Vers van de pers: Moordaanslag op Theo van Gogh

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 04 nov 2004 00:45

Collateral schreef:
Johanne schreef:Even een heel stom voorbeeld hoor, maar als ik bijvoorbeeld een spandoek boven de deur hang met daarop iets van 'Ik haat moslims', hoe lang zou ik dan nog leven?

Je kunt veel van Theo van Gogh zeggen, maar ik geloof niet dat hij moslims haatte. Wel de achterlijke moslimcultuur. Hij heeft iig. meerdere keren met marokkanen gewerkt (TV-serie Najib en Julia en de film Cool!). De marokkaanse acteurs van laatstgenoemde film liepen met hem weg.

Al met al heeft hij het kwaad bestreden op een vaak schofterige manier. Maar hij durfde tenminste het kwaad te bestrijden.

Dit van mij was meer een voorbeeld dan dat ik probeerde een standpunt van Theo van Gogh weer te geven; ik had net zo goed kunnen zeggen een spandoek met 'ik haat negers' ofzo...T was meer om de bedoeling weer te geven..;)
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 04 nov 2004 00:50

Aragorn schreef:
Johanne schreef:Even een heel stom voorbeeld hoor, maar als ik bijvoorbeeld een spandoek boven de deur hang met daarop iets van 'Ik haat moslims', hoe lang zou ik dan nog leven?

Als het goed is niet korter dan wanneer je dat niet zou doen toch? Het lijkt bijna of je het normaal vind dat afwijkende/kwetsende meningen met de dood gestraft worden.
Het is misschien waar dat je, gezien het aantal achterlijke idioten in onze samenleving, kunt verwachten dat het gebeurt. Maar terecht is het niet, er zijn andere en betere wegen om het op te lossen: je hoeft maar een klacht in te dienen en het spandoek wordt op last van de politie verwijderd.

Nee het is zeker niet normaal dat je om je mening met de dood gestraft wordt, en terecht is het ook niet...
Helaas gebeurt het wel hier in Nederland en daarom is het dus verstandig om op je woorden te letten. Er is recht op vrijheid van meningsuiting ja, dus er hoort een mens in principe niets te gebeuren. Maar aangezien we tegenwoordig allemaal weten dat er gekken los rondlopen die je wel doodmaken om je mening, is het dus verstandig dat je er op let als je je mening uit.
Theo van Gogh had dus kunnen weten dat zoiets kon gebeuren, gewoon omdat er gekken rondlopen hier en hij een ontzettende extreme en vaak kwetsende mening had.

Daarom weet ik ook dat ik niet zo'n spandoek op moet hangen; gewoon omdat ik dan mn leven niet zeker ben.

-Narnia-

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 04 nov 2004 00:54

Sabra schreef:Het is tegenwoordig een breed geaccepteerd feit dat mensen de gelegenheid moet worden gegeven om zich te ontplooien. Als men vrouwen bepaalde rechten ontzegd is dat een belemmering van de zelfontplooiing van vrouwen.

Daarnaast is een dergelijk standpunt onaanvaardbaar in verband met art. 1 GW.

De punten die jij aanhaalt over abortus en werken op zondag zijn van een totaal andere orde dan de achterstelling van de vrouw.

Haha Sabra, jij gaat er vanuit dat 'SGP-vrouwen' die zelfontplooiing ook zouden willen... :P Nou, laat ik je één ding vertellen: 'k sta volledig achter (o.a.) het 'vrouwenstandpunt' van de SGP (gesteld dat het er is) en wat mij betreft komt daar ook geen verandering in. Vreselijk, je zult maar bij die ellenlange (gemeenteraads)vergaderingen moeten zitten als vrouw zijnde... je zou je breiwerkje meenemen... Er zijn nog wel andere gebieden waarin een vrouw zich kan ontplooiien en daar bedoel ik echt niet alleen het aanrecht mee :mrgreen: Laat die mannen lekker vergaderen en denken dat ze de boel kunnen besturen; dan kunnen vrouwen het ècht belangrijke (en leukere :wink: ) werk gaan doen.

Goed, tot zover off-topic. :oops:

On-topic: 'k Ben het eens met Johanne. TvG had toch wel iets kunnen vermoeden... zo heel erg dom was hij nu ook weer niet...

Een paar bladzijden terug wordt gezegd dat ik de bedoeling van TvG's film met Hirshi Ali niet snap... Nou, ik snap 'm heel goed, denk ik. Hirshi Ali doet alle mogelijke moeite de Islam op een bepaalde manier belachelijk te maken en TvG was graag bereid er aan mee te werken... En om z'n mening te uiten hoefde hij echt niet zoiets te doen: het was iedereen allang duidelijk hoe hij over Christenen en Moslims dacht. 'Rekening houden met anderen' kwam in zijn woordenboek niet voor... Ik praat hiermee de moord op hem absoluut niet goed, maar ik heb er een heel klein beetje begrip voor.
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 nov 2004 00:56

Loezje schreef:On-topic: 'k Ben het eens met Johanne. TvG had toch wel iets kunnen vermoeden... zo heel erg dom was hij nu ook weer niet...

Ach, ook al weet je zeker dat je vermoord wordt als je zegt dat je spruitjes toch lekkerder vindt dan witlof, dan nog heb je het volste recht het te zeggen. :)

Nu is de stijl van TvG niet de mijne en ik zou het anders verwoorden om mensen niet onnodig te kwetsen. Maar niet om de kans op een messentrekkende idioot aan je deur te verminderen.

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 04 nov 2004 01:12

Aragorn schreef:
Loezje schreef:On-topic: 'k Ben het eens met Johanne. TvG had toch wel iets kunnen vermoeden... zo heel erg dom was hij nu ook weer niet...

Ach, ook al weet je zeker dat je vermoord wordt als je zegt dat je spruitjes toch lekkerder vindt dan witlof, dan nog heb je het volste recht het te zeggen. :)

Nu is de stijl van TvG niet de mijne en ik zou het anders verwoorden om mensen niet onnodig te kwetsen. Maar niet om de kans op een messentrekkende idioot aan je deur te verminderen.

Hij had ook het volste recht om het te zeggen, alhoewel ik het totaal niet met hem eens was, maar dat even terzijde.

Maar als ik zou weten dat ik veel mensen zou kwetsen als ik zou zeggen dat ik spruitjes lekkerder vind dan witlof; en me dan vervolgens de woede van die mensen op de hals zou halen, zou ik toch wel iets beter nadenken voor ik het zei.

Als ik de mening van TvG zou verkondigen (wat ik nooit zal doen), zou ik t idd anders verwoorden om de mensen niet te kwetsen; maar het zou bij mij dan toch wel meespelen in mn achterhoofd dat er een of andere gek zou kunnen zijn, die mijn mening niet zint, en die me vervolgens neer zou kunnen schieten/steken/etc. Je moet in Nederland tegenwoordig gewoon op je hoede zijn, hoe naar het ook is.

-Narnia-

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 nov 2004 01:12

Eén van de ergste gevolgen van de moord op Van Gogh is dat de drempel voor idioten om een mens met een andere mening dan de idioten dood te maken weer een stuk lager is geworden.

Met andere woorden: de remming is weer minder geworden.

En dat baart mij heel veel zorgen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 04 nov 2004 08:58

Optimatus schreef:Eén van de ergste gevolgen van de moord op Van Gogh is dat de drempel voor idioten om een mens met een andere mening dan de idioten dood te maken weer een stuk lager is geworden.

Hoi,

En daar ben ik het ook mee eens.. Dit is de tweede moord om een mening.. Die drempel gaat zo wel steeds sneller lager worden. Hard optreden tegen dit soort zaken. Een vrije meningsuiting moet mogelijk zijn. En als die kwetsend is dan laat de democratie ook een weg vrij om deze via de rechter te bestrijden. Dat komt regelmatig gelukkig voor dat er op zo'n manier tegengas gegeven kan worden aan een mening die niet klopt.

Groet,

Fly29

Collateral

Berichtdoor Collateral » 04 nov 2004 10:00

Johanne schreef:
Collateral schreef:

Je kunt veel van Theo van Gogh zeggen, maar ik geloof niet dat hij moslims haatte. Wel de achterlijke moslimcultuur. Hij heeft iig. meerdere keren met marokkanen gewerkt (TV-serie Najib en Julia en de film Cool!). De marokkaanse acteurs van laatstgenoemde film liepen met hem weg.

Al met al heeft hij het kwaad bestreden op een vaak schofterige manier. Maar hij durfde tenminste het kwaad te bestrijden.

Dit van mij was meer een voorbeeld dan dat ik probeerde een standpunt van Theo van Gogh weer te geven; ik had net zo goed kunnen zeggen een spandoek met 'ik haat negers' ofzo...T was meer om de bedoeling weer te geven..;)

Duidelijk :)

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 04 nov 2004 10:57

Fly29 schreef:Hoi,

En daar ben ik het ook mee eens.. Dit is de tweede moord om een mening.. Die drempel gaat zo wel steeds sneller lager worden. Hard optreden tegen dit soort zaken. Een vrije meningsuiting moet mogelijk zijn. En als die kwetsend is dan laat de democratie ook een weg vrij om deze via de rechter te bestrijden. Dat komt regelmatig gelukkig voor dat er op zo'n manier tegengas gegeven kan worden aan een mening die niet klopt.

Groet,

Fly29

Wat mij betreft: inderdaad hard optreden. Op de vrijheid van meningsuiting moeten we zuinig zijn. De moord op Theo kan absoluut niet gerechtvaardigd worden.

Minister Verdonk zei: Tot hiertoe en niet verder.
Het zal me beniewen.
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 nov 2004 11:16

Optimatus schreef:Eén van de ergste gevolgen van de moord op Van Gogh is dat de drempel voor idioten om een mens met een andere mening dan de idioten dood te maken weer een stuk lager is geworden.

En erger nog: de drempel om wel voor je mening uit te komen als die niet conform de politiek correcte massa is, is hoger geworden.

Ik vond de quote van John Stuart Mill die iemand hier postte wel treffend.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 nov 2004 12:50

Sabra schreef:Ik stemde altijd rechts, maar ik ga denk ik helemaal niet meer stemmen.

Niet stemmen betekent ook dat je niet meer moet piepen als je het niet eens bent met de politiek. Er is verdraaid van 1850 tot 1919 gevochten voor algemeen kiesrecht - waarschijnlijk ook door jouw voorvaderen - en daar maak jij geen gebruik van? Ik vind dat fnuikend.

Aragorn schreef:Het gezin als hoeksteen van de samenleving (even gejat van het CDA)

Geef DIRECT dat standpunt terug! Da's van ons! :mrgreen:

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 04 nov 2004 14:40

Ik zou niet weten op welke partij ik zou moeten stemmen. De partij die het dichtst bij mijn opvattingen komt is de SGP, maar ik heb grote moeite om daarop te stemmen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 nov 2004 14:44

Dan stem je de partij die daar direct achteraan komt.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 04 nov 2004 14:44

Da's natuurlijk een zwaktebod.

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 04 nov 2004 14:45

Sabra schreef:Ik zou niet weten op welke partij ik zou moeten stemmen. De partij die het dichtst bij mijn opvattingen komt is de SGP, maar ik heb grote moeite om daarop te stemmen.

Hier hetzelfde verhaal :|
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Terug naar “Archief”