mag een meisje een broek aan?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mag een meisje een broek aan?

Ja, wat maakt de kleding nu uit?
39
35%
Ja, zolang het maar duidelijk een damesbroek is.
19
17%
Nee, niet in onze (kerkelijke) cultuur.
11
10%
Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.
42
38%

Totaal aantal stemmen: 111

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 29 mar 2005 11:21

Maja de Bij schreef:
Marnix schreef:want als je als meisje in een broek loopt

Doe je dat wel eens? :D

Kijk, en dat mag nou juist niet. :mrgreen:

Maar voor de rest zou ik zeggen:

Afbeelding
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 mar 2005 13:01

Afbeelding
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 mar 2005 15:25

Als er nou even serieus op mijn reactie wordt ingegaan.... Misschien door iemand die voorstander is van het dragen van rokken misschien.... Want nogmaals, het onderwerp "is het bijbels of niet" is uitgebreid besproken... en ik ben het er mee eens dat we elkaar hierin in onze waarde moeten laten... maar dan blijft de vraag over: Als je elkaar in je waarde moet laten, waarom gebeurt dit niet? Vanwaar de afkeurende en afwijzende blikken als zelfs de voorstanders hier aangeven dat het cultuurbepaald is?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 29 mar 2005 15:29

Ik ben zelf ger gem en daar verwachten ze ook dat je een rok aan hebt. Als je vraagt waarom dan is het antwoord: traditie! Maar ik kan idd dan niet begrijpen dat je dan gelijk met de nek wordt aangekeken als je toch een broek aan doet! Als iemand me dat nou is kan uitleggen! Waarom is het verkeerd om met tradities te breken? en waarom wordt er dan gedaan als of je een mega grote zonde begaat?
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 29 mar 2005 15:31

Marnix schreef:Als er nou even serieus op mijn reactie wordt ingegaan.... Misschien door iemand die voorstander is van het dragen van rokken misschien.... Want nogmaals, het onderwerp "is het bijbels of niet" is uitgebreid besproken... en ik ben het er mee eens dat we elkaar hierin in onze waarde moeten laten... maar dan blijft de vraag over: Als je elkaar in je waarde moet laten, waarom gebeurt dit niet? Vanwaar de afkeurende en afwijzende blikken als zelfs de voorstanders hier aangeven dat het cultuurbepaald is?

Binnen een cultuur heb je ook subculturen, zoals de refocultuur. En je hebt natuurlijk mensen die daaraan vast willen houden. Dat geeft soms grensoverschrijdende reakties wanneer daarvan afgeweken wordt. Op zich heel verklaarbaar.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 29 mar 2005 15:36

elbert schreef:Binnen een cultuur heb je ook subculturen, zoals de refocultuur. En je hebt natuurlijk mensen die daaraan vast willen houden. Dat geeft soms grensoverschrijdende reakties wanneer daarvan afgeweken wordt. Op zich heel verklaarbaar.

misschien wel verklaarbaar, maar zeker niet goed te keuren!!
Dat is gewoon eisen dat andere de zelfde principes als jou er op na houdt.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 29 mar 2005 16:11

colleratal schreef:Nee, want volgens mij zijn we eruit. Jij hebt (middels het woord 'ook') erkend dat jouw mening niet is gegrond op de bijbel, maar hooguit op een uit zijn verband gehaalde en verdraaide bijbeltekst.

nee, ik heb niet gezegd dat het niet bijbels gegrond is, jij zegt dat mijn mening niet bijbels gegrond is. dat is jou mening. ik zeg dat die van jou dan ook niet bijbels gegrond is.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 29 mar 2005 16:14

marnix schreef:De vraag is: Wat vraagt God op dit punt? Een van ons beiden heeft dan gelijk... Of we hebben allebei gelijk en vraagt God aan sommigen een rok te dragen en aan anderen niet?

ik hoop dat we beide dan maar gelijk hebben. toch blijf ik bij mijn mening. (die ik niet verder hoef uit te leggen)
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 29 mar 2005 16:16

maar zo is het niet, want als je als meisje in een broek loopt en naar een kerk gaat waar mensen wel een rok dragen, waarom kijken die mensen je dan nog aan alsof je een gebod van God overtreedt?

misschien omdat dat provocerend over komt??

Collateral

Berichtdoor Collateral » 29 mar 2005 17:14

johannes1 schreef:
colleratal schreef:Nee, want volgens mij zijn we eruit. Jij hebt (middels het woord 'ook') erkend dat jouw mening niet is gegrond op de bijbel, maar hooguit op een uit zijn verband gehaalde en verdraaide bijbeltekst.

nee, ik heb niet gezegd dat het niet bijbels gegrond is, jij zegt dat mijn mening niet bijbels gegrond is. dat is jou mening. ik zeg dat die van jou dan ook niet bijbels gegrond is.

Waarom zeg je dan 'ook'? :roll:

Anyway, ga dan eens hierop in:
Collateral schreef:
johannes1 schreef:ik vind een rok en een broek een groter onderscheid ook voor het oog.

Maar nergens in de bijbel staat dat het onderscheid in kleding groot moet zijn. En dat idee werd ook niet bepaald gepraktiseerd, want zowel man als vrouw was gekleed in een kleed/rok.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 29 mar 2005 19:27

collateral schreef:Maar nergens in de bijbel staat dat het onderscheid in kleding groot moet zijn. En dat idee werd ook niet bepaald gepraktiseerd, want zowel man als vrouw was gekleed in een kleed/rok.

er zal vast een onderscheiding zijn geweest tussen de klederen, daarom ook deut 22:5. de mens heeft de onderscheiding nog groter gemaakt om het zo makkelijker te maken.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 mar 2005 19:41

Gerdien B. schreef:Ik ben zelf ger gem en daar verwachten ze ook dat je een rok aan hebt. Als je vraagt waarom dan is het antwoord: traditie! Maar ik kan idd dan niet begrijpen dat je dan gelijk met de nek wordt aangekeken als je toch een broek aan doet! Als iemand me dat nou is kan uitleggen! Waarom is het verkeerd om met tradities te breken? en waarom wordt er dan gedaan als of je een mega grote zonde begaat?

Inderdaad. Als iemand uit een ander land komt verwacht je toch ook niet dat zo iemand in nederland gelijk zich aan alle nederlandse tradities gaat houden? Als iemand uit een ander land met een andere cultuur komt vindt men het niet zo raar als zo iemand zich niet aan bepaalde tradities houdt, maar als iemand uit een andere kerkcultuur dat doet is het opeens slecht.

Johannes1 schreef:misschien omdat dat provocerend over komt??

Terwijl het misschien helemaal niet provocerend bedoeld is? Zie bovenstaand voorbeeld.

ik hoop dat we beide dan maar gelijk hebben. toch blijf ik bij mijn mening. (die ik niet verder hoef uit te leggen)

En als anderen die mening niet hebben? Worden die dan geaccepteerd (en niet alleen op het forum maar ook als ze een keer in de kerk komen?)

En onderscheid in kleren is er nog steeds wel hoor. In rokken, blousen, truien en zelfs in broeken heb je duidelijk onderscheid tussen mannen- en vrouwenkleding. Bij mij in de H&M heb je altijd nog een aparte afdeling voor heren en voor dames.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 29 mar 2005 19:42

Ik wil je graag wijzen op een eerdere posting, waarin duidelijk wordt gemaakt dat het gaat om de riem waar het gereedschap van de man aanhangt.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 mar 2005 21:47

Op welke pagina staat die reactie?

Hobbyist
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hobbyist » 30 mar 2005 00:40

Gerdien B. schreef:is het verkeerd om met tradities te breken? en waarom wordt er dan gedaan als of je een mega grote zonde begaat?
Wat is de reden om met die traditie te breken?

En dan heb ik het over mensen die uit dezelfde cultuur afkomstig zijn, niet over 'import', hoewel we ook van de moslims verwachten dat ze zich (min of meer) aanpassen aan onze cultuur. Dat geldt in ieder geval voor de dingen waarover de ruime meerderheid van de 'heersende cultuur' het eens is.

Terug naar “Archief”