zahra schreef:Ik heb wel contact met moslims,mijn vriend is Marokkaans en moslim
Morgen offerfeest ?

Moderator: Moderafo's
Ook voor alle mensen?MrSokkie schreef:PeterE schreef:Nergens zie ik terug dat een God zich uit liefde offerde voor zijn onderdanige schepelen. En ook nergens dat de mens van nature slecht is geworden.
Komt dat misschien niet omdat je niet goed genoeg gekeken hebt. Ik kan me haast niet voorstellen dat als ik diep duik in de Griekse en Babylonische mythologiën, dat ik niet een verhaal tegen kom waarin een god zich uit liefde opoffert voor een mens.
Nee, natuurlijk zie je dat niet terug in andere religies, dat maakt het Christendom uniek. Maar dat als maatstaf gebruiken is niet nuttig, want een moslims kan als maatstaf nemen dat je moet geloven dat Mohammed de profeet is, en daar is Islam weer uniek in. Ga je echt wat dieper in op jouw visie, dan zie je echter hele andere dingen.
Naast liefde waren ook vooral rechtvaardigheid en genade drijfveren van God. Die combi is voor zover ik weet uniek.God offerde zich op voor de mens, waarom deed hij dat? Uit liefde, ja okee, maar wat had hij op het oog. Het wegnemen van zonde of in ieder geval de straf die de mens zal krijgen voor zijn zonden. Wat is daar het gevolg van. Minder lijden nu en geen lijden meer in de fase na de dood. En dat, dat kom je in bijna alle religies tegen. Het geeft je de mogelijkheid het lijden van jezelf en je naasten te verminderen of in ieder geval waardevol te maken, en het geeft je de mogelijkheid je lijden na de dood weg te nemen. En God/het Goddelijke is in haast alle religies die ik ken zeer nauw verweven met liefde, dus dat maakt het christendom ook niet uniek of exclusief waar.
PeterE schreef:De maatstaf is niet waarin elk geloof uniek is. De maatstaf is hoe onwaarschijnlijk iets is om door een mens bedacht te zijn.]/quote]
En het is onwaarschijnlijk dat het christendom door de mens bedacht is?Naast liefde waren ook vooral rechtvaardigheid en genade drijfveren van God. Die combi is voor zover ik weet uniek.
Rechtvaardigheid en genade vloeien voort uit liefde.
Het verminderen van lijden is nog niet aan de orde. Het vooruitzicht is dat het beter wordt na overlijden van de mens of bij de wederkomst van de Christus.
Verminderen van lijden dus. Als je weet dat het beter wordt is je lijden NU al minder erg.Het wegnemen van zonde is ook niet zozeer het hoofddoel. Het herstel van de relatie God-mens, zoals die bedoeld was, is het hoofddoel.
En hoe zijn deze twee concepten niet synoniem?Want dat is waarvoor we gemaakt zijn. Om als zijn schepsel een rol in het geheel te spelen en Hem te dienen uit vrije wil/keuze. En dat is iets geheel anders dan een verhoogde staat/nirvana proberen te bereiken.
Hoezo is dat anders?Dan probeer je je op een hoger niveau dan het menselijke te krijgen
Hoe kom je daar nou bij?en dat is nu precies wat Adam en Eva verkeert deden in het paradijs.
PeterE schreef:In mijn contacten met moslims is er geen sprake van dat zij de mens in slechte staat beschouwen. Hooguit gebrekkig tov Allah.
Van het boedishme weet ik te weinig van om er verder op in te gaan. Wat ik ervan begrepen heb is dat het de religie is die qua liefde en offer bereidheid het dichtst bij het christendom staat.
Yael schreef:zahra schreef:Ik heb wel contact met moslims,mijn vriend is Marokkaans en moslim
Morgen offerfeest ?
Gerdien B. schreef:Dat is mij ook opgevallen. Vooral toen ik moslim collega's kreeg en de laatste tijd ook weer nu ik een aantal hele aardige lieve moslim jongens ontmoet heb.
JaMrSokkie schreef:En het is onwaarschijnlijk dat het christendom door de mens bedacht is?
Niet noodzakelijk. Rechtvaardigheid kan ook voortkomen uit liefdeloze wraakzuchtigheid die zich nog net gebonden weet door de regels.Rechtvaardigheid en genade vloeien voort uit liefde.
Hmm... ik zie in de praktijk dat het helaas niet altijd zo werkt maar het zou wel zo moeten zijn idd.Verminderen van lijden dus. Als je weet dat het beter wordt is je lijden NU al minder erg.
Zonde en de relatie God-mens zijn niet synoniem maar wel met elkaar verbonden. Zonde is namelijk iets doen dat tegen Gods wil is. En dat schaadt de relatie.En hoe zijn deze twee concepten niet synoniem?
Omdat ik een verlichte status die de mens op eigen kracht zou kunnen bereiken niet als ons doel beschouw. Maar dat zal je vast niet verrassen. Wat is volgens jou het nirvana?Hoe kom je daar nou bij?
PeterE schreef:JaMrSokkie schreef:En het is onwaarschijnlijk dat het christendom door de mens bedacht is?
Niet noodzakelijk. Rechtvaardigheid kan ook voortkomen uit liefdeloze wraakzuchtigheid die zich nog net gebonden weet door de regels.Rechtvaardigheid en genade vloeien voort uit liefde.
Zonde en de relatie God-mens zijn niet synoniem maar wel met elkaar verbonden. Zonde is namelijk iets doen dat tegen Gods wil is. En dat schaadt de relatie.En hoe zijn deze twee concepten niet synoniem?
Wat is volgens jou het nirvana?
Dat wordt een hele opsomming van zaken die ik uniek vind en die jij ongetwijfeld niet zo beoordeeld. Ik heb er al een aantal genoemd en heb niet zoveel zin/tijd om daar veel aan toe te voegen.MrSokkie schreef: Waarom zou dat ineens onwaarschijnlijk zijn? Het zou niet eens het meest onwaarschijnlijke zijn dat de mens ooit verzonnen heeft.
Klopt in die zin dat de drijfveer idd negatief is. Maar daarom kan er het recht nog wel mee gediend worden. Dus via een negatieve omweg toch rechtvaardig. Maar goed, dit is meer een woordenspelletje aan het worden dan een zinnig punt, vrees ik.Dan is het wraakzucht of sadisme en geen rechtvaardigheid.
Van dale;Dus als je zonde wegneemt herstel je de relatie... ik zie het nog steeds als synoniem hoor.
Ik vraag niet wat het precies is maar een benadering ervan. Ik weet ook niet precies hoe de nieuwe hemelaarde eruitzal zien maar ik weet wel wat de hoofdlijn is. Namelijk perfecte harmonie tussen God en alle schepselen.Pff, hoe ga je een iets beschrijven dat het conceptuele overstijgt? Woorden vinden voor iets waar alle woorden tekort schieten? Het is in ieder geval het einde van lijden. Verder kan ik er niks van zeggen. Het is hetzelfde als vragen wie of wat God nou precies is.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten