Liturgie: soberheid of feestelijkheid?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 14 mei 2005 18:08

joepie schreef:Ik vind het juist altijd zo een raar gezicht, die zwarte broek die onder zo een toga uit komt.
En wat is dan eigenlijk de symboliek erachter?

Het is een ambtsgewaad.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 mei 2005 20:51

Maja de Bij schreef:
joepie schreef:Ik vind het juist altijd zo een raar gezicht, die zwarte broek die onder zo een toga uit komt.

Het is een ambtsgewaad.

Dan heeft de Joepie-ambtsdrager misschien zijn toga te heet gewassen. Een beetje toga komt gewoon tot op de schoenen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

joepie

Berichtdoor joepie » 15 mei 2005 06:34

Optimatus schreef:
Maja de Bij schreef:

Het is een ambtsgewaad.

Dan heeft de Joepie-ambtsdrager misschien zijn toga te heet gewassen. Een beetje toga komt gewoon tot op de schoenen.

Als de ander loopt zie je het gewoon. Zag het trouwens ook bij de nieuwe paus.
Maar de symboliek achter dat zwart heb ik nog niet gehoord.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 15 mei 2005 12:04

Het zwart duidt op de zonden die men bedreven heeft (en het goede dat men heeft nagelaten). Maar op de dag van de glorievolle verrijzenis mag dat zwart worden bedekt met wit (of een andere liturgische kleur).

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 15 mei 2005 13:56

Optimatus schreef:Ik moest het even verwerken ;)

Nee, even serieus: ik denk dat het goed is dat de kerk op zondag daadwerkelijk viert dat de Heer is opgestaan. Vaak zie je kerkmensen (even cru gezegd) de hele week bruisend door het leven gaan en op zondag gebogen in het zwart Gods huis betreden. Dan denk ik: waar slaat deze schijnzwartgalligheid op?

Je schetst een vertekenend beeld, m.a.w. je bent niet eerlijk. De meeste mensen van de groep die je in je vizier hebt, gaan helemaal niet zo bruisend door het leven. Ik vind dat je dus een onrechtvaardig oordeel velt, puur gebaseerd op vooroordelen. Al heb ik zelf dan ook helemaal niks met de groep waarop je mikt.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 15 mei 2005 14:01

Nou, neem me niet kwalijk, maar als ik hier in Berkenwoude om me heen kijk, dan zie ik velen die zondag met een vrome bakkes naar de diverse kerken wandelen, doordeweeks de beest uithangen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 15 mei 2005 16:14

Optimatus schreef:Nou, neem me niet kwalijk, maar als ik hier in Berkenwoude om me heen kijk, dan zie ik velen die zondag met een vrome bakkes naar de diverse kerken wandelen, doordeweeks de beest uithangen.

En heb je ze daar wel eens op aangesproken?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 15 mei 2005 16:45

jas schreef:
Optimatus schreef:Nou, neem me niet kwalijk, maar als ik hier in Berkenwoude om me heen kijk, dan zie ik velen die zondag met een vrome bakkes naar de diverse kerken wandelen, doordeweeks de beest uithangen.

Een aantal wel, een aantal anderen niet.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 15 mei 2005 19:19

Optimatus schreef:
jas schreef:

Is het door de weeks de beest uithangen een reden om zondags niet naar de kerk te gaan?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 15 mei 2005 19:22

jas schreef:
Optimatus schreef:
jas schreef:

Is het door de weeks de beest uithangen een reden om zondags niet naar de kerk te gaan?

Op zich niet. Maar dat schijnheilige gedrag vind ik onverkwikkelijk.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 15 mei 2005 19:30

Optimatus schreef:
jas schreef:
Optimatus schreef:
jas schreef:

Op zich niet. Maar dat schijnheilige gedrag vind ik onverkwikkelijk.

Ik hou ook niet van schijnheiligheid, in het geheel niet. Maar je bent wel erg generaliserend in je uitlating. Alsof bijna iedereen die zondags naar de kerk wandelt schijnheilig is. Ik vind dat niet correct.
Ik ken nl. ook een heleboel mensen die beweren te geloven maar waaraan dat helemaal niet te zien is. Ook niet op zondag, want dan hebben ze heel andere bezigheden.

joepie

Berichtdoor joepie » 15 mei 2005 21:50

Wie is er nu generaliserend????? :? :wink:

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 15 mei 2005 22:00

joepie schreef:Wie is er nu generaliserend????? :? :wink:

Nee, ik belicht gewoon een andere kant. Ik schets geen beeld dat alle mensen die geloven maar niet naar de kerk gaan, zo zijn. Ik zeg dat ik ze ken. En het klopt ook echt niet wat optimatus zegt. Enkele bederven het altijd voor de massa. Daardoor krijgt de hele groep een slechte naam.

Riska

Berichtdoor Riska » 16 mei 2005 08:04

Toch begrijp ik niet, dat mensen met de Kerst, met Pasen, met Pinksteren zo in het zwart gekleed gaan, dat je inderdaad denkt dat ze naar een begrafenis gaan.
Ik zie dat regelmatig zondags en dan zien sommige moeders er zo verschrikkelijk streng uit, terwijl als ik diezelfde mensen door de week tegenkom, ze gewoon een lichte rok of zo aanhebben en dan heel vriendelijke, open mensen blijken te zijn.
De feestdagen die ik noemde zijn feestdagen, waarin ons duidelijk de blijde Boodschap wordt gebracht dat God door die zonde heenbreekt en ons redding aanbiedt.
Als ik mensen zo verschrikkelijk somber naar de kerk zie gaan, dan moet ik altijd denken aan het beroemde lied van Joost v.d.Vondel:
"Wij edelingen blij van geest
ter kerke gaan op het hoge feest"
Als ik deze mensen naar de kerk zie gaan, dan denk ik: jullie blijven steken in uitsluitend het feit dat wij zondig zijn. En daaronder ga je gebukt.
Maar vergeten wordt dat in kruis en opstanding God tot ons is gekomen en dat als wij daarin geloven we mogen zeggen: "Jezus heeft leven en vree ons gegeven"

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 mei 2005 13:22

Je kunt zeggen wat je wilt Jas, maar er zit veel schijnheiligheid bij een deel van de kerkgangers.

Terug naar “Archief”