De schijnbekeringen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Re: De schijnbekeringen

Berichtdoor oekaboeka » 10 apr 2015 19:49

oekaboeka schreef:

De apostelen zijn natuurlijk allemaal dienstknechten , want ze staan in dienst van God en hebben specifieke opdrachten gekregen die jij niet hebt gekregen , maar vergelijk jezelf gerust met de apostelen hoor , lijkt mij niet helemaal zuiver hoe je dat zo brengt.
Verder die dienstknechten in de context van dat schriftgedeelte , daar worden gewoon Joden mee bedoelt als je mij vraagt.

Rotterdam : Theologie op het slappe koord. Denk maar aan Math. 20 vers 27 "En zo wie onder u zal willen de eerste zijn, die zij uw dienstknecht

Ja precies , bevestigd alleen maar wat ik al zei als je de eerste wil zijn ben je niet meer dan een dienstknecht waard , de dienstknecht word hier niet bepaald als een positief iets gezien.
Als je je gedraagd als een dienstknecht ben je nog niet meteen een dienstknecht maar je houding is wel goed , de apostelen kregen specifieke taken zoals een dienstknecht die krijgt , maar maakt nog niet meteen elke gelovige een dienstknecht ,want een gelovige is veel meer dan een dienstknecht daarom word iemand die de eerste wil zijn ook gelijkgesteld met een dienstknecht wat natuurlijk niet positief is ,eerder slaaf achtig maar christenen zijn vrije en geen slaven.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 10 apr 2015 19:53

Learsi : De gelijkenis begint met..........het koninkrijk der hemelen is gelijk aan...........
Dat koninkrijk ving aan bij de opstanding van de Heere Jezus. Dit koninkrijk is onzichtbaar voor de wereld.
Over dit koninkrijk gaat het hier.

Ken je de term dispensationalisme?

Waar staat dat het koninkrijk der hemelen aanving bij de opstanding?
En ja ik ken de term dispensationalisme en geloof ook dat dat de bijbels manier is om de schrift te begrijpen en niet op vage leren te komen en dingen toe eigenen die eigenlijk voor andere mensen zijn bedoeld en daardoor op onbijbelse en misschien zelfs wel op gevaarlijke leren betreffende je heil en redding te komen.
Laatst gewijzigd door oekaboeka op 10 apr 2015 20:07, 2 keer totaal gewijzigd.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 10 apr 2015 19:57

Trouwens waar denken jullie dat christenen beloning voor ontvangen ?
Als je niet word toegelaten in het koninkrijk van God op grond van werken die je niet gedaan hebt dan zou dat ook betekenen dat iedereen die wel toegelaten word per definitie een beloning krijgt , maar dat is niet bijbels , niet iedereen krijgt een beloning , de slechte werken worden verbrand als door vuur heen maar de gelovige zelf word behouden

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 10 apr 2015 21:15

oekaboeka schreef:Waar staat dat het koninkrijk der hemelen aanving bij de opstanding?
En ja ik ken de term dispensationalisme en geloof ook dat dat de bijbels manier is om de schrift te begrijpen en niet op vage leren te komen en dingen toe eigenen die eigenlijk voor andere mensen zijn bedoeld en daardoor op onbijbelse en misschien zelfs wel op gevaarlijke leren betreffende je heil en redding te komen.

Koninkrijk der hemelen
Koninkrijk van de Zoon
en
Koninkrijk van God
geven in het NT steeds hetzelfde Koninkrijk aan.

Als ik je goed begrijp, hang je het dispensationalisme aan.
Heb jij die leer zelf ontwikkeld, of lijkt het je de meest aannemelijke leer?

h.g.
Learsi

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 10 apr 2015 21:26

Waar staat dat het koninkrijk der hemelen aanving bij de opstanding?

Kunnen we 1 ding tegelijk doen , ik wil eerst graag antwoord op mijn bovenste vraag.

Learsi : Heb jij die leer zelf ontwikkeld, of lijkt het je de meest aannemelijke leer?

Ten eerste ontwikkel ik niks zelf aangezien de leer al behoorlijk oud is en in de bijbel staat beschreven als juiste manier om de schrift te onderzoeken , verder lijkt het mij inderdaad logische dat God met bepaalde mensen anders handeld of heeft gehandeld in het verleden , als je dat ontkent kun je beter de bijbel opzij leggen lijkt mij.
Verder vind ik je vraag afwijken van waar het werkelijk omgaat , namelijk de waarheid dus kom liever met concrete vragen of antwoorden zodat we kunnen leren van elkaar.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 10 apr 2015 22:01

Lees alle "Koninkrijk der hemelen, Koninkrijk van de Zoon en Koninkrijk van God" teksten in het NT en het wordt duidelijk, dat dit Koninkrijk reeds begon, door en vanaf de roeping van Zijn discipelen.

h.g.
Learsi

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 10 apr 2015 22:08

Je geeft nog steeds geen duidelijk antwoord , wil je spelletjes spelen of duidelijkheid scheppen ?
Geef eens gewoon antwoord dan a.u.b als je wilt ?

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 10 apr 2015 22:13

Trouwens volgens mij werden de discipelen al geroepen voor de kruisiging dus dat klopt al niet dan.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 10 apr 2015 22:20

Heb je ze al gelezen?
En wat is je conclusie?
Of bestudeer jij de Bijbel op een andere manier?
Hoe bestudeer jij de bijbel trouwens?
Ben ik wel benieuwd naar.

h.g.
Learsi

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 10 apr 2015 22:26

Je draait eromheen Learsi , verantwoord je stellingen of zeg niks , ik stelde een vraag op een bewering van jou , dus kun je die vraag nog beantwoorden of gaat dat niet lukken?

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 10 apr 2015 22:50

In Openbaring staat over de Grote Verdrukking, die over de aarde gaat komen. Een periode waarin God Zijn toorn over de aarde uitgiet (Openb. 6 : 16; Openb. 15 : 1, 7). En aangezien de Gemeente van Jezus Christus niet is gesteld tot toorn (1 Thess. 1 : 10; 1 Thess. 5 : 9), en we in 1 Thess. 4 lezen over het moment dat we als Gemeente de Heere in de lucht tegemoet zullen gaan, mogen we weten dat we als Gemeente van Jezus Christus dan al bij de Vader zijn.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 11 apr 2015 06:07

oekaboeka schreef:
Ja precies , bevestigd alleen maar wat ik al zei als je de eerste wil zijn ben je niet meer dan een dienstknecht waard , de dienstknecht word hier niet bepaald als een positief iets gezien.
Als je je gedraagd als een dienstknecht ben je nog niet meteen een dienstknecht maar je houding is wel goed , de apostelen kregen specifieke taken zoals een dienstknecht die krijgt , maar maakt nog niet meteen elke gelovige een dienstknecht ,want een gelovige is veel meer dan een dienstknecht daarom word iemand die de eerste wil zijn ook gelijkgesteld met een dienstknecht wat natuurlijk niet positief is ,eerder slaaf achtig maar christenen zijn vrije en geen slaven.

Ik begrijp er geen snars van wat je allemaal beweerd.
Lees Math. 23. Hier spreekt Christus niet alleen tegen de apostelen maar ook tegen de scharen.
Tegen beiden, want "Gij, apostelen en scharen, zijt allen broeders".

Maar de meeste van u zal uw dienaar zijn.
En wie zichzelven verhogen zal, die zal vernederd worden; en wie zichzelven zal vernederen, die zal verhoogd worden.

Dienaar, dienstknecht, het is een eer dat te mogen zijn.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 11 apr 2015 08:28

oekaboeka schreef:Ja precies , bevestigd alleen maar wat ik al zei als je de eerste wil zijn ben je niet meer dan een dienstknecht waard , de dienstknecht word hier niet bepaald als een positief iets gezien.

rotterdam schreef:Ik begrijp er geen snars van wat je allemaal beweerd.
Lees Math. 23. Hier spreekt Christus niet alleen tegen de apostelen maar ook tegen de scharen.
Tegen beiden, want "Gij, apostelen en scharen, zijt allen broeders".

Maar de meeste van u zal uw dienaar zijn.
En wie zichzelven verhogen zal, die zal vernederd worden; en wie zichzelven zal vernederen, die zal verhoogd worden.

Dienaar, dienstknecht, het is een eer dat te mogen zijn.

Wat ik denk dat oekaboeka bedoelt is hetgeen dat Paulus aankaartte in 1 kor 12:

[29] Is iedereen soms een apostel? Of een profeet? Is iedereen een leraar? Kan iedereen wonderen verrichten? [30] Of kan iedereen genezen? Kan iedereen in klanktaal spreken en kan iedereen die uitleggen?

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 11 apr 2015 09:19

Teus schreef:
Nee, dit slapen is niet goed maar het slapen wat je bedoeld is niet relevant in de gelijkenis. M.i. is dit "niet verwachten" gebrek aan olie en niet slapen.
Het gebrek aan olie zou je slapen kunnen noemen maar is verwarrend in deze gelijkenis, je spreekt dan over 2 soorten slapen.
De bruidegom zei tegen de dwaze maagden "waakt" omdat ze geen olie meer hadden, niet omdat ze sliepen want de wijze maagden sliepen ook en daar had de bruidegom geen opmerking over.

rotterdam schreef:Waar gaat het over in deze gelijkenis ?
Vergelijk met de gelijkenis die erna komt.
In vers 14 staat "Want het is gelijk aan".
Dus als we doorlezen begrijpen we de kern.
Woekeren met je talenten dan zal de Heer zeggen " Wel, gij goede en getrouwe dienstknecht! over weinig zijt gij getrouw geweest; over veel zal ik u zetten; ga in, in de vreugde uws heeren".
Dus de hongerigen voeden, de dorstigen laven, de naakten kleden, de vreemdelingen herbergen, de zieken bezoeken, de gevangenen bezoeken.
Want voorwaar zeg Ik u: Voor zoveel gij dit een van deze minsten gedaan hebt, zo hebt gij het voor Mij gedaan.

De gelijkenis van de maagden gaat over de verhouding kind-vader en de gelijkenis van de talenten gaat over de verhouding knecht-meester.
In de gelijkenis van de talenten oordeelt de meester direct, in de gelijkenis van de maagden spoort de bruidegom aan.
De knecht, in de gelijkenis, stopte direct het geld in de grond, deed eigenlijk niets, de dwaze maagden gingen uit naar de bruidegom en verwachtte hem voor een korte tijd.

Bij beide gelijkenissen gaat het om de juiste ijver, de verantwoording tegenover de meester/bruidegom.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 11 apr 2015 09:34

Oekaboeka schreef:Teus : niet omdat ze sliepen want de wijze maagden sliepen ook en daar had de bruidegom geen opmerking over.

Marnix schreef:Niet helemaal waar. De wijze maagden waren op tijd om met de bruidegom naar het feest te gaan, de dwaze maagden niet. Maar Jezus sluit wel af met "weest dan waakzaam, waakt dan, want jullie weten niet op welke dag en op welk tijdstip hij komt". Er is dus wel een oproep tot waken, waakzaam zijn.

M.i. moesten ze voor het slapen meer waken, tijdens het slapen kon het ook te laat zijn, de bruidegom kon ineens komen.
Daar gaat het juist om, ze waren niet voldoende voorbereidt omdat je niet weet wanneer hij komt.
Voor dat ze uitgenodigd werden, op weg gingen, hadden ze klaar moeten zijn, zoals de wijze maagden.
Achteraf gezien hadden ze i.p.v. slapen moeten waken maar daar gaat het niet om, we moeten altijd klaar zijn voor Zijn komst.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Terug naar “Archief”