kinderopvang / creche?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

happy mom
Mineur
Mineur

Re: kinderopvang / creche?

Berichtdoor happy mom » 06 mei 2009 08:16

Je wereldje word idd klein, dat heb ik wel gemerkt het afgelopen jaar, dat is waar.
Toch de hele dag lekker keuvelen met mn zoontje en smorgens poetsen en smiddags wat leuks doen, zoals fietsen, wandelen, bij mooi weer lekker met mijn zoontje naar het strand, als hij ligt te slapen nog wat hobbyen...
dat vind ik zelf een heerlijk leven!
Vooral dat mn zoontje nu loopt en begint te kletsen en bewust mama is gaan zeggen, en ik de zegen heb om al deze dingetjes lekker mee te maken, is heel fijn.

Ik ga straks wel weer werken per half mei, maar zie toch wel op tegen de stress die dit ook met zich mee brengt, sorry nou wijk ik ook af.

Maar de voorstanders van chreché, kunnen jullie je (positieve) verhalen vertellen?
Heb tot nu toe, nog wel veel negatief bericht gehoord over kdv...

gr happy mom

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 06 mei 2009 08:19

Hmm, ja, daar zit natuurlijk wel wat in... ik had nooit verwacht dat er blijkbaar bepaalde kdv´s zijn, waar het echt niet zo professioneel aan toe gaat!
Anderzijds erger ik me aan het argument dat alléén de moeder voor haar kind zou moeten zorgen... die gedachte is eigenlijk heel modern, wisten jullie dat? In de tijd voor de WO II zag het er heel anders uit! Mijn grootouders werden bijv. nog opgevoed door een kindermeisje en/of dienstmeiden, omdat beide ouders het druk hadden met het managen van huishouden en (boeren)bedrijf. Die veridealisering van het moederschap is echt iets van na de oorlog... de mannen werkten meer en meer buitenshuis in loondienst en de vrouwen werden geacht thuis te blijven. Het houden van huispersoneel werd ook te duur, overigens.. het geld werd liever besteed aan allerlei huishoudelijke apparatuur. Maar echt, men zou er goed aan doen, zich eens te bedenken in wat voor positie de huidige vrouw zich bevindt: voor het eerst in de geschiedenis hoeft de vrouw niet persé te werken (man c.q. overheid brengen genoeg geld binnen), kost het huishouden nauwelijks meer tijd (ik bedoel: vergelijk het huishouden van nu met dat van 100 jaar geleden) en kan de vrouw zich vrijwel volledig aan de opvoeding van de kinderen wijden...
Het argument dat dit ´altijd al zo was` is dus onzin... pas sinds een jaar of 60 doen we het zo!

Hiermee wil ik overigens niet zeggen, dat diegene die het zo doen, iets stoms/raars/onzinnigs doen, ofzo! Iedereen moet die keuze maken waar hij/zij gelukkig mee is. Maar ik denk dat het geen kwaad kan, hier eens kritisch over na te denken.... waarom maken we die keuze eigenlijk? Is een kind dat een paar uur per dag door iemand anders verzorgd wordt, meteen slechter af? En, vertelt het doopformulier ons werkelijk dat we het kind 24 uur per dag moeten opvoeden?

Nou ja, zomaar wat gedachten op de vroege ochtend om hier de discussie te laten losbarsten...
:mrgreen: :wink:

Juultje77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Juultje77 » 06 mei 2009 08:32

Idd blijft het lastig : moet je idd als moeder er 24 uur per dag voor je kind zijn of mag een ander dat ook een paar uur in de week doen.
Een interessante discussie met veel verschillende meningen!

Happy mom: Ik ben erg te spreken over ons kdv. Tuurlijk is het wat drukker en rommeliger dan thuis voor het kind, maar ze doen veel leuke dingen met ze. En bij ons luisteren ze echt naar wat je als moeder wil.
De ene keer zeg ik doe Juliette maar om 11 uur naar bed en soms na het eten.
Ik vind de zorg echt super. Als ze alles onderpoept doen ze haar in bad en krijg je de kleren schoon! mee naar huis.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 06 mei 2009 08:34

Ik denk niet dat het kind slechter af is op ene kdv. Al vind ik de mijne echt waardeloos, ben ook al weer de hele morgen aan het bellen over de wachtlijsten van andere kdv. Al moet ik wel zeggen dat de meiden waar Hugo zit wel erg lief voor hem zijn( ook al is hun taalgebruik niet de mijne). Daarom wil ik ook dat hij naar een ander kdv gaat voordat hij kan praten :wink:

Er zijn heel weinig kinderen die meer dan 3 dagen op een kdv zitten. De meeste zijn er 2/3 dagen. Dan is het kind toch nog de meeste tijd thuis bij de ouders.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 06 mei 2009 09:34

Ik kan nog niet zoveel erover vertellen happy mom, maar ik herken wel je twijfels: dat egoistisch vinden dat je voor jouw lol je kindje wegbrengt. Maar aan de andere kant voel ik me absoluut beter als ik werk. Die 3 dagen (of liever eigenlijk 2, maar dat is niet haalbaar in mijn werk), heb ik denk ik ontzettend hard nodig. Mijn moeder had de mazzel dat ze 's avonds werkte, dan was mijn vader thuis. Die luxe hebben wij helaas niet, dus zal het zo moeten.
Oma's die oppassen willen we van beide kanten niet. Mijn moeder zou niet kunnen, die werkt veel te veel, mijn schoonmoeder wil het niet, en wij vinden dat oma helemaal op en top oma moet zijn, waar je af en toe kunt logeren of gaan spelen. Niet als oppas, want het is onvermijdelijk dat er dan mee opgevoed wordt door oma, en ik sta niet altijd achter hun manier van opvoeden. Tot nu toe blijkt uit mijn gesprekken met het kdv dat dat wel overeenkomt.

En Dippie, ik vind het een beetje overtrokken om te zeggen dat elk kdv alleen aan het geld denkt en daardoor minder professioneel is. Natuurlijk staat geld voorop, dat is in elke baan zo. Dus dan zou je niets meer kunnen doen. Daarnaast ken ik gelukkig genoeg erg lieve leidsters die voor de kids gaan.

Ik zou ook mijn eigen kind niet naar mijn werk willen brengen, omdat me het vreselijk lijkt als het zover zou komen. Daarnaast zie ik meer de nadelen van het wonen op zo'n groep omdat ik er met mijn neus bovenop zit. Maar ik weet ook zeker dat de meerderheid van de ouders het zo helemaal niet ziet, en de jongere ook niet. En dat telt mijns inziens veel meer dan wat ik vind. Het is dus mijn taak om het ouders en jongere naar de zin te maken, niet mezelf. Dat is denk ik met een kdv ook. Het scheelt me dan niets meer dat het deels om geld draait, als die leidsters maar lief zijn voor mijn zoon.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 06 mei 2009 10:07

MissF schreef:Ik kan nog niet zoveel erover vertellen happy mom, maar ik herken wel je twijfels: dat egoistisch vinden dat je voor jouw lol je kindje wegbrengt. Maar aan de andere kant voel ik me absoluut beter als ik werk. Die 3 dagen (of liever eigenlijk 2, maar dat is niet haalbaar in mijn werk), heb ik denk ik ontzettend hard nodig. Mijn moeder had de mazzel dat ze 's avonds werkte, dan was mijn vader thuis. Die luxe hebben wij helaas niet, dus zal het zo moeten.
Oma's die oppassen willen we van beide kanten niet. Mijn moeder zou niet kunnen, die werkt veel te veel, mijn schoonmoeder wil het niet, en wij vinden dat oma helemaal op en top oma moet zijn, waar je af en toe kunt logeren of gaan spelen. Niet als oppas, want het is onvermijdelijk dat er dan mee opgevoed wordt door oma, en ik sta niet altijd achter hun manier van opvoeden. Tot nu toe blijkt uit mijn gesprekken met het kdv dat dat wel overeenkomt.

En Dippie, ik vind het een beetje overtrokken om te zeggen dat elk kdv alleen aan het geld denkt en daardoor minder professioneel is. Natuurlijk staat geld voorop, dat is in elke baan zo. Dus dan zou je niets meer kunnen doen. Daarnaast ken ik gelukkig genoeg erg lieve leidsters die voor de kids gaan.

Ik zou ook mijn eigen kind niet naar mijn werk willen brengen, omdat me het vreselijk lijkt als het zover zou komen. Daarnaast zie ik meer de nadelen van het wonen op zo'n groep omdat ik er met mijn neus bovenop zit. Maar ik weet ook zeker dat de meerderheid van de ouders het zo helemaal niet ziet, en de jongere ook niet. En dat telt mijns inziens veel meer dan wat ik vind. Het is dus mijn taak om het ouders en jongere naar de zin te maken, niet mezelf. Dat is denk ik met een kdv ook. Het scheelt me dan niets meer dat het deels om geld draait, als die leidsters maar lief zijn voor mijn zoon.

Je hebt niet goed gelezen MissF

En weet nu uit ervaring dat bij veel dagverblijven toch het geld wat binnenkomt in de eerste plaats komt, en niet de kinderen... En mijns inziens is dat niet professioneel meer te noemen..

Gelukkig zijn er nog wel goede tussen zeg :wink: , anders was ik er allang mee gestopt.
Daarom werk ik ook op een KDV, om lekker met de kids bezig te zijn, om ze in alle liefde op te vangen, enz...
Afbeelding

happy mom
Mineur
Mineur

Berichtdoor happy mom » 06 mei 2009 10:09

elvira (gast) schreef:Het houden van huispersoneel werd ook te duur, overigens.. het geld werd liever besteed aan allerlei huishoudelijke apparatuur. Maar echt, men zou er goed aan doen, zich eens te bedenken in wat voor positie de huidige vrouw zich bevindt: voor het eerst in de geschiedenis hoeft de vrouw niet persé te werken (man c.q. overheid brengen genoeg geld binnen), kost het huishouden nauwelijks meer tijd (ik bedoel: vergelijk het huishouden van nu met dat van 100 jaar geleden

hoi elvira,
dit is eigenlijk maar deels waar, wij hebben dan wel moderne apparatuur, maar vroeger droegen ze de kleren een hele week, incl ondergoed, en werd op zaterdag alles uitgedaan, ging het hele gezin in 1x in bad, en maandag was het wasdag.
Nu draagt iedereen vaak iedere dag wel schone kleren en zeker schoon ondergoed (mag ik hopen tenminste :? )
er word nu veel meer gewassen en gestreken als toen, ook iedere dag de kinderen in bad of douchen geeft meer was en meer werk... in zwaartekracht zijn we er zeker op vooruitgegaan, want alles doe je wel effe zo, maar qua tijd zijn we er denk ik nog wel drukker mee, als je alles bijelkaar op zou tellen?

gr happy mom

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 mei 2009 10:51

happy mom schreef:Hoe kijken jullie tegen kinderopvang aan?

Ik schommel zelf tussen 2 gedachten;
- de ene is dat ik vind dat wij een kindje van God gekregen hebben en er zelf voor moeten zorgen, verantwoordelijk zijn voor de opvoeding en dit niet zomaar uit handen moeten geven aan een ander.

- de andere kant is dat het me ook wel weer lekker lijkt om te gaan werken en ik een dagje voor mezelf te hebben.

Hoe zijn jullie ervaringen, hoe kijken jullie er tegen aan, en wat vinden jullie van de kinderopvang,...etc?

gr happy mom

Je hebt het kindje van God gekregen en de opdracht er voor te zorgen. Dat wil niet zeggen dat je er niets van mag uitbesteden. Als je kind 4 is gaat ze naar school en is ze ook 5 dagen in de week weg. Denk je dan ook: Het kind hebben we van God gekregen dus wij moeten er voor zorgen? Nee. Je zorgt er voor maar je laat haar naar school gaan, waar ze ook opgevoed wordt, zich ontwikkelt, contacten opdoet etc. En dat is goed voor dat kind. Kinderopvang hoeft ook helemaal niet slecht te zijn voor een kind, integendeel. Het kind doet er contacten op, ontwikkelt zich op sociaal vlak. Je hebt nogal eens van die ontzettend verlegen en aanhankelijke "moederskindjes" op de kleuterschool die geen moment zonder mama kunnen enzo. :) Dat soort dingen kunnen ze juist al een beetje leren. Ik denk dat het voor de kinderen wel goed is. Het is denk ik wel goed het een beetje op te bouwen. Je kind 5 dagen per week bij de kinderopvang droppen lijkt me niet goed. Maar als het kind 1,2 of 3 dagen in de week daar is is dat prima.

Overigens vind ik het verhaal dat het vaak om het geld zou draaien wat kort door de bocht. Misschien is dat vanuit de directie dan zo, maar als het goed is zijn de mensen die er werken, er gaan werken omdat ze graag willen dat het KDV genoeg geld binnenkrijgt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 06 mei 2009 10:57

Oke, sorry Dippie, dan las ik het idd verkeerd ;)

Maar ik geloof zeker wel dat zo'n beetje alle bedrijven om geld draaien. Logisch natuurlijk. Maar vaak is dat voor de mensen op de werkvloer niet zo.
Het kan mij eigenlijk weinig boeien of de stichting waar ik werk veel winst maakt. Ja, alleen dat ik dan zekerder ben van behoud van mijn baan natuurlijk. Maar verder niet. En ik ben degene die rechtstreeks in contact sta met ouders en jongeren. Datis met kdv's net zo. De directie kan nog zoveel winst willen maken, de leidsters hebben daar vaak weinig mee, en doen hun werk omdat ze het leuk vinden.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

blompje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor blompje » 06 mei 2009 11:00

Ons kindje gaat ook twee dagen in de week. En wij zijn er heel positief over! Hij leert spelen met andere kinderen en ze doen erg leuke dingen met hem. De leidsters zijn erg lief voor hem en je kunt ook merken dat hij gek op ze is. Ik vind de zorg er erg goed en herken niets van de negatieve berichten hier. Ik denk dat het juist goed is voor de ontwikkeling van je kindje!

Misschien zouden alle mensen die negatief zijn, zelfs eens moeten gaan kijken op een kdv. Wij kregen in onze omgeving veel negatieve reacties, we hebben die mensen gewoon meegenomen en het eens laten zien, ze werden allemaal positief en vonden het juist leuk voor de kids :D

Ik zou het erg vinden om mijn kindje daar weg te moeten halen, ik zie hem daar genieten! En doordat z'n moeder een paar dagen werkt, is er thuis een veel vrolijkere moeder die erg kan genieten van haar kind! meer dan ik zou kunnen als ik altijd thuis was.

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 06 mei 2009 11:11

Marnix schreef:
Overigens vind ik het verhaal dat het vaak om het geld zou draaien wat kort door de bocht. Misschien is dat vanuit de directie dan zo, maar als het goed is zijn de mensen die er werken, er gaan werken omdat ze graag willen dat het KDV genoeg geld binnenkrijgt.

Ik wil absoluut niet bij deze stichting gaan werken omdat ik wil dat ze genoeg geld binnen halen... Integendeel... Ik wil er gaan werken omdat het Pedagogisch Beleidsplan mij aanstaat en ik deze kan waarborgen. Dat dacht ik ook bij de organisatie waar ik nu net weg ben, maar helaas bleek daar het tegendeel waar te zijn. Ik kon niet meer achter het beleid staan en stond dus teveel aan de kant van de ouders, en dan wil ik daar niet meer werken...
Kbedoel hiermee niet dat ik niet achter ouders wil staan, juist wél, maar er moet dan ook wat mee gedaan worden vanuit de directie en dat gebeurde helaas nooit... Tjah, dan sta je tussen twee wallen in...
Afbeelding

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 06 mei 2009 11:14

Maargoed... Ik werk in de kinderopvang, dus gelukkig zie ik ook wel het positieve er van in hoor :wink:

De kindjes leren al vroeg met elkaar te spelen en te delen. Ze worden hoe klein ze ook zijn al betrokken bij het schema van de dag. Het is belangrijk dat een kindje regelmaat heeft, en dat is ook een belangrijk onderdeel op de opvang. Er wordt gehouden aan de eet/drink-tijden, slaap-tijden, breng/haal-tijden, enz....
Er wordt geknutseld, buiten gespeeld, muziek gemaakt, gedanst, gezongen, enz...
Kortom; zo'n dag vliegt voor een kind voorbij :D
Afbeelding

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 06 mei 2009 12:51

blompje schreef:
Misschien zouden alle mensen die negatief zijn, zelfs eens moeten gaan kijken op een kdv. Wij kregen in onze omgeving veel negatieve reacties, we hebben die mensen gewoon meegenomen en het eens laten zien, ze werden allemaal positief en vonden het juist leuk voor de kids :D

Helemaal mee eens, Blompje! Zelf was ik ook altijd anti, totdat ik voor het eerst voor een sollicitatiegesprek op een kdv kwam. Het was me daar léuk! Zo gezellig, de kindjes zaten heerlijk met elkaar fruit te eten, allemaal speelgoed, er hingen allemaal knutselwerkjes op de groepen, lieve leidsters...ik was meteen helemaal om :D

Ik heb ook zo iets van: ga gewoon eens kijken! Als je twijfelt over de het kdv omdat je de leidsters bijv alleen maar bij het ophalen en wegbrengen ziet, kom dan onverwacht eens wat eerder je kind ophalen, dan kun je zo van een afstandje zien hoe de leidsters met je kind omgaan. Gisteren had ik dit toevallig ook: we waren buiten aan het spelen en een kindje werd een beetje bang voor een ander kindje omdat die met en speelgoed boormachientje tegen haar zat te dreigen. Dus ik neem dat kindje bij me en sprak het andere kindje erop aan dat hij daarmee moest stoppen omdat het kindje het niet leuk vond en dat ze er bang van werd. Toen keek ik om en stond de moeder van het meisje dat zo bang werd al eventjes te kijken...ik merkte dat ze het fijn vond dat ik zo met haar kindje omging. Tijdens de vaste haal- en brengmomenten maak je zulke dingen vaak niet mee maar wel als je eens iets eerder komt.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 06 mei 2009 13:48

Ik moet zeggen dat het kdv voor Hugo wel goed is. Hij houdt er namelijk van om thuis te zijn en had ook heel veel moeite om te wennen. Het gaat nu super. Ik denk dat als hij niet naar het kdv zou zijn gegaan hij veel moeite zou hebben met het wennen op de kleuterschool.

Vonkie

Berichtdoor Vonkie » 06 mei 2009 14:18

Ik werk ook in de kinderopvang. Wel op een buitenschoolse opvang maar ik ben net weg bij het kinderdagverblijf waar ik 6 maanden gewerkt heb (dat ik daar weg ben heeft niks te maken met het feit dat ik het er niet meer naar mijn zin had me ze hadden me er niet meer nodig). Ik zie voor en nadelen aan een KDV zitten. Het KDV waar ik werkte vond ik niet zo geweldig in de begeleiding naar de kinderen toe. Ik merkte dat de collega´s het onderling wel erg gezellig haden, hoewel er ook veel geroddelt werd en slechte samenwerking was. Maar ze praten meer met elkaar als dat er echt met de kinderen gedaan werd. Dat vond ik echt niet goed.
Zelf zou ik mijn kind voor een dag of 2 wel naar een kdv brengen maar meer absoluut niet. Het is goed om de kinderen te leren wat samenspelen is maar de hechting met de ouders is minstens zo belangrijk.

Terug naar “Archief”