Raido schreef:Het voorbeeld waar ik op doelde is wél zo'n enorme Amerikaan.. Nee zelfs geen Afro, maar gewoon zo'n echte Amerikaan.. Todd-nogwat van de Florida Blessings.
Natuurlijk is dat bekeken vanuit mijn westerse ogen, andere heb ik ook niet. Calvinistisch? Ik zie niet hoe ik anders moet kijken, ik ben op die manier christen, ik sta in de traditie van de Reformatie, noem dat calvinistisch..

Ik heb meerde manieren van geloven gezien, dat ik voor het merendeel zelf ook vaak met een wat Calvinistische blik naar zaken kijk, (lees behoudend) wil nog niet zeggen, dat mijn manier van kijken, denken,beleven de (enige) juiste is.
Het houdt er imho meer verband mee in of met welk soort evangelie je het eerst in aanraking komt of in welke cultuur je opgroeit. De reformatie was tenslotte in het begin niet meer dan een stellingname tegen de rooms-katholieke Kerk, waarna later de hervormingsgezinden zich weer in allerlei soort van takken lees: kerken) zich hebben uitgesplitst door dat diverse groepen van mensen verschilden van inzicht over kerk(orde)elijke, geestelijke, en schriftuurlijke zaken.
Het gaat er meer om denk ik of iemand God wil dienen met het hart, laten we elkaar (buiten de eigen gemeente/kerk) dan niet te veel vastprikken op vormgeving of kerk-ordelijke zaken. God werkt tenslotte door alle eeuwen heen op Zijn tijd en Zijn wijze.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.