zda schreef:gaat er trouwens een belletje rinkelen als ik citeer: "maar anderen zeiden spottend: ze hebben teveel zoete wijn gehad".
Ik snap niet wat je hiermee wilt zeggen..de apostelen waren vervuld met de Geest..niet met zoete wijn.
En wie lag er ook alweer naakt in zijn tent, en moest door zijn zoons bedekt worden? En welke vrouwen voerden hun vader dronken om sex met ze te hebben?
Omdat hun drinken mogen wij ook drinken?
Come on, alcohol volgens de bijbel fout? Ik geloof er echt niks van.
Geloof het of geloof het niet
En ja, wij hebben ook echte wijn bij het Avondmaal.
Okee......

wat ik dus bedoel te zeggen is dat er in de bijbel echt wel alcohol wordt gedronken. Maar telkens zie je in de bijbel dat je niet teveel moet drinken, TE is altijd verkeerd.
Inderdaad waren de apostelen vervuld met Gods Geest, maar weet je ook hoe Petrus reageerde? Ging hij preken over hoe slecht alcohol wel niet is en dat God niet wil dat we alcohol drinken? Nee, want ik neem aan dat al die toeschouwers in Jeruzalem joden waren die naar Jeruzalem getrokken waren voor het betreffende feest. Het waren (dus) joden. Petrus gaf echter aan dat ze niet teveel wijn hadden gedronken, "want het is nog maar 9 uur in de ochtend". Daaruit blijkt dus niet direct dat hij alcohol drinken afkeurt, maar hij relativeert slechts de domme gedachte van de toeschouwers. Om 9 uur (al) dronken zijn, dan heb je direct naar de fles gegrepen.
En wat zegt Spreuken over "een weinig wijn"?
Ja, wij hebben "echte" wijn bij het avondmaal. We nemen er allemaal een slokje van en dat is het. Niets mis mee.
Jezus wilde inderdaad geen mensen dronken voeren. Maar van 1 druppel alcohol word je niet dronken. Daar komt nog bij dat net zoals het tegenwoordige bier de bieren en wijnen vroeger hoogstwaarschijnlijk niet zo'n hoge gisting hadden als nu. Maar het blijft een feit dat er alleen gewaarschuwd wordt tegen een misbruik van alcohol. Het "bijt" alleen als je teveel hebt gehad. Niet als je met mate drinkt. Dan is het nog gezond ook
Maar je hebt al aangegeven dat je het niet lekker vindt en het o.a. daarom ook niet drinkt. Dat is jouw keuze, en het is je goed recht. Niemand dwingt jou om alcohol te drinken. Het is niet verplicht, en het is een goede instelling: je kan dan ook niet teveel drinken als je het niet drinkt