Peter, je post weer herkenbaar. Het is de typische reactie van een Gergemmer (zonder veroordeling hoor). Ook in mijn kerk hoor ik vaak genoeg van de preekstoel wat het allemaal wel niet is. Het is niet wat 'Rome' leert, het is niet wat Kuyper leert 'Kuyper wilde met de kerk de wereld in maar de wereld kwam de kerk in', het de termen 'juichend of jubelend christendom' hoor ik ook vaker dan mij lief is.
Klakkeloze aanname van de meest letterlijke betekenis van 'juichend christendom' is net zo blind als geloven dat gereformeerden alleen maar ellende kennen, andersom is dit echter net zo het geval. Er zijn inderdaag grote, kardinale verschillen. Een ortodox-gereformeerde zal als Hij spreekt over zijn bekering het zo goed als alleen maar hebben over hoe klein Hij wel niet was, een 'juichende christen' zal het meer hebben over de grootheid én Liefde van God..
Echter ben ik heel vaak bang dat er veel mensen zijn die bedrogen uit zullen komen in de eeuwigheid
Waar baseer je die gevoelens op?
En ik ben niet alleen bang over het heil van anderen maar ook over dat van mezelf.
Als ik lees hoe God in vroegere tijden mensen bekeerde, en als ik dan kijk wat er in mijn eigen leven gebeurd is, en ik zet dat tegenover zoveel verhalen die ik hier op RW lees, dan huiver ik wel eens.
Zijn deze twee citaten niet in tegenspraak met elkaar. Waarom ben je toch ban voor je eigen heil als je weet (kijkt) naar wat er in jou leven is gebeurd? Zal God laten varen wat Zijn hand begon? Twijfelen aan je heil, na dat wat gebeurd is, is niet twijfelen aan jezelf, maar aan de genade van God..
En juist daarom dat ook door mij zaken als Ellende-Verlossing-Dankbaarheid worden aangehaald. Een dogma zoals dat al vanuds door Gods kinderen wordt beleden, maar o.a. met de komst van Arminius steeds vaker onder vuur komt te liggen.
Troost je, het Ellende-Verlossing-Dankbaarheid-idee (geen dogma; het protestantisme kent nagenoeg geen dogma's) is pas in gekomen in 1500 na Christus, toen een aantal door het humanisme beïnvloede theologen de nadruk gingen leggen op de directe, persoonlijke relatie met God zónder tussenkomst van de katholieke Kerk; eigenlijk heel modernistisch, dat protestantisme
Dat het EVD-idee terug te zien is in de Bijbel lijkt mij logisch, Jezus spreekt er ook over, en ik denk dat elke individuele christen met een levende relatie met God zal instemmen dat je zonder kennis van je ellende niet verlost kunt worden laat staan dankbaar zijn. Ik denk persoonlijk dat het levensgevaarlijk is om het EVD als routeplanner naar de Eeuwigheid te gebruiken, niet omdat het niet waar is, dat zij verre.
Maar ik zie zoveel mensen, die geloven maar blijven hangen bij 'ik heb vast niet genoeg ellende kennis', dat heb ik ook zovaak gezien, ook bij mijzelf. Maar kijk je achterom, kijk je terug naar jaren van moeizaamheid, waarin je ook verlossing hebt mogen ervaren (maar dat nu weer kwijt bent; dat gevoel) dat je dankbaarheid kent richting God (maar weinig zekerheid). Zonder ellende was je nooit tot God gevlucht. Achteraf gezien.
Als je op reis bent geweest weet je meestal ook beter wat je gezien hebt. Hoeveel heb je er aan als je van te voren krijgt te horen 'je moet de zee zien voordat je in Engeland bent', 'je moet de bergen hebben gezien voordat je in Oostenrijk bent'. Je stapt in de auto, komt in Sauerland.. áh de bergen, dit moet Oostenrijk zijn? Als God jou brengt in het Koninkrijk zul je beamen dat je de zee over moet om in Engeland te komen, en je in Oostenrijk bergen hebt gezien. Maar, zonder een idee van 'zee' en een idee van 'berg' blijf je dwalen.
Vertrouw niet op de routeplanner, maar op de Wegwijzer; Jezus Christus. Klinkt dat te makkelijk? Dat klinkt ja, vind je dat te makkelijk? Dan heb je Christus nog nooit leren kennen, het is verre van makkelijk; schijnbaar. Ik heb niet het gevoel dat ik geloof, ik heb niet het gevoel dat ik een Burger ben van het Koninkrijk, en waarom?
Omdat dat geloven c.q. vertrouwen maar niet lukt.