Organisten/orgels

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Re: Organisten....

Berichtdoor pannenkoek » 04 dec 2009 22:30

tante-tortel schreef:En dat geld dan voor elk instrument wat je gebruikt. Ook het orgel kan behoorlijk misbruikt worden.
Denkend aan organisten die zichzelf graag horen spelen en daarbij vergeten wat hun opdracht is: het begeleiden van de gemeentezang.
Of een ergernis van mij: met de tremulant :-& Draaiorgel muziek er van maken :-&

het begeleiden van de gemeentezang.
idd en zij maar denken dat ze meedoen met een orgelconcert :lol:
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 dec 2009 20:23

tante-tortel schreef:En dat geld dan voor elk instrument wat je gebruikt. Ook het orgel kan behoorlijk misbruikt worden.
Denkend aan organisten die zichzelf graag horen spelen en daarbij vergeten wat hun opdracht is: het begeleiden van de gemeentezang.
Of een ergernis van mij: met de tremulant :-& Draaiorgel muziek er van maken :-&

Haha... nou, een organist mag van mij best een beetje feestelijk spelen.... het is ook wel erg gereformeerd om te stellen dat de muziek maar 1 functie heeft, begeleiden van de zang... en verder niks. In de Bijbel zie je muziek ook bijdraagt aan het feestelijke karakter en het loven van God.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 dec 2009 20:23

elbert schreef:
Vuurtje schreef:Grappig om te zien dat de statenvertaling in Job 30:31 en Psalm 150:4 voor het woord "orgel" kiest.
Want orgels waren er toen natuurlijk nog niet.
Een stuk progressiever vertaald dan de NBV zullen we maar zeggen :-p

In de 17e eeuw (waarin de statenvertaling tot stand kwam) kon met het woord orgel niet alleen een kerkorgel worden aangeduid, maar ook andere instrumenten.
Zie ook de kanttekening bij Psalm 150:4:

7) orgel!
Het Hebr. woord wordt zelden gevonden en derhalve wordt het verscheidenlijk overgezet (verschillend vertaald). Het betekent een lieflijk instrument door Jubal uitgevonden, Gen. 4:21. Zie Job 21:12, en Job 30:31.

Hm.... Maar dat men dan toch voor het woord "orgel" kiest is wel een beetje selectief. Waarom hebben ze het dan niet als "fluit" vertaald? Er was in die tijd toch al tijdelijk onderscheid tussen orgel en fluit. Dat met "lieflijk instrument" dan met "orgel" vertaalt terwijl is wel een beetje gereformeerd :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 06 dec 2009 22:16

Marnix schreef:

Haha... nou, een organist mag van mij best een beetje feestelijk spelen.... het is ook wel erg gereformeerd om te stellen dat de muziek maar 1 functie heeft, begeleiden van de zang... en verder niks. In de Bijbel zie je muziek ook bijdraagt aan het feestelijke karakter en het loven van God.

Ik zeg ook niet dat het niet feestelijk mag zijn. Maar wel als begeleiding van de gemeente. En niet als overschreeuwing van de gemeente.Of dat gereformeerd genoemd wordt maakt me niet uit, ik ben ook gereformeerd. :wink:
Of dat er een concert wordt afgewerkt. Ik ga voor een orgel concert wel naar een daadwerkelijk daarvoor bestemde tijd en plaats.
Zo was er bij ons in de kerk een organist die zichzelf nogal vrolijk vond en allerlei liedjes op het orgel ging spelen tussen de voor of naspelen door.
Tijdens de collecte kon er zomaar een deuntje van marco borsato voorbij komen.
De meeste mensen horen dat niet. Maar ik wel. En vond dat ook zeer ongepast.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 dec 2009 16:56

tante-tortel schreef:
Marnix schreef:

Ik zeg ook niet dat het niet feestelijk mag zijn. Maar wel als begeleiding van de gemeente. En niet als overschreeuwing van de gemeente.Of dat gereformeerd genoemd wordt maakt me niet uit, ik ben ook gereformeerd. :wink:
Of dat er een concert wordt afgewerkt. Ik ga voor een orgel concert wel naar een daadwerkelijk daarvoor bestemde tijd en plaats.
Zo was er bij ons in de kerk een organist die zichzelf nogal vrolijk vond en allerlei liedjes op het orgel ging spelen tussen de voor of naspelen door.
Tijdens de collecte kon er zomaar een deuntje van marco borsato voorbij komen.
De meeste mensen horen dat niet. Maar ik wel. En vond dat ook zeer ongepast.

Dat lijkt me ook niet helemaal de bedoeling. Aan de andere kant, wij hadden een organist die in voorspel, tussenspel, naspel en ook tijdens de regels vrolijk allerlei noten en zo doorheen speelde. Ik vond dat altijd heerlijk :)

marin
Luitenant
Luitenant

Re: Organisten/orgels

Berichtdoor marin » 09 dec 2009 15:00

Mijn ervaring aan de kerkdiensten in de jaren 1955 t/m 1962 in de Gereformeerde Kerk vrijgemaakt (nu Nederlands Gereformeerde Kerk) aan de Broederweg in Kampen zal ik niet snel vergeten.
Er is degelijk verschil in een organist die door een preek zijn muzikale talenten kan beantwoorden in muziek.
Ik heb ervaren dat een organist als Klaas Jan Mulder die een dienst van woord en gebed zijn ontroering in de begeleiding van de Psalmen en gezangen kon uitdragen.
Het was vanuit het hart dat de gemeente de woorden die de predikant meegaf door het orgelspel en het zingen werden beantwoordt, dat is toch het doel om God ook daarin te eren.

Het is niet aan iedere organist gegeven, dat maakt het verschil in karakter uit.

Nou was Kampen wel erg verwend met prachtige organisten zoals: Gradus Wendt, Feike Asma, zonen van Jan Zwart, en natuurlijk Klaas Jan Mulder.

Ik heb altijd erg genoten van de orgelconcerten.

marin
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 dec 2009 23:52

Alles goed en wel, maar als mensen echt vervelend commentaar gaan leveren op mijn orgelspel, dan raad ik deze mensen aan zelf organist te worden. Meestal binden ze dan wel weer in. Ik vind kritiek prima, mits opbouwend, maar als men gaan jengelen over dat het te lang, te uitbundig of te sloom is, dan mogen ze het zelf gaan doen.

Nu valt het in mijn eigen geval wel mee. In de twaalf jaar dat ik in diverse kerken organist ben, heb ik zelden of nooit gezeur gehad. Een of andere dame vond het een keer te langzaam. Mevrouw begreep blijkbaar niet dat je een boetpsalm niet in sneltreinvaart speelt.

Tijdens een meditatief stuk na de preek heb ik een keer het volkslied van Rwanda gespeeld (er waren twee Rwandezen in de kerk), wat leuk aansloot op "Neem mijn leven, laat het, Heer" en een andere keer het volkslied van Zambia (er was een Zambiaan in de kerk). Die mensen vinden dat leuk, iets herkenbaars in een dienst waarvan ze verder - door de taalbarrière - niets van snappen. Henkie (dat is die baarderige knul die af en toe iets met Refoweb doet) en Annette heb ik in hun trouwdienst getrakteerd op het volkslied van Slowakije, omdat ze elkaar daar hadden leren kennen...

Geen klachten gehad :)
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 13 dec 2009 08:32

En toch vind ik het niet thuis horen in een eredienst. Klinkt leuk, maar het hoort er niet.
En ik mag in ieder geval je erop aanspreken aangezien ook ik kerkorganist ben geweest.
:mrgreen:

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 13 dec 2009 18:27

Ik weet en gemeente waar de organist na een zeer ernstige preek heel vrolijk op het orgel ging spelen. De kinderen zaten te swingen in de bank. Diverse mensen liepen de kerk uit. Deze organist was al meerdere malen op zijn orgelspel aangesproken en toen kreeg hij het voor elkaar dat de gemeente leden de kerk uitliepen.
ja, dat is mijn mening dan he.....

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 dec 2009 20:57

tante-tortel schreef:En toch vind ik het niet thuis horen in een eredienst. Klinkt leuk, maar het hoort er niet.
En ik mag in ieder geval je erop aanspreken aangezien ook ik kerkorganist ben geweest.
:mrgreen:

Ten tijde van het bezoek van de Zambianen was het thema van de dienst gerelateerd aan het project in Macha (Zambia). Kijk even naar het laatste gedeelte, dat begint met het woord Lumbanyeni. Dit betekent: God zij geprezen. Volgens mij hoort een dergelijke uitspraak in een kerk, althans, in de PKN en in de OKKN (de kerken waar ik regelmatig speel) hoor ik deze uitspraak vrij regelmatig (lees: wekelijks).

Bovendien is het moment na de preek het moment waarop de organist z'n gang mag gaan en van die ruimte maak ik graag gebruik. Ik heb nog nooit klachten gehad, terwijl ik toch al ruim elf jaar organist ben...

Bij mij zijn mensen nog nooit de kerk uitgelopen, sterker nog, ik kan me verheugen op vier enthousiaste gemeenten.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 13 dec 2009 22:20

Ik had al eens met een organist eenzelfde discussie, en die zei hetzelfde: IK mag mijn gang gaan en als er klachten komen dan hoor ik het wel. En toen ik met een klacht kwam was het: nou ik vind dat het wel kan. Dus dan ben je uitgepraat. Jaja, organisten zijn en blijven eigenwijze mensen. Die denken het alleenrecht te hebben op de orgelbank, en dat als zij er niet zouden zijn de gemeente niet kan zingen. Maar dat is toch echt niet zo. Ook zonder organist kan er gewoon gezongen worden, daar heeft de mens alleen maar zijn/haar stem voor nodig. Misschien goed om dat als organist te realiseren ;-)

Maar het zelf bepalen wat je speelt is dus maar hoe je het wilt zien.
Je bent tenslotte in dienst (ten dienste van) de gemeente waar je speelt.
Ook tijdens de collecte lijkt het mij de bedoeling dat je dan iets speelt wat slaat op het lied wat gezongen wordt tijdens of na de collecte.
Het is een inleidend voorspel.
Ook lijkt het me normaal dat een kerkenraad bepaald wat er wel en niet binnen een eredienst gespeeld mag worden.
Dus dat die de grenzen aangeeft.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 dec 2009 15:54

Meestal zijn het mensen die geen flauw idee van orgelspelen hebben die beginnen te miepen. Ze hebben nauwelijks een idee dat mensen er tijd en energie in steken. De meeste mensen, ook kerkenraden, hebben geen flauw idee wat er op (kerk)muzikaal terrein allemaal te koop is. Ik heb tijdens diverse bruiloften het "Veni creator Spiritus" gespeeld, een gregoriaanse hymne die zingend bidt om verlichting door de Heilige Geest. Dat lijkt me toch een mooi gebed, zeker voor een bruiloft. Dat het bijna alleen nog in kloosters gezongen wordt, doet niets af aan de inhoud van dit gebed.

Als ik het de Kärntner Landeshymne speel, herkent geen kip dat, terwijl het een prachtige hymne is. Dat geldt ook voor het Andreas-Hofer-Lied of het Zwitserse avondlied "Lueget vu Berg und Tal" of het lied van Erzherzog Johann (met een zogeheten "Jodler"). Bijna niemand kent die liederen en overal waar ik ze speel zegt men dat ze mooi zijn. Prima toch?

Terug naar “Archief”