Raido schreef:Wanneer is er bij ons sprake van een openbaring van God, die niet in de Schrift te vinden is?
Door de mond van profeten, priesters en koningen van deze tijd ;-)
Het is niet omgekeerd evenredig.. Het Woord staat in De Schrift, maar dat wil niet zeggen dat De Schrift het Woord is..
Dat laatste lijkt mij in strijd met 2 Tim. 3:16.
2 Tim. 3:16:
πασα γραφη
θεοπνευστος και ωφελιμος προς διδασκαλιαν προς ελεγμον προς επανορθωσιν προς παιδειαν την εν δικαιοσυνη
Statenvertaling:
Al de Schrift is
(57) van God ingegeven,
(58) en is nuttig tot lering, tot
(59) wederlegging, tot
(60) verbetering, tot
(61) onderwijzing, die
(62) in de rechtvaardigheid is;
57) Dat is, de ganse Schrift, gelijk dit woord alle genomen wordt 1 Cor. 13:2; waardoor verstaan worden voornamelijk de schriften des Ouden Testaments, van welke de schriften des Nieuwen Testaments ene nadere verklaring zijn, en die daarom mede daaronder begrepen worden, zoveel van deze geschreven waren, toen Paulus dezen brief schreef, kort voor zijnen door, 2 Tim. 4:6; hetwelk ook van de andere, die toen nog niet geschreven waren, desgelijks moet verstaan worden; zie 2 Petr. 3:16; Openb. 1:1, en Openb. 22:16, enz.
58) Grieks van God ingeblazen; dat is, door ingeven van den Heiligen Geest, die een Geest der waarheid is, en de schrijvers van deze schriften in alle waarheid geleid heeft, dat zij niet hebben kunnen dwalen; zie Joh. 16:13; 2 Petr. 1:20,21.
59) lering, tot
Namelijk van de hoofdstukken der christelijke religie.
60) wederlegging, tot
Of bestraffing, overtuiging; namelijk van dwalingen en valse leringen.
61) verbetering, tot
Namelijk des levens en der kwade zeden.
62) onderwijzing, die
Dat is leer volkomen wat recht en onrecht is, eerlijk en oneerlijk, en hoe men matig, rechtvaardig en godzalig moet leven in deze wereld; Tit. 2:12.
NBG-vertaling 1951:
Elk van God ingegeven schriftwoord is ook nuttig om te onderrichten, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de gerechtigheid,
NBV:
Elke schrifttekst is door God geïnspireerd en kan gebruikt worden om onderricht te geven, om dwalingen en fouten te weerleggen, en om op te voeden tot een deugdzaam leven,
Opmerkingen bij de vertalingen:
- De SV is juist.
- De NBG '51 is onjuist. "Elk van God ingegeven schriftwoord", dan had er in het Grieks moeten staan: πασα γραφη θεοπνευστη, maar dat staat er niet!
- De NBV, heeft πασα γραφη θεοπνευστος goed vertaald. Maar "tot een deugdzaam leven" klinkt me in de oren alsof de vertalers niet goed snapten wat δικαιοσυνη inhoudt.
(Schrik niet van deze uitgebreidheid en grondigheid! Zie het gewoon zo: Boekenlezer heeft 2 Tim. 3:16 geciteerd.)
Deze tekst vertelt ons dus dat de
hele Schrift (γραφη) door God ingeblazen is! En niet: "Het Woord staat in De Schrift", aldus Raido.
Om over na te denken: openbaring, hoe werkt dat eigenlijk? Wij zijn geneigd ons dat voor te stellen als een voor ons opvallende bliksemflits uit de hemel die ons treft, maar
is het dat ook? Of zouden de criteria die de profeten en apostelen hierin hanteerden soms heel wat objectiever en minder sensationeel van aard zijn?
Daaruit volgend: Geven wij de duivel misschien een open deur met een vorm van sensatiezucht? Sensatiezucht, die objectief gesproken een openbaringsidee is die meer heidens dan bijbels is?