Sabbath en zondag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

David
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor David » 22 sep 2004 09:15

Zondag schreef:
David schreef:Ik denk dat ik deze tekst maar boven elke posting van mij over de sabbat ga zetten.

Wie nu een der kleinste geboden ontbindt, en den mensen alzo leert, die zal de kleinste zijn in het hemelrijk; maar wie ze doet en leert, die zal groot heten in het hemelrijk

Ik denk dat ik deze tekst maar boven elke posting ga zetten. (Ook al omdat mijn sig al vol is :wink:)

Indien gij u echter door de Geest laat leiden, dan zijt gij niet onder de wet. Gal. 5,18.

Het één sluit het ander uit. :!: :!:

Dit ook als reactie op het eerste deel over 'vrij van de wet zijn' en het 'afgeschaft zijn', in je stukje over Col. 2,16.

De wet, met de wet van de liefde als grondregel voor Gods Koninkrijk, heeft zijn plaats in de heiliging, en niet in de rechtvaardiging. Zoals ik al schreef bij een ander onderwerp was dat wat de Galaten deden. Zij hanteerden de volgende formule:

Verlossing = Geloof in Christus én gehoorzaamheid aan de wet

in plaats van

Geloof = Verlossing en vruchten van de Geest

(zie ook Het andere evangelie)

Hoi Zondag,

Ik heb een probleem met wat je schrijft.
Je zegt het een sluit het ander uit.
Moet ik daaruit concluderen dat je Jezus woorden naast je neer legt en Paulus woorden boven die van Jezus wil stellen?

Het een mag het andere niet uitsluiten, anders zou Paulus een valse leraar zijn.

Maar voor de duidelijkheid nog even een keer:

Galaten 3: 10 Want allen, die het van werken der wet verwachten, liggen onder de vloek; want er staat geschreven: Vervloekt is een ieder, die zich niet houdt aan alles, wat geschreven is in het boek der wet, om dat te doen

Galaten 3: 13 Christus heeft ons vrijgekocht van de vloek der wet door voor ons een vloek te worden; want er staat geschreven: Vervloekt is een ieder, die aan het hout hangt.

We zijn niet vrijgekocht van de vervloekte wet maar van de vloek der wet.
Paulus zegt daarom dat de wet is heilig en goed is.

En dat is heel wat anders dan wat men wil lezen.!

David ;)

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 22 sep 2004 09:46

Tja,

Wat David hier schrijft:

Paulus zegt daarom dat de wet is heilig en goed is.

En zo is het!!

Zondag
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Zondag » 22 sep 2004 10:22

David schreef:Hoi Zondag,

Ik heb een probleem met wat je schrijft.
Je zegt het een sluit het ander uit.
Moet ik daaruit concluderen dat je Jezus woorden naast je neer legt en Paulus woorden boven die van Jezus wil stellen?

Je trekt veel te snel een conclusie. De uitspraak van Jezus sluit niet uit wat Paulus schrijft en andersom. Geleid zijn door de Geest sluit het onder de wet zijn uit. Zie hieronder.

David schreef:We zijn niet vrijgekocht van de vervloekte wet maar van de vloek der wet. Paulus zegt daarom dat de wet is heilig en goed is.

Ik schreef en schrijf nu niets anders dan dat we niet onder de wet zijn. Want we laten ons als gelovigen in Jezus leiden door Gods Geest. We zijn niet onder de wet, want we worden er niet door geoordeeld en vervloekt. Ook al is de wet heilig en goed.

De wet, met de wet van de liefde als grondregel voor Gods Koninkrijk, heeft zijn plaats in de heiliging, en niet in de rechtvaardiging.

En als het gaat om hoe die heiliging met hulp van Gods Geest in je leven plaatskrijgt, daar wordt richting aan gegeven in de Bijbel.

Ik denk dat jij met de door jou aangehaalde uitspraak van Jezus wilt aangeven hoe die heiliging moet plaatsvinden in het leven van een christen. Jij ziet waarschijnlijk het niet vieren van de sabbat door niet-joodse christenen als 'ontbinden' en het niet 'doen en leren'.

Dan neem ik uit Ouweneel - Hoe lief heb ik uw Wet! (het boek heet niet voor niets zo...) over wat de Bijbelse richtlijnen zijn voor christenen als het gaat om de sabbat en de zondag:

"Ten eerste kan niemand het recht, zo niet de plicht van Messiasbelijdende Joden ontkennen om de sabbat te onderhouden." (zij hoeven hun afkomst niet te verloochenen)
"Ten tweede kan men wel de plicht van niet-joodse christenen ontkennen om de sabbat te onderhouden, maar men kan niet hun recht ontkennen om dat te doen." (mag, niet moeten!)
"Ten derde kan men wel de plicht van niet-joodse christenen ontkennen om de zondag te onderhouden als een dag van eredienst, en zelfs van rust, maar men kan niet hun recht ontzeggen om dat te doen." (mag, niet moeten!)
"We hebben geen directe aanwijzingen ten aanzien van de plicht van niet-joodse christenen in dit opzicht."

Over het punt 'hoe krijgt die heiliging door en met Gods Geest vorm en wat zegt de Bijbel daarover' gaat volgens mij de discussie. Omdat je toen een tekst van Jezus over de 'kleinste geboden' in stelling bracht, wilde ik
(1) met mijn eerste posting de plaats van de wet nog maar eens duidelijk maken, en
(2) met mijn twee posting de inconsequente omgang met de wet v.w.b. het vieren van de sabbat (in het licht van de door jou aangehaalde 'kleinste geboden') naar voren brengen.
De Wet = Liefde. De Wet <> Mozes.

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 22 sep 2004 10:46

Zondag schreef:

@@Geleid zijn door de Geest sluit het onder de wet zijn uit@@

Het sluit, in deze wereld, helemaal niets uit. We hebben, onder Genade, nog steeds onze zonden te belijden en na te laten. Door de HEILIGING worden we VERHEERLIJKT.

Bovendien liggen IN de (Hemelse) Ark, nog STEEDS de twee stenen tafelen, met daarop de GEBODEN (wet), en juist, ja het VERZOENDEKSEL daarboven met de Cherubs!

Wonen in het Hemels Koninkrijk betekent, niet meer onder de wet vallen, omdat men VERHEERLIJKT is, de ZONDEN na zal laten en niet meer KENNEN. Maar daarmee heeft dat Rijk evengoed nog wel wetten (regels die nageleefd worden).
Als ik NIET door het rode licht rijd, dan heeft de wet geen werking op mij. Maar daarom IS er die wet wél!

David
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor David » 22 sep 2004 11:21

Hoi Zondag,

Ok. Dat is inderdaad wat anders dan wat je in eerste instantie schreef.

Ouweneel maakt onderscheid tussen joden en heidenen.
Het is een heel ander onderwerp maar ik denk dat Paulus duidelijk genoeg is geweest dat er geen onderscheid is tussen Jood of Griek.

Wat hij dus wel duidelijk stelt is dat de zondag geen vervanging is van de sabbat!

Het 4e gebod is duidelijk:
Gedenk de sabbatdag en dus niet de zondag.

Waarom moet men zich in alle bochten wringen om maar aan te proberen aan te tonen dat je de sabbat ook wel op de dag die aan de zonnegod Sol Invictüs was gewijd mag vieren?
Heel typisch ook dat de geboortedag van Christus op 25 december ook al aan die zelfde zonnegod gewijd was.
Goed een heidense dag die Constantijn de Grote tot verplichte rustdag voor heidenen en christenen gemaakt heeft en alle sabbatvierders in een keer uitgeroeid heeft door de doodstraf te stellen op het houden van de sabbatdag.
Zou dat nou de leiding van de Heilige geest zijn geweest?

David ;)

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 22 sep 2004 11:25

Hoe zou het mogelijk kunnen worden gemaakt dat we als kerken weer de Sabbath gaan vieren David?

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 22 sep 2004 11:44

Hallo Yeal,

Je schreef (weliswaar aan David) het volgende:

@@Hoe zou het mogelijk kunnen worden gemaakt dat we als kerken weer de Sabbath gaan vieren David?@@.

het is in feite vragen naar de bekende weg:

Waarom moeten ook Orthodoxe Joden de Messias aannemen om gerechtvaardigd en geheilgd te kunnen worden?
Omdat NIEMAND tot het Koninkrijk kan komen, dan door hem!
En waar roept de Heiland toe op, als Hij de Christenen, bedoelt TERUG TE KEREN naar het oorspronkelijke (Hemelse) fundament?

Dus:

Openbaring 3

19 Ik ben heel streng voor de mensen die Ik liefheb. Ik straf u net zo lang totdat u niet meer onverschillig bent en tot inkeer komt.

20 Luister, Ik klop op de deur. Als iemand Mij hoort en de deur opendoet, zal Ik bij hem binnenkomen. Dan zullen wij samen eten; hij met Mij en Ik met hem.

21 Wie overwint, mag bij Mij op de troon zitten. Want Ik heb Zelf ook overwonnen en ben bij mijn Vader op de troon gaan zitten.

Dus, we moeten op Jezus lijken, wel als Heer over de Sabbat, moet een ieder doen wat hij of zij van belang acht om gered te kunnen worden. Jezus LAATSTE opropen in Openbaring 3 en 14 mogen duidelijk zijn.

Openbaring 14
12 Het is nu wel duidelijk waarom Gods volk niet mag ophouden Gods geboden te gehoorzamen en in Jezus te geloven."

Het Geloven in Jezus, sluiten de Sabbat en de relatie vice cersa tussen de wet, Heiland en Gelovige als Getuige van Jezus, NIET uit!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 22 sep 2004 12:00

David schreef:Waarom moet men zich in alle bochten wringen om maar aan te proberen aan te tonen dat je de sabbat ook wel op de dag die aan de zonnegod Sol Invictüs was gewijd mag vieren?
Heel typisch ook dat de geboortedag van Christus op 25 december ook al aan die zelfde zonnegod gewijd was.
Goed een heidense dag die Constantijn de Grote tot verplichte rustdag voor heidenen en christenen gemaakt heeft en alle sabbatvierders in een keer uitgeroeid heeft door de doodstraf te stellen op het houden van de sabbatdag.
Zou dat nou de leiding van de Heilige geest zijn geweest?

Twee dingen: dat Constantijn de Grote de sabbatsviering verboden heeft is inderdaad betreurenswaardig. Dit verbod trof vooral de Joden. In deze periode zien we een aspekt van de onnodige verwijdering die er is ontstaan tussen het jodendom en het christendom. De joden moesten allereerst niets met het christendom van doen hebben en als reaktie daarop zijn in de geschiedenis door christenen verschrikkelijke dingen tegenover de joden gedaan. Niet dat dit alles op het conto van Constantijn geschreven kan worden (hoewel Constantijn zeker geen brave jongen was), maar dit is inderdaad wel een aspekt wat we moeten onderkennen.

Het tweede punt dat ik zou willen noemen is de historische context. In de nadagen van het Romeinse Rijk (toen Constantijn keizer werd) was er de strijd tussen het opkomend christendom en de oude heidense praktijken. Inderdaad was er de aanbidding van allerlei afgoden, zoals de zonnegod Sol Invictus. Deze heidense cultussen bleken uiterst moeilijk uit te roeien. De maatregelen van de christelijke keizers en koningen kwamen neer op het kerstenen van deze heidense cultussen en verder van de hele Romeinse cultuur. Dat wil zeggen dat deze cultussen werden vervangen door christelijke feesten op de oude feestdagen van de heidenen. Op deze wijze stierven de heidense cultussen uit en werd het christelijk geloof de dominante geloofsovertuiging in het Romeinse Rijk. Het feit dat het een lang proces betrof (alleen al binnen de grenzen van het Romeinse Rijk duurde het vanaf de 4e tot en met de 7e eeuw) geeft al aan hoe moeizaam dit proces ging.
Dit kersteningsproces is daarmee met de onderwerping van verschillende stammen en volken doorgegaan tot ver in de Middeleeuwen (zie bijv. hoe Karel de Grote dit aanpakte: niet echt een voorbeeld van evangelisch handelen, het ging vaak met de botte bijl). In Nederland is dit onder Willibrord en Bonifatius gebeurd. Je kunt hen natuurlijk afvallige Rooms Katholieken noemen, maar het is wel een feit dat door hen als eerste het christelijk geloof in Nederland is gekomen

De verhalen die ik van Boudewijn, Josh en ook van jou hoor is dat het houden van de rustdag op de zondag neerkomt op het aanbidden van een zonnegod. Dat is in deze historische context (het kersteningsproces) dus onzin en een miskenning van de geschiedenis van de uitbreiding van het christelijk geloof. De christelijke feestdagen zijn juist op hetzelfde tijdstip als de voormalige heidense feestdagen terechtgekomen om dat heidendom uit te roeien, niet om het voort te zetten.

Dat dit hele kersteningsproces niet altijd een nette geschiedenis was, zal ik meteen toegeven, want de geschiedenis is nu eenmaal niet zo netjes. En toch heeft God in die geschiedenis willen werken.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 22 sep 2004 12:33

Beste Boudewijn, je begrijpt mijn vraag verkeerd, zelf geloof ik dat we de Sabbath horen te vieren, en ik vraag dus hoe kan dat mogelijk worden gemaakt dat de tradionele kerken dat ook daadwerkelijk weer gaan doen.
Die ene keer dat ik dat had aangekaart bij onze toenmalige consulent, kwam het er eigelijk op neer dat dat onmogelijk was. :|

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 22 sep 2004 12:38

Beste Elbert,

Je schreef o.a:

De verhalen die ik van Boudewijn, Josh en ook van jou hoor is dat het houden van de rustdag op de zondag neerkomt op het aanbidden van een zonnegod. Dat is in deze historische context (het kersteningsproces) dus onzin en een miskenning van de geschiedenis van de uitbreiding van het christelijk geloof. De christelijke feestdagen zijn juist op hetzelfde tijdstip als de voormalige heidense feestdagen terechtgekomen om dat heidendom uit te roeien, niet om het voort te zetten.

het gaat hier om een Geestelijk aspect. Jezus leert onsa op voldoende wijze dat de 10 geboden de maatstaf van het oordeel zullen zijn. Als jij de ZON dag viert dan kun je op dat feit verloren gaan, omdat er GEEN ENKELE reden is om de Sabbat 9als deel van de geboden) naast je neer te leggen.

Als we de ZONDAG onderhouden dan zijn we GEESTELIJK VERBONDEN met een ANDERE HEILIGE VADER, namelijk de BISSCHOP van Rome, kijk maar, hier de Leugenkerk aan het woord.

In plaats van de Opstanding van Christus te verbinden met Diens voorbeeld voor ons, de DOOP, legt de RKK Staat (hier in het Duits -Vatican) uit HOE men aan de zondagviering is gekomen.
Zij RECHTVAARDIGD, dat er een LEUGEN wordt vertelt over Jezus Dienstwerk en daarmee de DOOP ontkent, door deze in een onjuiste handeling (besprenkelen als kind) voor te stellen, wat een HEIDENSE handeling is. Hier ziet men dus duidelijk dat de Bisschop zich BOVEN de Allerhoogste stelt, door te LIEGEN over Jezus die over de DOOP én als Heer over de Sabbat, het SCHRIFTWOORD aan ons op een heel andere wijze voorhoudt:

Vom Sabbat zum Sonntag

18. Wegen dieser wesentlichen Abhängigkeit des dritten Gebotes vom Gedächtnis der Heilswerke Gottes haben die Christen, als sie die Eigentümlichkeit der von Christus eröffneten neuen und endgültigen Zeit wahrnahmen, den ersten Tag nach [color=darkred]dem Sabbat
zum Feiertag bestimmt, weil an diesem Tag die Auferstehung des Herrn stattgefunden hatte. Das Ostermysterium Christi stellt in der Tat die volle Enthüllung des Geheimnisses des Anfangs, den Höhepunkt der Heilsgeschichte und die Vorwegnahme der endzeitlichen Vollendung der Welt dar. Was Gott in der Schöpfung geschaffen und was er für sein Volk im Exodus vollbracht hat, ist im Tod und in der Auferstehung Christi zur Vollendung gekommen, auch wenn sein endgültiger Ausdruck erst in der Parusie, mit der Wiederkunft Christi in Herrlichkeit, offenbar werden wird. In ihm verwirklicht sich voll der geistliche Sinn des Sabbats, wie der heilige Gregor der Große unterstreicht: »Wir betrachten als den wahren Sabbat unseren Erlöser, den Herrn Jesus Christus«.(14) Darum findet die Freude, mit der Gott die aus dem Nichts vollzogene Schöpfung am ersten Sabbat der Menschheit betrachtet, dann in der Freude Ausdruck, mit der Christus am Ostersonntag den Seinen erschienen ist, um ihnen das Geschenk des Friedens und des Geistes zu bringen (vgl. Joh 20,19-23). Tatsächlich hat im Ostergeheimnis der Mensch und mit ihm die gesamte Schöpfung die »bis zum heutigen Tag seufzt und in Wehen liegt« (Röm 8,22), ihren neuen »Exodus« zur Freiheit der Kinder Gottes erlebt, die mit Christus rufen dürfen: »Abba, Vater« (Röm 8,15; Gal 4,6). Im Lichte dieses Geheimnisses wird der Sinn des alttestamentlichen Gebotes über den Tag des Herrn wiedergewonnen, bereichert und völlig aufgedeckt in der Herrlichkeit, die im Antlitz des auferstandenen Christus aufscheint
(vgl. 2 Kor 4,6). Vom »Sabbat« geht man über zum »ersten Tag nach dem Sabbat«, vom siebten Tag auf den ersten Tag: der dies Domini wird zum dies Christi!

De Christenen hebben dus ZELF de geboden verandert, volgens deze Vaticaanse uitleg! ZO, nu dan Mathheüs 9:8-9

Maar de LEUEGENKERK en haar LEUGEN Bisschoppelijke macht hebben hier dus de BIJBELSE Waarheid VERDRAAIT

Mattheüs 15
8 'Deze mensen eren God met de mond, maar in hun hart moeten ze niets van Hem hebben.
9 Hun godsdienst is waardeloos. Ze houden zich alleen maar bezig met menselijke wetten en niet met de wet van God." (a)

Wat we hier zo duidelijk in terugvinden (het Duitse stukje Vaticaanse leugenprofetie) is dat de zonde geheel wordt afgedekt door de verandering van de NT Sabbat, de 1e dag der week.

Het gehele Rechtvaardigings en Heiligingsproces wordt hier volledig ontkent en de verandering toegekend aan de macht van de Staatskerk. Want de "Ware Sabbat wordt hier wel degelijk in verband gebracht met het "Geschenk", de zondag in de Opstanding van de Heer (Opstandingsdag de zondag). Tja, Satan weet er wel een vals maar "oprecht" punt aan te draaien en plaatst de speurende onderzoeker buiten het verlossingswerk van Jezus! Alhowel Hij hier (notabene) erkenning krijgt!

Dus WIE heeft Gods Sabbat met de voeten vertrapt, WIE erkent dat de Sabbat veranderd is in de ZONDAG! EN wie is dus de GEESTELIJKE VADER van de 1e dag der week, als een VALSE VOORSTELLING van Gods geboden (3e Gebod)

De Bisschop van Rome, dus aan WIE geven de Protestantse kerken en hun aanhang ALLE eer? Juist de BISSCHOP van Rome! Ook al ONTKENNEN zij dat. De Paus, de Bisschop van ROme zal velen er doen aan herinneren dat zij de ZONDAG vieren omdat zij dan EER aan de Plaatsvervanger van Christus geven.

Niemand die de ZONDAG dan viert KAN dat ONTKENNEN!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 22 sep 2004 12:47

Hieruit concludeer ik dus dat het hele kersteningsproces van de toenmalige bekende wereld volgens jou een duivels proces is geweest.
Dit soort uitspraken zou ik niet voor m'n rekening willen nemen. [-(
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 22 sep 2004 12:48

Hallo Yael,

Ik begrijp het wel, wat je bedoelt, maar ik denk dat er gewoon geen andere weg is dan dat de MENS zelf zich wil laten leiden door de Heilige Geest, om tot het inzicht te willen komen dat de Geboden NOOIT hebben afgedaan.

Want lees inderdaad voor je zelf dan eens dat stukje Vaticaanse proza aangaande de Sabbat versus ZON dag, dan staat daar toch heel gewoon een aanklacht tegen de Heiland aangegeven. Het zijn toch de woorden van de Tegenstander die daar staan vewrmeldt. De DUBBELE AGENDA van de Wereldse Leiders o.l.v de Bisschop staat daar toch gewoon neergepend? Openbaring 13 ten voeten uit! Saten en zijn Kerk.

Hoe rechtvaardig ik de zondag op Gods Geheiligde en Gezegende (spil) gebod voor de MENSHEID!

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 22 sep 2004 12:51

Hallo Elbert,

Je schreef dit:

@@kersteningsproces van de toenmalige bekende wereld volgens jou een duivels proces is geweest. @@

Als je antwoord aan mij is gericht: JA , zolang SATAN de Overste van deze wereld is wel, lees nu eens dat Vaticaanse verhaal over de SABBAT-ZONDAG kwestie, dan lees je toch WIE de Zondag tot "Christelijke" rustdag heeft gemaakt.

Heeft de Heiland OOIT aan veranderingen gedacht aangaande Zijn wet? NEEEEEEN dat staat NERGENS in de Bijbel, noch aan de hand van Zijn voorbeeld zelf.

Of je volgt Jezus na, of je misleid Hem en jezelf!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 22 sep 2004 13:21

Boudewijn schreef:Hallo Elbert,

Je schreef dit:

@@kersteningsproces van de toenmalige bekende wereld volgens jou een duivels proces is geweest. @@

Als je antwoord aan mij is gericht: JA , zolang SATAN de Overste van deze wereld is wel, lees nu eens dat Vaticaanse verhaal over de SABBAT-ZONDAG kwestie, dan lees je toch WIE de Zondag tot "Christelijke" rustdag heeft gemaakt.

Heeft de Heiland OOIT aan veranderingen gedacht aangaande Zijn wet? NEEEEEEN dat staat NERGENS in de Bijbel, noch aan de hand van Zijn voorbeeld zelf.

Of je volgt Jezus na, of je misleid Hem en jezelf!

Boudewijn,

je antwoord is duidelijk in elk geval. Ik vind je conclusies te kort door de bocht, maar dat wist je al.

Op deze manier kunnen we 2000 jaar christendom naar de schroothoop van de geschiedenis schrijven en al de christenen die op zondag bijeenkwamen om hun Heer (en daar bedoelden ze toch echt Jezus mee hoor) te dienen ook natuurlijk.
Je verwijzingen naar de paus e.d. vind ik nog steeds proof by association (n.b. weet je dat de pauselijke inquisitie vroeger ook zo te werk ging?).
't Is me allemaal net iets te gemakkelijk geredeneerd.

Je hoort me ook nergens zeggen dat de geboden zijn veranderd of afgeschaft. Het gaat uiteindelijk om de bijbeluitleg.
Toch vreemd dat onder diegenen die op zondag de rustdag onderhouden er zijn die de ware bedoeling van het rustdaggebod goed begrepen hebben. Ik neem aan dat je met het volgende citaat een heel eind mee kunt komen:

Het vierde gebod, ziet op de formele ordening en instelling van de godsdienst, en op de verrichting en waarneming van dezelve, naar de voorgeschreven regel in de gemeente van de heiligen, zoals die hier wordt uitgedrukt door de Sabbat of rustdag. Deze komt ons voor als het Hoofd en als het kort begrip of middelpunt van de gehele Godsdienstordening, gelijk de Heere die naar Zijn ondoorgrondelijke wijsheid en goedheid, voor ons heeft willen formeren, overeenkomstig Zijn eer en onze stichting. Want door slechts de Sabbat met de bijbehorende dienst weg te nemen, moet ook tevens alle heilige Godsdienstordening aanstonds vervallen, en geheel vernietigd en verbroken worden. Dezelve is dan zekerlijk in zijn grond en wezenlijke hoedanigheid (zoals die reeds terstond op de zevende dag na de volbrachte schepping van God ingesteld, en met Zijn eigen voorbeeld ook ingewijd en bevestigd is), een zuiver zedelijk gebod, evenals de andere geboden van de Wet, en daarom moet dit gebod van de Sabbat dan onder het Nieuwe Testament niet minder gehouden worden voor het ware middelpunt van de godsdienst, dan hetzelve zulks heerlijk was onder het Oude Testament van de ceremoniële godsdienst. Zodat het hier niet zonder reden zo omstandig in de Wet aan ons voorgedragen wordt, om ons te vermanen, niet alleen de godsdienstordening trouw te bewaren en te onderhouden, en zo de Heere onze God naar Zijn eigen ingestelde regel zorgvuldig te dienen, maar ook bijzonder te gedenken, dat wij Zijn Sabbat heiligen, zoals Hij bevolen heeft en ons met Zijn eigen voorbeeld is voorgegaan, dat wij dien waarnemen ter gedachtenis, beide van de heerlijke schepping en de herschepping der wereld, door het Woord en de Geest des Heeren, Ps. 33:6; Openb. 21:5, om op dezelve deze Zijn grote en heilige werken te verkondigen, en die te prijzen en te verheerlijken. De rechte heiliging of onderhouding van de Sabbat geschiedt uitwendig en inwendig.
1. De uitwendige onderhouding is weer algemeen en bijzonder.
a. Algemeen: daarin bestaande, dat de kerkdienst of het predikambt en de scholen onderhouden worden, als noodzakelijke middelen, tot waarneming van de Sabbat en van de ingestelde godsdienst.
b. Bijzonder: waartoe vereist wordt, dat wij op de Sabbat tot de gemeente Gods naarstig komen, om Gods Woord te horen, de Sacramenten gebruiken, de Heere aan te roepen en de armen christelijke handreiking te doen, nevens de betrachting van alle andere Sabbatsplichten, zo openbare als bijzondere.
2. Waarbij ook de inwendige Sabbat onderhouding behoort, (zowel als er ook een inwendig werk des harten wordt vereist tot de onderhouding van alle Gods geboden), hierin bestaande, dat wij alle dagen van ons leven van onze boze werken vieren, de Heere door Zijn Geest in ons werken laten, en zo de eeuwige Sabbat in dit leven aanvangen. Deze is de ware geestelijke en gelovige Sabbatheiliging die alleen de oprecht Godzaligen eigen is, dat zij door de genade ernstig daarnaar trachten, om hoe langer hoe meer van de zondige werken des vleses en der eigengerechtigheid op te houden en te rusten, en door de Geest in Christus gelovig te leven en te wandelen, Gal. 5:16 en 25., En op die wijze vangen zij dan ook de ware en eeuwige Sabbat bereids aan in dit leven, die zalige rust, die hiermee nog voor het volk Gods overblijft, Hebr. 4:9. Voorwaar, zonder die inwendige en geestelijke Sabbatheiliging is al ons ander werk maar een loutere geveinsdheid.

Deze uitleg is van Theodorus van der Groe, volgens jou een zonaanbidder en nepchristen.

Zondag
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Zondag » 22 sep 2004 13:39

David schreef:Ouweneel maakt onderscheid tussen joden en heidenen.
Het is een heel ander onderwerp maar ik denk dat Paulus duidelijk genoeg is geweest dat er geen onderscheid is tussen Jood of Griek.

Ik ben het niet met je eens, en daar zullen we het nooit over eens worden.

Maar goed, jij gaat er wel vanuit dat er geen onderscheid is. Waarom doe jij (als 'Griek') dan niet zoals zij (Joden) voor wat betreft de wet, dat is de Thora?
Want je maakt blijkbaar een selectie in de geboden.

Bovendien hebben we het nog steeds over de wet in het kader van de heiliging; niet in het licht van de rechtvaardiging, want wij zijn niet onder de wet:
Ik zal de Geest niet durven voorschrijven hoe Hij in christenen moet werken om die christenen heilig voor God te laten zijn. Dat is m.i. wat mensen die de sabbat vieren wel doen, wanneer zij zo hameren op het sabbatsgebod (dat niet een spilgebod is, wat Boudewijn er graag van maakt - dat is onbijbels - maar een gebod dat niet hoger of lager staat dan de andere Tien Woorden; en dan ook nog een gebod dat 'hangt' aan de grondwet tot Liefde voor God en onze naaste dat Jezus aan ons meegaf). Hoe kijk jij daar tegenaan?

(Het spijt me hoor, maar ik ga niet weer in op die flauwekul over zonnegoden, net als op beweringen die de eerste drie eeuwen voor Constantijn negeren. Daar is al genoeg aandacht aan besteed).
De Wet = Liefde. De Wet <> Mozes.

Terug naar “Archief”