. Want in volkomen liefde heeft Hij zijn Zoon voor ons in de dood overgegeven en Hem opgewekt tot onze rechtvaardiging, opdat wij door Hem onsterfelijkheid en eeuwig leven zouden hebben."
Ik snap niet zo goed wat je hiermee in dit verband wilt zeggen. Daar ben ik het helemaal mee eens.
Overigens heb ik deze reactie van mij verderop nog even moeten verduidelijken omdat ik me blijkbaar niet echt goed uitgedrukt heb. (zie hieronder)
Schaapje:Ik weet niet wat je nu bedoelt...toch niet, dat als wij om vergeving vragen dat God dat MOET
doen? God schenkt ons genade, dat is niet iets waar we recht op hebben.
Volgens mij heb ik me wat onduidelijk uitgedrukt.
Ik bedoel: als je genade krijgt betekent dat dat je er geen recht op hebt, anders zou het geen genade zijn.
Als we krijgen waar we recht op hebben ziet het er niet best uit.
Als een kind van God gezondigd heeft en hij belijdt zijn zonde dan heeft hij geen recht op vergeving maar God beloofd wel vergeving en daar mag hij God in geloof aan houden.
1Joh.1:9 Als wij onze zonden belijden: Hij is getrouw en rechtvaardig om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid.
God is ons niets verplicht, maar daar heeft Hij Zichzelf vrijwillig aan verplicht.
Betekent uiteraard niet dat we dan licht over de zonden zouden denken!!
Kolhbrugge:Genade en recht sluiten elkaar niet uit. God geeft genade door recht. Aan het recht van God wordt voldaan door het offer van Christus. Wij hebben van onszelf geen recht op Gods genade, maar Christus heeft dit als genaderecht verworven.
Ja, God geeft genade door recht klopt helemaal.
Maar ik had het niet over genade door recht maar: of we ontvangen Gods genade door het geloof, of we ontvangen zijn rechtvaardig oordeel. (recht) één van twee, daarom zei ik dat het elkaar uitsluit.