Wil God dat alle mensen behouden worden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 05 okt 2004 17:56

Best. Binnen 20 minuten staat er een goed betoog.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 05 okt 2004 18:09

Kaw schreef:Nee, maakt niets uit die uitverkiezing. God regelt dat voor mij. Ik hoef me er niet druk over te maken.

alex leusink schreef:Met jou valt niet te praten, geef jij mij een tekst uit de Bijbel dat de uitverkiezing niet belangrijk is.

Samenvatting:
Ik leef naar Gods belofte. Niet naar Gods uitverkiezing.

Motivatie:
Matheus 22
1 En Jezus, antwoordende, sprak tot hen wederom door gelijkenissen, zeggende:
2 Het Koninkrijk der hemelen is gelijk een zeker koning, die zijn zoon een bruiloft bereid had;
3 En zond zijn dienstknechten uit, om de genoden ter bruiloft te roepen; en zij wilden niet komen.
4 Wederom zond hij andere dienstknechten uit, zeggende: Zegt den genoden: Ziet, ik heb mijn middagmaal bereid; mijn ossen, en de gemeste [beesten] zijn geslacht, en alle dingen zijn gereed; komt tot de bruiloft.
5 Maar zij, [zulks] niet achtende, zijn heengegaan, deze tot zijn akker, gene tot zijn koopmanschap.
6 En de anderen grepen zijn dienstknechten, deden [hun] smaadheid aan, en doodden hen.
7 Als nu de koning [dat] hoorde, werd hij toornig, en zijn krijgsheiren zendende, heeft die doodslagers vernield, en hun stad in brand gestoken.
8 Toen zeide hij tot zijn dienstknechten: De bruiloft is wel bereid, doch de genoden waren het niet waardig.
9 Daarom gaat op de uitgangen der wegen, en zovelen als gij er zult vinden, roept ze tot de bruiloft.
10 En dezelve dienstknechten, uitgaande op de wegen, vergaderden allen, die zij vonden, beiden kwaden en goeden; en de bruiloft werd vervuld met aanzittende [gasten].
11 En als de koning ingegaan was, om de aanzittende [gasten] te overzien, zag hij aldaar een mens, niet gekleed [zijnde] met een bruiloftskleed;
12 En zeide tot hem: Vriend! hoe zijt gij hier ingekomen, geen bruiloftskleed [aan] hebbende? En hij verstomde.
13 Toen zeide de koning tot de dienaars: Bindt zijn handen en voeten, neemt hem weg, en werpt [hem] uit in de buitenste duisternis; daar zal zijn wening en knersing der tanden.
14 Want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren.

Wat zegt deze tekst:

1. De Koning nodigt.
2. Er zijn mensen die niet willen en mensen die niet willen.
3. De Koning krijgt zijn feestzaal toch vol.
4. Er is 1 mens zonder bruiloftskleed en die wordt verwijdert.
5. Wat blijkt, de Koning heeft er velen geroepen, maar weinigen zijn uitverkoren.

Gaat deze over de werking van de uitverkiezing? Nee, deze tekst gaat over de Koning die mensen uitnodigt voor Zijn feest, maar de mensen willen niet. De mensen die wel komen blijken uitverkoren te zijn.

De uitverkiezing is Gods verborgen raad over wie er geredt wordt. Geen levend iemand komt in dit leven er achter of hij in het boek van de levenden staat. God heeft wel een belofte gegeven. Geloof in de Koning, kom naar Zijn feest en je zult uitverkoren blijken te zijn. Dus wat ben ik gaan doen? Ik geloof in de Koning en heb mijn knieën gebogen voor de Koning. Ik kreeg van hem mijn bruiloftskleed Jezus. Nu vertrouw ik op Zijn onwankelbare belofte dat ik op Zijn feest zal mogen zijn, dus dat ik uitverkoren zal blijken te zijn.
Nu leef ik daaruit.

Een bepaald kerkverband zet de uitverkiezing voorop in zijn prediking en genadeaanbod. Die mensen lopen volledig vast. De uitverkiezing is een uitvloeisel van de belofte van God. Concreet hebben wij in dit leven praktisch niets met de uitverkiezing te maken.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 okt 2004 19:11

alex leusink schreef:
In de uitverkiezing ligt wel de behoudenis van de Gemeente van Christus, dus ik kan me niet voorstellen dat er dan kinderen Gods zouden zijn die over de uitverkiezing een andere mening zouden hebben.

Nou, die zijn er toch echt hoor. Ik heb het genoegen gehad om enkele keren majoor Boszhard te hebben mogen horen preken. Geloof maar gerust dat dat een zeer begenadigde vrouw is. Over een Christin gesproken, dat is er één. Maar die gelooft echt niet in de uitverkiezing zoals jij en ik dat doen hoor. Pas er dus voor op om iemands geloof af te meten aan het feit of iemand wel of niet, of niet op dezelfde manier als jij, in de verkiezing gelooft, want dan ben je geheel verkeerd bezig.
Ik heb ook wel eens van een zeer gelovige vrouw gehoord die zei: "nou Heere, of ik uitverkoren ben dat weet ik niet hoor, de verborgen dingen zijn voor u, maar één ding weet ik wel, dat U mij liefheeft en dat ik in eeuwigheid niet zonder U kan." Denk jij nou Alex, dat die vrouw verloren gaat, omdat ze misschien de leer van de uitverkiezing niet kan uitleggen?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 okt 2004 19:26

alex leusink schreef:
jas schreef:
Aragorn schreef:Wow jas, zijn we het toch nog eens. :D Alleen zie ik dit niet als compromis, want een compromis heeft iets van een slap aftreksel waarbij beide partijen moeten inleveren. Terwijl bij deze oplossing beide partijen juist blijven staan (in tegendeel tot wanneer je het logisch sluitend wil krijgen).

Maar je bent het dus met me eens dat een andere mening over de uitverkiezing niet betekent dat iemand bewust de oudvaders verguist, dingen in z'n straatje past en een afvallige is?

Als iemand zich dat niet bewust is niet. Echter als iemand uit diepe eerbied en ontzag voor Gods majesteit, en onder biddende leiding van de Heilige Geest gaat onderzoeken, kan ik me niet voorstellen dat de persoon in kwestie tot een andere mening komt. Dit is echter alleen van belang m.b.t. het leerstuk van de preadestinatie zelf. Met betrekking tot het gevoel van kindschap (m.b.t. God) doet het er niet toe. Immers, de Geest getuigt met onze geest dat wij kinderen Gods zijn. Men moet dan ook zijn bevestiging van het kindzijn niet zoeken in de preadestinatie, maar in datgene wat God Zelf door Zijn Geest en Woord tot Zijn uitverkorenen zegt, nl. "Wie de Zoon heeft, heeft het Leven, en wie de Zoon niet heeft, heeft het Leven niet".

In de uitverkiezing ligt wel de behoudenis van de Gemeente van Christus, dus ik kan me niet voorstellen dat er dan kinderen Gods zouden zijn die over de uitverkiezing een andere mening zouden hebben.

Bijvoorbeeld om 'voorgezien geloof en goede werken'? Nee, want de mens wil vanwege zijn natuur niet om niet zalig worden.

De bijbel zegt dat je door geloof in Jezus Christus behouden wordt.... niet dat je leer over uitverkiezing geoordeeld wordt. Als een christen niet gelooft in uitverkiezing.... maar wel gelooft dat Jezus voor Hem is gestorven... Hoe kan iemand die in wel in de uitverkiezing gelooft dan zeggen: Hij komt er op deze manier niet? Hoe zou diegene kunnen geloven als hij niet uitverkozen zou zijn? Misschien gelooft hij niet in de uitverkiezing maar is hij wel uitverkozen.... anders zou hij toch niet kunnen geloven? Als ik Johannes 3:16 lees wordt zo iemand wel gered... ook als hij niet in de uitverkiezing gelooft. Watn hij gelooft wel in Christus als Zijn Verlosser.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 05 okt 2004 19:32

Marnix schreef:
alex leusink schreef:
jas schreef:
Aragorn schreef:Wow jas, zijn we het toch nog eens. :D Alleen zie ik dit niet als compromis, want een compromis heeft iets van een slap aftreksel waarbij beide partijen moeten inleveren. Terwijl bij deze oplossing beide partijen juist blijven staan (in tegendeel tot wanneer je het logisch sluitend wil krijgen).

Maar je bent het dus met me eens dat een andere mening over de uitverkiezing niet betekent dat iemand bewust de oudvaders verguist, dingen in z'n straatje past en een afvallige is?

Als iemand zich dat niet bewust is niet. Echter als iemand uit diepe eerbied en ontzag voor Gods majesteit, en onder biddende leiding van de Heilige Geest gaat onderzoeken, kan ik me niet voorstellen dat de persoon in kwestie tot een andere mening komt. Dit is echter alleen van belang m.b.t. het leerstuk van de preadestinatie zelf. Met betrekking tot het gevoel van kindschap (m.b.t. God) doet het er niet toe. Immers, de Geest getuigt met onze geest dat wij kinderen Gods zijn. Men moet dan ook zijn bevestiging van het kindzijn niet zoeken in de preadestinatie, maar in datgene wat God Zelf door Zijn Geest en Woord tot Zijn uitverkorenen zegt, nl. "Wie de Zoon heeft, heeft het Leven, en wie de Zoon niet heeft, heeft het Leven niet".

Bijvoorbeeld om 'voorgezien geloof en goede werken'? Nee, want de mens wil vanwege zijn natuur niet om niet zalig worden.

De bijbel zegt dat je door geloof in Jezus Christus behouden wordt.... niet dat je leer over uitverkiezing geoordeeld wordt. Als een christen niet gelooft in uitverkiezing.... maar wel gelooft dat Jezus voor Hem is gestorven... Hoe kan iemand die in wel in de uitverkiezing gelooft dan zeggen: Hij komt er op deze manier niet? Hoe zou diegene kunnen geloven als hij niet uitverkozen zou zijn? Misschien gelooft hij niet in de uitverkiezing maar is hij wel uitverkozen.... anders zou hij toch niet kunnen geloven? Als ik Johannes 3:16 lees wordt zo iemand wel gered... ook als hij niet in de uitverkiezing gelooft. Watn hij gelooft wel in Christus als Zijn Verlosser.

Wat je hier zegt betekent min of meer dat je als kind van God het niet met Hem eens hoeft te zijn. Bovendien, de uitverkiezing (Gods vrijmacht) is door heel de Persoon van God heengeweven, dus hoe kun je in Hem geloven als je niet in de uitverkiezing gelooft, dus Zijn vrijmacht loochent???
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 05 okt 2004 19:38

het geloven in de uitverkiezing is dus een voorwaarde om de hemel in te mogen? :| ik begrijp je punt wel, maar je zaligheid hangt er niet vanaf, die hangt er van af hoe je Jezus ziet, als je Verlosser of niet.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 05 okt 2004 19:43

Luister goed, dan zal ik je nog een keer proberen uit te leggen hoe ik het zie:

Vanuit mijn overtuiging leert de zondaar die tot bekering komt Drie dingen kennen: De zonden en de verdorvenheid van zichzelf, De verlossing die er in Christus is en de noodzaak om vruchten voort te brengen.

Die zonden en verdorvenheid leiden ertoe dat hij niet zalig is, maar dehel verdiend heeft. Hier maakt hij kennis met God, Die redt hem van de rampzaligheid. Maar... had God deze mens niet uitverkoren van voor de grondlegging van de wereld, dan had hij niet gered kunnen worden!! Dus, geen uitverkiezing, geen geloof.

(t is echt niet volmaakt weergegeven, maar das ook zoooo moeilijk)
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 05 okt 2004 19:53

dat begrijp ik en I agree.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 05 okt 2004 19:57

alex leusink schreef:Luister goed, dan zal ik je nog een keer proberen uit te leggen hoe ik het zie:

Vanuit mijn overtuiging leert de zondaar die tot bekering komt Drie dingen kennen: De zonden en de verdorvenheid van zichzelf, De verlossing die er in Christus is en de noodzaak om vruchten voort te brengen.

Die zonden en verdorvenheid leiden ertoe dat hij niet zalig is, maar dehel verdiend heeft. Hier maakt hij kennis met God, Die redt hem van de rampzaligheid. Maar... had God deze mens niet uitverkoren van voor de grondlegging van de wereld, dan had hij niet gered kunnen worden!! Dus, geen uitverkiezing, geen geloof.

(t is echt niet volmaakt weergegeven, maar das ook zoooo moeilijk)

Ik ga even een heel kromme vergelijking geven. Het is echt alleen bedoeld om iets duidelijk te maken, niet om een karikatuur neer te zetten. Als ik jouw logica moet volgen komt iemand die nooit van de zwaartekracht gehoord heeft nooit op de grond als hij uit een boom springt. Het erkennen van de zwaartekracht doet niets af van deze kracht.

Ooit las ik ergens (er is vast het een en ander op af te dingen) Arminianen kunnen best Christen zijn, ze kunnen alleen geen logisch consistente Christenen zijn.

Geloof is noodzakelijk, maar dat is geloof in Christus en Zijn opstanding. Dit geloof is een gave van God. Maar het gaat hier niet om het geloof in dat dit geloof een gave van God is. (Hoewel zoals Spurgeon het zegt: [vrij weergegeven] Er is geen Christen, hoe Arminiaans ook, die geen Calvinist is als Hij tot God bidt).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 05 okt 2004 20:50

Parsifal schreef:Ooit las ik ergens (er is vast het een en ander op af te dingen) Arminianen kunnen best Christen zijn, ze kunnen alleen geen logisch consistente Christenen zijn.

Verrek, het zijn net Calvinisten ;-)

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 okt 2004 20:50

Yael schreef:
alex leusink schreef:Ik ga geen etiketten plakken op kerkverbanden of andere religieuze groeperingen, maar ik weet wel dat de uitverkiezing onmisbaar is in het kindschap van God.

ik heb een hele goede vriendin en die vult de uitverkiezing heel anders in dan dat in de tradionele kerken geleerd wordt. Maar daarmee hoef je haar kindschap van God waarvan ze kan getuigen niet in twijfel te trekken in mijn opinie.

Hey, ik heb ook zo'n vriendin, is nu mn vrouw. Toch niet dezelfde hoop ik? :wink:

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 05 okt 2004 20:56

jas schreef:
Yael schreef:
alex leusink schreef:Ik ga geen etiketten plakken op kerkverbanden of andere religieuze groeperingen, maar ik weet wel dat de uitverkiezing onmisbaar is in het kindschap van God.

ik heb een hele goede vriendin en die vult de uitverkiezing heel anders in dan dat in de tradionele kerken geleerd wordt. Maar daarmee hoef je haar kindschap van God waarvan ze kan getuigen niet in twijfel te trekken in mijn opinie.

Hey, ik heb ook zo'n vriendin, is nu mn vrouw. Toch niet dezelfde hoop ik? :wink:

:mrgreen: nee hoor de moeder van mn beste vriendin. :wink:

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 05 okt 2004 21:38

mag ik even een heel mooi voorbeeld geven hoe het met mij gegaan is? ik ben oud.ger. opgevoed maar had God volledig de rug toegekeerd en ging me helemaal uitleven in de wereld. toen onmoete ik een meisje(mijn verloofde :D ) die wel in God geloofde. ze vroeg of ik een keer meeging naar een samenkomst wat ik met alle haat tegen godsdienst toestemde. maar toen ging die voorganger over Jezus vertellen en in mijn hart ging het branden om ook Jezus te volgen, en om alle vuiligheid achter me te laten. toen hij een uitnodging deed om naar voren te komen en je over te geven aan God wilde ik ook bijna gaan maar de haat in me hart overwon de roep van de Heilige Geest, op dat moment koos ik dus tegen God :!: later is alles toch goed gekomen maak je niet bezorgt :wink: ik wil alleen maar zeggen dat het tekstgedeelte wat kaw schrijft precies klopt, je kan nee zeggen tegen Gods roep, MAAR DOE HET ALSJEBLIEFT NIET!!!!!!!!!!!! wanneer je zijn stem hoord verhard je niet maar zeg JA tegen die roep :!: :!:

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 okt 2004 21:47

marcel081276 schreef:mag ik even een heel mooi voorbeeld geven hoe het met mij gegaan is? ik ben oud.ger. opgevoed maar had God volledig de rug toegekeerd en ging me helemaal uitleven in de wereld. toen onmoete ik een meisje(mijn verloofde :D ) die wel in God geloofde. ze vroeg of ik een keer meeging naar een samenkomst wat ik met alle haat tegen godsdienst toestemde. maar toen ging die voorganger over Jezus vertellen en in mijn hart ging het branden om ook Jezus te volgen, en om alle vuiligheid achter me te laten. toen hij een uitnodging deed om naar voren te komen en je over te geven aan God wilde ik ook bijna gaan maar de haat in me hart overwon de roep van de Heilige Geest, op dat moment koos ik dus tegen God :!: later is alles toch goed gekomen maak je niet bezorgt :wink: ik wil alleen maar zeggen dat het tekstgedeelte wat kaw schrijft precies klopt, je kan nee zeggen tegen Gods roep, MAAR DOE HET ALSJEBLIEFT NIET!!!!!!!!!!!! wanneer je zijn stem hoord verhard je niet maar zeg JA tegen die roep :!: :!:

Een mooi verhaal, meen ik echt. Toch denk ik dat je op den duur geen nee had kunnen zeggen. Ik bedoel, Gods roep is onweerstaanbaar, dat zul je dan innerlijk ook wel gevoeld hebben, of niet?

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 05 okt 2004 21:52

het heeft me daarna inderdaad wel steeds bezig gehouden en het kwam steeds weer naar me toe waar ik nu vreselijk dankbaar voor ben :!: maar er zijn toch ook mensen die hetzelfde meemaken en hun eigen weg gaan.. heel erg maar het komt voor.

Terug naar “Archief”