Jammie schreef:martien schreef:Zo zijn er vele voorbeelden van (opzettelijk?) verkeerd dateren van materiaal terwijl het buiten de scope van die methode valt. Mortlach noemde al het dateren van de C14 methode.
Wie bepaalt of het buiten de scope valt?
De toepasbaarheid van de methode. Met C14 kan je niet ists dateren dat nog maar heeeel weinig C14 bevat.
Mortlach had het over diamanten. Evolutionisten: nee die dateren we niet omdat daar toch geen C-14 in zit. Creationisten: O nee, eerst testen dan aannemen, warempel er zit C-14 in, valt het toch per ongeluk niet binnen de scope? Objectief kijken Martien!
Graag!
De C14 methode is gebaseerd op ORGANISCH materiaal. Een diamant is wellicht organisch materiaal geweest, echter veeeeeel langer dan 50.000 jaar terug. waarom wil je een methoide met een scope van 50.000 jaar gebruilken voor iets wat veel ouder is? Is dat objectief?
martien schreef:Ik noem het argument juist OMDAT het duidelijk maakt dat er maar wat geroepen wordt. Alles in het kadr van "t zou toch kunnen"? En nee, het kan dus NIET.
Noem 3 argumenten waarom het niet kan, we blijven aan de oppervlakte. Dan kunnen we er dieper in.
Waarom drie? Waarom niet honderd of 1?
Nogmaals, er is geen aanwijzing dat de CONSEQUENTIES van een andere waarde van de kernkrachten gezien worden. DUS is het niet gebeurd. Zie je dat anders? Prima, dan ligt d ebewijslast bij jou.
martien schreef:En NEE, ik heb geen "oude aarde paradigma".
Niet? Jonge aarde dan? 2 wegen mogelijk Martien
Hoezo "twee"? Hoezo paradigma? De vele dateringsethodes, mist juist toegepast, zijn met elkaar in overeenstemming en GEEN ENKELE meting of bepaling wijkt daar van af, ZELFS de uranium lood methode niet.
martien schreef:Ik heb een tiental VERSCHILLENDE methodieken die allemaal met elkaar in overeenstemming zijn. ZELFS de Uranium lood datering. Jij wil graag dateren met iets wat daar niet geschikt voor is (de diffusie is o.a. afhankelijk van druk) en ja, dan komt daar iets raars uit. Maar dan ben je niet bezig met iets wat te maken heeft met een dateringsmethode.
Laat zien dat die verschillende methodieken met elkaar in overeenstemming zijn. Niet wat roepen, eerst wat laten zien.
Google: wiki age of the earth. Zie verwijzingen.
Ik ben niet met een speciale methode bezig maar ik ben bezig met een Zirkoon die helium bevat die zegt met 6.000 jaar oud en uranium/lood 1,5 miljoen jaar oud, dit is de 4e keer dat ik het al noem. Daar is een verklaring voor nodig! Ik hoop dat die komt.
Nee, dat helium zegt niet dat de aarde 6000 jaar oud is, dat helium zegt dat er meer in zit dan je verwacht en dat er dus een mechanisme moet zijn waarom dat zo is, wellicht veel hogere druk dan Humphrey in zn bepalingen meegemonen heeft. I gaat in die discussie over de waarde van Q.
martien schreef:T zou niet bewezen zijn dat t constant was in t verleden? Maar dan ligt de bewijslast bij jou, niet bij mij. Ik kan aannemelijk maken dat t constant is geweest, vanwege de ENORME impact die een afwijking van de kernkrachten op ons universum zouden hebben.
Jij kan het niet aannemelijk maken, ik daag je uit om het aannemelijk te maken. Wat aannemelijk maken? De voorgaande genoemde punten.
Deze vraag begint een beetje rond te zingen. Nogmaals, het argument is dat een andere kernkracht een dramatisch effect zou hebben, niet alleen op de aarde maar op het universum. Dat wordt niet waargenomen. DUS is het niet gebeurd. Zie je dat anders? dan graag bewijzen of ten minste argumenten waarom je dat denkt. De bewijslast ligt, aangezien ik argumneten heb die het tegendeel aantonen, bij jou en niet andersom.
martien schreef:En nogmaals, dan zou dat tunneling effect honderdduizenden malen (miljoen?) maal sterker of zwakker moeten zijn. Dus ook de bijbehorende effecten. ONDENKBAAR.
En nogmaals voor jou oude-aarde-paradigma ondenkbaar.
Wat een onzin. Ik sta OVERAKL voor open. Maar dan graag komen met de FEITEN en niet "je was er niet bij" of zoiets.
martien schreef:Enerzijds beschouwen de creationisten de "fine tuning" van die constanten als ene Godsbewijs, maar als diezelfde constanten gebruikt worden voor het dateren van de aarde, dan is het plots niet meer zo bijzonder en misschien zelfs wel in t verleden zo geweest.
Ik ben helemaal niet uit op een Godsbewijs, God is er gewoon. Dat is mijn geloof.
Fijn. Wat mij betreft helemaal ok.
Ik heb ook nooit gezegd dat dit een Gods-bewijs is. Ik vraag je alleen maar, wie zegt dat de constanten die nu constant zijn in het verleden zo geweest zijn. Dat kan ik niet garanderen en de wetenschappers ook niet. En anders kom met argumenten
Oef......
Nog es.
De kernkrachten bepalen een aantal fundamentele processen in het universum, zoals kernfusie. Voor fusie moeten twee waterstofkernen zo dicht tot elkaar naderen dat ze kunnen versmelten. Dat kan alleen bij een bepaalde temperatuur. De temperatuur van de zon hangt dus rechtstreeks samen met de waarde van de kernkrachten. Andere kernkracht => andere temperatuur. Wil je iets zinnigs doen met die kernkracht, dus bijvoorbeeld een miljoen maal zwakker, dan was de zon ook heel veel kouder en bevriezen we. We zijn niet bevroren en dus is dat niet zo geweest. Het omgekeerde is ook waar. DUS zijn die kernkrachten niet plotseling een factor 1 miljoen op de loop gegaan. Daarnaast zal je dan ook moeten aangeven waarom ze dan NU zijn zoals ze zijn.
martien schreef:Kijk, je kan best om de "wetenschappelijke" bewijzen van van alles en nogwat vragen. Prima natuurlijk. Maar het heeft niet zo veel zin een discussie te voeren over hoe je een 4000 of 10.000 jaar oude wereld moet gaan matchen met het beschikbare bewijsmateriaal.Er is geen enkel bewijs voor een jonge aarde, er is heel veel bewijs voor een oude aarde. Het enige wat de creationisten klaar kunnne maken is "je weet niet hoe het toen was, dus het KAN anders geweest zijn".
Jaja, nu ineens op die tour. Er is geen enkel bewijs voor....maar veel bewijs voor... Ik heb het niet over argumenten voor of tegen een jonge aarde gehad. Ik heb het gehad over radiometrie. Over het RATE-project. Het doel van het RATE-project was niet om alle argumenten voor een jonge aarde op een rijtje te zetten. Het doel was Radio Isotopes and The Age of the Earth. Ik ga je dus niet vragen naar bewijzen voor een oude aarde, dat is voor dit moment off-topic. Zal later wel terug komen.
"HEEL VEEL BEWIJZEN"??? "je hebt t over radiometrie? En dan "BEWIJZEN"? Zelfs je verhaal over de uranium lood datering levert in t beste geval een onverklaard hoge concentratie helium, waarvan een hoop critici zeggen dat het onjuist gemeten en berekend is. Diezelfde bepaling levert via de uranium LOOD bepaling een met de andere methodieken in overeenstemming zijnde waarde op.
martien schreef:Maar wetenschappelijk bewijs bestaat uit meer dan rechtstreekse waarneming. We bepalen de snelheid van een ster op basis van de roodverschuiving. De spectraallijnen zijn verschoven en dan is de CONCLUSIE dat er een bepaalde snelheid bij hoort. Nee, we zijn niet op die ster geweest, en TOCH denken we daar iets over te kunnen zeggen.
Off-topic. Het is nu RATE
Off topic???? Je vindt het een lastige vergelijking? ok, maar dan zullen we toch eerst moeten vaststellen dat conclusies getrokken mogen worden en dat "feiten" zich niet beperken tot alleen maar "ik stond er bij en keek er naar".
Hoe gaan we met "conclusies" om?
martien schreef:Dit geldt voor heel veel kwesties. We boren in de permafrost en halen ijs boven. In dat ijs vinden we aanwijzingen over het klimaat in de afgelopen miljoen jaar. We waren er niet bij maar de ijslaag wel.
IJskerndatering is geen goede datering, maar dit gaat ook niet over RATE
Nee, maar het geeft wel aan dat het als eerste onderzoeksvraag opwerpt "hoe kan ik de uitkomst van de hoeveelheid helium verklaren" en niet zozeer:"Dit is een bewijs voor een 6000 jaar oude aarde en dus zullen al die andere methodes het wel bij t verkeerde eind hebben". Mag natuurlijk. Ga je gang.
martien schreef:Wat je doet als je je op dat helium concentreert is alle andere materiaal wegschuiven en dan alleen dat detail er uit halen. Kan natuurlijk, maar het is nou juist zo dat het GEHEEL een volsterkt onontkoombare conclusie oplevert. Je had t al eerder over "fileren" maar dan ontken je de samenhang van de wetenschap.
Misschien ga ik de samenhang binnen de historische wetenschap --> De wetenschap die wat zegt over het verleden ontkennen.
???????????????????
Die samenhang IS er. De paleontologie en de geologie en de evolutietheorie en de kosmologie en de wiskunde geven allemaal hetzelfde beeld. Die samenhang is een FEIT.
Maar dat is natuurlijk volkomen logisch als de gangbare wetenschap aannamen maakt die ze niet hard kunnen maken.
Ach ja....... Die aannames he...
Historische Wetenschap gaat altijd uit van uitgangspunten. In jullie geval oude-aarde, in mijn geval jonge-aarde.
No sir, ze gaat uit van de BEVINDINGEN. En DAT is de grond voor een oude aarde, niet zomaar een gedachte. DAT is nu juist het fundamentele verschil met de creationistische opvatting en de wetenschappelijke.
Niets aan te doen. Met dat fileren bedoelde ik niet dat ik de samenhang ging fileren maar dat ik de argumenten die aangedragen worden ga fileren.
We gaan t zien.
Voor wat betreft de zogenamd onjuiste datering van vulkanisch gesteente, bedoel je deze?
Claim CD013.1:
The conventional K-Ar dating method was applied to the 1986 dacite flow from the new lava dome at Mount St. Helens, Washington. The whole-rock age was 0.35 +/- 0.05 million years (Mya). Ages for component minerals varied from 0.34 +/- 0.06 Mya to 2.8 +/- 0.6 Mya. These ages show that the K-Ar method is invalid.
Source:
Austin, Steven A., 1996. Excess argon within mineral concentrates from the New Dacite Lava Dome at Mount St. Helens volcano. Creation Ex Nihilo Technical Journal 10(3): 335-343.
http://www.icr.org/index.php?module=res ... chp_sa_r01
Bron