joepie schreef:Misschien moet je toch een kritischer lezen en antwoorden.
Je spreekt jezelf namelijk nogal tegen.

Kun je zeggen waar?
Maar ik denk dat je boeken als DVC dus niet in huis moet halen.
Dan werk je mee aan de verdienste van iemand die een Godslasterlijk boek geschreven heeft.
En daar wil ik gewoon niet aan meewerken als ik al vanuit recensies al kan lezen dat het een lasterlijk boek is.
Prima als jij dat denkt. Maar ga dat niet als een soort van algemeen geldende norm verkondigen.
Iedere christen is vrij om in afhanklijkheid van/aan G.d over veel dingen uit het grijze gebied zijn/haar grenzen te bepalen. Gun een ander dan ook die vrijheid.
jas schreef:De normen die ik hanteer zijn niet van mezelf hoor.
Norm = maatstaf, regel. Jij bepaalt jou normen op basis van G.ds Woord.
Neem ik aan
Het is Gods norm om Zijn Woord als de zuivere Waarheid aan te nemen.
Mee eens.
Als iets in strijd is met dat Woord, dan weet je al dat datgene niet deugt en hoef je niet verder te onderzoeken of misschien Gods Woord faalt.
Nee, G.ds Woord faalt niet, per definitie, dus dan is de vraag (voor mij althans) in hoeverre deugt iets niet en waarom. (En dat geldt dan voor zaken uit het grijze circuit, nog weer even voor de duidelijkheid.)
Imo onderzoek je dan, als Christen, vanuit een heel ander standpunt; vanuit een zeker weten en niet vanuit twijfel.
En dat is imo cruciaal.
De naleving van Gods Woord is niet vrijblijvend al denken veel mensen dat wel.
En toch staan we in de vrijheid en mogen we alles.
1 Kor 6:12 en 10:23. Dat we niet alles meer wìllen wordt bewerkt door de Heilige Geest. Maar die grenzen, van wat wel en wat niet meer, liggen voor elke Christen anders (denk ik).
God vordert die naleving van elk mens, hoofd voor hoofd. En wee degenen die iets van dat Woord af doen of er iets aan toe doen.
Ik denk dat dat hier niet zo aan de orde is. k'Heb niet de indruk dat Dan Brown iets aan de Bijbel wil toevoegen of afhalen.
Kom me dus niet met het slappe argument aanzeilen dat mijn normen te hoog zijn. Klaag liever God aan dat Zijn normen je niet bevallen.
Jammer nou weer hè, zo'n opmerking.
Als ik ervan uitga dat elke Christen zijn normen baseert op de Bijbel dan zijn ze hoogstaand! Of niet soms?