The Engineer schreef:Ja tuurlijk. Dat je de DL exact moet volgen, dat je de drieformulieren van enigheid moet hanteren dat je op zondag in een pak naar de kerk moet, dat een vrouw geen kort haar mag hebben. En als je een van dezen niet doet dan kun je t vergeten om de lift naar boven te mogen nemen. T staat er allemaal in; ahum
En dat hoofdzaken van bijzaken mogen onderscheiden worden.
Juist en jij doet er net zo hard aan mee. Want verlossing, ellende, dankbaarheid staat nergens beschreven als voorwaarde voor zaligwording. Het volgt slechts uit interpretatie. En interpretatie is nou niet wat je zegt 100% zeker en is derhalve persoonsgebonden. Dus ook van de vroegere opstellers.
Alleen lijkt het erop dat veel mensen toch wel erg vaak met die trits te maken hebben. Dus klopt dat in mijn perceptie, en kan ik weinig met een andere perceptie.
Mijn vriendin heeft haar eigen broeken, van de mijne blijft ze af.
Ook als al haar broeken stuk zijn?
Lijkt me niet dat dat in de Bijbel staat, zou enigszins overbodig zijn, want dat is meer iets voor tussen de man en de vrouw.
Ik zou zeggen grijp je kans en toon dat aan. En doet dat eens zonder interpretatie. Zul je zien dat interpretatie je geloof vormt. Bovendien kun je wat anders interpreteren en heb je een compleet ander geloof, net zo hard gestoeld op de bijbel.
Geen probleem. Er wordt nergens in de Bijbel beschreven waarom de moorman naar Jeruzalem kwam en waarom hij in de wagen zat te lezen.
Dat heeft niks met interpretatie te maken, dat staat er gewoon niet.
Trouwens, grappige uitdrukking: hard gestoeld.
Ow ja? Even kijken: de baptisten doen dat niet, de evangelischen, alle gereformeerde kerken, de Jehova's. Ik kan nog wel even doorgaan maar doe dat voor t gemak maar niet.
in verschillende kerken van o.a. de PKN heb ik het toch gehoord. Maar goed, ik wil niet beweren dat dat het merendeel is.
Volgens de bijbel niet.
Toon dat dan maar eens aan.
Bij mij was het 100% van de kerken waar ik geweest ben.
Da's vreemd. Bij mij nog geen 10%. Een bepaalde selectiviteit maybe?
Raido schreef:In de Gereformeerde Gemeenten, ik ben in verschillende gemeenten geweest en soms kom je het daar tegen.
En ook op die manier? Onderscheid mag er mijns inziens heus wel gemaakt worden, en ik denk dat bepaalde lijnen zeker scherp getrokken moeten worden.
Raido schreef:Oh ja zeker, maar niet op deze manier, maar op de universiteiten, of door het geschreven woord. Daarnaast natuurlijk tijdens Bijbelstudie(kringen), Jeugdverenigingen of op de Cathecesatie, die daar voor bedoeld is. Maar niet dat 'gewijs' naar wat er allemaal fout is aan de theologie en dogmatiek van andere kerken. Daarnaast, dogmatiek en theologie hebben een dienende functie ten opzicht van het geloof.
Inderdaad, dogmatiek en theologie hebben een dienende functie, maar dat wil niet zeggen dat het geen bouwstenen zijn van het geloof. De mensen duidelijk maken wat de leer is en tegelijkertijd geloofsprediking moeten volgens mij hand in hand gaan. Die zijn altijd onlosmakelijk aan elkaar verbonden, waardoor er soms duidelijke lijnen moeten worden getrokken.
Raido schreef:Scherp preken gaat over het eeuwig wel of het eeuwig wee, niet over het x aantal verbonden, het formaat hoeden, de lengte rokken, dien remonstranschen geest die bijna alle kerken heeft overwonnen of over 'Hoe makkelijk evangelischen allemaal geloven' of 'Je moet geloven in de Heere Jezus is een leugen, dat kan een mens niet'..
Tja, en het preken over het eeuwig wel of het eeuwig wee is ook heel gemakkelijk los te koppelen van de hele theologie. Het formaat hoeden e.d. zijn bijzaken, daar zul je me niet over horen, maar duidelijk uiteen zetten hoe een mens bekeerd wordt, en dat het op een andere manier een leugen kan zijn, dat lijkt mij ook hele scherpe prediking aangaande het eeuwig wel of het eeuwig wee. Maar dat mag tegenwoordig niet meer gezegd worden, omdat iedereen zijn of haar eigen perceptie kan hebben. Toch is de Heere Jezus af en toe heel scherp, ook naar de farizeëen toe. Toen Christus scherper ging prediken, verlieten velen van de schare Hem.