Waarom is het christendom het ware geloof?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 24 jan 2003 16:59

een betere titel van deze topic zou ik overigens vinden:

waarom is God de ware God.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 24 jan 2003 20:49

Meschianza schreef:Dat Jezus hier op aarde geleeft heeft, en een bijzondere man was die wonderen deed is geschiedkundig wel bewezen dacht ik.

C.S.Lewis verbindt hier aan dat Jezus of wel gek geweest moet zijn of Hij was werkelijk God. Lees daarvoor Onversneden Christendom. Hij raakt daar wel een duidelijk punt.
The one thing you can give and still keep is your word.

Koss
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Koss » 24 jan 2003 21:09

surfer schreef:een betere titel van deze topic zou ik overigens vinden:

waarom is God de ware God.

nou ik denk dat deze titel voor deze topic goed genoeg is
vooral als ik in andere topic's lees dat er een aantal zijn die stellig vast houden dat het christendom DE waarheid bevat
en de rest niet....
dan had ik toch op zijn minst verwacht dat er hier wel een paar goede argumenten voor zouden zijn

maar het christendom is maar EEN religie
1 van velen
niets meer en niets minder
ieder die zijn/haar religie boven die van een ander zet
of zelfs verder gaat en alle andere religies afdoet als verafgoding is erg kortzichtig (om het maar mild uit te drukken)

ik zeg niet dat het christendom fout is
maar ik zeg wel dat het fout is om te beweren het eenige waare woord te hebben
ieder mens ervaart religie en het goddelijke anders
dus voor ieder is de waarheid anders...
leaver dea as slaaf

Lotte
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lotte » 27 jan 2003 10:02

Hoe kunnen wij bewijzen dat het Christendom het ware geloof is?
Dat kan alleen door de Bijbel. Geloven is iets aannemen voor de waarheid. Als jij dus de Bijbel niet gelooft, kunnen wij dat nooit voor jou bewijzen. Want geloof kun je niet beredeneren. Als je iets gelooft, neem je het aan. Wij nemen de bijbel aan voor de waarheid. en daarom geloven wij dat het ware geloof is, omdat we geloven wat er in de bijbel staat.
Waarom geloof jij dat blauw blauw is, of rood rood? Omdat je dat gelooft. kun je dat ook bewijzen? nee, want je neemt het aan, omdat je het zo geleerd bent. Maar is het waar? dat weet je toch niet zeker.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 27 jan 2003 11:04

Koss schreef:
nou ik denk dat deze titel voor deze topic goed genoeg is
vooral als ik in andere topic's lees dat er een aantal zijn die stellig vast houden dat het christendom DE waarheid bevat
en de rest niet....
dan had ik toch op zijn minst verwacht dat er hier wel een paar goede argumenten voor zouden zijn

1 van velen
of zelfs verder gaat en alle andere religies afdoet als verafgoding is erg kortzichtig (om het maar mild uit te drukken)

ik zeg niet dat het christendom fout is
maar ik zeg wel dat het fout is om te beweren het eenige waare woord te hebben
ieder mens ervaart religie en het goddelijke anders
dus voor ieder is de waarheid anders...

Dat is waar als je zegt dat men hier stellig vast houdt dat het christenomd de ware is.
Het is niet waar als je zegt dat dat we daar geen argumenten voor hebben. Dan heb je niet goed gelezen. We hebben geen bewijzen,(daarom is het ook een geloof) maar wel argumenten om te stellen dat het christendom de ware religie is.

Lees de opmerkingen allemaal nog een keer door, Koss. Als je ze nog niet tegenkomt, wil ik ze wel voor je op een rijtje zetten.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 27 jan 2003 12:51

Koss, je opmerkingen zijn nogal oppervlakkig. Er zijn wel degelijk zaken die de uniekheid van de christelijke religie aantonen. Er zijn er al een paar genoemd.

rpdingemanse
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor rpdingemanse » 28 jan 2003 12:43

[quote="Koss
1 van velen
of zelfs verder gaat en alle andere religies afdoet als verafgoding is erg kortzichtig (om het maar mild uit te drukken)[/quote]

we hebben het over waarheid. eerst even dit: hoe kan iets waar zijn als iets tegenovergestelds ook waar zou zijn?

ik bedoel hiermee: God zegt in de Bijbel dat Jezus Christus de ENIGE weg is tot ons behoud. niet onze goede werken of onze 'goede' moorden (Islam) of onze goede meditatie waardoor wij een worden met Boeddha o.i.d. (boedisme/hindoeisme). deze religie spreken elkaar dus tegen. als we het over waarheid hebben kan maar EEN 'iets' die waarheid zijn.
wat mensen in het dagelijks leven vaak zeggen:L 'dat is de waarheid voor jou, maar niet voor mij!' KAN DUS NIET! of het is waar, of het is niet waar! zo wil ik mij dus aansluiten bij de bewijzen die al voor mij genoemd zijn: het Chr. dom is de enige religie waarin een ANDER, De Ander, iets voor onze zaligheid doet: sterven! de andere religie bepleiten onze daden.

zullen wij voor de Waarheid gaan?
'aangaande mij en mijn huis, wij zullen de HEERE dienen!' -amen!

FrankB
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FrankB » 28 jan 2003 13:36

Ik heb al eens in een andere topic gezegd dat ik geen geloof hecht aan de bewering dat Jezus voor onze zonden is gestorven en dat dit mijn inziens een verzinsel van Paulus is geweest om een door hem gecreeerde religie (het christelijk geloof) op uit te bouwen. Hoe kan iemand die een dikke 2000 jaar geleden is gestorven de zonden van mensen die nadien zijn gestorven wegenemen? Je zou alleen door Jezus in de hemel kunnen komen. Hoe zit het dan met al diegenen die voor Zijn dood zijn overleden? Was God zo eenzaam dat hij dacht "weet je wat, ik stuur mijn zoon naar beneden, hij sterft voor de zonden van de mensen en nadien komen al hun zieltjes in mijn hemel, wordt het eindelijk een beetje gezellig"? Als ik de laatste bijdrage lees bevestigd dat mijn idee nog meer.

Bij andere religies wordt je op je daden/handelingen beoordeeld, bij het christendom maken je daden schijnbaar weinig uit, Christus is toch al voor je zonden gestorven. Lekker makkelijk.

Of zie ik dit te simplistisch? En geen antwoorden als "het was niet iemand, het was Jezus, de zoon van God" want dat is geen antwoord maar een dooddoener.

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 28 jan 2003 14:41

FrankB schreef:Ik heb al eens in een andere topic gezegd dat ik geen geloof hecht aan de bewering dat Jezus voor onze zonden is gestorven en dat dit mijn inziens een verzinsel van Paulus is geweest om een door hem gecreeerde religie (het christelijk geloof) op uit te bouwen. Hoe kan iemand die een dikke 2000 jaar geleden is gestorven de zonden van mensen die nadien zijn gestorven wegenemen? Je zou alleen door Jezus in de hemel kunnen komen. Hoe zit het dan met al diegenen die voor Zijn dood zijn overleden? Was God zo eenzaam dat hij dacht "weet je wat, ik stuur mijn zoon naar beneden, hij sterft voor de zonden van de mensen en nadien komen al hun zieltjes in mijn hemel, wordt het eindelijk een beetje gezellig"? Als ik de laatste bijdrage lees bevestigd dat mijn idee nog meer.

Bij andere religies wordt je op je daden/handelingen beoordeeld, bij het christendom maken je daden schijnbaar weinig uit, Christus is toch al voor je zonden gestorven. Lekker makkelijk.

Of zie ik dit te simplistisch? En geen antwoorden als "het was niet iemand, het was Jezus, de zoon van God" want dat is geen antwoord maar een dooddoener.

Moeilijke vragen die niet in een keer zijn te beantwoorden zonder kort door de bocht te zijn.

Allereerst, in het christendom worden je daden net zo goed (Ver) beoordeeld als bij andere religies. Paulus zegt in de romeinenbrief: Moeten wij dan verkeerde daden blijven doen zodat de genade van Jezus Christus zal toenemen. Volstrekt niet!
Als christen geloof ik dat Jezus Christus voor mijn verkeerde daden is gestorven. Maar dit moet mij juist nog meer aanzetten tot het doen van goede daden. Volgens de eerste brief van Johannes is een christen ook geen christen als Hij de liefde niet heeft -> of, geen goede daden kan doen. Dus het christelijke geloof verschilt hier niet in met andere geloven die stellen dat je alleen voor God kunt komen als je goed bent (goede daden doet).

Wat is dan wel het verschil? Het verschil zit hem in het feit dat het christendom de impasse verbreekt tussen God en de mens. Jij en ik als mens zouden eigenlijk goede daden moeten doen (ben jij het ook mee eens toch?). Maar doen we die? Nee.... En dus hebben we een probleem. We doen niet datgene waarvoor we bestemd zouden moeten zijn. We zondigen, we doen geen goede daden. Als mens nemen wij geen genoegen met mensen die verkeerd tegen ons doen... Hoe moet het dan met God zijn die een en al goedheid is (op zich al een discussie waard) en de mens verkeerde daden ziet doen? God kan dat niet in zijn nabijheid accepteren. Er kan geen contact tussen God en de mens bestaan als de mens God bejegent met verkeerde daden. Zo werkt het bij mensen onder elkaar en zo werkt het dus bij God ook. We hebben dus geen contact meer met God. Terwijl God wel graag contact met ons zou willen hebben. Onze hemelse verbindingslijn hebben we dus zelf doorgesneden. We hebben niet de mogelijkheid meer om God te kennen (kennen zoals een man een vrouw kent, of een moeder een kind). Tegelijkertijd zijn we wel afhankelijk van God. Want niets kan zonder God leven zonder uiteindelijk dood te gaan. (ook weer een discussie waard). Kortom, geen contact meer met de Bron die Leven geeft en daardoor gedoemd om dood te gaan. Dat is de mens. En nu zat de mens met een probleem, nl. de dood en God zat met een probleem, nl. een mens waarvan Hij houdt die gedoemd is om dood te gaan. Gods liefde was zo groot dat Hij ervoor koos om de mens niet dood te laten gaan. Dit, terwijl wij zelf, en niet God, het contact met Hem hadden verbroken. Hij moest dus een manier vinden om de mens te laten zien wat ze misten. En dus kwam Hij zelf op de aarde door Gods Zoon naar de aarde te zenden om Zichzelf kenbaar te maken. Dit deed Hij in de vorm die de mens het meest zou aanspreken nl. Hij kwam als mens. De hemel kwam dus eigenlijk op aarde door een mens, nl. Jezus. Zo konden de mensen zien wat zij misten, nl. het contact met de hemel. Zo konden de mensen ook zien hoe zij eigenlijk waren voordat zij het contact met God verbraken nl. een mens zonder slechte daden (slechte daden doen heeft dus te maken met het ontbreken van contact met God). Jezus Christus was namelijk tegelijk hemels, de Geest van God het contact van de mens met God, en aards, het lichamelijke en de gedachten van de mens. Jezus Christus liet dus zien dat het mogelijk is om hemels en aards tegelijk te zijn. In zijn aardse lichaam zondigde Hij niet -> d.w.z. Hij verbrak het contact met God niet. Terwijl net als bij ons zijn lichaam te dode was opgeschreven. En nu komt het wonderlijke.... Hij stierf ook. Wij vermoordden Hem. Plan mislukt, zul je dus denken. Een aards persoon leeft hemels maar sterft... zelfs dan geen hoop. Maar, omdat Hij het contact met God (de Geest) levend heeft gehouden stond Hij lichamelijk op uit de dood. Hij schakelde met zijn Geest dus de lichamelijke dood uit. Zijn Geest, het contact met God, zorgde er dus voor dat Hij weer lichamelijk levend werd. En nu komen we op jouw punt:

Als we in Hem geloven belooft Hij dat Hij Zijn Geest in jouw leven uitstort. Zonder deze Geest zijn we gedoemd om dood te gaan (het gevlolg van het verliezen van het contact met God). Het contact wordt dus door in Hem en Zijn Geest te geloven herstelt.

Ik heb nu je dooddoener uitgelegd :wink: Sorry, maar er zijn geen andere argumenten denk ik. Denk er eens over na, ik geloof dat bij nader inzien het dooddoenerige ineens springlevend kan worden. En als je het niet begrijpt of sommige punten te kort door de bocht vind, vraag meer.
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 28 jan 2003 14:52

Ik heb al eens in een andere topic gezegd dat ik geen geloof hecht aan de bewering dat Jezus voor onze zonden is gestorven en dat dit mijn inziens een verzinsel van Paulus is geweest om een door hem gecreeerde religie (het christelijk geloof) op uit te bouwen.
En daar geeft Paulus alles voor op? Zijn status binnen zijn volk als schriftgeleerde? Lees wat hem allemaal overkomen is als gevolg van zijn geloof, dat liegt er niet om. Geen mens kiest daarvoor als er niet wat beters tegenover staat.

Hoe kan iemand die een dikke 2000 jaar geleden is gestorven de zonden van mensen die nadien zijn gestorven wegenemen? Je zou alleen door Jezus in de hemel kunnen komen. Hoe zit het dan met al diegenen die voor Zijn dood zijn overleden?
Nog erger, ook de mensen die voordien gestorven zijn.
Het gaat om wat Christus gedaan heeft, namelijk zich vernederen om de ziel van mensen te redden. Het zaligworden zit in het volgen/geloven van hem, te doen wat hij deed.

Nee, dan lees je maar heel selectief wat er op dit forum gezegd wordt. Bij andere godsdiensten kun je zalig worden door bepaalde dingen te doen en andere te laten. Als je in Christus gelooft moet je AL het slechte in jezelf nalaten. Als er een religie is waar je tegelijkertijd makkelijker en moeilijker zalig wordt dan de andere religies, dan is het de christelijke.

Kijk eens deze teksten, dit is bijvoorbeeld echt niet makkelijk:

Mattheus 6 14 Want indien gij den mensen hun misdaden vergeeft, zo zal uw hemelse Vader ook u vergeven.
Mattheus 6 15 Maar indien gij den mensen hun misdaden niet vergeeft, zo zal ook uw Vader uw misdaden niet vergeven.

rpdingemanse
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor rpdingemanse » 30 jan 2003 11:22

FrankB schreef: Hoe kan iemand die een dikke 2000 jaar geleden is gestorven de zonden van mensen die nadien zijn gestorven wegenemen? Je zou alleen door Jezus in de hemel kunnen komen. Hoe zit het dan met al diegenen die voor Zijn dood zijn overleden?

hier heb je een punt. dit is een zaak die velen met jou onbegrijpelijk vinden. vandaar de vele religie. vind jij het dan niet onbegrijpelijk dat een mens, die bijv. moord heeft gepleegd, even een goede daad doet t.o.v. Allah en dan weer 'in orde is'? even om wat breder te zien...

God bewijst juist in het feit dat Hij Zijn Zoon als ENIGE middel tot behoud stuurt, dat Hij het onmogelijke kan.

jij vraagt je ook af hoe het dan met de mensen na, en voor Chr. is gegaan/gaat. de bijbel zegt dat zelf, dus God zegt dat Zelf: de offeranden in het O.T., dus voor Chr. wezen heen naar Het Offer, Jezus. door verschillende beloften wisten de echte joden dus ook waar die offers op sloegen. zij keken dus, al van te voren, uit naar de Messias. zij zagen in dat offer, de vergeving die uiteindelijk eens door Jezus, in het beeld van dat lammetje, vervult zou worden. ik vind dit de moeite waard, verzin dit maar es ff! vind ik je knap. iig, God heeft dit tot ons behoud 'verzonnen'.

FrankB, ik wil nog ff wat kwijt:
'Geloven' komt niet voort uit 'zeker weten' of 'begrijpen', maar deze twee zaken komen uit het 'geloven' voort. dus begin bij het begin a.j.b.

-ik joud van iedereen waar God van houd- en dat is iedereen! amen.-

Terug naar “Archief”