WAT IS HOT EN WAT NOT?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 13 feb 2006 11:06

Johannes de Doper: Begon hij met "Zie het Lam Gods"? Nee, hij begon met het benoemen van de zonden, en het typeren van de Farizeeen als adderengebroedsel.
Dit omdat de Farizeërs alleen spraken over de wet (plus de wetjes uit de Rabbijnse traditie) dit wordt ook wel het juk genoemd die de Farizeërs het volk oplegden. De situatie is niet helemaal te vergelijken, of je moet bedoelen dat ik als evangelist moet zeggen : 'de regering zijn als slangen of de dominees zijn wit gepleisterde graven'.

Maar blijkbaar ligt het tegenwoording anders. We moeten de boodschap verpakken zodanig dat die dichtbij de belevingswereld van de jongeren ligt.
Uiteraard, was het niet Luther die dit ook vond, niet direct over jongeren maar hij bracht de Bijbel naar het volk in hun eigen taal op hun manier. Daarom is het ook niet practisch om de SV voor evangelisatie onder jongeren te gebruiken. We spreken die taal niet meer.

Wie legt mij uit waarom Jona en Johannes en de andere voorbeelden uit de Bijbel wél op die manier beireikten wat bereikt moest worden, maar wij het blijkbaar niet kunnen bereiken op die manier?
De cultuur veranderd, de vormen veranderen de boodschap is dezelfde. Paulus ging zelfs net als Socrates of Plato les geven op de Areopagus..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

PeterD

Berichtdoor PeterD » 13 feb 2006 11:11

Heb je het al eens daadwerkelijk op deze manier geprobeerd?

Ja. Ik verzeker je, je hebt vanaf het eerste moment voldoende aandacht.
Maar zoals Elbert al aangaf, het gaat niet om de personen hier.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 13 feb 2006 11:14

Ja. Ik verzeker je, je hebt vanaf het eerste moment voldoende aandacht.
Maar zoals Elbert al aangaf, het gaat niet om de personen hier.

Het gaat mij ook niet om jou als persoon. Ik heb zelf de nodige ervaring met dit soort 'werk' en vanuit die ervaring kan ik me bij jouw benadering weinig voorstellen. Ik ben dan ook wel benieuwd naar de ervaringen van anderen. Kun je iets meer vertellen over de context waarin je werkt(e)? Om wat voor jongeren gaat het? Hoe kwamen ze 'bij jou'?
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 13 feb 2006 11:26

In mijn ervaring met jeugdvereniging, tienerclub, dabarwerk, VBW etc etc, kom ik er steeds meer achter dat het echt geen zin heeft om alleen maar Gods Woord te preken. Juist de verpakking is ontzettend belangrijk!
Kijk om je heen wat al die jongeren zien en meemaken in deze wereld!
Je wint ze denk ik echt niet voor je in, door met de Bijbel te strooien hoor.

Het moet ontzettend laagdrempelig gemaakt worden, en dat doe je mijns inziens helemaal niet door te zeggen:' Nog 40 dagen en dan..' bij wijze van...

Ik weet niet of het christelijke of onchristelijke jongeren zijn die getrokken worden. Op dabar en VBW merk ik namelijk dat vooral het zingen ze aanspreekt. En dan heb ik het vooral over de 13 - 15 jarigen die dat aanspreekt. Ze vinden het geweldig om Engelse liedjes te kennen, en als we dan een jaar later weer op de camping komen, weten ze amper iets van de campingdiensten, maar alle (Engelse) liederen kennen ze nog feilloos!

Bij onze christelijke tieners gebruiken we ook altijd een gave verpakking. Meestal het Rock Steady programma. Dit zijn steeds korte spelletjes afgewissels met korte bijbelgedeeltes, en dat werkt geweldig!
Dat is denk ik ook een idee: geen half uur durende preek, maar veel afwisseling, zodat de aandacht er blijft!
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

simone
Mineur
Mineur

Berichtdoor simone » 13 feb 2006 11:27

Raido schreef:Ik denk zo stiekem dat het hier niet direct om een preek gaat maar om een jongerenactiviteit vanuit Christelijk perspectief rond een bepaald thema. Stel dat het thema 'muziek' of 'seks' is (op een bepaalde manier zijn dat jongerenthema's) is het niet direct 'functioneel' om met het verloren liggen op de proppen te komen (nee je hoeft het niet te verzwijgen).

Als er op een willekeurige christelijke bijeenkomst, over bijvoorbeeld de schepping versus evolutie wordt gesproken, gaat men ook niet preken over de ellende van de mens.

dit is inderdaad het doel. Het eerste probleem is denk ik ook de meest praktische, hoe krijg je jongeren zover om naar die tent te komen? we zullen toch iets moeten aanbieden wat hun belangstelling trekt. Het is een evangelisatiecampagne, erg laagdrempelig. Elke jongere moet er binnen kunnen lopen en zich gerespecteerd voelen.

Persoonlijk denk ik dat je met zonde preken a la Jona en Johannes niet echt ver komt. Je zult iets moeten vinden wat hun aanspreekt en hun in hun waarde laat. Maar zeker moet je pittige onderwerpen niet uit de weg gaan.

vandaar de topic, wat spreekt aan en wat vooral niet.

wat leeft er onder de jongeren?
' Als Jezus Christus werkelijk God is en zijn leven voor mij gaf, dan kan mijn offer voor Hem nooit te groot zijn.'

C. T. STUDD

PeterD

Berichtdoor PeterD » 13 feb 2006 11:27

Raido,

Je draait als een drol in een pispot. Jouw idee over Luther slaat totaal nergens op. Ik heb het niet over het aanspreken van de jongeren in het Grieks, Latijn, Engels, Duits of Nederlands. Daar gaat jouw voorbeeld over Luther wel over.

Ook jouw opvatting rond de Farizeeen gaat nergens over. Het punt is dat Johannes begon met het aanwijzen van de fouten en de gevolgen daarvan. Jona?

En dan Paulus op de Areopagus. Dat was de uitgelezen plaats in Athene waar onderwijs gegeven werd aan de inwoners van Athene. Daarnaast werd Paulus daar gebracht, op uitnodiging.
Maar als we het toch over Paulus hebben, lees eens hoe hij daar begon in Athene met preken.
Eerst vertelde hij over het ontstaan van de wereld, dat God van hemel en aarde die gemaakt had. Daarna over het komende oordeel. Hij heeft helaas zijn verhaal niet af kunnen maken daar, maar anders was daar ongetwijfeld de verkoniging van het evangelie op gevolgd.

Heel wat anders he, dan wat je op bijv. een EO jongerendag hoort! Daar is het "neem Jezus aan, Hij redt je". Dát je gered moet worden en waarvan hoor je helaas niet...

simone
Mineur
Mineur

Berichtdoor simone » 13 feb 2006 11:32

MISSF

zou je dat rock steady programma iets uitgebreider kunnen uitleggen?
b.v. wat voor soort spelletjes?
Zou dit te doen zijn in een tent met b.v 200 jongeren?

Het klinkt namelijk wel goed. Op een flyer zou die naam het volgens mij ook niet echt fout doen.

krijg zo wel aardige ideeën trouwens

bedankt allemaal, maar blijf toch vooral schrijven..
' Als Jezus Christus werkelijk God is en zijn leven voor mij gaf, dan kan mijn offer voor Hem nooit te groot zijn.'

C. T. STUDD

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 13 feb 2006 12:06

1 ding wat Jona, Johannes en Jezus gemeen hebben.

Ze gingen met hun boodschap naar de onderkant van de bevolking, de gewone mensen, waar normaal niet naar geluisterd wordt/mensen die normaal niet meetelden.

Luisteren wij nog wel naar deze laag in de bevolking?
Of blijven we enkel de wet en vergeving preken aan een select groepje gegadigden.

Juist eventjes dat luisterende oor bieden, is voor diverse jeugd al een heel bijzonder moment wat niemand anders bij hun doet.

Maar goed ik wil Peter ook wel uitdagen zonder naar deze mensen te luisteren ze de wet en het evangelie voor te gaan lezen, maar denk je dat ze werkelijk naar jou willen luisteren als jij niet naar hen luisterd ?
When I kneel before You, them I'm defying gravity

PeterD

Berichtdoor PeterD » 13 feb 2006 12:16

spacy schreef:1 ding wat Jona, Johannes en Jezus gemeen hebben.

Ze gingen met hun boodschap naar de onderkant van de bevolking, de gewone mensen, waar normaal niet naar geluisterd wordt/mensen die normaal niet meetelden.

Luisteren wij nog wel naar deze laag in de bevolking?
Of blijven we enkel de wet en vergeving preken aan een select groepje gegadigden.

Juist eventjes dat luisterende oor bieden, is voor diverse jeugd al een heel bijzonder moment wat niemand anders bij hun doet.

Maar goed ik wil Peter ook wel uitdagen zonder naar deze mensen te luisteren ze de wet en het evangelie voor te gaan lezen, maar denk je dat ze werkelijk naar jou willen luisteren als jij niet naar hen luisterd ?

Onderkant van bevolking? Waar heb je het over? Leeft de koning van Nineve aan de onderkant van de bevolking? De farizeen zijn ook de onderkant van de bevolking? Ik denk dat je beter kan zeggen dat het voor alle lagen van de bevolking is.

En over dat luisterende oor, heb ik gezegd dat je dat niet moet hebben dan? Een conversatie is luisteren en praten. Een wisselwerking tussen beide.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 13 feb 2006 12:36

http://www.yfc.nl/algemeen/index.php?me ... 00000001v1

Simone, dit is de site van Rock Solid/Rock Steady.

Rock Solid richt zich meer op niet kerkelijke jongeren, Rock Steady meer op de kerkgaande jongeren.

Ook is er Solid Friends, voor de oudere jeugd.

Op deze site kun je ook een voorbeeld programma downloaden, moet je maar even naar kijken!

Succes!!!
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 13 feb 2006 12:44

PeterD schreef:Onderkant van bevolking? Waar heb je het over? Leeft de koning van Nineve aan de onderkant van de bevolking? De farizeen zijn ook de onderkant van de bevolking? Ik denk dat je beter kan zeggen dat het voor alle lagen van de bevolking is.

En over dat luisterende oor, heb ik gezegd dat je dat niet moet hebben dan? Een conversatie is luisteren en praten. Een wisselwerking tussen beide.

Jona 3 schreef:Nineve was een reusachtige stad, ter grootte van drie dagreizen. 4 Jona trok de stad in, één dagreis ver, en riep: ‘Nog veertig dagen, dan wordt Nineve weggevaagd!’ 5 De inwoners van Nineve geloofden God: ze riepen een vasten uit en iedereen, van hoog tot laag, hulde zich in een boetekleed. 6 Toen de profetie de koning van Nineve bereikte, stond hij op van zijn troon, legde zijn staatsiegewaad af en ging, gehuld in een boetekleed, op de grond zitten. 7 En hij liet in Nineve omroepen: ‘Volgens bevel van de koning en zijn edelen is het niemand toegestaan te eten of te drinken, mens noch dier, rund noch schaap of geit. De dieren mogen niet grazen of water drinken.

Hetzelfde met Johannes en Jezus ze beginnen beide bij de gewone mensen, pas later hoort de overheid en de hogere functies ervan.

In dit dus hetzelfde, gewoon onderaan bij de normale mensen beginnen, die moet je op een of andere manier aanspreken, dat is:
-in hun eigen taal, en niet de kerkelijke taal
(zie voorbeeld hoe Jezus de samaritaanse vrouw duidelijk maakt wie ze is, en de verschillende talen die Paulus en Petrus spraken)

Toen Zacheus ook in die boom zat, wat zei Jezus?

He Zacheus, kom eens uit die boom ik wil graag bij jou thuis komen eten.

of

Gij dief die steelt van de arme mensen! Jou moet ik maar eens de wet voorhouden.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

PeterD

Berichtdoor PeterD » 13 feb 2006 12:52

spacy schreef:
PeterD schreef:Onderkant van bevolking? Waar heb je het over? Leeft de koning van Nineve aan de onderkant van de bevolking? De farizeen zijn ook de onderkant van de bevolking? Ik denk dat je beter kan zeggen dat het voor alle lagen van de bevolking is.

Jona 3 schreef:Nineve was een reusachtige stad, ter grootte van drie dagreizen. 4 Jona trok de stad in, één dagreis ver, en riep: ‘Nog veertig dagen, dan wordt Nineve weggevaagd!’ 5 De inwoners van Nineve geloofden God: ze riepen een vasten uit en iedereen, van hoog tot laag, hulde zich in een boetekleed. 6 Toen de profetie de koning van Nineve bereikte, stond hij op van zijn troon, legde zijn staatsiegewaad af en ging, gehuld in een boetekleed, op de grond zitten. 7 En hij liet in Nineve omroepen: ‘Volgens bevel van de koning en zijn edelen is het niemand toegestaan te eten of te drinken, mens noch dier, rund noch schaap of geit. De dieren mogen niet grazen of water drinken.

Hetzelfde met Johannes en Jezus ze beginnen beide bij de gewone mensen, pas later hoort de overheid en de hogere functies ervan.

In dit dus hetzelfde, gewoon onderaan bij de normale mensen beginnen, die moet je op een of andere manier aanspreken, dat is:
-in hun eigen taal, en niet de kerkelijke taal
(zie voorbeeld hoe Jezus de samaritaanse vrouw duidelijk maakt wie ze is, en de verschillende talen die Paulus en Petrus spraken)

Toen Zacheus ook in die boom zat, wat zei Jezus?

He Zacheus, kom eens uit die boom ik wil graag bij jou thuis komen eten.

of

Gij dief die steelt van de arme mensen! Jou moet ik maar eens de wet voorhouden.

Waar wil je eigenlijk heen met dit allemaal, heb ik gezegd dat je alleen tegen rijke mensen moet evangeliseren? Heb ik gezegd dat je alleen de politiek moet bestoken? Heb ik gezegd dat je alleen de onderkant van de bevolking moet bstoken? Nee, niets van dat alles.
Mij bekruipt het gevoel dat je me iets in mn schoenen schuift wat ik niet beweerd heb.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 13 feb 2006 12:58

Raido,

Je draait als een drol in een pispot.
Ik scheit niet in urinoirs.

Jouw idee over Luther slaat totaal nergens op. Ik heb het niet over het aanspreken van de jongeren in het Grieks, Latijn, Engels, Duits of Nederlands. Daar gaat jouw voorbeeld over Luther wel over.
Luther bracht óók het Woord naar het volk, hij vertaalde het Woord nara de volkstaal. Daarom lijkt mij het ook wat handiger om niet de SV maar een andere vertaling te gebruiken in evangelisatie onder jongeren, slechts omdat de taal van de SV niet onze taal meer is.

Ook jouw opvatting rond de Farizeeen gaat nergens over. Het punt is dat Johannes begon met het aanwijzen van de fouten en de gevolgen daarvan. Jona?
Waarom gaat mijn opvatting over de Farizeërs nergens over? Ik geef alleen aan waarom Johannes deze bewoordingen gebruikte.

En dan Paulus op de Areopagus. Dat was de uitgelezen plaats in Athene waar onderwijs gegeven werd aan de inwoners van Athene. Daarnaast werd Paulus daar gebracht, op uitnodiging.
Maar als we het toch over Paulus hebben, lees eens hoe hij daar begon in Athene met preken.
Eerst vertelde hij over het ontstaan van de wereld, dat God van hemel en aarde die gemaakt had. Daarna over het komende oordeel.
Dat is ook de weg die wij moeten gebruiken, Paulus begon ook niet met enkel de wet, of enkel het evangelie.

Hij heeft helaas zijn verhaal niet af kunnen maken daar, maar anders was daar ongetwijfeld de verkoniging van het evangelie op gevolgd.
Dat gebeurde, ook in Athene was een christengemeente.

Heel wat anders he, dan wat je op bijv. een EO jongerendag hoort! Daar is het "neem Jezus aan, Hij redt je". Dát je gered moet worden en waarvan hoor je helaas niet...
Wie heeft het hier over de EO-jongerendag? Maar laten we het niet daar over hebben maar tips geven voor Simone..
Laatst gewijzigd door Raido op 13 feb 2006 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 13 feb 2006 13:02

Raido schreef:*deleted*

*deleted*
Laatst gewijzigd door PeterD op 13 feb 2006 14:00, 2 keer totaal gewijzigd.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 13 feb 2006 13:50

Dat had ik al aangepast, ik wilde je eerst even terug pakken over drolindepispotvergelijking, maar ik ga nu de weg van je wang toekeren. Graag zou ik nu een inhoudelijke reactie van je willen.

Onderkant van bevolking? Waar heb je het over? Leeft de koning van Nineve aan de onderkant van de bevolking? De farizeen zijn ook de onderkant van de bevolking? Ik denk dat je beter kan zeggen dat het voor alle lagen van de bevolking is.
Vanuit het Joodse perspectief wel ja, je had Joden en de Goj. God was de God van de Joden en stuurt dan zelfs een boodschapper naar Ninevé..

Terug naar “Archief”