Homofilie 2

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 25 jul 2006 19:43

Denkertje21 schreef:
suus_ schreef:en de opdracht: gaat dan henen en vermenigvuldig u

Zullen we dit er maar buiten laten. want anders wordt er een gelijk oordeel uitgesproken over ongetrouwden en kinderloze echtparen en mensen die minder dan 20 kinderen hebben...

En homostellen..

sela

Berichtdoor sela » 25 jul 2006 20:34

Gerdien B. schreef:Sorry Sela maar hier voor hebben we het net er over gehad. Misschien kan je even iets terug lezen. Als je het echt neit kan vinden, dan hoor ik het wel van je.

met interesse volg ik ik de discussie reeds pagina's.
met m'n opmerking, zo dacht ik, wilde ik je onliner wat ontkrachten. ben het er namelijk niet helemaal mee eens. maar ik zie dat denkertje21 al heeft gereageerd.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 25 jul 2006 20:53

Denkertje21 schreef:
Gerdien B. schreef: ook al wordt het niet met de term liefde er bij genoemd, dan nog is de Bijbel heel duidelijk over sex tussen 2 mannen.

Gerdien, ik blijf geduldig! :D Je laat steeds wat weg: de bijbel is heel dudielijk over losbandige seks tussen twee mannen. Niet over seks an sich binnen een relatie in liefde en trouw!!! Lees elke tekst er maar op na en mediteer er over!

Gerdien B. schreef:OP mij komt het over, of jij willens en wetens het goed wil keuren op grond van de Bijbel. Dit omdat jij zeker mag weten dat jij wel een relatie van God aan mag gaan.

Dit is een interpretatie die ik voor jou laat. Ik hoef MIJN gelijk niet te halen. Dat gelijk heeft God in mijn hart gelegd en ik ervaar dat als Zijn gelijk. Maar wat ik nu zo graag zou zien dat er hier en daar een paar mensen de moed hadden om de Bijbel op dit punt eens tegen Gods licht te houden, en ni die et de hakken in het zand te zetten op vooraf ingenomen stellingen! Vandaar ook mijn oprechte vraag om bijbelplaatsen op te voeren!

denkertje.. ik kan je garanderen dat ik de Bijbel biddend lees en dat ik het houdt tegen het licht van God.
Als ik dat niet had gedaan, had ik waarchijnlijk nu nog het verwrongen beeld van wat mij geleerd is: homo's afkeuren, huwelijk tussen homo's afkeuren en ga zo maar door.
Tot nu toe heb ik niet die zekerheid van God gekregen om sex op Bijbelse gronden goed te keuren. Ik kan je garanderen dat het mij tot die tijd ook niet zal lukken.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 25 jul 2006 21:36

Gerdien B. schreef:Tot nu toe heb ik niet die zekerheid van God gekregen om sex op Bijbelse gronden goed te keuren. Ik kan je garanderen dat het mij tot die tijd ook niet zal lukken.

Misschien een rare opmerking, en ook zeker niet vervelend bedoeld Gerdien, maar: Nou en? Nou en dat jij het niet goedkeurt. Jij hoeft het niet te doen, je hoeft er geen getuige van te zijn, de mensen die het doen vallen je er niet mee lastig, dus wat maakt het uit of je het goed- danwel afkeurt.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 25 jul 2006 21:39

nee oke, maar als je discuseert met elkaar dan wil je toch duidelijk maken waarom je voor of tegen bent?
Dat is de reden waarom ik probeer uit te leggen waar mijn grens ligt.

Daarbij krijg ik wel de infruk dat sommige er moeite mee hebben dat ik mijn grens niet verder leg dan waar hij nu ligt.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 25 jul 2006 21:52

Gerdien B. schreef:nee oke, maar als je discuseert met elkaar dan wil je toch duidelijk maken waarom je voor of tegen bent?
Dat is de reden waarom ik probeer uit te leggen waar mijn grens ligt.

Daarbij krijg ik wel de indruk dat sommige er moeite mee hebben dat ik mijn grens niet verder leg dan waar hij nu ligt.

Da's ook weer waar. En tja, mensen die zich niet in jouw grens kunnen vinden moeten dat respecteren en zich verder eerlijk gezegd niks van je aantrekken. Die mensen moeten toch hun eigen keuzes maken en hun leven niet laten afhangen van de mening van anderen.

Ik geloof trouwens wel dat jij alle mensen respecteert en hen het allerbeste toewenst ook al doen ze dingen die jij voor jezelf niet zou kunnen verantwoorden, en dat vind ik zeer bewonderingswaardig.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 25 jul 2006 22:00

MrSokkie schreef:Ik geloof trouwens wel dat jij alle mensen respecteert en hen het allerbeste toewenst ook al doen ze dingen die jij voor jezelf niet zou kunnen verantwoorden, en dat vind ik zeer bewonderingswaardig.

Bedankt voor dit compliment.
Ik probeer hier idd altijd naar te streven
Daarbij respecteer ik anderen, maar ik verlang het van anderen dan ook wel terug!

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 25 jul 2006 22:10

Gerdien B. schreef:Daarbij respecteer ik anderen, maar ik verlang het van anderen dan ook wel terug!

Maar goed, mensen zouden je inderdaad moeten respecteren, ook al deel je niet hun standpunten. Mensen moeten hun gevoel ook niet laten afhangen van de goedkeuring van anderen.

Zou het geen bevrijding zijn om anderen onvoorwaardelijk te kunnen respecteren en liefhebben zonder er iets voor terug te verwachten? (moeilijk, moeilijk)

Ik ga nu naar bed, morgen een sollicitatiegesprek in Utrecht. Wish me luck.
:mrgreen:

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 25 jul 2006 22:11

nee dat is waar. Dat is ontzettend moeilijk.

Heel veel succes morgen. Zal aan je denken :wink:
enne... groetjes thuis ;)

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 26 jul 2006 07:13

Gerdien B. schreef: Tot nu toe heb ik niet die zekerheid van God gekregen om sex op Bijbelse gronden goed te keuren. Ik kan je garanderen dat het mij tot die tijd ook niet zal lukken.

Allereerst: ik tswijfel geen moment aan je oprechtheid en geloof zeker dat je de Bijbel biddend lees...
Maar lees nou bovenstaande opmerking van je eens: je hebt al je hakken in het zand gezet en met geen stok en zeven dienders ben je bereid om hoedanook een standpunt af te brengen. "Ik kan je garanderen" zeg je.

Toch bang?

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 26 jul 2006 07:15

Gerdien B. schreef:Daarbij krijg ik wel de infruk dat sommige er moeite mee hebben dat ik mijn grens niet verder leg dan waar hij nu ligt.

Nee nee, jouw grenzen worden echt wel gerspecteerd. Die het tot zonde is , is het tot zonde....
Maar zoeken we hier niet samen naar de grenzen van God? Dát zijn toch de ultieme grenzen en niet die van joun en mij?

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 26 jul 2006 07:30

Denkertje21 schreef:Maar zoeken we hier niet samen naar de grenzen van God? Dát zijn toch de ultieme grenzen en niet die van jou en mij?

Ga je er nu niet van uit dat die grenzen voor jou en Gerdien precies hetzelfde zijn? Waarom zou dat zo zijn? Zolang je aan dat idee vasthoudt kunnen jij en gerdien wel op elkaar in blijven praten zonder resultaat.

De Bijbel is een veelzijdig boek dat zich (deels) vormt naar de lezer. Kun je niet beter heel erg dankbaar zijn voor het feit dat gerdien duidelijk aangeeft dat ze alleen moeite heeft met dat bepaalde aspect van homoseksualiteit en niet met homo's an sich. Kan je niet beter hopen en bidden voor al die andere gelovigen die nog geen liefde kunnen voelen voor hun homoseksuele medemens en alle homo's die daar slachtoffer van worden? Lijkt me beter dan iemand proberen te overtuigen die het al 99% met je eens is.

Wie weet maakt Gerdien nog een ontwikkeling door waardoor ze ook dat laatste stukje van jouw homo-zijn voor zichzelf kan verantwoorden. (Gerdien, ik hoop dat je het niet erg vind dat ik hier over je praat, en niet met je, laat anders maar weten en ik edit het weg). Maar misschien komt dat nooit en zullen jullie de bijbel altijd anders lezen. Het lijkt het me niet hulpzaam geforceerd te zoeken naar een oplossing waar een van de partijen nog niet klaar voor is. Je hebt andermans goedkeuring toch niet nodig, lijkt mij?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 26 jul 2006 09:28

Denkertje21 schreef:
Gerdien B. schreef: Tot nu toe heb ik niet die zekerheid van God gekregen om sex op Bijbelse gronden goed te keuren. Ik kan je garanderen dat het mij tot die tijd ook niet zal lukken.

Allereerst: ik tswijfel geen moment aan je oprechtheid en geloof zeker dat je de Bijbel biddend lees...
Maar lees nou bovenstaande opmerking van je eens: je hebt al je hakken in het zand gezet en met geen stok en zeven dienders ben je bereid om hoedanook een standpunt af te brengen. "Ik kan je garanderen" zeg je.

Toch bang?

bangis niet het goede woord denk ik.
Ik wil gewoon weg geen dingen goedkeuren die God niet goedkeurt. Ik heb echt de vrijmoedigheid niet om te zeggen dat het goed is. Ik zal die niet krijgen tot dat God mij duidelijk maakt dat Zijn grens toch op een andere plek ligt dan ik in de Bijbel lees.

En ja.. dan sta ik radicaal voor de grenzen die ik tot nu toe vanuit de Bijbel heb. En laat ze dan niet zomaar een milimeter verschuiven.
God volgen betekent ook radicaal durven zijn.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 26 jul 2006 09:29

MrSokkie schreef:
Denkertje21 schreef:Maar zoeken we hier niet samen naar de grenzen van God? Dát zijn toch de ultieme grenzen en niet die van jou en mij?

Ga je er nu niet van uit dat die grenzen voor jou en Gerdien precies hetzelfde zijn? Waarom zou dat zo zijn? Zolang je aan dat idee vasthoudt kunnen jij en gerdien wel op elkaar in blijven praten zonder resultaat.

De Bijbel is een veelzijdig boek dat zich (deels) vormt naar de lezer. Kun je niet beter heel erg dankbaar zijn voor het feit dat gerdien duidelijk aangeeft dat ze alleen moeite heeft met dat bepaalde aspect van homoseksualiteit en niet met homo's an sich. Kan je niet beter hopen en bidden voor al die andere gelovigen die nog geen liefde kunnen voelen voor hun homoseksuele medemens en alle homo's die daar slachtoffer van worden? Lijkt me beter dan iemand proberen te overtuigen die het al 99% met je eens is.

Wie weet maakt Gerdien nog een ontwikkeling door waardoor ze ook dat laatste stukje van jouw homo-zijn voor zichzelf kan verantwoorden. (Gerdien, ik hoop dat je het niet erg vind dat ik hier over je praat, en niet met je, laat anders maar weten en ik edit het weg). Maar misschien komt dat nooit en zullen jullie de bijbel altijd anders lezen. Het lijkt het me niet hulpzaam geforceerd te zoeken naar een oplossing waar een van de partijen nog niet klaar voor is. Je hebt andermans goedkeuring toch niet nodig, lijkt mij?

Geen probleem MrSokkie. Zelf had ik het niet beter kunnen verwoorden ;)

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 26 jul 2006 09:43

Gerdien B. schreef: En ja.. dan sta ik radicaal voor de grenzen die ik tot nu toe vanuit de Bijbel heb.

Kijk, daar word ik toch best wel verdrietig van: jij zegt grenzen te hebben vanuit de bijbel maar je wilt/kunt ze mij niet vertellen...

Terug naar “Archief”