Aurelius schreef:Inderdaad, Jezus wordt de nieuwe Mozes genoemd: mag men Mozes nu verder met geen ander meer vergelijken? Is hij nu 'bezet'? Wat ik zeg is heel eenvoudig en ik herhaal: zo Mozes de leider van het Oude Verbondsvolk van God was, zo is de paus van Rome de leider van het Nieuwe Verbondsvolk van God; waarom zou Mozes dan wel het recht hebben gehad ...zijn priesters
.........van alles.... voor te schrijven en de paus niet? Wat is jouw probleem? Dat de paus de nieuwe leider is? Jouw grote vriend Augustinus geloofde dit ook, hoor, en het is bijzonder Bijbels. Jezus en Petrus delen nogal wat kenmerken... het is derhalve niet zo vreemd om zowel Jezus als Petrus met Mozes te vergelijken.
Dat je dat bezittelijk voornaamwoord gebruikt geeft voor mij aan hoe jij over deze zaken denkt. Ik zie het dan ook niet als een verspreking van je. Lees het allemaal nog maar eens na in het OT, er is geen priester van Mozes bij. Lees Exodus 28:1. De Heere Zelf maakte Mozes bekend wie Mozes moest doen naderen uit de kinderen Israels. Met naam en toenaam. De Heere wees ze zelf aan, opdat ze Hem het priesterambt zouden bedienen. Nee, niet Mozes´ priesters, maar des Heeren priesters. En de paus heeft dus ook geen priesters.......
¨Van alles voorschrijven¨.....................Mozes schreef ze niet van alles voor, dat deed de Heere Zelf! En noch in het OT, noch in het NT schrijft de Heere voor dat zijn priesters celibatair moeten leven........Mozes was nota bene getrouwd.......Mozes was dus een getrouwde leider.........de paus de nieuwe leider?..........alleen als hij getrouwd is dus.......daarnaast, Petrus was ook getrouwd.
Bijzonder bijbels, dat de paus de nieuwe leider is? Weet wel dat de bisschop van Rome eerst nadat Augustinus overleden was voor het eerst ´paus´ genoemd werd.
Men moet aan geschied vervalsing doen om dat te ontkennen. Er is een hele machtsstrijd aan vooraf gegaan, welke bisschop binnen de kerk de meeste macht zou krijgen. In die machtsstrijd is een tekst misbruikt om het pausdom die glans te geven die met name Leo de Eerste tot de volgende uitspraak bracht:.....¨De apostel Petrus wordt genoemd ´petra´, rots , hij(de apostel Petrus ) is het fundament(??). Petrus´ stoel heeft voortdurend souverein gezag(m.b.t.de leer). Petrus was de eerste van alle bisschoppen en Christus, Die aan niemand Zijn gaven onthoudt, verleent ze nochthans aan niemand dan door de bemiddeling van Petrus´ opvolgers (de pausen)¨..........Van mij mag jij geloven dat dat de waarheid is, echter, wat de Heere Jezus in de evangelien zegt, gaat daar lijnrecht tegen in.......Zo komt de paus en wat hij zegt, voor de gelovige in de plaats van wat Christus in de evangelien zegt.........zeg nu zelf, is dat bijzonder bijbels?
Paulus zegt in de brief aan de Efez. dat de Heere, tot volmaking der heiligen, ja tot opbouwing van het lichaam van Christus( dat is de Kerk) apostelen, profeten, evangelisten herders en leraars gegeven heeft........De kerk uit de heidenen wordt gebouwd op het fundament(!! daar is dat woordje weer) van apostelen en profeten, waarvan Jezus Christus de uiterste hoeksteen is. Daar is geen woord Spaans bij, ook geen paus.....
h.g. Learsi