Moderator: Moderafo's
Je geloofd niet in Hem, maar wil Hem wel navolgen?liefie schreef:Vonkie schreef:liefie schreef:
Belijdenis is er omdat ik nu oud genoeg ben om voor God te kiezen
Als je dit zegt, kies je dus met je belijdnis voor God. Je zegt "ja" tegen Hem maar je gaat toch niet aan het avondmaal. Hoe moet ik dit zien dan?
@Raaf: Was het een mooie dienst?
Ja ik kies er voor om Hem te volgen en proberen naar zijn Woord te leven. Maar dat wil niet zeggen dat ik bekeerd ben!
liefie schreef:Vonkie schreef:liefie schreef:
Belijdenis is er omdat ik nu oud genoeg ben om voor God te kiezen
Als je dit zegt, kies je dus met je belijdnis voor God. Je zegt "ja" tegen Hem maar je gaat toch niet aan het avondmaal. Hoe moet ik dit zien dan?
@Raaf: Was het een mooie dienst?
Ja ik kies er voor om Hem te volgen en proberen naar zijn Woord te leven. Maar dat wil niet zeggen dat ik bekeerd ben!
`MissF schreef:Huh, niet aan het Avondmaal gaan en niet bekeerd zijn?
En gewoon oud genoeg zijn voor belijdenis?
Ik ben dan heel benieuwd naar jullie belijdenisvragen. In die van ons staat toch zeer duidelijk dat als je belijdenis doet, je echt wel in Hem gelooft en zeker weet dat je bij Hem mag horen.
Als dat niet zo is, dan doe je geen belijdenis.
Gelukkig werden wij ook helemaal niet getoetst op kennis van een of ander formulier ofzo, maar op ons geloof, tijdens de zogenoemde aannemingsavond. Om samen te praten met de kerkenraad over ons geloof, en hoe we dat beleven. Daar gaat het mijns inziens om.
En de gergem verschilt hier volgens mij echt niet zoveel in van mijn gemeente. Mijn vriendin doet belijdenis in een gergem, maar ook daar gebeurt dat pas als je gelooft.
(en daaraansluitend ben ik het totaal eens met Marnix. Bekeren = 180 graden omkeren, dus Hem volgen = bekeerd zijn.)
maargoed, misschien heb ik een andere gergem voor me, en verschillen die onderling. Dat kan ook.
corne91 schreef:had even gegoogled:
Vragen, te stellen bij de Openbare Belijdenis des Geloofs
1. Verklaart en erkent gij dat gij de leer onzer Kerk, welke gij geleerd, gehoord en beleden hebt, houdt voor de zaligmakende leer, overeenkomstig met de Heilige Schrift?
2. Belooft gij dat gij, door Gods genade, in de belijdenis van deze zaligmakende leer standvastig zult blijven, en daarin leven en sterven?
3. Belooft gij dat gij volgens deze heilige leer uw leven altijd met Christus hulp en genade godzalig, eerbaar en onstraffelijk zult aanstellen, en uw belijdenis met goede werken versieren?
4. Belooft gij dat gij u zult onderwerpen, en onderdanig zult zijn aan de opwekkingen, bestraffingen en kerkelijke tucht, wanneer het zou gebeuren (hetwelk God verhoede) dat gij u in leer of leven kwaamt te misgaan?
dat is geloof ik de oude vertaling zeg maar:)
en inderdaad, het is echt een belijdenis des geloofs, maar opzich vind ik het wel goed, dat je probeerd die vragen te houden zeg maar, ernaar te zullen leven. maar aan de andere kant is het zo dat het bij 'velen' een formaliteit is. maar kan iemand mij vertellen wat belijdenis inhoud in de chr.ger.kerk? en welke vragen dat zijn?
(o marnix wat jij zei over proberen: je kan het nooit goed doen, dus het blijft altijd een proberen volgens mij:P)
mvg
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten