2 geloven op 1 kussen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 30 aug 2004 15:02

Als hij dat niet eens durfde te vertellen aan zijn ouders zit er inderdaad wel iets mis. En om de week lijkt me inderdaad erg veel als je die kerk echt helemaal nix vindt. Als je wat ouder bent en op jezelf woont, ligt dat denk ik een stuk makkelijker. Je hoeft dan niet elke week naar je ouders en je kunt er ook voor kiezen om dan niet op zondag naar je ouders te gaan (zoals mijn moeder indertijd heeft gedaan).

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 aug 2004 23:22

Dat je alles slikte wat er met de paplepel ingegoten werd, zegt misschien iets over jou situatie. Dus dat jij het eigenlijk ook wel best vond zoals het ging. En misschien ook wel altijd op "eigen" scholen gezeten. Dus iedereen was gelijk gestemd. De neuzen stonden toch wel dezelfde kant op, waarom zou je zelf nadenken...(ik zeg dus, misschien) Dat is ook één van de redenen waarom ik pertinent tegen "eigen" scholen ben. Laat ze maar vroeg leren om te vertellen waarom ze iets geloven zoals ze het geloven. Laat ze maar vroeg al de discussie over het geloof aan moeten gaan. Vind ik juist heel goed.

Klopt, ik ben daar ook tegen, ik pleit ook voor christelijke scholen, ipv per kerkrichting een school.

nu je tweede punt. Ik denk dat je ook wat betrefd twwe kerk, toch wel zo een beejte dezelfde leer zult moeten hebben. Ik heb dat uit ervaring gezien hoe fout dat kan gaan. ALs er bij de één geleerd wordt dat je maar moet afwachten of je een kind van God bent, en voor de ander is dat een zekerheid. Dan kun je ook daarin al zoveel verschillen dat je niet samen één bent in het geloof. Dus wat ik bedoel: ja , ik denk dat je ook van dezelfde kerkrichting zult moeten zijn.

Tja, als je er goed over praat lijkt me dat geen probleem. Ik weet niet maar je de zin "Ik heb dat uit ervaring gezien hoe fout dat kan gaan. ALs er bij de één geleerd wordt dat je maar moet afwachten of je een kind van God bent, en voor de ander is dat een zekerheid" op betrekt... maar ik de vrijgemaakte kerk geeft dat nog geen zekerheid bij mijn weten.... ik ken genoeg mensen die als kind werden gedoopt, maar niks van God meer willen weten... welke zekerheid heb je dan?

Als mensen wat minder van die vooroordelen over andere kerken zouden hebben en goed met elkaar zouden praten zou het voor relaties vaak ook geen probleem hoeven te zijn... wel is bijvoorbeeld de vraag wat je doet rond de doop... maar daar kun je best uit komen als je inziet dat je hetzelfde gelooft.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

joepie

Berichtdoor joepie » 31 aug 2004 06:34

Precies, als je dus hetzelfde geloof hebt!
En dat was zeker niet aan de orde.

joepie

Berichtdoor joepie » 31 aug 2004 09:59

In de vrijgemaakte kerk wordt je wel de zekerheid van het geloof geleerd.
Dat een ieder die in Hem geloofd niet verloren ga maar eeuwig leven HEEFT. En Zondag 1 geeft dat dus heel mooi weer.
Vraag 1: Wat is uw enige troost in leven en sterven?
Antwoord:
Dat ik met lichaam en ziel, in leven en sterven, het eigendom ben, niet van mijzelf, maar van mijn trouwe Heiland Jezus Christus. Want Hij heeft met zijn kostbaar bloed voor al mijn zonden volkomen betaald en mij uit alle macht van de duivel verlost.
Hij bewaart mij zo, dat zonder de wil van mijn hemelse vader geen haar van mijn hoofd kan vallen, ja zelfs zo, dat alles dienen moet tot mijn heil .
Daarom geeft Hij mij door zijn Heilige Geest ook zekerheid van het eeuwige leven en maakt Hij mij van harte bereid om voortaan voor Hem te leven.

In de kerk van haar ex wordt geleerd dat je dat nooit kunt weten. Alleen in bijzondere gevallen. Je weet het pas zeker bij je dood. Dan zul je het weten.
Dat is een totaal ander geloof.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 aug 2004 11:17

Klopt, hoewel dat nog geen belemmering hoeft te zijn, een vriendin van me is getrouwd met iemand uit een reformatorische kerk waar ze hetzelfde geloven... Hij is doordat hij nu ook andere geluiden hoort er sterk over aan het nadenken, en aan het veranderen...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

joepie

Berichtdoor joepie » 31 aug 2004 11:40

Maar dan zou voor mij toch gelden: twee geloven op één kussen...
Dus op die manier zou ik nooit getrouwd zijn.
Denk ik ook dat het niet goed is.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 31 aug 2004 13:44

Ik denk dat dat iets is wat je samen met God uit moet zoeken. Ik zou als richtlijn houden dat je wel samen naar de kerk gaat op zondag (en doordeweeks ook actief lid bent als je kan natuurlijk).

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 31 aug 2004 14:49

Stacie schreef:
bschutte schreef:Kdenk dat 2 geloven wel kan, maar je moet dan op dat punt gewoon heel respectvol met elkaar omgaat. Als je het respect op kan brengen voor elkaars religie/mening denk k dat t geen probleem hoeft t zijn.

en ook btje @kurtyo

ik denk dat t niets met respect te maken heeft. als ik al merk hoe moeilijk het is om met niet christen vrienden te praten over simpele dingen alleen al... je zit gewoon neit op 1 lijn, hoe wil je je leven dan delen met een niet-christen als partner?

stel dat ze respecteerd dat je naar de kerk gaat, maar zelf niet gelooft, ik zou er niet aan moeten denken.
naar mijn idee zouden de gesprekken vastlopen, omdat je gewoon jouw belangrijkste deel (geestelijk leven) niet kan delen.

Zij gelooft, ik niet op haar manier. Ik ervaar dat nooit als probleem. En vaak, heel vaak, zitten we op 1 lijn. En de dingen waarin we verschillen zijn niet perce religieus, deze hebben meer te maken met 'de mensheid' o.i.d.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 aug 2004 16:10

joepie schreef:Maar dan zou voor mij toch gelden: twee geloven op één kussen...

Tja, dat is dan jou mening... in dat geval zou ik het ook niet doen als ik jou was...

Maar misschien is het ook wel wat rationeel, als je heel veel van iemand houdt zijn er vaak best mogelijkheden... daarnaast heb je ook eenheleboel christenen uit een heleboel kerken waarbij de verschillen niet zo groot zijn als in dit geval...

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 31 aug 2004 16:44

Rosekapje en ik zijn allebei Christelijk gereformeerd maar toch zit er wel verschil in de kerken waar wij gaan. de leer zal best hetzelfde zijn maar de accenten verschillen behoorlijk.
waar ik ga, bewaar het pand, ben je minder snel ' bekeerd' als waar Rosekapje gaat. dat klinkt kort door de bocht maar het is wel zo.
dat zie je ook terug in de avondmaalsviering. bij hen gaan verhoudings gewijs veel meer mensen aant avondmaal als bij ons.
we hebben dus geen verschillende geloven maar het verschil in beleving is er wel degelijk.
en hoe je daar mee om moet gaan? voor mij is het belangrijk dat je partner gelooft, maar het allerbelangrijkste is jezelf, je persoonlijk geloof in dit geval.
het gaat om je eigen zaligheid.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

joepie

Berichtdoor joepie » 31 aug 2004 19:07

Marnix schreef:
joepie schreef:Maar dan zou voor mij toch gelden: twee geloven op één kussen...

Tja, dat is dan jou mening... in dat geval zou ik het ook niet doen als ik jou was...

Maar misschien is het ook wel wat rationeel, als je heel veel van iemand houdt zijn er vaak best mogelijkheden... daarnaast heb je ook eenheleboel christenen uit een heleboel kerken waarbij de verschillen niet zo groot zijn als in dit geval...

Inderdaad is dat mijn mening. En dat zei ik ook nadrukkelijk.
Zou het niet zo aan een ander op kunnen leggen vanuit de Bijbel.
En eerlijk is eerlijk ik ben ook erg rationeel.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 31 aug 2004 22:47

joepie schreef:Inderdaad is dat mijn mening. En dat zei ik ook nadrukkelijk.
Zou het niet zo aan een ander op kunnen leggen vanuit de Bijbel.
En eerlijk is eerlijk ik ben ook erg rationeel.

Ik denk dat het ook goed is om hierover na te denken als je nog rationeel kunt zijn en niet pas als je een roze bril op hebt.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 aug 2004 23:40

Klopt... alleen denken meer mensen rationeel, maar als ze in een kerk waar de leer iets anders is de man/vrouw van hun dromen tegenkomen ga je er oko wel wat anders tegen aan kijken.... dat hoeft niet verkeerd te zijn, tot op zekere hoogte.

joepie

Berichtdoor joepie » 01 sep 2004 08:47

Marnix schreef:Klopt... alleen denken meer mensen rationeel, maar als ze in een kerk waar de leer iets anders is de man/vrouw van hun dromen tegenkomen ga je er oko wel wat anders tegen aan kijken.... dat hoeft niet verkeerd te zijn, tot op zekere hoogte.

Misschien zeggen we wel te snel dat iemand de man/vrouw van mijn dromen is. En te weinig: is dat wel de man/vrouw die God voor mij heeft bestemd? Of luister ik te veel naar mijn hart en te weinig naar wat God wil dat ik doe?

André

Berichtdoor André » 01 sep 2004 22:07

joepie schreef:
Misschien zeggen we wel te snel dat iemand de man/vrouw van mijn dromen is. En te weinig: is dat wel de man/vrouw die God voor mij heeft bestemd? Of luister ik te veel naar mijn hart en te weinig naar wat God wil dat ik doe?

Ehmm, hoe denk je daar een antwoord op te krijgen?
Je mag dan hopen dat je zo'n lang leven van God krijgt, dat je ieder kunt "onderzoeken", maar je hebt gelijk David was ook de laatste in de rij :? :?

Terug naar “Archief”