Dat is helemaal niet jammer, ik ben maar wat blij dat ik mijn ouders, en hun ouders, mijn kerk en zijn traditie kan napraten. Alleen zou je daar nooit uitkomen. Ik vind het wat jammer dat je een visie die niet de joue is, direct 'napraten' noemt. Ook jij praat heel veel dingen gewoon na, dat is helemaal niet erg.Wat jammer dat mensen zo zijn voorgeprogrammeerd dat ze alles van ouders napraten!
Is het daarmee een foute beslissing?Feit is dat gebleken is dat het curatorium al heel vaak verkeerder beslissingen heef genomen. Meerdere dominee's zijn geschorst of anderszins uit het ambt gezet.
Aangezien die dominee zo opeens een overstap maken naar de Hervormde Kerk met een andere visie op doop en verbond vind ik het dan niet geheel onterecht dat ze niet werden toegelaten. Waarschijnlijk waren ze niet genoeg doordrongen van de visie van de Gergem.Feit is ook dat er in de Hervormde kerk al meer dominee''s uit de Ger.Gem. op een Hervormde kansel staan omdat ze zijn afgewezen door het Curatorium. Een laten we eerlijk zijn: het zijn zeker niet de minsten. dat sterkt me in de overtuiging dat God doorgaat met Zijn werk en als Hij daarin gehinderd wordt door mensen, in dit geval het curatorium, dan gaat Hij Zijn eigen gang en passeert hij deze mensen.
Let wel, het gaat mij niet om of het curatorium goed of slecht is, daar ga ik niet over. Het gaat ok niet over of ik de verbondsvisie van de Gergem ondersteun. Alleen; de Gergem heeft een visie, en een dominee moet wel passen bij die visie om dat uit te dragen. Als een predikant zomaar overstapt, lijkt mij dat die visie blijkbaar niet zo diep zat.
Als ze dat waren, waren de preken in ieder geval goed te begrijpen. Moerkerken is een predikant die qua preken erg makkelijk preekt, wel separerend maar niet 'de grond in stampend', dat is met andere predikanten wel eens het geval. Moerkerken wordt m.i. vaak neergezet als een autocratische paus-dominee, dat is niet het geval.Het doet me nog altijd pijn dat door menselijke controlezucht de Ger.Gem. zwakker en zwakker wordt. De mannen die wel worden aangenomen wordeen vrijwle allemaal gekneed toto klonen van ds Moerkerken.
Men wil het eigene van de Gergem bewaren, daar is een curatorium uitermate geschikt voor. Ik doe geen waarde uitspraken in dit topic over dat eigene..