Moderator: Moderafo's
jas schreef:Boekenlezer schreef:Dat vind ik nogal triest makend doemdenken.
De kerk was toen inderdaad in de opbouwfase. En in Europa is die dat vandaag niet op die manier. Maar de wereld is groter dan Europa.
De teloorgang beperkt zich ook niet tot Europa. Natuurlijk worden er nog dagelijks mensen toegebracht. Maar de alg. tendens is uitermate wereldsgezind.
jas schreef:Boekenlezer schreef:Het gevaar van doemdenken vind ik: dat alle initiatief tot evangelisatie wordt doodgeslagen. En eerlijk gezegd is Nederland ook geen makkelijk land om mensen te bereiken. Maar dat betekent nog niet dat er daarom nog niemand bekeerd kan worden onder het ongelovige volk, waarbij de HEERE ons niet als middel gebruiken zou.
Dat beweer ik ook niet.
jas schreef:Boekenlezer schreef:En ze zijn er in ons land, mensen die best nieuwsgierig worden van christenen, en die daar wel e.e.a. over willen vragen, en die ook best wel eens mee zouden willen naar een kerk.
Dat is heel mooi, maar niet voldoende.
Boekenlezer schreef:jas schreef:Boekenlezer schreef:Het gevaar van doemdenken vind ik: dat alle initiatief tot evangelisatie wordt doodgeslagen. En eerlijk gezegd is Nederland ook geen makkelijk land om mensen te bereiken. Maar dat betekent nog niet dat er daarom nog niemand bekeerd kan worden onder het ongelovige volk, waarbij de HEERE ons niet als middel gebruiken zou.
Dat beweer ik ook niet.
Nee, dat klopt. Maar ik zie het wel als een gevaar van de sfeer van pessimisme. Bij anderen kan het heel prima dit soort consequenties hebben.
jas schreef:Boekenlezer schreef:jas schreef:Boekenlezer schreef:Het gevaar van doemdenken vind ik: dat alle initiatief tot evangelisatie wordt doodgeslagen. En eerlijk gezegd is Nederland ook geen makkelijk land om mensen te bereiken. Maar dat betekent nog niet dat er daarom nog niemand bekeerd kan worden onder het ongelovige volk, waarbij de HEERE ons niet als middel gebruiken zou.
Dat beweer ik ook niet.
Nee, dat klopt. Maar ik zie het wel als een gevaar van de sfeer van pessimisme. Bij anderen kan het heel prima dit soort consequenties hebben.
De vaststelling van het feit dat het christendom op zijn retour is, is wat mij betreft niet het resultaat van doemdenken. Integendeel, zegt onze Meester niet dat dit moet gebeuren voor Hij zal wederkomen op de aarde? Ik zie het dus zeer positief in, de voleinding der wereld staat voor de deur en daar verheug ik me op.
Doortje schreef:jas schreef:Boekenlezer schreef:jas schreef:Boekenlezer schreef:Het gevaar van doemdenken vind ik: dat alle initiatief tot evangelisatie wordt doodgeslagen. En eerlijk gezegd is Nederland ook geen makkelijk land om mensen te bereiken. Maar dat betekent nog niet dat er daarom nog niemand bekeerd kan worden onder het ongelovige volk, waarbij de HEERE ons niet als middel gebruiken zou.
Dat beweer ik ook niet.
De vaststelling van het feit dat het christendom op zijn retour is, is wat mij betreft niet het resultaat van doemdenken. Integendeel, zegt onze Meester niet dat dit moet gebeuren voor Hij zal wederkomen op de aarde? Ik zie het dus zeer positief in, de voleinding der wereld staat voor de deur en daar verheug ik me op.
Ik snap niet hoe iemand zich daarop kan verheugen. Het zal voor heel veel mensen een vreselijke dag zijn als de wereld vergaat. Ook al zal het voor Gods volk een blijde dag zijn, ik kan er echt niet naar uitzien, ben er heel bang voor.
Raido schreef:Voor hem is de dag van zijn leven, de dag waarop alle tegenstrevers van zijn Vader voor eeuwig naar de Hel gaan en zijn broeders in Jezus naar de eeuwige zaligheid gaan..
Daar mag hij zich zeker op verheugen, denk aan je zelf, aan je eigen ziel en dan aan dat van een ander
Doortje schreef:jas schreef:Boekenlezer schreef:jas schreef:Boekenlezer schreef:Het gevaar van doemdenken vind ik: dat alle initiatief tot evangelisatie wordt doodgeslagen. En eerlijk gezegd is Nederland ook geen makkelijk land om mensen te bereiken. Maar dat betekent nog niet dat er daarom nog niemand bekeerd kan worden onder het ongelovige volk, waarbij de HEERE ons niet als middel gebruiken zou.
Dat beweer ik ook niet.
Ik snap niet hoe iemand zich daarop kan verheugen. Het zal voor heel veel mensen een vreselijke dag zijn als de wereld vergaat. Ook al zal het voor Gods volk een blijde dag zijn, ik kan er echt niet naar uitzien, ben er heel bang voor.
Doortje schreef:Raido schreef:Voor hem is de dag van zijn leven, de dag waarop alle tegenstrevers van zijn Vader voor eeuwig naar de Hel gaan en zijn broeders in Jezus naar de eeuwige zaligheid gaan..
Daar mag hij zich zeker op verheugen, denk aan je zelf, aan je eigen ziel en dan aan dat van een ander
Tuurlijk dat begrijp ik ook heel goed, ik bedoel het natuurlijk ook niet als een verwijt ofzo. Maar als ik van mezelf uitga, kan ik me er echt niet op verheugen.
jas schreef:Doortje schreef:Raido schreef:Voor hem is de dag van zijn leven, de dag waarop alle tegenstrevers van zijn Vader voor eeuwig naar de Hel gaan en zijn broeders in Jezus naar de eeuwige zaligheid gaan..
Tuurlijk dat begrijp ik ook heel goed, ik bedoel het natuurlijk ook niet als een verwijt ofzo. Maar als ik van mezelf uitga, kan ik me er echt niet op verheugen.
Dat vind ik nu werkelijk vreselijk voor je. Dat meen ik echt. Hoe kan ik anders, ik ben bewogen met degenen die (nog) niet in Christus zijn ingelijfd. Zoek Hem toch nu Hij nog te vinden is, straks kan het niet meer. En daarom zei ik, dat ik het nu vreselijk vind dat mensen niet waarachtig in Hem geloven. Maar op die dag zelf, zal dat gevoel weggenomen worden. Dan zal er geen medelijden meer zijn met degenen die verloren gaan. Meisje, bedenk dat goed, dat niemand dan medelijden met je zal hebben. En bedenk ook goed wie dan voorgoed je meester zal zijn, die geen medelijden, geen liefde, en geen genade kent. Zou je je bij die gedachte niet in het stof werpen voor de voeten van de Heere Jezus? Dan schreeuw je toch om redding, of je wilt of niet? Of denk je dat het zo'n vaart niet zal lopen?
Doortje schreef:Ja ik weet dat het mijn eigen schuld zal zijn. Ik weet alleen niet hoe ik waarachtig in Hem moet gaan geloven, ik kan het geloof echt
niet grijpen ofzo en ik heb ook het idee dat ik alleen maar mezelf ermee bedoel en dat God me niet hoort. en als ik hier al die berichten lees, wordt ik er alleen maar moedelozer van, want iedereen schijnt te kunnen geloven behalve ik.
jas schreef:Doortje schreef:Ja ik weet dat het mijn eigen schuld zal zijn. Ik weet alleen niet hoe ik waarachtig in Hem moet gaan geloven, ik kan het geloof echt
niet grijpen ofzo en ik heb ook het idee dat ik alleen maar mezelf ermee bedoel en dat God me niet hoort. en als ik hier al die berichten lees, wordt ik er alleen maar moedelozer van, want iedereen schijnt te kunnen geloven behalve ik.
Vergaap je niet aan anderen. Jij moet (gelukkig) geen rekeningschap afleggen van andermans geloof.
"Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage." (Joh. 6:44)
Hier wordt door velen hier omheen gefietst. Je bent op de goede weg Doortje, je bent in elk geval nog niet gevallen voor de misleiding van "hier is de Christus, en daar is de Christus".
De meeste beginnen met Hem in Zijn verheerlijkte staat, ik zou je adviseren, neem eens genoegen met dat Kind in de kribbe en de Man van smart. De rest komt wel.
Doortje schreef:Ja ik weet dat het mijn eigen schuld zal zijn. Ik weet alleen niet hoe ik waarachtig in Hem moet gaan geloven, ik kan het geloof echt
Doortje schreef:...ik kan het geloof echt niet grijpen...
Doortje schreef:...en ik heb ook het idee dat ik alleen maar mezelf ermee bedoel...
Doortje schreef:...en dat God me niet hoort.
Doortje schreef:...want iedereen schijnt te kunnen geloven behalve ik.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten