Het Curatorium van de gereformeerde gemeenten.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 09 feb 2005 21:52

wat is er mis met het bidden in Jezus naam? volgens mij gebied Hij dat ook in het Johannes Evangelie.

caprice

Berichtdoor caprice » 09 feb 2005 21:54

Yael schreef:wat is er mis met het bidden in Jezus naam? volgens mij gebied Hij dat ook in het Johannes Evangelie.

Ja, wij mógen zelfs niet buiten Zijn Naam om bidden.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 09 feb 2005 21:56

caprice schreef:
Yael schreef:wat is er mis met het bidden in Jezus naam? volgens mij gebied Hij dat ook in het Johannes Evangelie.

Ja, wij mógen zelfs niet buiten Zijn Naam om bidden.

ok dan had ik je verkeerd begrepen. :wink:

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 09 feb 2005 22:15

Wat voor zin heeft zo'n curatorium? Ik snap echt niet waarom er een curatorium is. Een paar mannetjes gaan wel even bepalen wie er wel en wie er geen dominee mag worden. Ja, ik weet dat deze mannen heus wel om de leiding van God bidden, maar als er iemand is die graag dominee wil worden, is er dan een probleem als hij dat ook echt wordt?

Als God in iemands leven komt en zegt dat je dominee moet worden, is er dan ook nog een curatorium nodig???

Gelukkig doen ze het niet in de Hervormde Kerk (nu dan PKN). Maar wat ik helaas ook zie in de Hersteld Hervormde Kerk is dat ze daar ook zoiets gaan krijgen. Er is nu al een commissie van toelating en ik vraag me echter af of dat nodig is.
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 09 feb 2005 22:17

er moet gewoon toezicht zijn op wie er zich aanmeld, in de oude hervormde kerk kon gewoon iedereen die er behoefte tot had dominee worden, maar nu word er gewoon gekeken of het wel echt is en niet zomaar van he ik word dominee.

overigens kennen meerdere sectors zo procedure.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 09 feb 2005 22:21

johannes1 schreef:er moet gewoon toezicht zijn op wie er zich aanmeld, in de oude hervormde kerk kon gewoon iedereen die er behoefte tot had dominee worden, maar nu word er gewoon gekeken of het wel echt is en niet zomaar van he ik word dominee.

overigens kennen meerdere sectors zo procedure.

Dat vind ik dus een probleem. Er was altijd al wel een procedure waarbij gekeken werd hoe er gepreekt werd, maar iemand werd normaal toegelaten.

Echter in sommige gemeenten worden sommige oprechte mensen gewoon geweigerd als dominee. Dat vind ik echt zeer slecht.
Afbeelding

We loved Him, because He first loved us!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 09 feb 2005 23:05

Echter in sommige gemeenten worden sommige oprechte mensen gewoon geweigerd als dominee. Dat vind ik echt zeer slecht.

Sommige oprechte mensen hebben een oprechte mening die toch niet de juiste blijkt te zijn. Voorbeeld: David wilde met zijn hele hart een huis voor God bouwen. Geen spoortje van kwaad schuilde er in deze gedachte. Toch was het niet Gods weg.
Paulus had op zijn zendingsreis andere plannen, maar God riep hem naar Macedonië.
En zo zijn er nog wel meer voorbeelden. Gods weg is anders dan wij denken, en zolang wij dat niet in willen zien, zullen we altijd wat te zeuren hebben.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 feb 2005 23:13

TheKeimpe schreef:

Sommige oprechte mensen hebben een oprechte mening die toch niet de juiste blijkt te zijn.

Idd. Dat kan ook in het curatorium voorkomen denk ik zo..

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 09 feb 2005 23:16

Mee eens Aragorn.

Ik wil ook niet beweren dat het curatorium nooit een fout zal maken. Wel word ik vreselijk moe van mensen die altijd maar naar het curatorium wijzen.

Als ik de wind van leer zie die sommigen hier propageren, en vervolgens vinden ze ook nog dat het curatorium niet deugt, dan ben ik maar blij dat zij niet in het curatorium zitten :|

The_Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor The_Pim » 09 feb 2005 23:17

caprice schreef:
The_Pim schreef:Zonder dat ik het tegendeel van zorgvuldigheid van het Curatorium wil stellen, toch een vraag. Als je ergens voor bidt, heb je dan de garantie dat er niets meer fout gaat?

Dat ligt er alleen maar al aan hoe er gebeden wordt.
Als een rechthebbend mens? Als een verdienend mens? In de Naam van Jezus Christus?
De mens is er het beste mee als de Heere hem gebed geeft.

Wat bedoel je trouwens met 'fout gaan'?

Het argument lijkt een beetje te worden: de curatoren doen hun werk biddend, dus geen commentaar.

Ik denk dat alle kandidaten ook biddend naar R'dam gaan.

En nu?
Hartelijke groeten,
Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap! PrekenWeb.nl

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 09 feb 2005 23:22

Bidden de kandidaten niet het gebed: Uw wil geschiede?

Als ze bidden: "Wilt U zorgen dat ik dominee wordt?" dan ontbreekt er mijns inziens iets.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 feb 2005 23:32

TheKeimpe schreef:Mee eens Aragorn.

Ik wil ook niet beweren dat het curatorium nooit een fout zal maken. Wel word ik vreselijk moe van mensen die altijd maar naar het curatorium wijzen.

Mjah.. maar opzich is dat ook wel weer begrijpelijk soms denk ik. Curatoren zijn ook mensen met voorkeuren. Ook al wordt er gebeden 'Uw wil geschiedde', dan kan ik me nog wel voorstellen dat degene die dat bidt de verhoring ervan zelf in de weg staat.

caprice

Berichtdoor caprice » 10 feb 2005 06:12

The_Pim schreef:
caprice schreef:
The_Pim schreef:Zonder dat ik het tegendeel van zorgvuldigheid van het Curatorium wil stellen, toch een vraag. Als je ergens voor bidt, heb je dan de garantie dat er niets meer fout gaat?

Dat ligt er alleen maar al aan hoe er gebeden wordt.
Als een rechthebbend mens? Als een verdienend mens? In de Naam van Jezus Christus?
De mens is er het beste mee als de Heere hem gebed geeft.

Wat bedoel je trouwens met 'fout gaan'?

Het argument lijkt een beetje te worden: de curatoren doen hun werk biddend, dus geen commentaar.

Ik denk dat alle kandidaten ook biddend naar R'dam gaan.

En nu?

En nu? In biddend opzien het alleen van de Heere verwachten.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 10 feb 2005 08:35

The_Pim schreef:Zonder dat ik het tegendeel van de bovenstaande zorgvuldigheid wil stellen, toch een vraag. Als je ergens voor bidt, heb je dan de garantie dat er niets meer fout gaat?

Nee

PeterD

Berichtdoor PeterD » 10 feb 2005 08:54

TheKeimpe schreef:Bidden de kandidaten niet het gebed: Uw wil geschiede?

Als ze bidden: "Wilt U zorgen dat ik dominee wordt?" dan ontbreekt er mijns inziens iets.

Juist ja.

Terug naar “Archief”