Wij, protestanten gaan er aan !

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Absoluut
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Absoluut » 26 mei 2005 12:58

Ow... dus er is geen dreiging van de islamieten, er is geen dreiging van wereldgelijkvormigheid, er is geen dreiging vanuit de andere politieke ideeen, er is geen dreiging vanuit de totale vervlakking van de normen en waarden, er is geen dreiging vanuit het individualisme van de hedendaagse mens?
Wees optimist, pessimisme is ook niet alles.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 26 mei 2005 14:33

(Dit is een reactie op een andere discussie, die ik hier heb geplaatst, omdat mijn reactie hier iets beter past.)

jas schreef:
Boekenlezer schreef:Dat vind ik nogal triest makend doemdenken.
De kerk was toen inderdaad in de opbouwfase. En in Europa is die dat vandaag niet op die manier. Maar de wereld is groter dan Europa.

De teloorgang beperkt zich ook niet tot Europa. Natuurlijk worden er nog dagelijks mensen toegebracht. Maar de alg. tendens is uitermate wereldsgezind.

Er zijn ook landen waar het christelijke geloof groeit. China heb ik eens horen noemen, en er zijn er nog heel wat meer. Of het aantal christelijke gelovigen over de hele wereld gezien afneemt weet ik nog niet. Dat zou best anders kunnen zijn.

jas schreef:
Boekenlezer schreef:Het gevaar van doemdenken vind ik: dat alle initiatief tot evangelisatie wordt doodgeslagen. En eerlijk gezegd is Nederland ook geen makkelijk land om mensen te bereiken. Maar dat betekent nog niet dat er daarom nog niemand bekeerd kan worden onder het ongelovige volk, waarbij de HEERE ons niet als middel gebruiken zou.

Dat beweer ik ook niet.

Nee, dat klopt. Maar ik zie het wel als een gevaar van de sfeer van pessimisme. Bij anderen kan het heel prima dit soort consequenties hebben.

jas schreef:
Boekenlezer schreef:En ze zijn er in ons land, mensen die best nieuwsgierig worden van christenen, en die daar wel e.e.a. over willen vragen, en die ook best wel eens mee zouden willen naar een kerk.

Dat is heel mooi, maar niet voldoende.

Ik begrijp uiteraard heel goed dat een beetje nieuwsgierigheid nog wat anders is dan het ware geloof.
Maar het is wel iets positiefs, wat je benutten kan, als het zich voordoet.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 26 mei 2005 16:05

Misschien moeten we als christenen wat meer in de kracht en liefde van de Geest leven ipv binnen onze kerkmuurtjes te blijven?
Misschien moeten we als christenen als 1 blok gaan staan, ipv allemaal kleine blokjes die elkaar om willen duwen omdat de ander geen gelijk heeft?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 26 mei 2005 16:11

Boekenlezer schreef:
jas schreef:
Boekenlezer schreef:Het gevaar van doemdenken vind ik: dat alle initiatief tot evangelisatie wordt doodgeslagen. En eerlijk gezegd is Nederland ook geen makkelijk land om mensen te bereiken. Maar dat betekent nog niet dat er daarom nog niemand bekeerd kan worden onder het ongelovige volk, waarbij de HEERE ons niet als middel gebruiken zou.

Dat beweer ik ook niet.

Nee, dat klopt. Maar ik zie het wel als een gevaar van de sfeer van pessimisme. Bij anderen kan het heel prima dit soort consequenties hebben.

De vaststelling van het feit dat het christendom op zijn retour is, is wat mij betreft niet het resultaat van doemdenken. Integendeel, zegt onze Meester niet dat dit moet gebeuren voor Hij zal wederkomen op de aarde? Ik zie het dus zeer positief in, de voleinding der wereld staat voor de deur en daar verheug ik me op.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Doortje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Doortje » 26 mei 2005 19:58

jas schreef:
Boekenlezer schreef:
jas schreef:

Dat beweer ik ook niet.

De vaststelling van het feit dat het christendom op zijn retour is, is wat mij betreft niet het resultaat van doemdenken. Integendeel, zegt onze Meester niet dat dit moet gebeuren voor Hij zal wederkomen op de aarde? Ik zie het dus zeer positief in, de voleinding der wereld staat voor de deur en daar verheug ik me op.

Ik snap niet hoe iemand zich daarop kan verheugen. Het zal voor heel veel mensen een vreselijke dag zijn als de wereld vergaat. Ook al zal het voor Gods volk een blijde dag zijn, ik kan er echt niet naar uitzien, ben er heel bang voor.
"Bevalt de nieuwe secretaresse?" " Ja zeker, maar we weten nog niet van wie."

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 26 mei 2005 21:03

Voor hem is de dag van zijn leven, de dag waarop alle tegenstrevers van zijn Vader voor eeuwig naar de Hel gaan en zijn broeders in Jezus naar de eeuwige zaligheid gaan..

Daar mag hij zich zeker op verheugen, denk aan je zelf, aan je eigen ziel en dan aan dat van een ander
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 26 mei 2005 21:25

Doortje schreef:
jas schreef:
Boekenlezer schreef:
jas schreef:

Dat beweer ik ook niet.

Ik snap niet hoe iemand zich daarop kan verheugen. Het zal voor heel veel mensen een vreselijke dag zijn als de wereld vergaat. Ook al zal het voor Gods volk een blijde dag zijn, ik kan er echt niet naar uitzien, ben er heel bang voor.

Maar heb je dan geen enkel vertrouwen in Gods heilswerk in jouw leven?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Doortje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Doortje » 26 mei 2005 21:41

Raido schreef:Voor hem is de dag van zijn leven, de dag waarop alle tegenstrevers van zijn Vader voor eeuwig naar de Hel gaan en zijn broeders in Jezus naar de eeuwige zaligheid gaan..

Daar mag hij zich zeker op verheugen, denk aan je zelf, aan je eigen ziel en dan aan dat van een ander

Tuurlijk dat begrijp ik ook heel goed, ik bedoel het natuurlijk ook niet als een verwijt ofzo. Maar als ik van mezelf uitga, kan ik me er echt niet op verheugen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 26 mei 2005 23:46

Doortje schreef:
jas schreef:
Boekenlezer schreef:
jas schreef:

Dat beweer ik ook niet.

Het zal de dag zijn waarop de Heere eindelijk de Eer krijgt waarop Hij recht heeft. Zijn wederkomst zal zijn in al Zijn Goddelijke heerlijkheid en luister. En ja, voor de mensen die dan niet in Hem geloven zal het een vreselijke dag zijn, maar dat weten ze toch van tevoren? Eens zal men weten wie men gediend heeft, met Wie men gespot heeft, Wie men gelasterd heeft, uitgelachten, veracht. Ja, idd, een vreselijke dag voor diegenen. Maar er zal gerechtigheid en genoegdoening geschieden aan al Gods kinderen die door de eeuwen heen door de godlozen vertrapt en vertreden zijn.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 26 mei 2005 23:51

Doortje schreef:
Raido schreef:Voor hem is de dag van zijn leven, de dag waarop alle tegenstrevers van zijn Vader voor eeuwig naar de Hel gaan en zijn broeders in Jezus naar de eeuwige zaligheid gaan..

Tuurlijk dat begrijp ik ook heel goed, ik bedoel het natuurlijk ook niet als een verwijt ofzo. Maar als ik van mezelf uitga, kan ik me er echt niet op verheugen.

Dat vind ik nu werkelijk vreselijk voor je. Dat meen ik echt. Hoe kan ik anders, ik ben bewogen met degenen die (nog) niet in Christus zijn ingelijfd. Zoek Hem toch nu Hij nog te vinden is, straks kan het niet meer. En daarom zei ik, dat ik het nu vreselijk vind dat mensen niet waarachtig in Hem geloven. Maar op die dag zelf, zal dat gevoel weggenomen worden. Dan zal er geen medelijden meer zijn met degenen die verloren gaan. Meisje, bedenk dat goed, dat niemand dan medelijden met je zal hebben. En bedenk ook goed wie dan voorgoed je meester zal zijn, die geen medelijden, geen liefde, en geen genade kent. Zou je je bij die gedachte niet in het stof werpen voor de voeten van de Heere Jezus? Dan schreeuw je toch om redding, of je wilt of niet? Of denk je dat het zo'n vaart niet zal lopen?

Doortje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Doortje » 27 mei 2005 11:34

jas schreef:
Doortje schreef:

Dat vind ik nu werkelijk vreselijk voor je. Dat meen ik echt. Hoe kan ik anders, ik ben bewogen met degenen die (nog) niet in Christus zijn ingelijfd. Zoek Hem toch nu Hij nog te vinden is, straks kan het niet meer. En daarom zei ik, dat ik het nu vreselijk vind dat mensen niet waarachtig in Hem geloven. Maar op die dag zelf, zal dat gevoel weggenomen worden. Dan zal er geen medelijden meer zijn met degenen die verloren gaan. Meisje, bedenk dat goed, dat niemand dan medelijden met je zal hebben. En bedenk ook goed wie dan voorgoed je meester zal zijn, die geen medelijden, geen liefde, en geen genade kent. Zou je je bij die gedachte niet in het stof werpen voor de voeten van de Heere Jezus? Dan schreeuw je toch om redding, of je wilt of niet? Of denk je dat het zo'n vaart niet zal lopen?

Ja ik weet dat het mijn eigen schuld zal zijn. Ik weet alleen niet hoe ik waarachtig in Hem moet gaan geloven, ik kan het geloof echt
niet grijpen ofzo en ik heb ook het idee dat ik alleen maar mezelf ermee bedoel en dat God me niet hoort. en als ik hier al die berichten lees, wordt ik er alleen maar moedelozer van, want iedereen schijnt te kunnen geloven behalve ik.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 27 mei 2005 12:53

Doortje schreef:Ja ik weet dat het mijn eigen schuld zal zijn. Ik weet alleen niet hoe ik waarachtig in Hem moet gaan geloven, ik kan het geloof echt
niet grijpen ofzo en ik heb ook het idee dat ik alleen maar mezelf ermee bedoel en dat God me niet hoort. en als ik hier al die berichten lees, wordt ik er alleen maar moedelozer van, want iedereen schijnt te kunnen geloven behalve ik.

Vergaap je niet aan anderen. Jij moet (gelukkig) geen rekeningschap afleggen van andermans geloof.
"Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage." (Joh. 6:44)
Hier wordt door velen hier omheen gefietst. Je bent op de goede weg Doortje, je bent in elk geval nog niet gevallen voor de misleiding van "hier is de Christus, en daar is de Christus".
De meeste beginnen met Hem in Zijn verheerlijkte staat, ik zou je adviseren, neem eens genoegen met dat Kind in de kribbe en de Man van smart. De rest komt wel.

aahaa
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor aahaa » 27 mei 2005 14:45

jas schreef:
Doortje schreef:Ja ik weet dat het mijn eigen schuld zal zijn. Ik weet alleen niet hoe ik waarachtig in Hem moet gaan geloven, ik kan het geloof echt

Vergaap je niet aan anderen. Jij moet (gelukkig) geen rekeningschap afleggen van andermans geloof.
"Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage." (Joh. 6:44)
Hier wordt door velen hier omheen gefietst. Je bent op de goede weg Doortje, je bent in elk geval nog niet gevallen voor de misleiding van "hier is de Christus, en daar is de Christus".
De meeste beginnen met Hem in Zijn verheerlijkte staat, ik zou je adviseren, neem eens genoegen met dat Kind in de kribbe en de Man van smart. De rest komt wel.

Mag ik ook ff citeren wat daarvoor staat:
Al wat Mij de Vader geeft, zal tot Mij komen; en die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen. Joh 6:37

Ik heb veel reacties van je gelezen Jas, ende meeste zijn goed, maar hier sla je echt mis, met je goed op weg. nou vlg mij heeft die man met die baard waar je oplijkt dat nooit gezegd.

Je ben op de goede weg? > Je bent alleen op de goede weg als je in Christus geborgen bent! > en je kan er alleen maar door geborgen worden door naar Hem toe te gaan.
En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, alzo moet de Zoon des mensen verhoogd worden;
15 Opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.

Zie alleen op Christus.

weet je waar vaak om heen gefietst wordt: Dat wij naar Hem toe moeten gaan > dan blijkt het vanzelf wel dat Hij je getrokken heeft, anders ga je niet naar Hem.

Doortje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Doortje » 27 mei 2005 15:33

En hoe doe je dat, naar Hem toegaan?

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 27 mei 2005 15:45

Dat is een heel moeilijk probleem. Als ik dit lees krijg ik een gevoel van onmacht: 'Wat moet ik hierop zeggen?' Immers, ik heb de neiging om met rationele argumenten en grote bijbelcitaten aan te komen, terwijl dit meer emotioneel ligt. Vertrouwen is niet iets wat je zo maar kan pakken, ook al is er nog zo veel reden voor. Maar toch wou ik maar iets proberen.

Doortje schreef:...ik kan het geloof echt niet grijpen...

Dat klopt. Dat kan geen enkel mens. Gelukkig is God wel machtig om het te geven. En dat niet alleen. Hij wil het ook graag.

Doortje schreef:...en ik heb ook het idee dat ik alleen maar mezelf ermee bedoel...

Het idee dat je jezelf er maar mee bedoelt is toch geen reden om maar af te zien van een gaan naar Christus en Hem als je Verlosser te omhelzen. Want welk mens gaat er wel zuiver genoeg naar Hem toe? Ieder mens is een zondaar. Als je eigen toestand een factor van betekenis moet spelen om door God aangenomen te kunnen worden, dan zag het er voor de hele wereld troosteloos uit en kon er absoluut geen enkel mens gered worden.
Ik denk dat die verloren zoon ook verschrikkelijk gestonken zal hebben toen hij naar zijn vader terug was gegaan. Hij kwam immers bij de varkens vandaan, onreine dieren. Nee, dat paste echt niet bij die vader. En toch ontving die vader hem heel hartelijk.
...en die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen. Joh. 6:37.

Doortje schreef:...en dat God me niet hoort.

De vraag is dan: waar baseer je dat op? Op je gevoel?
Ik denk, dat als er één plek is waar de duivel op speelt, dat het wel ons gevoel is. Ik herinner het mij, dat wanneer ik net een zwaar boek had gelezen, en dat ik over de gallerij liep, en dat mij een gevoel overviel van: 'Het zal wel allemaal verloren zijn en ik zal me wel slechts wat inbeelden over genoten heilswerk en zo.' Direct daarna dacht ik: 'Dit vind ik wel erg opvallend, ineens deze inval. Dat is niet helemaal normaal. Het zou me niks verbazen als dit van de duivel komt.' Het was ook niet voor het eerst dat ik iets dergelijks ervaren had, dus vandaar dat ik zo gauw aan de duivel dacht.
Ik geloof eerlijk gezegd niet in een niet-horende God bij iemand die om zijn/haar redding bidt. Net zoals 1 Joh. 3:20 zegt dat God meer is dan ons hart indien het ons veroordeelt, zo geloof ik ook dat God meer is dan ons gevoel. Wat zou Job van God gedacht moeten hebben als hij op zijn gevoel af was gegaan tijdens zijn lijden...?

Doortje schreef:...want iedereen schijnt te kunnen geloven behalve ik.

Dat zou ik ook niet kunnen, als God mij dat niet gegeven had. Ik kan het dus evenmin als jij.

Ik hoop dat je iets hebt aan deze bescheiden poging van mij om een antwoord te formuleren.
Ik hoop van harte dat je Christus mag vinden.

Terug naar “Archief”