Gezinsplanning

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 23 apr 2003 14:07

maar God is degene die ervoor zorgt dat je ook daadwerkelijk een kindje krijgt, op ZIJN tijd.

Juist, ja.

Misschien is het juist wel EGOISTISCH om als christen een gezin te willen stichten met EIGEN kinderen?

Lijkt in eerste instantie onzin, maar ik denk dat ik wel begrijp waar je heen wilt. Ik zou het niet egoïstisch willen noemen, het is volgens mij namelijk een van de Bijbelse doelen van het huwelijk. We moeten echter ook stilstaan bij:
1. het leed van mensen die geen kinderen kunnen krijgen.
2. het leed van, zoals jij ze noemt, kansarme kinderen.

Wellicht is het een overweging om naast je "eigen" kinderen ook een kindje te adopteren of een pleeggezin te vormen voor kinderen uit een verstoorde gezinssituatie?

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 23 apr 2003 14:47

Pieter schreef:
ik schreef:Misschien is het juist wel EGOISTISCH om als christen een gezin te willen stichten met EIGEN kinderen?

Lijkt in eerste instantie onzin, maar ik denk dat ik wel begrijp waar je heen wilt. Ik zou het niet egoïstisch willen noemen, het is volgens mij namelijk een van de Bijbelse doelen van het huwelijk. We moeten echter ook stilstaan bij:
1. het leed van mensen die geen kinderen kunnen krijgen.
2. het leed van, zoals jij ze noemt, kansarme kinderen.

Wellicht is het een overweging om naast je "eigen" kinderen ook een kindje te adopteren of een pleeggezin te vormen voor kinderen uit een verstoorde gezinssituatie?

Ik ken een gezin dat bewust heeft gekozen voor geen eigen kinderen. En wat na een aantal jaren huwelijk - uit een soort van mededogen voor "de mensheid" - enkele kinderen heeft geadopteerd. Goed, ik heb ook liever kinderen van eigen vlees en bloed, maar eigenlijk zouden zulke acties toch pas ECHT van naastenliefde getuigen....?

En of kinderen krijgen een van de bijbelse doelen van het huwelijk is, zoals je zegt, dat mag je me aanwijzen met een goede tekst. Want ik geloof dat namelijk niet. "Gaat heen en vermenigvuldigt u" is volgens mij nog altijd van toepassing op evangelisatie en niet op kinderen krijgen.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 23 apr 2003 14:59

Er staat (tenminste in de SV):

Genesis 1, statenvertaling, schreef:
27 En God schiep den mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij ze.
28 En God zegende hen, en God zeide tot hen: Weest vruchtbaar, en vermenigvuldigt, en vervult de aarde, en onderwerpt haar, en hebt heerschappij over de vissen der zee, en over het gevogelte des hemels, en over al het gedierte, dat op de aarde kruipt!

Het gaat dus wel degelijk over voortplanting, maar er staat ook achter 'vervult de aarde', lijkt mij aardig gelukt...
Mission accomplished.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Nog effe wat...

Berichtdoor TheEdge » 25 apr 2003 12:24

Joepie en Memmem, allereerst mijn excuses voor mijn arrogantie in mijn vorige posts, als ik ze teruglees kom ik erachter dat ik hier en daar niet zo netjes overkwam. Ik wil graag door jullie serieus genomen blijven worden, en dat niet verprutsen door te doen alsof ik alles beter weet.

joepie schreef:Mijn zwager is trouwens pas gaan studeren toen hij al 3 kinderen had en heeft er tijdens de studie nog 4 bij gekregen.
Dus dat je moet wachten met kinderen krijgen omdat je zelf zo graag nog aan het studentenleven mee wil doen vind ik dus gewoon grote onzin.

Ik vind het knap. Ik zet er echter wel een paar vraagtekens bij:
1. Hoe moet je ooit aan geld komen om je gezin te onderhouden? Okee, als je zuinig aan doet, en 's avonds studeert en overdag werkt, dan kan het. Heb ik overigens enorm veel respect voor.... ik ken weinig mensen die dat volhouden.

2. Je zus studeerde waarschijnlijk niet? Anders zie ik niet in hoe je die zeven kinderen al die tijd kunt onderhouden, zonder dat je studie er enorm onder lijdt (alhoewel: een opleiding als rechten kun je voor een heel groot deel thuis doen, heb ik van een rechtenstudente gehoord, terwijl je bij andere opleidingen de hele tijd van huis bent). De getrouwde stellen om me heen - ook degenen die niet meer zo actief zijn in het studentenleven en die haast alleen nog op de bijbelkringen van de vereniging komen, studeren allebei nog. Ik denk dat het in dat geval niet zo verstandig is om al aan kinderen te beginnen.

In dat geval lijkt "wel de lusten, en niet de lasten" me toch wel het verstandigste, omdat je inderdaad kinderen nog niet aankunt.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

joepie

Berichtdoor joepie » 25 apr 2003 15:08

En toch is het zo. Mijn zwager was eerst administratief medewerker en is toen alsnog aan een theologiestudie begonnen.
En inderdaad studeerde mijn schoonzusje niet.
Maar ik ken ook studenten die gingen trouwen en toen pas aan de studie begonnen en dus ook kinderen kregen.
Al die onzin van het moeten deel nemen aan het studentenleven, en op buitensporige tijden naar bed moeten is heel gewoon onzin.
Dat is iets wat je zelf wil en zeker niet moet.

poemojn
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor poemojn » 26 apr 2003 00:52

Vinden jullie het 'berekenend' als je je laat testen op een erfelijke ziekte (die evt ernstig kan zijn), zodat je daarmee rekening kunt houden bij kinderwens & -planning (en evt dus géén kinderen wilt)?
Poemojn for President!

joris

Berichtdoor joris » 27 apr 2003 17:18

ja, dat vind ik positief berekenend. God leert ons vooral verantwoordelijkheid bij in de bijbel!
En verantwoordelijkheid dragen voor je kinderen hoort daar bij. Nu we de mogelijhkheid hebben om erfelijkheid te beoordelen, moeten we daar denk ik gebruik van maken. Een leven wat nog geen leven is, hoef je niet te beschermen lijkt mij.

joepie

Berichtdoor joepie » 28 apr 2003 07:04

poemojn, ik zou als ik jou was daar een een nieuwe topic van maken. Zoals nu zullen er misschien minder mensen op reageren omdat deze topic over iets 'anders' gaat.

Het heeft wel met plannen te maken maar dit is wel een bijzondere situatie.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 02 mei 2003 12:59

Inspector Morse schreef:Als ik dat allemaal zo lees hier op refoweb, antwoorden van dominees, forumbezoekers enz.... dan doe ik wel zo goed als alles verkeerd in mijn leven. Ik heb een verkeerde schriftopvatting, plan kinderen heel bewust of wil er misschien geen, ik geloof dat Christus een mens was enz.... Volgens mij zal ik eeuwig branden of zie ik dat verkeerd???

Waarom zou je geen kinderen willen?
Wat is er nou mooier dan een kindje wat je krijgt van God. 2 van die lieve kleine knuisjes. Heerlijk toch.
Als je zo iets krijgt van God waarom zou jij dan zeggen: NEE, voor mij geen kinderen. Ik ben er van overtuigt dat kinderen een gave is. En dat je er verkeert aan doet om in gezonde economische/geestelijke/lichamelijke omstandigheden hier NEE tegen te zeggen.

Ps: ik hoop dat je eeuwig mag zingen in zijn koninkrijkt tot zijn eer!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 02 mei 2003 17:57

Als ik ooit trouw :mrgreen: :

- wil ik eerst de relatie wat verdiepen, dus niet meteen kinderen krijgen. Je bent er 24 uur druk mee en komt weinig aan elkaar toe. Dat zie ik bij mijn getrouwde familie.
- zie ik geen bezwaar om het eventuele kinderaantal te beperken; per slot van rekening moet je ze ook financieel/emotioneel kunnen 'handelen'. Als je veel kinderen krijgt waaraan je vervolgens onvoldoende aandacht kunt besteden, dan ben je verder van huis.

Terug naar “Archief”