Hoe kies je een goede basisschool?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 17 jul 2008 21:52

Dat busje vond ik juist helemaal niet erg, alleen toen wij een jaar of wat als laatste thuis gebracht werden en we dus wel ruim een half uur onderweg waren, zowel heen als terug :(
Maar ik kan me heel wat keren herinneren dat ik rottigheid had uitgehaald, samen met nog een paar anderen, zij moesten dan nablijven en ik mocht naar huis omdat ik met het busje mee moest :)
Een goede / leuke chauffeur op een schoolbusje is goud waard!

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 18 jul 2008 06:00

Wat ik ook een nadeel vind van busjes. Je kind is heel de dag weg. Nu komen ze nog even tussen de middag thuis, maar dan is dat over en dat lijkt me best zwaar voor die kleintjes.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 18 jul 2008 07:00

Bij het kiezen van een basisschool zou ik mijn keuze laten bepalen door:
1. De kwaliteit van het onderwijs, het rendement, de persoonlijke zorg voor leerlingen die dat nodig hebben, de aansluiting op het VO.
2. De school moet redelijk in de buurt liggen, zodat kinderen uit de klas op een behapbare afstand wonen: altijd leuk om vriendjes/vriendinnetjes in de buurt te hebben.

De al dan niet religieuze inslag van een school boeit me dus echt geen fluit. Thuis worden de kinderen immers al ondergedompeld in het geloof, is het gewoon een deel van het dagelijkse leven en ritme, op zondag naar de kerk en daar leren ze ook genoeg vriendjes en vriendinnetjes kennen.

Zelf heb ik op een Rooms-Katholieke basisschool gezeten, waar er 'iets' aan Kerst werd gedaan, maar carnaval was belangrijker. Ik was ongeveer het enige christelijke meisje uit de klas. Maar dat maakte niks uit: de kwaliteit van die school was gewoon heel goed. Daar hebben mijn ouders naar gekeken. Toen we van de ene naar de andere wijk verhuisden, bleven we gewoon op die school zitten: 20 minuten lopen, als je flink doorstapte. En we aten gewoon thuis tussen de middag, dus elke dag waren we zo'n 80 minuten aan het lopen van en naar school :mrgreen:
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 18 jul 2008 08:47

Wij hebben vroeger ook een tijdje met een busje naar school gegaan 10 min rijden, later bracht m'n ma ons met de auto samen met nog een moeder, dat is wel leuker maar vond met het busje meegaan ook niet erg.
Wij zaten eerst op een christelijke school het onderwijs was goed, maar bijvoorbeeld met de kerstviering of het bijbelverhaal was het allemaal erg locht.
Dus toen zijn we naar een reformatorische school gegaan.
Als ik nu zou moeten beslissen tussen die scholen, zou ik toch voor de eerste gaan.
Dichtbij en volgens m'n vriendin (die daar juf is) is alles wel strenger geworden.
Er zitten wel veel kinderen die nergens aan doen, maar die horen zo ook nog wat van de bijbel enz.
Wat wel weer lastig is op zo'n school dat je kinderen vriendjes en vriendinnetjes kunnen krijgen die dus bijv met hun feestje iets gaan doen wat onze kinderen niet zouden mogen, dat vind ik dat wel heel sneu voor de kinderen.
Maar zo heeft elke school zijn voor en tegens.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 18 jul 2008 12:04

[quote="Tuinfluiter"]Er zitten wel veel kinderen die nergens aan doen, maar die horen zo ook nog wat van de bijbel enz.
Wat wel weer lastig is op zo'n school dat je kinderen vriendjes en vriendinnetjes kunnen krijgen die dus bijv met hun feestje iets gaan doen wat onze kinderen
niet zouden mogen, dat vind ik dat wel heel sneu voor de kinderen.

eens!

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 18 jul 2008 12:52

onze kinderen zitten op een vrijgemaakt, christelijk gerf. school, waar ik super tevreden over ben, ik moet wel elke dag 15min fietsen, maar ach.

de kinderen van school zitten wel over heel amersfoort verspreidt, dus je fiets nogal eens op vrijdag en woensdag middag, maar een voordeel vindt ik weer dat ze tussen de middag overblijven. dus ik hoef niet om 12 uur bij het hek te staan.

als het maar even kan zou ik toch voor goed christelijk onderwijs kiezen,
het lijkt mij toch erg belangrijk, wat ze mee krijgen op jonge leeftijd, en idd vrienden krijgen, nu is dat nog simpel maar als ze in groep 8 zitten??
en dan vervolgonderwijs hoe laat je dat aansluiten?

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 18 jul 2008 12:59

wij zaten enkele reis een uur in de bus met 80 kinderen ofzo. Heb er niets aan overgehouden.

De kinderen van mijn broer en nog 10 tallen anderen uit die plaats evenzo. Je kunt er een drama van maken of net doen of het zo hoort. Het voordeel was ook: als je een vriendje had "van de overkant" bleef je 's nachts bij elkaar slapen. Dikke pret hoor!
ja, dat is mijn mening dan he.....

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 18 jul 2008 14:26

Dat is zeker waar zoals Annet het zegt!
Ik had ook vriendinnen die best een eind van mij en de school vandaan woonden, dan ging ik gewoon met hun busje mee op woensdagmiddag of met de moeder als die reed en dan mocht je lekker en 's middags en 's avonds blijven eten en dan werd ik 's avonds opgehaald door m'n pa of ma, nou dat was geweldig.

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 18 jul 2008 14:52

Wat dat busje betreft is het maar net wat je ervaringen zijn. Bij ons hadden de busjes altijd twee ritten, 's ochtends zaten wij in de eerste rit en 's middags in de tweede rit. Dus 's morgens was je al keivroeg op school en 's middags moest je een half uur wachten voor je met het busje naar huis kon. In het busje zelf was het wel gezellig, maar ik miste echt het speelcontact met vriendinnetjes. Iedereen kon lekker bij elkaar gaan spelen uit school, maar als er iemand met míj mee wilde dan kon dat weer niet in het busje :roll: M'n moeder heeft geen rijbewijs, dus die kon ook geen vriendinnetjes halen / thuisbrengen. Als ik zie hoe vaak onze oudste in die zes weken die ze nu op school heeft gezeten bij vriendinnetjes speelt en hoe geweldig léuk ze dat vindt...dat had als ze met een busje mee nooit mogelijk geweest. En omdat ik dat vroeger zo gemist heb vind ik het heel belangrijk dat zíj wel die mogelijkheid krijgt. Maar goed, iedereen ziet dat weer anders :wink:

Rolf

Berichtdoor Rolf » 18 jul 2008 15:39

Galateia schreef:...
De al dan niet religieuze inslag van een school boeit me dus echt geen fluit. ...
Mijn gedachten: alleereerst de identiteit, en op de 2e
plaats de kwaliteit van het onderwijs.
In de periode 4 - 12 wordt een kind voor een heel groot deel gevormd.
Allerlei indrukken worden opgedaan, goede en slechte voorbeelden.
Contacten met christelijke vriendjes/vriendinnetjes, of juist niet.
Manieren worden aangeleerd, en die verdwijnen niet zomaar.
Ook een kinderhart kan daar voor een deel al of niet goed gevormd
worden. Ik ben heel blij dat ik op een christelijke basisschool gezeten heb.

Maar goed, een ander mag daar anders over denken.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 18 jul 2008 16:57

Hmm.. dat vind ik een lastige: als je de keuze zou hebben uit een net-net voldoende presterende christelijke/reformatorische school (iig van je eigen identiteit) en een openbare/zeer-licht-christelijke school die heel hoog scoort qua onderwijs? Ik geloof dat ik dan toch voor die laatste school zou kiezen. Vorming doe je ook thuis, in clubs e.d. van de kerk, goed onderwijs geven kunnen ze alleen op school... en om je kind met een leerachterstand op te zadelen is ook heel wat.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Bumba
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Bumba » 18 jul 2008 18:50

LeChat schreef:Hmm.. dat vind ik een lastige: als je de keuze zou hebben uit een net-net voldoende presterende christelijke/reformatorische school (iig van je eigen identiteit) en een openbare/zeer-licht-christelijke school die heel hoog scoort qua onderwijs? Ik geloof dat ik dan toch voor die laatste school zou kiezen. Vorming doe je ook thuis, in clubs e.d. van de kerk, goed onderwijs geven kunnen ze alleen op school... en om je kind met een leerachterstand op te zadelen is ook heel wat.

Hier ben ik het mee eens. Ik zou ook in de eerste plaats kiezen voor kwalitatief goed onderwijs en daarna kijken naar de identiteit.
Ik heb al even gekeken op de link naar de scholen die ik op het oog heb, maar die staan er nog niet bij. Waarschijnlijk omdat ze alle pas in 2006 zijn gestart......

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 18 jul 2008 20:54

LeChat schreef:Hmm.. dat vind ik een lastige: als je de keuze zou hebben uit een net-net voldoende presterende christelijke/reformatorische school (iig van je eigen identiteit) en een openbare/zeer-licht-christelijke school die heel hoog scoort qua onderwijs? Ik geloof dat ik dan toch voor die laatste school zou kiezen. Vorming doe je ook thuis, in clubs e.d. van de kerk, goed onderwijs geven kunnen ze alleen op school... en om je kind met een leerachterstand op te zadelen is ook heel wat.

ligt er aan welk oordeel je hoort, ik heb het idee, dat schoolinspecteurs, altijd wat negatief uitvallen over christelijk onderwijs.

ik zou eerder op ervaringen van ouders afgaan en ook wat voor gevoel je er hebt als er bezoek bent, we waren ook bij de refo school geweest, en ik knapte daar eigenlijk al af toen ik de deur binnenstapte, en helamaal toen ik zon vreselijk formulier onder mn neus geduwt kreeg, over hoe wij dachten over tv de sgp, eo , jongerendagen en de broek

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 18 jul 2008 20:55

gempa schreef:

ligt er aan welk oordeel je hoort, ik heb het idee, dat schoolinspecteurs, altijd wat negatief uitvallen over christelijk onderwijs.

ik zou eerder op ervaringen van ouders afgaan en ook wat voor gevoel je er hebt als er bezoek bent, we waren ook bij de refo school geweest, en ik knapte daar eigenlijk al af toen ik de deur binnenstapte, en helamaal toen ik zon vreselijk formulier onder mn neus geduwt kreeg, over hoe wij dachten over tv de sgp, eo , jongerendagen en de broek

O nou dan vallen wij zeker buiten de doelgroep van het refo-onderwijs.

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 18 jul 2008 21:06

wij ook :mrgreen:

Terug naar “Archief”